Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 29 juni 2019 om 18:00
Ja, met oogkleppen kun je ook leven en een mening hebben.pejeka schreef: ↑29-06-2019 15:44Waar het in feite op neerkomt, is dat het merendeel van de vrouwen nog steeds uitsluitend de banen doet die hun vrouwelijke voorgangers in de jaren '50 en '60 al deden: wijkzuster (tegenwoordig heeft het een andere naam, maar goed), verpleegkundige, receptioniste, secretaresse, administratief medewerker, enz. Dat er sindsdien bepaalde rechten zijn gelijkgetrokken of toegevoegd is helemaal terecht, dus laat daar geen onduidelijkheid over bestaan.
Maar emancipatie heeft dus geen significante deelname van vrouwen aan andere beroepen bewerkstelligd dan die ze50 jaar geleden ook al deden.
Mijn baan is trouwens van typisch mannenberoep naar ‘teveel vrouwen en dat is zielig voor de jongens’ gegaan.
zaterdag 29 juni 2019 om 18:07
als je dat doet, weet je zeker dat de tekorten niet opgevuld worden, dus nee, er worden niet alleen mannen aangenomen, maar volgens mij is het wel zo dat bij gelijke geschiktheid momenteel de voorkeur uitgaat naar mannen. En nee, daar is geen reclamecampagne voor.
Wat jij niet schijnt te willen snappen, is dat mannen altijd al alles hebben kunnen doen wat ze wilden en nog steeds kunnen doen wat ze willen, maar dat vrouwen eeuwenlang een achtergestelde positie hadden en in sommige opzichten nog steeds hebben. Emancipatie is bedoeld om daar iets aan te doen. Jammer voor jou als je daar niet mee kunt dealen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 29 juni 2019 om 18:17
Wat jij niet snapt, is dat vrouwen helemaal niet eeuwenlang een achtergestelde positie hebben gehad. Ja, mannen en vrouwen hadden een andere rol in het leven, maar niet "minder" ten opzichte van elkaar. Vrouwen bestierden het thuisfront (en daar hadden mannen niks in in te brengen vaak), zorgden voor het sociale leven, hadden in veel zaken net zo goed als de man het laatste woord, en waren op hun eigen plaats in de samenleving de "driving force". Mannen hadden dat met name in de werkomgeving.rosanna08 schreef: ↑29-06-2019 18:07als je dat doet, weet je zeker dat de tekorten niet opgevuld worden, dus nee, er worden niet alleen mannen aangenomen, maar volgens mij is het wel zo dat bij gelijke geschiktheid momenteel de voorkeur uitgaat naar mannen. En nee, daar is geen reclamecampagne voor.
Wat jij niet schijnt te willen snappen, is dat mannen altijd al alles hebben kunnen doen wat ze wilden en nog steeds kunnen doen wat ze willen, maar dat vrouwen eeuwenlang een achtergestelde positie hadden en in sommige opzichten nog steeds hebben. Emancipatie is bedoeld om daar iets aan te doen. Jammer voor jou als je daar niet mee kunt dealen.
Maar blijkbaar wordt eerlijke verdeling tegenwoordig met name vertaald naar economie. Zoals alles tegenwoordg afgemeten wordt aan economie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 29 juni 2019 om 18:23
Wat wil je?pejeka schreef: ↑29-06-2019 16:08Ik gaf zelf al aan dat de rechtspositie is aangepast en dat ook helemaal terecht vind, dus daar hoeft geen misverstand over te zijn.
En mijn wedervraag is dan: waarom zou dat NIET moeten? Allemaal gelijkelijk de lasten verdelen toch? Oók de baantjes die misschien niet zo aantrekkelijk zijn? Gewoon, omdat je in een geëmancipeerde samenleving allemaal in gelijken mate je aandeel levert? Gewoon, omdat het wel héél makkelijk is om dié beroepen te mijden en af te doen als "mannenwerk", maar wél te gaan steigeren als strijken of de badkamer poetsen "vrouwenwerk" wordt genoemd?
Dat zowel vrouwen als mannen gedwongen moeten worden werk tegen hun zin te gaan doen?
Ik geloof trouwens wel dat het een effect zou hebben op toekomstige generaties als je nu meer stratenmakers, lassers, bouwvakkers enz. zou zien. En ik weet dat er meiden zijn die die richting wel wilden kiezen, maar tegen te veel weerstand stuitten.
Klusvrouwen zijn een gat in de markt (redelijk seksistische reden: niet iedereen heeft graag een man over de vloer). Ik heb familieleden die klusvrouw van beroep zijn. Als eenpersoonszaak, omdat in bedrijven nog te vaak een voor vrouwen vervelende cultuur hangt.
Als de tekorten in de bouw groot genoeg worden en de Polen massaal afhaken omdat ze elders ook goed kunnen verdienen komt er misschien wel een stroming die de vrouwelijke arbeidsreserve aan gaat spreken en die, net als bij sommige andere beroepen nu het geval is, enkele fout gegroeide patronen recht gaat proberen te zetten.
Ik voorzie dat mannen die zich vastbijten in “vrouwen moeten dit en dat en willen zus en zo” het nog behoorlijk lastig gaan krijgen.
Klusvrouwen zijn een gat in de markt (redelijk seksistische reden: niet iedereen heeft graag een man over de vloer). Ik heb familieleden die klusvrouw van beroep zijn. Als eenpersoonszaak, omdat in bedrijven nog te vaak een voor vrouwen vervelende cultuur hangt.
Als de tekorten in de bouw groot genoeg worden en de Polen massaal afhaken omdat ze elders ook goed kunnen verdienen komt er misschien wel een stroming die de vrouwelijke arbeidsreserve aan gaat spreken en die, net als bij sommige andere beroepen nu het geval is, enkele fout gegroeide patronen recht gaat proberen te zetten.
Ik voorzie dat mannen die zich vastbijten in “vrouwen moeten dit en dat en willen zus en zo” het nog behoorlijk lastig gaan krijgen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Hahaha.pejeka schreef: ↑29-06-2019 18:17Wat jij niet snapt, is dat vrouwen helemaal niet eeuwenlang een achtergestelde positie hebben gehad. Ja, mannen en vrouwen hadden een andere rol in het leven, maar niet "minder" ten opzichte van elkaar. Vrouwen bestierden het thuisfront (en daar hadden mannen niks in in te brengen vaak), zorgden voor het sociale leven, hadden in veel zaken net zo goed als de man het laatste woord, en waren op hun eigen plaats in de samenleving de "driving force". Mannen hadden dat met name in de werkomgeving.
Maar blijkbaar wordt eerlijke verdeling tegenwoordig met name vertaald naar economie. Zoals alles tegenwoordg afgemeten wordt aan economie.

zaterdag 29 juni 2019 om 18:48
pejeka schreef: ↑29-06-2019 18:17Wat jij niet snapt, is dat vrouwen helemaal niet eeuwenlang een achtergestelde positie hebben gehad. Ja, mannen en vrouwen hadden een andere rol in het leven, maar niet "minder" ten opzichte van elkaar. Vrouwen bestierden het thuisfront (en daar hadden mannen niks in in te brengen vaak), zorgden voor het sociale leven, hadden in veel zaken net zo goed als de man het laatste woord, en waren op hun eigen plaats in de samenleving de "driving force". Mannen hadden dat met name in de werkomgeving.
In de door jou zo geliefde jaren vijftig hadden vrouwen wel degelijk een achtergestelde positie. Trouwen betekende geen werk meer. Automatisch meestal te veel kinderen krijgen, en huishoudgeld krijgen van de man.
Niet trouwen was ook niet echt een optie, want dan was je pas echt sneu.
En in de hoofden van velen leven die verwrongen beelden nog steeds voort.

zaterdag 29 juni 2019 om 18:54
Je hebt toch járen in Frankrijk gewoont? Maar nog nooit gehoord van feminisme.
Zo werden vrouwen in landen op grond van wettelijke regels of gewoonten vele eeuwen niet toegelaten tot politiek of openbaar bestuur, tot ambachten en beroepen, school of universiteit, konden de meesten geen zelfstandige rechtshandelingen verrichten en golden democratische rechten niet voor hen. Bovendien liep vererving via de mannelijke lijn. Werk dat vrouwen deden werd ofwel niet waargenomen, of het werd niet beschouwd als werk en zelden beloond. Werk van mannen stond maatschappelijk in het middelpunt, werd beschouwd als beroep of ambacht, beschermd door regels en beloond in geld of goederen en/of statusverhoging.
De eerste feministische golf is de benaming voor een periode die internationaal duurde van circa 1850 tot 1940.
De golf werd gekenmerkt door het streven naar wettelijke gelijke rechten voor vrouwen, waarbij aanvankelijk het accent lag op recht op scholing en recht op betaalde arbeid.[5] Later verschoof dit naar politieke rechten met als speerpunt de strijd om het vrouwenkiesrecht, dat van 1890 tot 1920 het hoogtepunt van de eerste feministische golf was.
De tweede feministische golf is de brede heropleving van het feminisme, ook wel vrouwenbeweging, in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de twintigste eeuw.
De derde feministische golf is de opleving van een hernieuwde vorm van feminisme vanaf het midden van de jaren 1990 waarbij zelf-ontplooiing, keuzemogelijkheden en discriminerende gebruiken uit nieuwe culturen op de voorgrond staan.
Zo werden vrouwen in landen op grond van wettelijke regels of gewoonten vele eeuwen niet toegelaten tot politiek of openbaar bestuur, tot ambachten en beroepen, school of universiteit, konden de meesten geen zelfstandige rechtshandelingen verrichten en golden democratische rechten niet voor hen. Bovendien liep vererving via de mannelijke lijn. Werk dat vrouwen deden werd ofwel niet waargenomen, of het werd niet beschouwd als werk en zelden beloond. Werk van mannen stond maatschappelijk in het middelpunt, werd beschouwd als beroep of ambacht, beschermd door regels en beloond in geld of goederen en/of statusverhoging.
De eerste feministische golf is de benaming voor een periode die internationaal duurde van circa 1850 tot 1940.
De golf werd gekenmerkt door het streven naar wettelijke gelijke rechten voor vrouwen, waarbij aanvankelijk het accent lag op recht op scholing en recht op betaalde arbeid.[5] Later verschoof dit naar politieke rechten met als speerpunt de strijd om het vrouwenkiesrecht, dat van 1890 tot 1920 het hoogtepunt van de eerste feministische golf was.
De tweede feministische golf is de brede heropleving van het feminisme, ook wel vrouwenbeweging, in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de twintigste eeuw.
De derde feministische golf is de opleving van een hernieuwde vorm van feminisme vanaf het midden van de jaren 1990 waarbij zelf-ontplooiing, keuzemogelijkheden en discriminerende gebruiken uit nieuwe culturen op de voorgrond staan.

zaterdag 29 juni 2019 om 18:57
En daarvoor ook al hoor.
Vrouwen in de Middeleeuwen werden vaak ten opzichte van de mannen benadeeld. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de middeleeuwse opvatting van de rol van de vrouw. Die werd voornamelijk bepaald door de invloed van de kerk. Met argumenten uit de bijbel werd de gehoorzaamheid en ondergeschiktheid van de vrouw aan de man geëist. Met teksten uit de bijbel werd verondersteld dat de man boven de vrouw stond.
Vrouwen in de Middeleeuwen werden vaak ten opzichte van de mannen benadeeld. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de middeleeuwse opvatting van de rol van de vrouw. Die werd voornamelijk bepaald door de invloed van de kerk. Met argumenten uit de bijbel werd de gehoorzaamheid en ondergeschiktheid van de vrouw aan de man geëist. Met teksten uit de bijbel werd verondersteld dat de man boven de vrouw stond.
zaterdag 29 juni 2019 om 19:07
geloof je dat echt? Vrouwen hadden geen stemrecht, mochten niet studeren en niet werken nadat ze getrouwd waren en werden als minder gezien dan mannen. In welk opzicht is dit niet achtergesteld?pejeka schreef: ↑29-06-2019 18:17Wat jij niet snapt, is dat vrouwen helemaal niet eeuwenlang een achtergestelde positie hebben gehad. Ja, mannen en vrouwen hadden een andere rol in het leven, maar niet "minder" ten opzichte van elkaar. Vrouwen bestierden het thuisfront (en daar hadden mannen niks in in te brengen vaak), zorgden voor het sociale leven, hadden in veel zaken net zo goed als de man het laatste woord, en waren op hun eigen plaats in de samenleving de "driving force". Mannen hadden dat met name in de werkomgeving.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zaterdag 29 juni 2019 om 19:39
Tot 1956 moesten getrouwde vrouwen hun man om geld en toestemming vragen als ze bijvoorbeeld kleding of apparaten wilden kopen. Ook konden ze geen verzekeringen afsluiten of geld van de bank halen.
Tot 1971 stond in het wetboek dat de man het ‘hoofd van de echtvereniging’ was en de vrouw aan hem ‘gehoorzaamheid was verschuldigd’.
Tot 1971 stond in het wetboek dat de man het ‘hoofd van de echtvereniging’ was en de vrouw aan hem ‘gehoorzaamheid was verschuldigd’.
zaterdag 29 juni 2019 om 20:03
Omdat de reden van de ondervertegenwoordiging anders is. Mannen wíllen meestal geen verpleegkundige worden, maar als ze dat wel willen, zijn ze meer dan welkom. Vrouwen zijn wel degelijk actief tegengewerkt om hoge functies te bereiken en in bepaalde gevallen was het zelfs verboden. Dát is een probleem, niet als iemand een bepaalde baan niet wil.pejeka schreef: ↑29-06-2019 17:13Als dat allemaal gen probleem is (en dat ben ik met je eens), waarom zie ik dan wel regelmatig in de actualiteit dat er "meer vrouwen" moeten zijn in bepaalde beroepen of functies, en nóóit dat er een quotum wordt gesteld voor "meer mannen" in bepaald beroepen of functies waarin mánnen ondervertegenwoordigd zijn?
(Overigens kan ik je vertellen dat mannen in bepaalde beroepen ook wel degelijk een grote streep voor hebben juist om de balans wat gelijk te trekken. Dus dat er in de ‘typische vrouwenberoepen’ geen dingen gebeuren is niet waar.)
zaterdag 29 juni 2019 om 20:21
Allereerst ik heb niet het gehele topic gelezen maar wat hierboven staat herken ik wel. Toen ik jaren terug als 16 jarig meisje een vervolgopleiding moest kiezen werd dat een opleiding in de bouw. Ik was namelijk geen verzorgend type en ik was ook niet goed met cijfers. En als bijbaantje werkte ik in de plaatselijke supermarkt wat ik stiekem helemaal niet leuk vond. Wel zat ik als hobby bij een vereniging waarbij ik elk weekend bezig was met allerlei klussen wat ik erg leuk vond. Dus ik besprak met de decaan mijn mogelijkheden maar die lachte me nog net niet uit en op de opendag van de desbetreffende opleiding werd ik ook maar raar aangekeken. Uiteindelijk ben ik vol goede moed begonnen maar evenhard na een half jaar weer gestopt want ik werd gepest en getreiterd om dat ik een vrouw was en als 16-jarige was ik daar niet tegen bestand. En dat was toen maar ik vermoed dat de bereidheid om open te staan voor vrouwen in de bouwwereld nog altijd niet erg groot is.feow schreef: ↑29-06-2019 18:23Ik geloof trouwens wel dat het een effect zou hebben op toekomstige generaties als je nu meer stratenmakers, lassers, bouwvakkers enz. zou zien. En ik weet dat er meiden zijn die die richting wel wilden kiezen, maar tegen te veel weerstand stuitten.

zaterdag 29 juni 2019 om 20:37
Ik denk dat het over tig jaar nog precies hetzelfde zal zijn met typische mannen en vrouwenberoepen en dat er dan nog steeds weinig mannen zullen zijn met een typisch vrouwelijk beroep en zo ook andersom. Mannen en vrouwen kunnen dan wel gelijkwaardig zijn maar ze zijn niet hetzelfde. Ik vind altijd zo'n groter onzin om te zeggen dat het komt doordat jongens en meisjes anders opgevoed worden. Nee, het is de natuur dat mannen en vrouwen anders in elkaar zitten en ik vind dat mooi. Ik vind het zelf het allermooiste van de natuur. Het verschil tussen mannen en vrouwen.
zaterdag 29 juni 2019 om 20:42
Blondie, er zal altijd verschil tussen mannen en vrouwen blijven hoor.
Een vrouw met een hamer en en zaag wordt niet ineens mannelijk.
Een man met een dweilmachine wordt ook niet ineens vrouwelijk.
En ik snap wel dat het voor jou moeilijk is om het je voor te stellen, maar misschien helpt het je om een zakenvrouw in gedachten te nemen. Daarvan dachten ze ooit ook dat dat een compleet debiel idee was wat afbreuk zou doen aan de vrouwelijkheid.
Een vrouw met een hamer en en zaag wordt niet ineens mannelijk.
Een man met een dweilmachine wordt ook niet ineens vrouwelijk.
En ik snap wel dat het voor jou moeilijk is om het je voor te stellen, maar misschien helpt het je om een zakenvrouw in gedachten te nemen. Daarvan dachten ze ooit ook dat dat een compleet debiel idee was wat afbreuk zou doen aan de vrouwelijkheid.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 29 juni 2019 om 21:29
Dat is precies wat dit soort mannen werkelijk willen, en dat verhullen ze dan met: "Maar vrouwen werden wel gerespecteerd hoor!1"
zaterdag 29 juni 2019 om 21:36
Programmeren werd vroeger vooral door vrouwen gedaan, terwijl de mannen zich meer met de hardware bezighielden. Het had de status van een administratief baantje, zoals bijvoorbeeld typiste.Blondie456 schreef: ↑29-06-2019 20:37Ik denk dat het over tig jaar nog precies hetzelfde zal zijn met typische mannen en vrouwenberoepen en dat er dan nog steeds weinig mannen zullen zijn met een typisch vrouwelijk beroep en zo ook andersom. Mannen en vrouwen kunnen dan wel gelijkwaardig zijn maar ze zijn niet hetzelfde. Ik vind altijd zo'n groter onzin om te zeggen dat het komt doordat jongens en meisjes anders opgevoed worden. Nee, het is de natuur dat mannen en vrouwen anders in elkaar zitten en ik vind dat mooi. Ik vind het zelf het allermooiste van de natuur. Het verschil tussen mannen en vrouwen.
Toen ze zich gingen realizeren dat dit het echt belangrijke deel was, hebben ze vrouwen er weer uitgeduwd.
Wat zogenaamde vrouwen-en mannen beroepen zijn verschilt nogal over tijd.
Neem doctors bijvoorbeeld; dat was ooit een echt mannenberoep en nu zitten daar veel vrouwen.
Grappig genoeg, was weer daarvoor het genezen lange tijd een taak van vrouwen die veel van kruiden ed wisten. Dat was echter in directe competitie met de kerk, dus werden die vrouwen steeds meer verguisd als verdacht of duivelsaanbidders. Wat denk je dat er met ze gebeurde? Wel eens van heksenverbrandingen gehoord?
Dus wat zogenaamd mannenberoepen zouden zijn, waren dat lang niet altijd. En als mannen die beroepen wilden overnemen, dan gebeurde dat. Dit soms zelfs met geweld, maar vaak met allerlei vereisten, zoals diploma's die men moest hebben. Diploma's die je kon krijgen door te studeren. Wat vrouwen niet mochten.
Ja, er is in de geschiedenis heel wat vrouwelijke talent beknot en verloren gegaan met dit soort dingen. En nog wel in de wereld, helaas.
zaterdag 29 juni 2019 om 21:45
Precies: vrouwen waren in huis de baas.....Paarsebloem schreef: ↑29-06-2019 21:29Dat is precies wat dit soort mannen werkelijk willen, en dat verhullen ze dan met: "Maar vrouwen werden wel gerespecteerd hoor!1"
Yeah, right.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 29 juni 2019 om 21:46
Ja, feminisme en emancipatie zijn niet echt aan jou besteed hè.Blondie456 schreef: ↑29-06-2019 20:37Ik denk dat het over tig jaar nog precies hetzelfde zal zijn met typische mannen en vrouwenberoepen en dat er dan nog steeds weinig mannen zullen zijn met een typisch vrouwelijk beroep en zo ook andersom. Mannen en vrouwen kunnen dan wel gelijkwaardig zijn maar ze zijn niet hetzelfde. Ik vind altijd zo'n groter onzin om te zeggen dat het komt doordat jongens en meisjes anders opgevoed worden. Nee, het is de natuur dat mannen en vrouwen anders in elkaar zitten en ik vind dat mooi. Ik vind het zelf het allermooiste van de natuur. Het verschil tussen mannen en vrouwen.
Maar het gaat ook helemaal niet om het weghalen van de verschillen op zich, maar om het verschil in kansen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 29 juni 2019 om 22:16
pejeka schreef: ↑29-06-2019 18:17Wat jij niet snapt, is dat vrouwen helemaal niet eeuwenlang een achtergestelde positie hebben gehad. Ja, mannen en vrouwen hadden een andere rol in het leven, maar niet "minder" ten opzichte van elkaar. Vrouwen bestierden het thuisfront (en daar hadden mannen niks in in te brengen vaak), zorgden voor het sociale leven, hadden in veel zaken net zo goed als de man het laatste woord, en waren op hun eigen plaats in de samenleving de "driving force". Mannen hadden dat met name in de werkomgeving.
De onzin die jij als man uit je toetsenbord gerammeld krijgt bevestigt dat de wereld vooral meer vrouwen kan gebruiken op alle bepalende posities. Vooral op jouw positie. Maar wel fijn dat jij toch ook nog een soort functie hebt; laten zien dat een lompe knurft van een vent altijd nog erger kan.
zondag 30 juni 2019 om 04:52
En dat we nog lang niet uit geëmancipeerd zijn blijkt wel uit het feit dat op het moment dat er meer vrouwen als arts gingen werken het salaris achteruit ging. En dat dit niet het enige beroep is waar dit zo werkte....Paarsebloem schreef: ↑29-06-2019 21:36Programmeren werd vroeger vooral door vrouwen gedaan, terwijl de mannen zich meer met de hardware bezighielden. Het had de status van een administratief baantje, zoals bijvoorbeeld typiste.
Toen ze zich gingen realizeren dat dit het echt belangrijke deel was, hebben ze vrouwen er weer uitgeduwd.
Wat zogenaamde vrouwen-en mannen beroepen zijn verschilt nogal over tijd.
Neem doctors bijvoorbeeld; dat was ooit een echt mannenberoep en nu zitten daar veel vrouwen.
Grappig genoeg, was weer daarvoor het genezen lange tijd een taak van vrouwen die veel van kruiden ed wisten. Dat was echter in directe competitie met de kerk, dus werden die vrouwen steeds meer verguisd als verdacht of duivelsaanbidders. Wat denk je dat er met ze gebeurde? Wel eens van heksenverbrandingen gehoord?
Dus wat zogenaamd mannenberoepen zouden zijn, waren dat lang niet altijd. En als mannen die beroepen wilden overnemen, dan gebeurde dat. Dit soms zelfs met geweld, maar vaak met allerlei vereisten, zoals diploma's die men moest hebben. Diploma's die je kon krijgen door te studeren. Wat vrouwen niet mochten.
Ja, er is in de geschiedenis heel wat vrouwelijke talent beknot en verloren gegaan met dit soort dingen. En nog wel in de wereld, helaas.