Kleuter met autisme/asperger
zaterdag 29 juni 2019 om 22:30
Onze zoon van 4 wordt al een jaar geobserveerd door een zorgcoördinator op school. Er zijn nog geen specifieke testen afgenomen omdat hij nog klein was toen de eerste kenmerken van autisme zichtbaar werden. Ook onze huisarts volgt hem op en denk aan syndroom van asperger. Een test zou eventueel pas volgend schooljaar afgenomen worden indien de situatie hetzelfde blijft.
Het is zo dat hij zich vooral focust op zijn interesses, welke elektronische speelgoedjes zijn van het merk Vtech. Zo kreeg hij pas de kidicom cadeau maar ik weet op voorhand al dat hij erg zwak is aan zulke dingen omdat hij zich er zodanig in verdiept dat hij in zijn eigen bubbel zit. Als het dan tijd is om dit op te ruimen krijgt hij een enorme woede uitbarsting waarbij het heel moeilijk is om hem kalm te krijgen (roepen, wenen, rennen).
Zijn er mensen met kinderen met autisme/asperger die dit herkennen? Want ik denk nu momenteel dat het beter zou zijn dat ik het vtech spelletje beter nog een jaar opberg omdat dit zijn uitbarstingen dus uitlokt wanneer het tijd is om het op te ruimen.
Verder kan hij niet tegen drukte en lawaai, heeft het best moeilijk wanneer er veel mensen zijn en wanneer er een overgang is van bvb speeltijd naar terug naar de klas.
Thuis vallen zulke dingen mee omdat hij hier een vaste routine heeft, behalve nu met het nieuwe speelgoed de uitbarsting dan.
Iemand die hier ervaring mee heeft omtrent speelgoed waar ze zich zo in verdiepen dat er een uitbarsting volgt na het opruimen?
Dank
Het is zo dat hij zich vooral focust op zijn interesses, welke elektronische speelgoedjes zijn van het merk Vtech. Zo kreeg hij pas de kidicom cadeau maar ik weet op voorhand al dat hij erg zwak is aan zulke dingen omdat hij zich er zodanig in verdiept dat hij in zijn eigen bubbel zit. Als het dan tijd is om dit op te ruimen krijgt hij een enorme woede uitbarsting waarbij het heel moeilijk is om hem kalm te krijgen (roepen, wenen, rennen).
Zijn er mensen met kinderen met autisme/asperger die dit herkennen? Want ik denk nu momenteel dat het beter zou zijn dat ik het vtech spelletje beter nog een jaar opberg omdat dit zijn uitbarstingen dus uitlokt wanneer het tijd is om het op te ruimen.
Verder kan hij niet tegen drukte en lawaai, heeft het best moeilijk wanneer er veel mensen zijn en wanneer er een overgang is van bvb speeltijd naar terug naar de klas.
Thuis vallen zulke dingen mee omdat hij hier een vaste routine heeft, behalve nu met het nieuwe speelgoed de uitbarsting dan.
Iemand die hier ervaring mee heeft omtrent speelgoed waar ze zich zo in verdiepen dat er een uitbarsting volgt na het opruimen?
Dank
Life is short, don’t waste it with negative people.

zaterdag 29 juni 2019 om 22:42
Wel ervaring ja, maar de vraag is of je het voorkomt door dat speelgoed bij hem weg te houden. Waarschijnlijk zoekt hij dan wel weer een ander speeltje om zich op te storten.
Wat hier wel belangrijk was, was om aan te kondigen dat er over 10 minuten moest worden gestopt en dan 5 minuten later nog een keer benoemen dat er over 5 minuten gestopt moest worden.
Overigens wordt de term asperger niet meer gebruikt.
Wat hier wel belangrijk was, was om aan te kondigen dat er over 10 minuten moest worden gestopt en dan 5 minuten later nog een keer benoemen dat er over 5 minuten gestopt moest worden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 29 juni 2019 om 22:44
Hij heeft inderdaad speelgoed waar zijn focus op ligt en die zijn ‘vaste’ stukjes zijn die hij vaak bij hem wil hebben maar krijgt hij geen woede aanval door. Dit nieuwe speelgoed gaf een reactie die best wel heftig was. Er staat inderdaad een timer op. Ik weet wel dat ‘het nieuwe’ er af moet zijn voor hij het op een normale manier kan loslaten omdat hij het helemaal vanbuiten leert. Maar als ik kan dan voorkom ik een uitbarsting meestal omdat dit voor hem heel uitputtend is
zaterdag 29 juni 2019 om 22:48
5 à 10 minuten van te voren geef je hem een kookwekker of time timer (goedkoop als kookwekker te koop via ali).
Duidelijk aangeven dat als de wekker gaat, het tijd is om het speelgoed weg te leggen.
Doet hij dit niet uit zichzelf dan pak je het zelf. Krijgt hij een uitbarsting dan geef je aan dat je dit gedrag niet accepteert en het gaat negeren. Het gedrag zal waarschijnlijk eerst heel erg toenemen.
Als hij grensoverschrijdend gedrag laat zien, negeer je dit uiteraard niet.
Al het positieve complimenteren.
Dit is in een notendop wat wij hebben geleerd tijdens een oudercursus voor ass/adhd.
Het kost ontzettend veel energie. Maar op de lange baan heb je er profijt van.
Duidelijk aangeven dat als de wekker gaat, het tijd is om het speelgoed weg te leggen.
Doet hij dit niet uit zichzelf dan pak je het zelf. Krijgt hij een uitbarsting dan geef je aan dat je dit gedrag niet accepteert en het gaat negeren. Het gedrag zal waarschijnlijk eerst heel erg toenemen.
Als hij grensoverschrijdend gedrag laat zien, negeer je dit uiteraard niet.
Al het positieve complimenteren.
Dit is in een notendop wat wij hebben geleerd tijdens een oudercursus voor ass/adhd.
Het kost ontzettend veel energie. Maar op de lange baan heb je er profijt van.
anoniem_355594 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 22:48
0.51% gewijzigd
zaterdag 29 juni 2019 om 22:48
zaterdag 29 juni 2019 om 22:49
Ik doe dit normaalgesproken ook altijd, maar deze reactie is gekomen omdat de batterij leeg was en dus moest opladen, waardoor zijn reactie zo hevig was weet ik niet wat het beste is. Hij kan moeilijk aannemen en begrijpen dat sommig speelgoed moet opladen, wat het dus iets moeilijker maakt.Solomio schreef: ↑29-06-2019 22:42Wel ervaring ja, maar de vraag is of je het voorkomt door dat speelgoed bij hem weg te houden. Waarschijnlijk zoekt hij dan wel weer een ander speeltje om zich op te storten.
Hier in België weet ik niet of de term nog onder die naam wordt vastgesteld omdat er pas volgend schooljaar wordt getest, maar de term is wel ter sprake gekomen deze week, en vooral ‘kenmerken van autisme’ zoals de zorgcoördinator zei.
zaterdag 29 juni 2019 om 22:49
zaterdag 29 juni 2019 om 22:53
Ervaring vanuit het onderwijs hier. Wat ik zou doen:
Time-timer gebruiken, maakt het visueler. Termen als 10 minuten, 5 minuten werken prima met ouders kinderen maar voor kleuters is dat vaak nog te abstract.
Social story (https://www.participate-autisme.be/go/n ... ruiken.cfm) maken en regelmatig voorlezen. Dat Vtech leuk is, maar dat de timer zegt wanneer het tijd is om te stoppen en dat dat ok is.
Time-timer gebruiken, maakt het visueler. Termen als 10 minuten, 5 minuten werken prima met ouders kinderen maar voor kleuters is dat vaak nog te abstract.
Social story (https://www.participate-autisme.be/go/n ... ruiken.cfm) maken en regelmatig voorlezen. Dat Vtech leuk is, maar dat de timer zegt wanneer het tijd is om te stoppen en dat dat ok is.
zaterdag 29 juni 2019 om 23:01
Opletten dus dat de batterij vol is. Ook een optie is om te kijken of je een powerbank kunt kopen om dat ding ter plekke op te laden.Bubblex3 schreef: ↑29-06-2019 22:49Ik doe dit normaalgesproken ook altijd, maar deze reactie is gekomen omdat de batterij leeg was en dus moest opladen, waardoor zijn reactie zo hevig was weet ik niet wat het beste is. Hij kan moeilijk aannemen en begrijpen dat sommig speelgoed moet opladen, wat het dus iets moeilijker maakt.
Hier in België weet ik niet of de term nog onder die naam wordt vastgesteld omdat er pas volgend schooljaar wordt getest, maar de term is wel ter sprake gekomen deze week, en vooral ‘kenmerken van autisme’ zoals de zorgcoördinator zei.
Dat ding is zijn veiligheid nu. Als het apparaat uitvalt, valt dus zijn veiligheid uit. En dat gevoel is te vergelijken met een parachutesprong zonder parachute. Ga jij dan niet gillen en krijsen?

zaterdag 29 juni 2019 om 23:17
Je gaat toch geen apparaatje gebruiken om hem de tijd aan te geven.
Geef hem een reden om te stoppen, eentje die door menselijk contact wordt doorgegeven, zoals lieverd we gaan over een kwartiertje eten, dus dan is het tijd om te stoppen met spelen. Maak contact, echt contact, geen kookwekker, kom zeg.
Geef hem een reden om te stoppen, eentje die door menselijk contact wordt doorgegeven, zoals lieverd we gaan over een kwartiertje eten, dus dan is het tijd om te stoppen met spelen. Maak contact, echt contact, geen kookwekker, kom zeg.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:28
En hoé maak je die kleuter dan duidelijk wat een kwartiertje is? Timers zijn abstract dat vinden de meeste autistische kinderen heel prettig.Cateautje schreef: ↑29-06-2019 23:17Je gaat toch geen apparaatje gebruiken om hem de tijd aan te geven.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:29
Voor veel kinderen (autistisch en zonder stempeltje) werkt een time-timer goed. Gebruiken ze ook graag in de kleuterklassen.Cateautje schreef: ↑29-06-2019 23:17Je gaat toch geen apparaatje gebruiken om hem de tijd aan te geven.
TO: ik zou ook investeren in het gesprekje vooraf. Dus niet terwijl hij al in zijn spel zit pas benoemen, maar daarvoor: Je krijgt nu je spel, maar straks gaan we naar de winkel dus over 20 minuten zet ik het wekkertje en als het af gaat ruimen we op en doen de jas aan.
zaterdag 29 juni 2019 om 23:30
Klinkt leuk, maar zelfs mijn niet-autistische 8 jarige heeft daar geen boodschap aan als hij met iets bezig is. Tijdsbesef bij kleine kinderen is nog zo beperkt.Cateautje schreef: ↑29-06-2019 23:17Je gaat toch geen apparaatje gebruiken om hem de tijd aan te geven.
zaterdag 29 juni 2019 om 23:33
Ik vind het voor zulk speelgoed vooral moeilijk om te bepalen ‘hoelang’ ik het ter beschikking stel. Want ander speelgoed zoals blokken en auto’tjes staan altijd ter beschikking, maar het speelgoed waar hij dus zo’n grote focus op heeft zoals nu dit Vtech spelletje, weet ik niet of ik dit altijd ter beschikking moet stellen of bvb maar 1x op een dag. Want zoals hier al eerder werd vernoemd is dit voor hem iets veilig, maar hoe langer hij er mee speelt hoe moeilijker het wordt om het op een normale manier op te ruimen.
zaterdag 29 juni 2019 om 23:34
Cateautje, juist een kookwekker/ time timer werkt goed bij kinderen met (kenmerken van) autisme.
Eten over een kwartier klinkt voor ons aardiger, maar is minder duidelijk en voorspelbaar. Het kan immers ook maar 13 of juist 16 minuten duren voordat het eten klaar is. Of op tafel staat? Of iedereen aan tafel zit?
TO, verder weinig aanvullingen op de tips van de anderen. Wellicht ook vooraf een tijdspanne afspreken. En neutraal, rustig en zelfs begrip vol reageren op zijn uitbarsting, dat komt vanuit paniek, niet vanuit drammen. Wat overigens niet wil zeggen dat zijn gedrag mag.
Eten over een kwartier klinkt voor ons aardiger, maar is minder duidelijk en voorspelbaar. Het kan immers ook maar 13 of juist 16 minuten duren voordat het eten klaar is. Of op tafel staat? Of iedereen aan tafel zit?
TO, verder weinig aanvullingen op de tips van de anderen. Wellicht ook vooraf een tijdspanne afspreken. En neutraal, rustig en zelfs begrip vol reageren op zijn uitbarsting, dat komt vanuit paniek, niet vanuit drammen. Wat overigens niet wil zeggen dat zijn gedrag mag.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:40
Dat maak je duidelijk door na een kwartiertje hem te komen halen.the_Wicked_Witch schreef: ↑29-06-2019 23:28En hoé maak je die kleuter dan duidelijk wat een kwartiertje is? Timers zijn abstract dat vinden de meeste autistische kinderen heel prettig.
Om antwoord te geven op de moeder over hoe lang en hoe vaak ze haar zoon moet laten spelen met die techspelletjes. Ik zou zeggen, twee a drie keer in de week een half uurtje en verder laten spelen met echt speelgoed, waar hij zijn fantasie voor nodig heeft.
Echt, ik heb een aspergerzoon en als je hem niet in de mensenwereld houdt door veel contact te maken en veel van zijn fantasie te vragen en hem laat gaan in die virtuele spelletjes dreigt er een kans dat hij zijn dagelijkse contact met die wereld op een heel laag pitje zet en met de loop der jaren wordt het dan steeds moeilijker om hem uit die virtuele wereld te krijgen.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:43
Ja, een timer werkt perfect, tot het punt waarop hij alleen nog maar in gang is te zetten met een timer.Halvemaan schreef: ↑29-06-2019 23:34Cateautje, juist een kookwekker/ time timer werkt goed bij kinderen met (kenmerken van) autisme.
Hij heeft nu de perfecte leeftijd om te leren, hij blijft niet altijd vier jaar jong.
Het is ook belangrijk om het onvoorspelbare, dat het leven nu eenmaal in zich heeft, te integreren in zijn dagelijks bestaan, zodat hij leert ermee om te gaan. Dat is goed voor zijn toekomst.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 23:45
10.16% gewijzigd
zaterdag 29 juni 2019 om 23:45
Dat herken ik zeker , van het ‘in de mensenwereld houden’, dat dit best moeilijk kan zijn. Maar ik vind het dus moeilijk omdat het dan lijkt of ik zijn grootste interesse afneem, wat mij ook niet de oplossing lijkt te zijnCateautje schreef: ↑29-06-2019 23:40Dat maak je duidelijk door na een kwartiertje hem te komen halen.
Om antwoord te geven op de moeder over hoe lang en hoe vaak ze haar zoon moet laten spelen met die techspelletjes. Ik zou zeggen, twee a drie keer in de week een half uurtje en verder laten spelen met echt speelgoed, waar hij zijn fantasie voor nodig heeft.
Echt, ik heb een aspergerzoon en als je hem niet in de mensenwereld houdt door veel contact te maken en veel van zijn fantasie te vragen en hem laat gaan in die virtuele spelletjes dreigt er een kans dat hij zijn dagelijkse contact met die wereld op een heel laag pitje zet en met de loop der jaren wordt het dan steeds moeilijker om hem uit die virtuele wereld te krijgen.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:47
Cateautje schreef: ↑29-06-2019 23:40Dat maak je duidelijk door na een kwartiertje hem te komen halen.
Heeft misschien voor jouw kind gewerkt, voor de mijne voor geen meter.
Is ook mét een timer uiteindelijk steeds beter in zijn vel komen te zitten.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:48
Zijn grootste interesse kan een vlucht worden als hij groter wordt en dan krijg je straks zo'n tiener die niet meer slaapt omdat hij continu spelletjes zit te spelen op de computer.
Het is misschien niet leuk, maar bekijk het niet met emotie, maar met een nuchtere blik op zijn toekomst en hoe hij zich daarin ontwikkeld.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:48
Zo’n time timer heb ik nooit gebruikt. Ook geen picto’s die erg populair zijn bij autisme begeleiders. Dochter heeft wel eens haar eigen picto’s gemaakt zodat ze ‘s morgens geen handelingen zou vergeten. Erg schattig, dan stonden al die vinkjes achter tanden poetsen en haren kammen.
Qua schermgebruik heb ik nooit met een tijdslimiet gewerkt. Ze heeft dus ook echt wel eens lang achter zo’n ding gezeten. Dat ging altijd met vlagen, en daarna was ze dan ineens fan van strijkkralen of schilderen.
Woede-uitbarstingen waren hier vooral door het ervaren van gebrek aan autonomie, zich onterecht behandeld voelen, of ongemerkt over haar grenzen gaan. Negen van de tien keer kon ik die dus mezelf net zo goed aanrekenen, al zou ik wel eens willen dat mijn kuikentjes hun ongenoegen wat rustiger uiten.
Qua schermgebruik heb ik nooit met een tijdslimiet gewerkt. Ze heeft dus ook echt wel eens lang achter zo’n ding gezeten. Dat ging altijd met vlagen, en daarna was ze dan ineens fan van strijkkralen of schilderen.
Woede-uitbarstingen waren hier vooral door het ervaren van gebrek aan autonomie, zich onterecht behandeld voelen, of ongemerkt over haar grenzen gaan. Negen van de tien keer kon ik die dus mezelf net zo goed aanrekenen, al zou ik wel eens willen dat mijn kuikentjes hun ongenoegen wat rustiger uiten.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 23:51
22.89% gewijzigd
zaterdag 29 juni 2019 om 23:50
Geef het hem op momenten dat hij rust nodig heeft, en dan met een strakke tijd.Bubblex3 schreef: ↑29-06-2019 23:33Ik vind het voor zulk speelgoed vooral moeilijk om te bepalen ‘hoelang’ ik het ter beschikking stel. Want ander speelgoed zoals blokken en auto’tjes staan altijd ter beschikking, maar het speelgoed waar hij dus zo’n grote focus op heeft zoals nu dit Vtech spelletje, weet ik niet of ik dit altijd ter beschikking moet stellen of bvb maar 1x op een dag. Want zoals hier al eerder werd vernoemd is dit voor hem iets veilig, maar hoe langer hij er mee speelt hoe moeilijker het wordt om het op een normale manier op te ruimen.
zaterdag 29 juni 2019 om 23:54
Ja dit herken ik dus ook echt bij mijn zoontje. Het lijkt of er eerst een periode moet over gaan zodat hij het volledig uitgedokterd heeft en tot in de puntjes wil weten wat het allemaal kan (want hij leert ook elke zin of liedje of verhaaltje uit zoiets vanbuiten), en eens hij dat allemaal kan en weet laat hij een speelgoed al eens links liggenMinkeDeWit schreef: ↑29-06-2019 23:48Zo’n time timer heb ik nooit gebruikt. Ook geen picto’s die erg populair zijn bij autisme begeleiders. Dochter heeft wel eens haar eigen picto’s gemaakt zodat ze ‘s morgens geen handelingen zou vergeten. Erg schattig, dan stonden al die vinkjes achter tanden poetsen en haren kammen.

zaterdag 29 juni 2019 om 23:56
Voor nu werkt dat misschien goed, maar heb je al gedacht over hoe het moet over tien jaar? Over vijftien jaar? Moet hij dan nog steeds in beweging worden gebracht met een timer? Moet je dat willen?the_Wicked_Witch schreef: ↑29-06-2019 23:47Heeft misschien voor jouw kind gewerkt, voor de mijne voor geen meter.
Is ook mét een timer uiteindelijk steeds beter in zijn vel komen te zitten.
Het is de bedoeling dat hij zich straks weet te handhaven in de volwassen wereld, daar waar niemand rekening houdt met zijn gevoeligheden.
Ik zal vast wel fouten hebben gemaakt, ik ben verre van perfect, maar de beste beslissing die ik ooit heb genomen was dat mijn zoon zich moest aanpassen aan de wereld, omdat de wereld niet van plan is zich aan te passen aan hem. Ik heb dit allemaal gedaan onder beschermde omstandigheden, maar desalniettemin wel gedaan en volgehouden, met een nuchtere kijk op zijn toekomst en het is me gelukt, hij leeft een volwaardig sociaal maatschappelijk leven.