Kleuter met autisme/asperger
zaterdag 29 juni 2019 om 22:30
Onze zoon van 4 wordt al een jaar geobserveerd door een zorgcoördinator op school. Er zijn nog geen specifieke testen afgenomen omdat hij nog klein was toen de eerste kenmerken van autisme zichtbaar werden. Ook onze huisarts volgt hem op en denk aan syndroom van asperger. Een test zou eventueel pas volgend schooljaar afgenomen worden indien de situatie hetzelfde blijft.
Het is zo dat hij zich vooral focust op zijn interesses, welke elektronische speelgoedjes zijn van het merk Vtech. Zo kreeg hij pas de kidicom cadeau maar ik weet op voorhand al dat hij erg zwak is aan zulke dingen omdat hij zich er zodanig in verdiept dat hij in zijn eigen bubbel zit. Als het dan tijd is om dit op te ruimen krijgt hij een enorme woede uitbarsting waarbij het heel moeilijk is om hem kalm te krijgen (roepen, wenen, rennen).
Zijn er mensen met kinderen met autisme/asperger die dit herkennen? Want ik denk nu momenteel dat het beter zou zijn dat ik het vtech spelletje beter nog een jaar opberg omdat dit zijn uitbarstingen dus uitlokt wanneer het tijd is om het op te ruimen.
Verder kan hij niet tegen drukte en lawaai, heeft het best moeilijk wanneer er veel mensen zijn en wanneer er een overgang is van bvb speeltijd naar terug naar de klas.
Thuis vallen zulke dingen mee omdat hij hier een vaste routine heeft, behalve nu met het nieuwe speelgoed de uitbarsting dan.
Iemand die hier ervaring mee heeft omtrent speelgoed waar ze zich zo in verdiepen dat er een uitbarsting volgt na het opruimen?
Dank
Het is zo dat hij zich vooral focust op zijn interesses, welke elektronische speelgoedjes zijn van het merk Vtech. Zo kreeg hij pas de kidicom cadeau maar ik weet op voorhand al dat hij erg zwak is aan zulke dingen omdat hij zich er zodanig in verdiept dat hij in zijn eigen bubbel zit. Als het dan tijd is om dit op te ruimen krijgt hij een enorme woede uitbarsting waarbij het heel moeilijk is om hem kalm te krijgen (roepen, wenen, rennen).
Zijn er mensen met kinderen met autisme/asperger die dit herkennen? Want ik denk nu momenteel dat het beter zou zijn dat ik het vtech spelletje beter nog een jaar opberg omdat dit zijn uitbarstingen dus uitlokt wanneer het tijd is om het op te ruimen.
Verder kan hij niet tegen drukte en lawaai, heeft het best moeilijk wanneer er veel mensen zijn en wanneer er een overgang is van bvb speeltijd naar terug naar de klas.
Thuis vallen zulke dingen mee omdat hij hier een vaste routine heeft, behalve nu met het nieuwe speelgoed de uitbarsting dan.
Iemand die hier ervaring mee heeft omtrent speelgoed waar ze zich zo in verdiepen dat er een uitbarsting volgt na het opruimen?
Dank
Life is short, don’t waste it with negative people.
maandag 1 juli 2019 om 15:25
Ik denk dat je daar heel goed aan hebt gedaan.Cateautje schreef: ↑30-06-2019 13:13Mijn kind werd daar ook rustig van, maar ik prefereerde lego boven een scherm. In die tijd huurde ik 1 keer in de maand een spelcomputer en dan mocht hij een dag spelen, maar vaker heb ik altijd geweigerd en toen die spelcomputers op de markt kwamen heb ik die ook links laten liggen.
Ik heb altijd een voorkeur gehad voor creatief speelgoed, waar hij zijn ei in kwijt kon. Daarnaast had hij veel boeken, waar hij ook graag in zat te lezen. Het was pas vanaf zijn 18de dat hij met enige regelmaat gebruik mocht maken van de computer.
Zo doet iedereen dat anders.
Toen ik jong was, waren er gelukkig nog geen computerspellen. Ik las boeken, heel veel en heel vaak. Je zou kunnen zeggen dat ik verslaafd was aan lezen. Maar dat was een stuk constructiever en minder alles-beheersend dan computerspellen, die ook expres zo ontworpen zijn om spelers niet meer op te laten houden met spelen.
Toen de games eenmaal op de markt waren, merkte ik hoe enorm verslavend die kunnen zijn. Ik ben mezelf nu weer aan het aanleren om een boek te pakken ipv de telefoon. Mijn enige computerverslaving op dit moment is het forum

.

maandag 1 juli 2019 om 15:31
Ik heb zijn verslaving er niet mee in kunnen dammen, hij was verliefd op de computer en hij heeft er zijn beroep van gemaakt.impala schreef: ↑01-07-2019 15:25Ik denk dat je daar heel goed aan hebt gedaan.
Toen ik jong was, waren er gelukkig nog geen computerspellen. Ik las boeken, heel veel en heel vaak. Je zou kunnen zeggen dat ik verslaafd was aan lezen. Maar dat was een stuk constructiever en minder alles-beheersend dan computerspellen, die ook expres zo ontworpen zijn om spelers niet meer op te laten houden met spelen.
Toen de games eenmaal op de markt waren, merkte ik hoe enorm verslavend die kunnen zijn. Ik ben mezelf nu weer aan het aanleren om een boek te pakken ipv de telefoon. Mijn enige computerverslaving op dit moment is het forumHet is ook niet voor niks dat mensen met ass tot de fanatiekste forummers behoren.
Hij heeft daar nu wel spijt van en doet een andere opleiding om er zo snel mogelijk van af te kunnen zijn, want hij wordt erg verdrietig bij het idee dat hij dat nog tot zijn pensioen moet blijven doen.
Zo zie je maar.

maandag 1 juli 2019 om 16:09
Misschien was hij nooit aan die opleiding toegekomen, als hij eerder aan de computer was gegaan.Cateautje schreef: ↑01-07-2019 15:31Ik heb zijn verslaving er niet mee in kunnen dammen, hij was verliefd op de computer en hij heeft er zijn beroep van gemaakt.
Hij heeft daar nu wel spijt van en doet een andere opleiding om er zo snel mogelijk van af te kunnen zijn, want hij wordt erg verdrietig bij het idee dat hij dat nog tot zijn pensioen moet blijven doen.
Zo zie je maar.![]()
Ik denk in elk geval dat hij zich dan op andere vlakken minder ontwikkeld zou hebben. Van dat vele lezen heb ik vroeger énorm veel geleerd.
Ik vind voor mezelf forummen nog tot hier aan toe, daar leer ik nog iets van en je hebt contact met mensen. (Hoewel er best periodes zijn dat ook dat uit de hand loopt, zoals je wellicht wel eens hebt gemerkt

Man, man hoeveel tijd ik daaraan verloren heb laten gaan. En het lijkt misschien wel of je er rustig van wordt, en dat is ook wel eventjes zo, maar zodra het dwangmatig wordt vreet het juist enorm veel energie. En omdat je er niet mee kan ophouden, word je er uiteindelijk juist enorm overprikkeld van. Ik wel tenminste.
Tijdens de psycho-educatie werd ook wel gezegd dat gamen een manier is om ass-ers rustig te krijgen. Ik vind dat een heel slecht advies.
Je zegt dat hij er inmiddels spijt van heeft dat hij van de computer zijn beroep heeft gemaakt. Waarom eigenlijk, als hij het zo leuk vindt zou hij daar toch makkelijk tot zijn pensioen in kunnen blijven werken en zich kunnen blijven ontwikkelen?
.

maandag 1 juli 2019 om 17:54
"Je zegt dat hij er inmiddels spijt van heeft dat hij van de computer zijn beroep heeft gemaakt. Waarom eigenlijk, als hij het zo leuk vindt zou hij daar toch makkelijk tot zijn pensioen in kunnen blijven werken en zich kunnen blijven ontwikkelen? "
Tja, het blijkt na zoveel jaar dat hij de computer toch niet zo leuk vindt als gedacht en dat komt omdat hij min of meer gedwongen acht uur per dag eraan moet geloven en dan is het geen ontspanning meer, zeker niet als er van alles van je wordt gevraagd.
Ook heeft hij ondertussen allerlei andere dingen ontdekt die zijn interesse wekken en daar meer tijd aan wil besteden.
Kortom, groei.
Tja, het blijkt na zoveel jaar dat hij de computer toch niet zo leuk vindt als gedacht en dat komt omdat hij min of meer gedwongen acht uur per dag eraan moet geloven en dan is het geen ontspanning meer, zeker niet als er van alles van je wordt gevraagd.
Ook heeft hij ondertussen allerlei andere dingen ontdekt die zijn interesse wekken en daar meer tijd aan wil besteden.
Kortom, groei.

maandag 1 juli 2019 om 20:32
Dat proberen wij inderdaad ook wel.Valdemar_II schreef: ↑01-07-2019 12:10Wij beperken het ook, al is dit soms lastig omdat ik me goed herinner hoe rustgevend dit was/is.
Kun je een bredere context vinden in het spel, zodat je dit kunt uitbreiden naar andere gebieden?
Enige tijd terug Skyrim gespeeld met stiefzoon en daarna praatte hij enkel daar nog over, maar zijn interesse is dan niet het spel op zich maar wel fantasy. Dus hebben wij dit opengetrokken met oa bordspellen, wandelen was een drama, dus nu gaan we op avontuur etc. Niet perfect maar op die manier kunnen we hem toch motiveren om andere zaken te doen.
maandag 1 juli 2019 om 23:07
Ik hoor dat vaker, dat je van je hobby beter niet je werk kan maken. Hoe ideaal het ook klinkt.Cateautje schreef: ↑01-07-2019 17:54"Je zegt dat hij er inmiddels spijt van heeft dat hij van de computer zijn beroep heeft gemaakt. Waarom eigenlijk, als hij het zo leuk vindt zou hij daar toch makkelijk tot zijn pensioen in kunnen blijven werken en zich kunnen blijven ontwikkelen? "
Kortom, groei.![]()
.

woensdag 3 juli 2019 om 10:53
Hier kijk ik iets anders tegen aan. Zeker de moderne games zitten voor mij op hetzelfde niveau als films en boeken (fictie), en misschien nog wel iets hoger omdat ze een interactie vragen. Dat neerkijken op games heb ik eigenlijk nooit goed begrepen, bij een boek of film krijg je letterlijk de interpretatie van 1 persoon, terwijl je bij een spel het onderwerp kunt beleven en zelf morele keuzes moet maken.impala schreef: ↑01-07-2019 16:09Misschien was hij nooit aan die opleiding toegekomen, als hij eerder aan de computer was gegaan.
Ik denk in elk geval dat hij zich dan op andere vlakken minder ontwikkeld zou hebben. Van dat vele lezen heb ik vroeger énorm veel geleerd.
Ik vind voor mezelf forummen nog tot hier aan toe, daar leer ik nog iets van en je hebt contact met mensen. (Hoewel er best periodes zijn dat ook dat uit de hand loopt, zoals je wellicht wel eens hebt gemerkt). Maar computergames zijn écht verspilde tijd en energie. Vooral de candy crush-achtige dingen. Maar ook de iets intelligentere adventure games enzo.
Man, man hoeveel tijd ik daaraan verloren heb laten gaan. En het lijkt misschien wel of je er rustig van wordt, en dat is ook wel eventjes zo, maar zodra het dwangmatig wordt vreet het juist enorm veel energie. En omdat je er niet mee kan ophouden, word je er uiteindelijk juist enorm overprikkeld van. Ik wel tenminste.
Tijdens de psycho-educatie werd ook wel gezegd dat gamen een manier is om ass-ers rustig te krijgen. Ik vind dat een heel slecht advies.
Je zegt dat hij er inmiddels spijt van heeft dat hij van de computer zijn beroep heeft gemaakt. Waarom eigenlijk, als hij het zo leuk vindt zou hij daar toch makkelijk tot zijn pensioen in kunnen blijven werken en zich kunnen blijven ontwikkelen?
Heb het op dit forum al eerder geschreven, maar voor mij was een van de meest memorabele momenten de afgelopen maanden een vr simulatie van de maanlanding. Hoeveel ik daarvoor er ook over gelezen en gehoord had, het herbeleven, het luisteren naar de speech van Kennedy, icm met die virtuele omgeving liet de tranen van mijn wangen rollen.
Waarom is een forum trouwens wel acceptabel, de leden hiervan zijn toch ook slechts constructies van zichzelf, of meen je dat hetgeen je hier leest ook hetgeen is zij zouden zeggen wanneer je hen irl ontmoet?
woensdag 3 juli 2019 om 11:38
woensdag 3 juli 2019 om 11:44
Autist hier. Waarom mag hij niet met dat ene speeltje spelen? Ik had vroeger ook poppen waar ik eindeloos mee speelde. Nu speel ik eindeloos een spel op de pc. Zolang hij af en toe ook buitenspeelt? En dwingen met andere kinderen te spelen als hij het niet wil vind ik gemeen. Hij is al genoeg met kinderen op school straks, hij moet thuis opladen.
Sugar and spice, and everything nice.
woensdag 3 juli 2019 om 12:56
Ik wil dat voor mezelf niet meer, en ik zou het voor mijn kind dus ook niet willen, zoals ik eerder schreef. Omdat ik vind (mijn eigen ervaring) dat je er geestelijk van afstompt, van eindeloos spelletjes spelen. Dan liever met poppen spelen, of met blokken. Of lees boeken, of leer jezelf programmeren ofzo. Forummen desnoodsKandijsuiker schreef: ↑03-07-2019 11:44Autist hier. Waarom mag hij niet met dat ene speeltje spelen? Ik had vroeger ook poppen waar ik eindeloos mee speelde. Nu speel ik eindeloos een spel op de pc. Zolang hij af en toe ook buitenspeelt? En dwingen met andere kinderen te spelen als hij het niet wil vind ik gemeen. Hij is al genoeg met kinderen op school straks, hij moet thuis opladen.

.
woensdag 3 juli 2019 om 13:00
Ik vind het zwaar overrated, de voordelen die jij nu noemt. Een smoes van zware gamers. Er zijn veel betere en constructievere manieren om die vaardigheden te leren of te trainen.
.
woensdag 3 juli 2019 om 13:02
Ik heb afgelopen maand toevallig ook voor het eerst een VR bril op gehad. In het Omniversum, ik zat ik een klein vliegtuigje en dat belandde in een meteorietenregen. De piloot die naast me zat activeerde toen eerst alleen zijn eigen schietstoel en liet mij aanvankelijk zitten. Wtf ?!Valdemar_II schreef: ↑03-07-2019 10:53Hier kijk ik iets anders tegen aan. Zeker de moderne games zitten voor mij op hetzelfde niveau als films en boeken (fictie), en misschien nog wel iets hoger omdat ze een interactie vragen. Dat neerkijken op games heb ik eigenlijk nooit goed begrepen, bij een boek of film krijg je letterlijk de interpretatie van 1 persoon, terwijl je bij een spel het onderwerp kunt beleven en zelf morele keuzes moet maken.
Heb het op dit forum al eerder geschreven, maar voor mij was een van de meest memorabele momenten de afgelopen maanden een vr simulatie van de maanlanding. Hoeveel ik daarvoor er ook over gelezen en gehoord had, het herbeleven, het luisteren naar de speech van Kennedy, icm met die virtuele omgeving liet de tranen van mijn wangen rollen.
Waarom is een forum trouwens wel acceptabel, de leden hiervan zijn toch ook slechts constructies van zichzelf, of meen je dat hetgeen je hier leest ook hetgeen is zij zouden zeggen wanneer je hen irl ontmoet?
Even later werd ik alsnog gelanceerd en zweefde ik op mijn stoel door de lucht. Wauw, wat een ervaring. Leek wel op de eerste keer xtc

Ik snap helemaal dat je jezelf daar nog meer in kunt verliezen dan in een game.
Wb het forum: het is de laatste jaren een stuk minder, maar ik heb hier de afgelopen 18 jaar énorm veel geleerd en opgestoken. Heel veel praktische tips, medische tips (ja, ja !), veel over cultuurverschillen. Voor een autist is het ook handig om te leren hoe mensen doorgaans reageren op van alles en nog wat (gedrag, meningen). HIer hoor je wat mensen écht denken, itt irl. En wat als 'normaal' wordt gezien, en wat niet.
Ik heb óók geleerd om me minder vast te bijten in discussies en beter 'los te kunnen laten'. Ik heb een paar mensen irl ontmoet, ook in het buitenland, en dat was ook erg leuk. En handig, ik ben in Tokio dankzij een forumster daar op plekken terecht gekomen waar ik anders nooit geweest zou zijn. Je leert je ook verbaal beter uitdrukken.
.
woensdag 3 juli 2019 om 13:33
Ik doe ook andere dingen he, maar dit blijft mijn lievelingshobby.impala schreef: ↑03-07-2019 12:56Ik wil dat voor mezelf niet meer, en ik zou het voor mijn kind dus ook niet willen, zoals ik eerder schreef. Omdat ik vind (mijn eigen ervaring) dat je er geestelijk van afstompt, van eindeloos spelletjes spelen. Dan liever met poppen spelen, of met blokken. Of lees boeken, of leer jezelf programmeren ofzo. Forummen desnoodsAlles beter dan computerspelletjes spelen. Je krijgt er nog rsi van ook.
Sugar and spice, and everything nice.
woensdag 3 juli 2019 om 16:33
Tja, ik vind de negatieve houding t.a.v. schermpjes zwaar overtrokken. Vooral van mensen die niet met hun tijd meegaan.
Ik ging als kind helemaal op in boeken, dat wordt tegenwoordig ineens gepromoot, maar destijds was men daar niet zo positief over.
Is in mijn ogen zeer vergelijkbaar, alleen is lezen minder sociaal dan gamen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 3 juli 2019 om 18:26
Ik heb het niet over schermpjes in het algemeen, er kan van alles op dat scherm staan, zelfs een goed boekSolomio schreef: ↑03-07-2019 16:33Tja, ik vind de negatieve houding t.a.v. schermpjes zwaar overtrokken. Vooral van mensen die niet met hun tijd meegaan.
Ik ging als kind helemaal op in boeken, dat wordt tegenwoordig ineens gepromoot, maar destijds was men daar niet zo positief over.
Is in mijn ogen zeer vergelijkbaar, alleen is lezen minder sociaal dan gamen.

Maar dat gamen net zo constructief is als boeken of kranten lezen, dat meen je toch niet? (retorische vraag..)
.
.
woensdag 3 juli 2019 om 19:43
Gamen is zeker net zo constructief, hoewel dat wel afhangt van welke games je speelt.
https://www.druglijn.be/drugs-abc/gamen/voordelen
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 3 juli 2019 om 22:30
Wat is dan volgens jou het grote verschil tussen een spel en een roman?
Ja, die vr ervaring, zeer intens. Ben dan ook zeer hoopvol naar de toekomst.