Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
29-06-2019 14:04
Ik vind sinas en icetea ook niet lekker

waarom zou je in godsnaam iets drinken wat je niet lust?

Ik lust geen koffie. waarom zou ik dat dan moeten drinken volgens jou?
Nou moe :mrgreen:

@algemeen
Ik weet van (schoon)familieleden en vrienden vrij goed wat ze graag lusten en haal dat in huis wanneer ze bij ons komen. Ik lust zelf bijv. geen cola en heb, als ik geen mensen verwacht, ook geen verschillende soorten ((sterkere) alcoholische) dranken in huis. Thuis drink ik koffie/thee, water, roosvicee aanmaak en heb altijd wel een fles witte wijn in de koelkast. Kom je onverwacht langs dan heb ik dus niet veel aan te bieden qua keuze. Cassis of Fanta vind ik op zijn tijd lekker maar heb dat misschien maar 3x per jaar in huis.

Schoonmoeder uit de OP verander je niet meer en hoewel jammer dat ze er geen moeite voor wil doen, koop desnoods een halve liter cola-light, is het inderdaad geen halszaak.
wij slapen nooit.
Snowpink schreef:
29-06-2019 16:05
Wat drink je wel dan?
Koffie met melk en canderel, Cappucino.
Coca Zero*, gewone Coca*, Fanta, Sprite, appelsap, druivensap, kersensap, ananassap, multivruchten, appletizer, chocomelk, fristi, gewone melk, ...
Witte wijn, rosé wijn, prosecco, cava, champagne, sangria, lambrusco, ...
Kriek bier.
Passoa, pisang, safari, porto, martini, muscatel, ...

*The real thing. Niet een ander merk.

De canderel voor de koffie heb ik standaard zelf op zak :-).

Sinas of de zoveelste andere fletse limonade vind ik niet te zuipen.
Alle soorten ijsthee en Ice Tea en NesTea-toestanden krijg ik gewoon niet door mijn keel.

Van sinaasappelsap krijg ik 't zuur.
dianaf schreef:
29-06-2019 15:16
Ik mag toch aannemen dat men je niet zomaar iets voor zal zetten? Of zeg jij altijd, doe maar wat!
Als ik zeg, doen maar iets fris, dan is het mij om het even. cola, sinas, cassis, ijsthee en weet ik veel wat er meer is. Ik drink normaal gesproken nooit frisdrank, eigenlijk alleen maar water, maar ik kan best een glas sinas leegdrinken als het me wordt aangeboden, en daar gaat het mij om!.

Ik drink ook graag groene thee, dat is mijn verslaving, ik vind dat heerlijk, of andere "goede" losse thee. Maar als ik elders een kopje Pickwick thee krijg, of thee van de Euroshopper, dan zal ik dat ook gewoon opdrinken, dat vind ik wel zo beleefd, om te zeggen dat ik het niet lust, gaat mij te ver, dat vind ik gewoon verwend gedrag.
Als ik weet wat de gasten drinken, dan haal ik dat in huis.
Komen er mensen waar ik het niet van weet, dan heb ik wijn, bier en diverse frisdranken, waaronder altijd cola.

Nu krijg ik volgende week familie waarvan de dochter ice tea drinkt.
Laatste keer had de dame (9 jaar) commentaar dat het haar merk niet was. Zelf drinken wij geen ice tea, dus volgende keer krijgt ze gewoon sinas.

Als ik ergen op bezoek kom drink ik gewoon iets van wat zij in huis hebben, maakt niet uit wat.
Ik vind gewoon dat als je mensen uitnodigt dat er dan ook de dranken zijn die ze graag drinken, ook al drink je dat zelf niet. Zo niet, dan ben je een in mijn ogen een hele slechte gastheer of vrouw. Ik drink zelf geen zoete witte wijn maar als je onverwacht langs komt dan kan ik het je wel schenken. Ik zorg er altijd voor dat ik een aantal flessen in huis heb.
Blondie456 schreef:
29-06-2019 20:18
Ik vind gewoon dat als je mensen uitnodigt dat er dan ook de dranken zijn die ze graag drinken, ook al drink je dat zelf niet. Zo niet, dan ben je een in mijn ogen een hele slechte gastheer of vrouw. Ik drink zelf geen zoete witte wijn maar als je onverwacht langs komt dan kan ik het je wel schenken. Ik zorg er altijd voor dat ik een aantal flessen in huis heb.
Maar dan heb je dus alles in huis? Cola light voor degene die light wil, zero voor degene die zero wil. Het echte merk voor wie het goedkope merk niet lust, het goedkope merk voor wie de echte niet wil. Cola vanille, cola cherry. Bitter lemon & ice tea (uiteraard alle smaken én alle merken voor wie het ene merk te zoet vindt en voor degene bij wie het niet zoet genoeg kan zijn). Bier, met uiteraard minstens 3 verschillende merken. Wijn, droog, zoet, rood, wit en alles wat er tussen zit. Je kan toch niet overal rekening mee houden of overal op voorbereid zijn? Dan ben ik maar een slechte gastvrouw. Ik vind je een slechte gast als ik 5 dingen aan te bieden heb en je avond verpest is omdat je keuze nummer 6 had gewild.
Sorry, maar ik vind het nogal aso dat je schoonfamilie na 18(!) jaar nog niet even de moeite kan nemen om voor jou (want ze weten inmiddels heus wel dat jij graag cola light drinkt) dat in huis te halen.. en of dit nou een liter flesje is of een aantal blikjes, dat maakt niet uit. Dus ik snap echt wel dat dit (iets wat eigenlijk onbenullig lijkt) na 18 jaar behoorlijk kan steken. Ikzelf heb altijd wel van alles in huis.. koffie, (zoetjes en suikerklontjes) meerdere smaken thee, frisdranken en chocomelk en fristi en limonade voor de kids die over de vloer komen.. en als er visite komt waarvan ik niet weet wat ze lekker vinden om te drinken, dan vraag ik dat altijd van te voren. Maar ik vind het nu eenmaal belangrijk dat iemand zich welkom voelt als ie bij mij thuis is.
Het gaat er hier om dat de schoonouders van JufJoke al 18 jaar weten wat ze het liefste drinkt en dat er gewoon geen enkele moeite gedaan wordt voor haar.
Dát is het punt.
En ze wil helemaal geen linksgedraaide citroenbrandnetellavendelbiogarde of iets anders ingewikkelds. Gewoon een cola light.
Haar schoonouders verrekken het gewoon om een klein beetje moeite te doen voor iemand die daar al 18 jaar over de vloer komt en die met hun zoon is getrouwd.

Kan iedereen wel opnoemen wat ie in huis heeft maar daar gaat dit topic natuurlijk eigenlijk helemaal niet over.

Ik vind dat gewoon stomme schoonouders.
Pipistrello schreef:
29-06-2019 23:42
Het gaat er hier om dat de schoonouders van JufJoke al 18 jaar weten wat ze het liefste drinkt en dat er gewoon geen enkele moeite gedaan wordt voor haar.
Dát is het punt.
En ze wil helemaal geen linksgedraaide citroenbrandnetellavendelbiogarde of iets anders ingewikkelds. Gewoon een cola light.
Haar schoonouders verrekken het gewoon om een klein beetje moeite te doen voor iemand die daar al 18 jaar over de vloer komt en die met hun zoon is getrouwd.

Kan iedereen wel opnoemen wat ie in huis heeft maar daar gaat dit topic natuurlijk eigenlijk helemaal niet over.

Precies, daarom gaf ik in mijn post al aan dat ik heel goed begrijp dat zoiets “onbenulligs” als dit heel erg kan gaan wringen.
justagirly schreef:
29-06-2019 16:09
Ik vind die cupjes zo milieu vervuilend!
Die kun je laten recyclen.
Liv8 schreef:
29-06-2019 21:16
Maar dan heb je dus alles in huis? Cola light voor degene die light wil, zero voor degene die zero wil. Het echte merk voor wie het goedkope merk niet lust, het goedkope merk voor wie de echte niet wil. Cola vanille, cola cherry. Bitter lemon & ice tea (uiteraard alle smaken én alle merken voor wie het ene merk te zoet vindt en voor degene bij wie het niet zoet genoeg kan zijn). Bier, met uiteraard minstens 3 verschillende merken. Wijn, droog, zoet, rood, wit en alles wat er tussen zit. Je kan toch niet overal rekening mee houden of overal op voorbereid zijn? Dan ben ik maar een slechte gastvrouw. Ik vind je een slechte gast als ik 5 dingen aan te bieden heb en je avond verpest is omdat je keuze nummer 6 had gewild.
Alle frisdranken heb ik niet standaard in huis maar als ik weet dat je komt en dat je bv cola cherry drinkt dan haal ik dat voor je in huis.
Liv8 schreef:
Zo is het precies, jij snapt het.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je kunt nog zo in je gelijk staan dat het lullig is, maar daar heb je niks aan. Na 18 jaar hoef je er in ieder geval niet op te rekenen dat het kwartje vanzelf valt.

Kan het misschien dat het niet echt opvalt dat je een zeer uitgesproken voorkeur hebt? 'O doe maar thee' dan zou ik ook kunnen denken dat het je om het even is.

Volgende keer een blikje uit je tas toveren en dat opdrinken. Wellicht dat ze dan denken 'oh ik kan ook wel even een blikje kopen volgende keer'.

Ik koop zelf ook blikjes voor die zonderling die iets anders wil dan ik in huis heb. Ik drink zelf geen frisdrank, anders zit ik met zo'n open fles.
Liv8 schreef:
Ja maar daar gaat het hier niet om.. TO zeurt niet om dat ze wat anders wilt drinken. Het gaat erom dat haar schoonouders al 18 jaar weten wat ze graag drinkt, maar dit om één of andere reden weigeren in huis te halen. Geen acceptatie dus.. althans, ze voelt zich dus niet geaccepteerd.
Natuurlijk haal ik geen hele albert heijn in huis, maar stel dat er een gezin komt waarvan ik weet dat de vrouw graag ice tea drinkt, de man cola zero en de kinderen limonade en chocomel dan haal ik dat wel in huis. Tis niet zo dat ik 3 x per dag visite krijg en ze allemaal wat anders willen. En dan haal ik geen hele fles maar blikjes of flesjes. Wat niet op gaat geef ik mee en zo niet, dan blijft er een blikje van 50 cent staat dat heus ook wel op gaat en zo niet, dan heeft het mij 50 hele centen gekost.
Als je beste vriendin al 20 jaar cola light drinkt en je weet wanneer ze op visite komt zeg je dan ook, ik drink het zelf niet dus je neemt maar water. Kan niet 'overal' rekening mee houden. Het gaat om een schoondochter niet om een verjaardag met ooms, tantes, buren, kennissen, de nicht van de bakker etc. En ze vraagt geen fles wodka a 20 euro, ze vraagt 1 glaasje cola.
lise1985 schreef:
30-06-2019 12:29
Die kun je laten recyclen.
Waar dan?
Pipistrello schreef:
29-06-2019 23:42
Dát is het punt.

Precies.
Het gaat erom dat je je nou niet echt geliefd voelt als er geen moeite voor je wordt gedaan en het ze blijkbaar ook geen zak intereseert (of echt niet doorhebben).
Ik zou idd mijn eigen cola meenemen, en zeggen dat je het zelf maar hebt meegenomen aangezien je weet dat ze het nooit in huis hebben.
Vergeetmenietje1980 schreef:
30-06-2019 12:47
Natuurlijk haal ik geen hele albert heijn in huis, maar stel dat er een gezin komt waarvan ik weet dat de vrouw graag ice tea drinkt, de man cola zero en de kinderen limonade en chocomel dan haal ik dat wel in huis. Tis niet zo dat ik 3 x per dag visite krijg en ze allemaal wat anders willen. En dan haal ik geen hele fles maar blikjes of flesjes. Wat niet op gaat geef ik mee en zo niet, dan blijft er een blikje van 50 cent staat dat heus ook wel op gaat en zo niet, dan heeft het mij 50 hele centen gekost.
Als je beste vriendin al 20 jaar cola light drinkt en je weet wanneer ze op visite komt zeg je dan ook, ik drink het zelf niet dus je neemt maar water. Kan niet 'overal' rekening mee houden. Het gaat om een schoondochter niet om een verjaardag met ooms, tantes, buren, kennissen, de nicht van de bakker etc. En ze vraagt geen fles wodka a 20 euro, ze vraagt 1 glaasje cola.
Ik haal zelf ook rode wijn in huis voor mijn ouders, terwijl ik zelf witte wijn neem. De fles geef ik mee want idd zonde als ik het weg moet gooien.
Ik vind het allemaal een beetje zeikerig en verwend. Als je ergens te gast bent drink je toch gewoon wat er is?
Desnoods een glaasje water als je niets lust. (Vind ik trouwens nogal kinds dat niets lusten behalve dat ene.)
Als je er niet mee zit,waarom klaag je dan?
Grote kans dat ze jou net zo aardig vinden als jij hen,anders haalden ze wel wat je wel lekker vindt. Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. Als er wel cola in huis was, had dat ook maar iets aan jullie band verandert?
Pipistrello schreef:
29-06-2019 13:19
En zo heeft iedereen wel iets wat hij/zij niet lust hé.
Bijzonder dat jij dat wel irritant mag vinden als je light krijgt maar TO moet andersom maar gewoon een glas suikerwater drinken en niet zeuren.

Ik zorg dat ik voor ieder wat wils in huis heb. Ligt/geen light. En voor die ene schoonzus die alleen appelsap drinkt een pak appelsap. Dat vind ik wel zo gastvrij.
Ik heb liever dat iemand gewoon zegt: ik heb geen cola. Dan drink ik iets anders, voor mijn part water.
Als jij zegt: doe maar jus d’orange en je krijgt een glas melk, dan denk je toch ook wtf?
appelientjex schreef:
30-06-2019 17:00
Ik haal zelf ook rode wijn in huis voor mijn ouders, terwijl ik zelf witte wijn neem. De fles geef ik mee want idd zonde als ik het weg moet gooien.
Dat doe ik ook met rood 😄 En ik heb het gewoon altijd op voorraad.
Voor mensen die geregeld komen heb ik altijd op voorraad wat ze lusten in huis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Niet alle reacties gelezen maar ik vind het totaal niet herkenbaar. Ik ken eigenlijk alleen mensen die meer dan 1 drankje lusten. Ik ken niemand die alleen maar cola light drinkt. Dat je wel cola lust maar geen sinas vind ik best apart. Ik heb nooit frisdrank in huis, te ongezond. Ook niet als ik visite heb. Bier, wijn, water of sap. Nooit gehad dat iemand specifiek om cola vroeg. Het zou mij echt weinig uit maken als mn favo drankje er niet is. Drink ik iets anders. Lijkt me belangrijker dat de sfeer verder goed is en je leuk met elkaar kan praten.
Verder snap ik het heus wel hoor. Ze weten dat jij dat drinkt dus ze kunnen er rekening mee houden. Maar het is blijkbaar iets wat ze zelf nooit kopen. Moet eerlijk zeggen dat ik ook weet dat mn schoonvader 0,0 bier drinkt. Toch komt het bij een verjaardag hier thuis vaak genoeg voor dat man en ik zeggen: oeps, helemaal vergeten te kopen! Dan bellen we hem en neemt ie het zelf mee, of hij drinkt gewoon iets anders. Heus geen onwil of gierigheid van ons, maar vergeten. Taart, hapjes, allemaal aanwezig, maar specifiek dat biertje..vergeten
Merel7 schreef:
29-06-2019 19:36
Als ik weet wat de gasten drinken, dan haal ik dat in huis.
Komen er mensen waar ik het niet van weet, dan heb ik wijn, bier en diverse frisdranken, waaronder altijd cola.

Nu krijg ik volgende week familie waarvan de dochter ice tea drinkt.
Laatste keer had de dame (9 jaar) commentaar dat het haar merk niet was. Zelf drinken wij geen ice tea, dus volgende keer krijgt ze gewoon sinas.

Als ik ergen op bezoek kom drink ik gewoon iets van wat zij in huis hebben, maakt niet uit wat.
Ik vind het gewoon best apart. Je weet nu al dat meisje ice tea drinkt? Er zijn zoveel soorten drinken, drinkt dat meisje altijd ice tea dan? Mijn dochter is van dezelfde leeftijd maar drinkt van alles. Alle soorten sap of siroop lust ze. Frisdrank koop ik nooit, te ongezond. Maar als we eens uit eten gaan mag dat wel. Soms cola, soms ice tea, sinas, cassis.
Lijkt me gewoon wel zo makkelijk dat een kind meer lust dan alleen 1 merk ice tea.
tulpje21 schreef:
30-06-2019 19:27
Niet alle reacties gelezen maar ik vind het totaal niet herkenbaar. Ik ken eigenlijk alleen mensen die meer dan 1 drankje lusten. Ik ken niemand die alleen maar cola light drinkt. Dat je wel cola lust maar geen sinas vind ik best apart. Ik heb nooit frisdrank in huis, te ongezond. Ook niet als ik visite heb. Bier, wijn, water of sap. Nooit gehad dat iemand specifiek om cola vroeg. Het zou mij echt weinig uit maken als mn favo drankje er niet is. Drink ik iets anders. Lijkt me belangrijker dat de sfeer verder goed is en je leuk met elkaar kan praten.
Verder snap ik het heus wel hoor. Ze weten dat jij dat drinkt dus ze kunnen er rekening mee houden. Maar het is blijkbaar iets wat ze zelf nooit kopen. Moet eerlijk zeggen dat ik ook weet dat mn schoonvader 0,0 bier drinkt. Toch komt het bij een verjaardag hier thuis vaak genoeg voor dat man en ik zeggen: oeps, helemaal vergeten te kopen! Dan bellen we hem en neemt ie het zelf mee, of hij drinkt gewoon iets anders. Heus geen onwil of gierigheid van ons, maar vergeten. Taart, hapjes, allemaal aanwezig, maar specifiek dat biertje..vergeten
Ik pik er deze even uit, Tulpje, maar ook even een algemene reactie. Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik lust heus meer dan alleen cola light. Wél drink ik liever geen calorieën, dus dan wordt het koffie, thee, water of frisdrank light. Dus sinas light vind ik ook niet vreselijk lekker, maar heb ik om die reden liever dan sinas.

Mijn schoonfamilie heeft alleen ice tea, sinas, bier, wijn. Daar hou ik geen van alle van. Is dat verwend? Nooit zo bekeken, ik vind eigenlijk van niet, maar tamelijk veel reacties geven aan van wel. Daar zal ik eens over nadenken. Als iemand me op een verjaardag taart aanbiedt, vertellen ze welke taart ze hebben. Dan neem ik ook geen taart die ik niet echt lekker vind. Ik vind dat normaal. Ik hou niet van slagroomtaart, dus als er alleen dat is, neem ik geen taart. Is dat ook verwend? Ik vind van niet.

Overigens is dat met het drinken niet alleen schoonmoeder die dit doet (schoonvader leeft niet meer), maar zo goed als de hele familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven