Ziektewet
zondag 30 juni 2019 om 10:12
Hoi allemaal.
Ik heb vanaf 2017 tot mei 2018. Gedeelte in ziekte wet gezeten.
Alleen nu moet ik helaas weer opnieuwe de ziektewet in. Hoe zit dat dan met loonsbetaling. Gaat die twee jaar dan opnieuwei. dat je eerst 100% krijg en dan 70%
Ik kan het niet op internet zo 1234 vinden
Hoop dat iemand het antwoord hier op weet.
Thanks alvast
Ik heb vanaf 2017 tot mei 2018. Gedeelte in ziekte wet gezeten.
Alleen nu moet ik helaas weer opnieuwe de ziektewet in. Hoe zit dat dan met loonsbetaling. Gaat die twee jaar dan opnieuwei. dat je eerst 100% krijg en dan 70%
Ik kan het niet op internet zo 1234 vinden
Hoop dat iemand het antwoord hier op weet.
Thanks alvast
zondag 30 juni 2019 om 17:03
Fizz schreef: ↑30-06-2019 16:11Met dit soort gevallen bedoel ik werknemers die zeer lange tijd uit de running zijn, soms af en aan. Dat is voor veel kleine bedrijven in het MKB een heel groot probleem. Daarbij geef ik geen oordeel over iemands ziekte.
Dat doe je, door de manier waarop je schrijft, wel.
Voor iemand met 1 of een paar werknemers in dienst is een langdurig zieke werknemer een ramp. Daarbij komt ook nog het probleem dat als die werkgever zelf iets ernstigs gaat mankeren er heel vaak geen enkel vangnet is en als hij in het ergste geval zijn bedrijf moet beëindigen dan gaat zijn spaargeld allereerst naar zijn werknemers in de vorm van een transitievergoeding. En dan kun je roepen dat die werkgever maar een arbeidsongeschiktheidsverzekering had moeten afsluiten, maar dan ga je voorbij aan het feit dat daar een medische keuring bij komt kijken en dat dan bepaalde aandoeningen worden uitgesloten van verzekering.
Ik ben zelf werkgever in het MKB geweest, en ik ben nu zelfstandige en arbeidsgehandicapt, dus je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe dat werkt, wat de kosten en risico’s zijn van een zieke werknemer zijn, wat de (on)mogelijkheden van zelf verzekeren zijn, enz.
Zoals jou al eerder is uitgelegd, moet je voor die zaken bij de wetgever zijn of open anders een apart topic als je het daarover wil hebben. Het is gewoon totaal ongepast om die discussie aan te zwengelen op een topic van een zieke werknemer die alleen graag wil weten wat haar rechten zijn.
zondag 30 juni 2019 om 17:06
Heb je tegenwoordig een bijbaantje als Mod?Nummer*Zoveel schreef: ↑30-06-2019 17:05En ook dit verhaal heeft niks met TO te maken, dus ik verwijs jou ook graag door naar de wetgever of open een apart topic als je deze discussie wil voeren.
zondag 30 juni 2019 om 17:06
Nee, niet weer zo'n topic!Nummer*Zoveel schreef: ↑30-06-2019 17:05En ook dit verhaal heeft niks met TO te maken, dus ik verwijs jou ook graag door naar de wetgever of open een apart topic als je deze discussie wil voeren.
zondag 30 juni 2019 om 17:09
Liever een apart topic dan elke keer dit gezeur op topics van zieke werknemers. Zij kunnen er niks aan doen dat de wetgeving nu zo geregeld is, en zij hebben vaak simpelweg geen andere keuze dan zich ziek te melden en een beroep te doen op loondoorbetaling bij ziekte als zij eenmaal ziek worden.
zondag 30 juni 2019 om 17:11
Klopt.Nummer*Zoveel schreef: ↑30-06-2019 17:03Ik ben zelf werkgever in het MKB geweest, en ik ben nu zelfstandige en arbeidsgehandicapt, dus je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe dat werkt, wat de kosten en risico’s zijn van een zieke werknemer zijn, wat de (on)mogelijkheden van zelf verzekeren zijn, enz.
Zoals jou al eerder is uitgelegd, moet je voor die zaken bij de wetgever zijn of open anders een apart topic als je het daarover wil hebben. Het is gewoon totaal ongepast om die discussie aan te zwengelen op een topic van een zieke werknemer die alleen graag wil weten wat haar rechten zijn.
Rot voor de werkgever. Klopt ook.
En als werkgever heb je een probleem als je een werknemer hebt die altijd ziek zwak misselijk of onderweg is.
Maar daar gaat het hier niet om.
zondag 30 juni 2019 om 17:18
Daar heb je absoluut gelijk in. Tegelijkertijd denk ik wel eens dat er te makkelijk wordt gedacht over ziekmelden (en dit even los van TO). Zo van: het is een recht en de verzekering betaalt het wel en ik krijg gewoon mijn salaris, dus als er ook maar éven iets niet lekker voelt, meld ik me gewoon ziek. Ook al is het maar een snotneus of een paar zweetvoeten, nee, dan moet ik écht thuis op de bank om te genezen.Nummer*Zoveel schreef: ↑30-06-2019 17:09Liever een apart topic dan elke keer dit gezeur op topics van zieke werknemers. Zij kunnen er niks aan doen dat de wetgeving nu zo geregeld is, en zij hebben vaak simpelweg geen andere keuze dan zich ziek te melden en een beroep te doen op loondoorbetaling bij ziekte als zij eenmaal ziek worden.
En je merkt ook dat het van persoon tot persoon sterk scheelt. Ik ken de pappenheimers op ons bedrijf en ik weet dat als persoon A belt, met een zielig stemmetje dat zij/hij écht grieperig is en écht niet kan komen, het waarschijnlijk wel mee valt (want die persoon belt gewoon meerdere keren per jaar met dat verhaal, en is dan 1 of 2 dagen later fris en fruitig weer op de zaak), en dat als persoon B belt, het waarschijnlijk wél serieus is omdat die pas belt als hij/zij écht het bed niet meer uit kan. Je kan er verder niks mee, maar zo is het nou eenmaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 30 juni 2019 om 17:24
Er zijn inderdaad werknemers die zich te snel ziek melden en er zijn ook werknemers die zich juist niet snel genoeg ziek melden. Beide groepen doen dat niet goed, en zorgen daarmee voor hoge kosten voor de werkgever. (Want; niet ziek melden als je het wel bent beïnvloedt de productiviteit, kan anderen ziek maken, kan leiden tot burn-out, enz). Het is daarom voor werkgevers zaak om ziekte - conform wetgeving - individueel te benaderen, en met advies van deskundigen.
zondag 30 juni 2019 om 17:27
Die Pejeka. Die kan van een afstandje constateren dat persoon A niets bijzonders mankeert.
Wel eens gehoord van, bijvoorbeeld, migraine? Kan zo maar een paar keer per jaar toeslaan en iemand even buiten gevecht stellen, terwijl je daarna niets aan hem ziet.
En stoer, hoor, collega's die hoestend, proestend en ellendig op het werk verschijnen en zo de hele toko besmetten.
Wel eens gehoord van, bijvoorbeeld, migraine? Kan zo maar een paar keer per jaar toeslaan en iemand even buiten gevecht stellen, terwijl je daarna niets aan hem ziet.
En stoer, hoor, collega's die hoestend, proestend en ellendig op het werk verschijnen en zo de hele toko besmetten.
zondag 30 juni 2019 om 17:28
Geheel mee eens. Maar wat dat betreft hebben we gelukkig een goede werkgever. Als je bij ons écht tollend van de griep op de zaak komt, is de directeur de eerste om je per kerende post naar huis te sturen.Nummer*Zoveel schreef: ↑30-06-2019 17:24Er zijn inderdaad werknemers die zich te snel ziek melden en er zijn ook werknemers die zich juist niet snel genoeg ziek melden. Beide groepen doen dat niet goed, en zorgen daarmee voor hoge kosten voor de werkgever. (Want; niet ziek melden als je het wel bent beïnvloedt de productiviteit, kan anderen ziek maken, kan leiden tot burn-out, enz). Het is daarom voor werkgevers zaak om ziekte - conform wetgeving - individueel te benaderen, en met advies van deskundigen.
zondag 30 juni 2019 om 17:36
Verstandig!
En natuurlijk heb je er zeikerds tussen zitten die thuis blijven als een scheet dwars zit, maar ik weiger te geloven dat dat een meerderheid is.
En daarom vind ik het zo jammer dat TS, die waarschijnlijk ook niet blij is dat ze wéér is uitgevallen, meteen weer te maken krijgt met dit soort verhalen. Het gaat hier niet om simulantjes en werkgevers die flink gedupeerd worden.
Het gaat om iemand die is uitgevallen en wil weten hoe de regels zijn.
zondag 30 juni 2019 om 18:51
Heb je gelijk in. En ik ken het geval van TO niet, dus kan er ook niet over oordelen. Wel vind ik het altijd een verantwoordelijkheid om zelf af te wegen: kan ik écht niet werken (desnoods halve dagen), of ben ik thuis eigenlijk de gehele dag best actief, ga boodschappen doen bij de supermarkt, enz. terwijl ik me wél ziek heb gemeld? Ik bedoel dus: als je heel de dag van alles kunt doen, inclusief buiten de deur, dan kan je ook tenminste een paar uur gaan werken.quattro-stagioni schreef: ↑30-06-2019 17:36Verstandig!
En natuurlijk heb je er zeikerds tussen zitten die thuis blijven als een scheet dwars zit, maar ik weiger te geloven dat dat een meerderheid is.
En daarom vind ik het zo jammer dat TS, die waarschijnlijk ook niet blij is dat ze wéér is uitgevallen, meteen weer te maken krijgt met dit soort verhalen. Het gaat hier niet om simulantjes en werkgevers die flink gedupeerd worden.
Het gaat om iemand die is uitgevallen en wil weten hoe de regels zijn.
En tja, ze zijn er gewoon. Van die mensen die zich al ziek melden als er een snottebel scheef zit in hun neus, want dan hebben ze "griep". Of die al bellen als ze op zondag toevallig de voortuin gewied hebben en daardoor spierpijn hebben vanwege de ongebruikelijke bewegingen - dan zijn ze "door hun rug gegaan" en moeten ze rusten. In ieder bedrijf kent men die mensen wel en meestal weten de collega's ook donders goed hoe serieus (of niet serieus) de ziekmeldingen van bepaalde personen zijn, maar je kan er niks mee. Het gebeurt, en als ze na een dag of twee weer komen opdagen, vraag je dan heel huichelachtig "Goh, hoe gaat het ermee, weer wat opgeknapt"? Terwjjl je donders goed weet dat ze waarschijnlijk niks gemankeerd hebben.
zondag 30 juni 2019 om 20:34
Stom, ik weet het! Maar ik trek me het vetgedrukte toch persoonlijk aan. Ik heb me destijds ziek gemeld en ben zodra ik een heel klein beetje was bijgekomen van de klap dat dat betreffende werkveld het nooit meer zou worden voor mij, actief met vrijwilligerswerk en cursussen aan de slag gegaan. Nog voor het eerste bezoek aan de bedrijfsarts had ik toestemming voor vrijwlligerswerk gevraagd, maar werken kon ik niet. Een groot deel van mijn werk, waar ik niet onderuit kon, gaf een heel specifieke belasting die ik niet kon (kan) hebben. Had ik vanwege de terechte ziekmelding dan maar stil in een hoekje moeten blijven zitten? Of uit eigen beweging mijn eigen tweedespoortraject alvast inzetten? Ik ben blij dat ik koos voor het tweede, anders was ik naast mijn lichamelijke ziekte, geestelijk helemaal in de knoop geraakt ben ik bang, en was ik nu niet fulltime aan de slag geweest. Bij een andere werkgever, in een ander werkveld.pejeka schreef: ↑30-06-2019 18:51Heb je gelijk in. En ik ken het geval van TO niet, dus kan er ook niet over oordelen. Wel vind ik het altijd een verantwoordelijkheid om zelf af te wegen: kan ik écht niet werken (desnoods halve dagen), of ben ik thuis eigenlijk de gehele dag best actief, ga boodschappen doen bij de supermarkt, enz. terwijl ik me wél ziek heb gemeld? Ik bedoel dus: als je heel de dag van alles kunt doen, inclusief buiten de deur, dan kan je ook tenminste een paar uur gaan werken.
En tja, ze zijn er gewoon. Van die mensen die zich al ziek melden als er een snottebel scheef zit in hun neus, want dan hebben ze "griep". Of die al bellen als ze op zondag toevallig de voortuin gewied hebben en daardoor spierpijn hebben vanwege de ongebruikelijke bewegingen - dan zijn ze "door hun rug gegaan" en moeten ze rusten. In ieder bedrijf kent men die mensen wel en meestal weten de collega's ook donders goed hoe serieus (of niet serieus) de ziekmeldingen van bepaalde personen zijn, maar je kan er niks mee. Het gebeurt, en als ze na een dag of twee weer komen opdagen, vraag je dan heel huichelachtig "Goh, hoe gaat het ermee, weer wat opgeknapt"? Terwjjl je donders goed weet dat ze waarschijnlijk niks gemankeerd hebben.