Werk & Studie alle pijlers

Ziektewet

30-06-2019 10:12 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Ik heb vanaf 2017 tot mei 2018. Gedeelte in ziekte wet gezeten.

Alleen nu moet ik helaas weer opnieuwe de ziektewet in. Hoe zit dat dan met loonsbetaling. Gaat die twee jaar dan opnieuwei. dat je eerst 100% krijg en dan 70%

Ik kan het niet op internet zo 1234 vinden

Hoop dat iemand het antwoord hier op weet.

Thanks alvast
Ja dat gaat opnieuw in.
I told you walking was idiotic.
Als je in tussentijd weer volledig hebt gewerkt en beter bent gemeld, is het een nieuwe ziekmelding. Dus 100%
Heb je volledig gewerkt in je eigen functie in de periode dat je beter was?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Van 2017 tot mei 2018 in de ziektewet? Tjee... Sterkte.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Werk je nog onder dezelfde cao? Daarin wordt die 100% geregeld. Wettelijk is minstens 70% vanaf het begin, maar dan wel minimaal het minimumloon.
De ziektewet bestaat al een jaar of tien niet meer.

Jouw werkgever moet jou doorbetalen terwijl jij thuis zit.
Wat vervelend dat je nu weer de ziektewet in moet.

Misschien heb je hier iets aan:

Blijven werken bij de eigen werkgever en opnieuw ziek worden
Een werkgever is verplicht om passende arbeid aan te bieden indien deze beschikbaar is in zijn organisatie (artikel 7 : 658a BW). Wat gebeurt er als de werknemer zich weer opnieuw ziek meldt?

Samengesteld verzuim

Bij een nieuwe ziekmelding kijken we eerst of er sprake is van samengesteld verzuim. Deze regel houdt in dat periodes van arbeidsongeschiktheid die elkaar opvolgen met een onderbreking van minder dan vier weken worden samengeteld. Deze samentelling is ook van toepassing indien de ongeschiktheid uit een andere oorzaak voortvloeit.

Volledig herstel

De hoofdregel is dat indien iemand langer dan vier weken volledig hersteld is geweest, er een nieuwe loondoorbetalingsplicht van 104 weken voor de werkgever gaat lopen.

Nieuw contract of werken in nieuw bedongen arbeid

Verder geldt dat een werkgever bij het aangaan van een nieuw contract of het tewerkstellen in nieuw bedongen arbeid, ook gehouden is aan een nieuwe loondoorbetalingsverplichting bij ziekte van 104 weken.

Wel of geen Ziektewet-vangnet via het UWV?

Het kan zijn dat de werkgever wel recht heeft op een Ziektewet-vangnetuitkering van het UWV. Indien de werkgever iemand in dienst houdt met een recht op een WIA-uitkering, geldt dat er de eerste vijf jaar na het in dienst houden recht is op de Ziektewet vangnet. Dan hoeft bij eventuele hernieuwde ziekte de werkgever niet zelf het ziekengeld te betalen.

Echter, wanneer de werkgever iemand in dienst heeft gehouden die geen WIA-uitkering heeft ontvangen, omdat hij minder dan 35 procent arbeidsongeschikt is, dan is er geen recht op Ziektewet-vangnet.

Bij hernieuwde ziekte zal de bestaande werkgever in de meeste gevallen opnieuw gedurende 104 weken ziekte het loon moeten betalen. Dit is een aandachtspunt binnen het re-integratiebeleid. Voordat deze werknemer na 104 weken wachttijd een nieuw contract krijgt, zal al binnen de 104 weken van verzuim eerst duidelijk moeten zijn dat deze werknemer ook echt geschikt is voor deze passende arbeid.

Wel nieuwe loondoorbetalingsplicht bij hernieuwde uitval
Uit de wettelijke kaders blijkt dat de werkgever opnieuw gaat betalen bij hernieuwde uitval als:

de werknemer meer dan 28 dagen volledig hersteld is (er zijn geen blijvende beperkingen na 104 weken wachttijd);
de werknemer na de 104-weken-wachttijd een nieuw arbeidscontract heeft gekregen;
de werknemer werkzaam is in nieuw bedongen arbeid, onder andere wanneer kerntaken wezenlijk gewijzigd zijn (bijvoorbeeld een taxichauffeur wordt logistiek planner);
de werknemer er gerechtvaardigd op mag vertrouwen dat zijn passende arbeid de nieuw bedongen arbeid is geworden (zie hierna het arrest Oskam/Kummeling).
Geen nieuwe loondoorbetalingsplicht
Afgeleid kunnen we aangeven dat als de werknemer geen nieuw arbeidscontract heeft gekregen en grotendeels werkzaam is gebleven in de oude bedongen arbeid, al in een eerder stadium is voldaan aan de loondoorbetalingsplicht van 104 weken voor diezelfde bedongen arbeid en er geen nieuwe loondoorbetalingsplicht van toepassing is.

De werknemer kan altijd een loonvorderingsplicht instellen bij de kantonrechter en daarbij aangeven dat zijn aangepaste werkzaamheden wel de nieuw bedongen arbeid is, oftewel ook een nieuwe loondoorbetalingsplicht voor de werkgever. De Hoge Raad heeft handvatten gegeven wanneer een werknemer er wel gerechtvaardigd op mag vertrouwen dat hier sprake van is (zaak Oskam/Kummeling op 30 september 2011 – LJN: BQ8134).

Nieuw bedongen arbeid

De rechtspraak kijkt bij naar de volgende aspecten:

de lengte van de periode dat de passende werkzaamheden zijn verricht;
de vraag of gedurende die periode de aard en omvang van de passende arbeid tussen werkgever en werknemer ter discussie stond;
of de werkzaamheden nog vielen binnen het voortgezette re-integratietraject;
of er scholing is genoten om andere werkzaamheden te verrichten;
is er uitzicht op herstel. Indien hiervan geen sprake is en overduidelijk is dat de oude bedongen arbeid niet hervat kan worden, zal eerder een stilzwijgende wijziging worden aangenomen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ja heb toen bestijds we wat uren gewerkt. En ben daarna voledige in eigen functie weer gaan werken en bolledige beter gemeld. Ben alleen wel met zwangerschap verlof geweest in die tussen tijd. Begint het dan als nog op nieuwe
Noem de periodes eens wat duidelijker
Blossem-Flower2018 schreef:
30-06-2019 10:49
Ja heb toen bestijds we wat uren gewerkt. En ben daarna voledige in eigen functie weer gaan werken en bolledige beter gemeld. Ben alleen wel met zwangerschap verlof geweest in die tussen tijd. Begint het dan als nog op nieuwe

Dus de situatie is: van 2017 tot mei 2018 in de ziektewet, daarna terug aan het werk om kort daarna op zwangerschapsverlof te gaan, en nu weer langdurig in de ziektewet?

Ofwel: in twee jaar tijd heb je misschien éénderde van de tijd gewerkt en je werkgever mag ervoor opdraaien?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
30-06-2019 10:53
Dus de situatie is: van 2017 tot mei 2018 in de ziektewet, daarna terug aan het werk om kort daarna op zwangerschapsverlof te gaan, en nu weer langdurig in de ziektewet?

Ofwel: in twee jaar tijd heb je misschien éénderde van de tijd gewerkt en je werkgever mag ervoor opdraaien?
Lekker bezig weer :facepalm:
Zwangerschapsverlof staat er los van. Als je langer dan 4 weken volledig in eigen functie hebt gewerkt sinds mei 2018 dan ben je duurzaam hersteld en gaat de ziekmelding opnieuw tellen.
Je moet minimaal 4 volledige weken beter zijn geweest en volledig in eigen functie hebben gewerkt dus ook geen zwangerschapsverlof. 4 volledige weken werken betekent en onderbreking waardoor er weer een nieuwe periode van ziektewet aanvangt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
To, te zien aan je berichthistorie was je tweede helft november 2018 uitgerekend. Dan neem ik aan dat je dus tenminste tussen juni en september / oktober (afhankelijk van wanneer je verlof inging) volledig in eigen functie gewerkt hebt en voldoet aan die 4 weken-eis.

Is je ziekmelding nu nog gerelateerd aan je zwangerschap? Was je al terug volledig aan het werk na je verlof?

En sterkte met je herstel.
gizzmo-returns schreef:
30-06-2019 10:56
maar wel een feit
chrys schreef:
30-06-2019 11:26
maar wel een feit
Want iemand wordt expres (langdurig) ziek om de werkgever te pesten?
pejeka schreef:

dat doet TO ook vast expres denk je ook niet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quattro-stagioni schreef:
30-06-2019 11:45
Want iemand wordt expres (langdurig) ziek om de werkgever te pesten?
staat dat er ?
nee
chrys schreef:
30-06-2019 12:26
staat dat er ?
nee
Oh, het was vriendelijk bedoeld. Sorry dat ik dat niet meteen door had... (O) (O)
Die twee jaar begint gewoon opnieuw. Hoe de loondoorbetaling zit is afhankelijk van jouw werkgever, of die direct naar minder dan 100% gaat of niet (minimaal 70% krijg je wel).

Maar als je in 2017/2018 vrij lang ziek bent geweest, daarna zwanger bent geweest en dus relatief kort weer gezond hebt gewerkt is het misschien goed om met je werkgever te kijken waarom je nu opnieuw uitvalt. Zijn de oorzaken van ziekte gerelateerd? (niet voor hier om te beantwoorden, maar meer een vraag voor jou en werkgever om naar te kijken.)
pejeka schreef:

Het is niet dat TO zo blij zal zijn met deze situatie he. Niemand zit vrijwillig in de ziektewet en ziek thuis. Sorry, maar je zou hier best wat genuanceerder en empathischer op mogen reageren of in elk geval over nadenken.
gizzmo-returns schreef:
30-06-2019 10:56
Dan kun je wel met een facepalm komen, maar als het een “kleine” werkgever betreft, dan kan ik mij voorstellen dat hij TO liever kwijt dan rijk is. Voor een klein bedrijf kost een geval als TO heel veel tijd en geld en het kan een werkgever zelfs de kop kosten.
lise1985 schreef:
30-06-2019 13:35
Het is niet dat TO zo blij zal zijn met deze situatie he. Niemand zit vrijwillig in de ziektewet en ziek thuis. Sorry, maar je zou hier best wat genuanceerder en empathischer op mogen reageren of in elk geval over nadenken.
Nee, dat iemand niet vrijwillig in de ziektewet zit, begrijp ik, maar dat je in de tussentijd dan nog wel even zwanger wordt en een kind krijgt dat is weer iets moeilijker om te begrijpen.
Fizz schreef:
30-06-2019 13:40
Nee, dat iemand niet vrijwillig in de ziektewet zit, begrijp ik, maar dat je in de tussentijd dan nog wel even zwanger wordt en een kind krijgt dat is weer iets moeilijker om te begrijpen.
Ik ben zelf langdurig ziek en wordt niet meer beter. Kinderen krijgen zit er voor mij niet in helaas, maar als ik het qua gezondheid wel aan had gekund, had ik waarschijnlijk ook wel graag zwanger willen worden. Oftewel, je eigen leven gaat wel gewoon door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven