scheiden, wat is eerlijk?
dinsdag 2 juli 2019 om 08:23
Beste allen,
op 18 juni heb ik het nieuws vertel aan mijn partner dat ik wil scheiden. Het is op, ik heb de energie niet meer om in de relatie te steken. Voor mijn part zijn we nog steeds mama en papa en dikke vrienden maar ik wil geen koppel meer zijn. Er is niemand anders, ik wil alleen zijn.
Nu is dit best zwaar nieuws om te horen te krijgen, dat snap ik best. Mijn partner is niet de makkelijkste en kan erg manipulatief zijn (is gekomen uit psychologische testen, niet iets wat ik zelf vind). Hij wil graag verder met me maar legt de hele verantwoordelijkheid bij mij.
Het samenwonen nu is soms wat raar maar wel leefbaar. Hij heeft gisteren avond een knuffel gevraagd en wil ook graag lepeltje lepeltje liggen. De knuffel kon hij krijgen maar lepeltje lepeltje gaat me te ver. Ik wil het graag vriendschappelijk houden.
Nu is het zo dat we in mijn huis wonen. Hij kan/kon dus erg goedkoop wonen. We hebben nog een oud huis wat we samen hebben gekocht en afbetalen. Vooral de vraag waar hij nu naartoe gaat ligt moeilijk. Hij wil het huis dat we delen inkopen (dat is helemaal ok voor mij), maar ik weet dat hij eigenlijk het geld niet heeft. Ondertussen blijft hij lekker bij mij wonen en wordt alles op de lange duur geschoven. Ik wil hem nog wel wat tijd geven maar ook geen maanden/jaar. Wat is eerlijk? Hoeveel tijd moet ik hem nog geven?
Mij maakt het niet uit of hij iets huurt en we het oude huis verkopen, hij kan ook bij zijn moeder gaan wonen of bij een gemeenschappelijke vriendin met veel lege kamers.
Er zijn opties maar daar staat hij natuurlijk niet voor te springen.
Aangezien hij de vader van mijn kind is wil ik zo goed mogelijk scheiden zonder ruzie maar ik wil ook niet dan hij t nog uitmelkt. Tot nu toe zeg ik dat ik graag wil dat hij 1 sept weg is, hij pusht om nog wat extra maanden.
Ik vind het allemaal erg moeilijk daarom vraag ik hier eerlijk advies dat voor beide partijen werkt. groetjes Bloemsuiker
op 18 juni heb ik het nieuws vertel aan mijn partner dat ik wil scheiden. Het is op, ik heb de energie niet meer om in de relatie te steken. Voor mijn part zijn we nog steeds mama en papa en dikke vrienden maar ik wil geen koppel meer zijn. Er is niemand anders, ik wil alleen zijn.
Nu is dit best zwaar nieuws om te horen te krijgen, dat snap ik best. Mijn partner is niet de makkelijkste en kan erg manipulatief zijn (is gekomen uit psychologische testen, niet iets wat ik zelf vind). Hij wil graag verder met me maar legt de hele verantwoordelijkheid bij mij.
Het samenwonen nu is soms wat raar maar wel leefbaar. Hij heeft gisteren avond een knuffel gevraagd en wil ook graag lepeltje lepeltje liggen. De knuffel kon hij krijgen maar lepeltje lepeltje gaat me te ver. Ik wil het graag vriendschappelijk houden.
Nu is het zo dat we in mijn huis wonen. Hij kan/kon dus erg goedkoop wonen. We hebben nog een oud huis wat we samen hebben gekocht en afbetalen. Vooral de vraag waar hij nu naartoe gaat ligt moeilijk. Hij wil het huis dat we delen inkopen (dat is helemaal ok voor mij), maar ik weet dat hij eigenlijk het geld niet heeft. Ondertussen blijft hij lekker bij mij wonen en wordt alles op de lange duur geschoven. Ik wil hem nog wel wat tijd geven maar ook geen maanden/jaar. Wat is eerlijk? Hoeveel tijd moet ik hem nog geven?
Mij maakt het niet uit of hij iets huurt en we het oude huis verkopen, hij kan ook bij zijn moeder gaan wonen of bij een gemeenschappelijke vriendin met veel lege kamers.
Er zijn opties maar daar staat hij natuurlijk niet voor te springen.
Aangezien hij de vader van mijn kind is wil ik zo goed mogelijk scheiden zonder ruzie maar ik wil ook niet dan hij t nog uitmelkt. Tot nu toe zeg ik dat ik graag wil dat hij 1 sept weg is, hij pusht om nog wat extra maanden.
Ik vind het allemaal erg moeilijk daarom vraag ik hier eerlijk advies dat voor beide partijen werkt. groetjes Bloemsuiker
dinsdag 2 juli 2019 om 09:18
Waarom kan jij niet op de zolderkamer slapen?Bloemsuiker schreef: ↑02-07-2019 09:16We slapen in dezelfde kamer, momenteel de meest frisse in huis. Dus elk zijn bed met een kindje tussen ons in.
Best stoppen en hem op hele zolderkamer laten slapen?
Misschien hou ik te veel rekening met hem. Hij zal misschien sneller actie ondernemen om te vertrekken als hij niet goed kan slapen.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:19
Ik weet het wel wat een advocaat hier kan doen.Bloemsuiker schreef: ↑02-07-2019 09:18nee ik volg je nog steeds niet,
je haalt er toch pas een advocaat bij als je het oneens bent over de eigendommen. Dat zijn we niet.
Wat kan een advocaat hier nu in doen?
Je zit vooral in je eigen straatje te denken.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:21
de kans is groot, dat je wel gezeik krijgt over de eigendommen en het kind.Bloemsuiker schreef: ↑02-07-2019 09:18nee ik volg je nog steeds niet,
je haalt er toch pas een advocaat bij als je het oneens bent over de eigendommen. Dat zijn we niet.
Wat kan een advocaat hier nu in doen?
regel het nou maar even goed en zakelijk, heb je op termijn profijt van
dinsdag 2 juli 2019 om 09:22
Ja jij de ene week erin en de andere bij je ouders/vrienden ofzo en hij de andere week. dan een redelijke termijn stellen om andere woonruimte te zoeken door hemBloemsuiker schreef: ↑02-07-2019 09:17wat bedoel je met om en om?
bedoel je het huis waar we nu wonen?
dinsdag 2 juli 2019 om 09:30
De reden dat ik dit topic plaats is de zoektocht naar een redelijke termijn.
Zoals ik al schreef lijkt 1 sept me redelijk, maar misschien te kortbij?
dinsdag 2 juli 2019 om 09:33
Dan leg je zijn matras ook er bij.Bloemsuiker schreef: ↑02-07-2019 09:30De reden dat ik dit topic plaats is de zoektocht naar een redelijke termijn.
Zoals ik al schreef lijkt 1 sept me redelijk, maar misschien te kortbij?
Ik heb niet je ander topic gelezen heb er ook geen zin in maar vind je nog al dwingerig over komen.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:33
We zijn niet getrouwd, huis waar we wonen staat op mijn naam.
Daar is geen discussie rond.
Hij wil co ouderschap en dat is goed voor mij.
We hebben 1 oud gezamelijk huis en t kan me niet schelen of hij t koopt of het verkocht wordt.
Ik zie geen reden om een advocaat erbij te halen.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:34
Dit. Die paar duiten nu gaat je veel minder kopzorgen geven en waarschijnlijk ook veel minder geld uiteindelijk. En slaap gewoon niet in een bed.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:35
Dan niet.Bloemsuiker schreef: ↑02-07-2019 09:33We zijn niet getrouwd, huis waar we wonen staat op mijn naam.
Daar is geen discussie rond.
Hij wil co ouderschap en dat is goed voor mij.
We hebben 1 oud gezamelijk huis en t kan me niet schelen of hij t koopt of het verkocht wordt.
Ik zie geen reden om een advocaat erbij te halen.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:39
hij wil het huis niet uit
dinsdag 2 juli 2019 om 09:48
Ik vind september een redelijke termijn, met uitloop tot 1 oktober voor verhuizing.
Daarnaast zou ik hem ook dezelfde termijn geven om te kijken of hij jou kan uitkopen uit jullie gezamenlijke huis, kan hij dit niet deze per 1 oktober in de verkoop zetten.
Ga ook vast afspraken maken voor het kind, hoe hij dat co-ouderschap voor zich ziet qua verdeling, zodat als jullie er niet uit kunnen komen jij ook nog snel aan de bel kunt trekken voor een advocaat voor huis en kind.
Maar eerst zorg dat hij boven gaat slapen. Het is mooi dat je hem nog zo veel wilt steunen en helpen. Maar het is wel jouw huis. Dus hij mag dan gewoon op zijn kamer op zolder gaan slapen.
Daarnaast zou ik hem ook dezelfde termijn geven om te kijken of hij jou kan uitkopen uit jullie gezamenlijke huis, kan hij dit niet deze per 1 oktober in de verkoop zetten.
Ga ook vast afspraken maken voor het kind, hoe hij dat co-ouderschap voor zich ziet qua verdeling, zodat als jullie er niet uit kunnen komen jij ook nog snel aan de bel kunt trekken voor een advocaat voor huis en kind.
Maar eerst zorg dat hij boven gaat slapen. Het is mooi dat je hem nog zo veel wilt steunen en helpen. Maar het is wel jouw huis. Dus hij mag dan gewoon op zijn kamer op zolder gaan slapen.
dinsdag 2 juli 2019 om 09:51
waarom denk ik in mijn straatje, ik zit niet in jouw situatie
je hebt samen een kind en een huis, je woont onder 1 dak
je vraagt aan het viva forum hoe je hem zo snel mogelijk weg kan krijgen
beter vraag je dit aan je advocaat want ook al zijn jullie niet getrouwd en is hij geen eignaar van het huis, je kan hem niet zomaar op straat zetten
dinsdag 2 juli 2019 om 09:53
Vast een foute qouteS-Meds schreef: ↑02-07-2019 09:51waarom denk ik in mijn straatje, ik zit niet in jouw situatie
beter vraag je dit aan je advocaat want ook al zijn jullie niet getrouwd en is hij geen eignaar van het huis, je kan hem niet zomaar op straat zetten
dinsdag 2 juli 2019 om 09:57
dinsdag 2 juli 2019 om 10:04
nope, doe ik nietS-Meds schreef: ↑02-07-2019 09:51waarom denk ik in mijn straatje, ik zit niet in jouw situatie
ik vraag wat een redelijke termijn is ...
en euh ik KAN hem wel gewoon op straat zetten hoor
maar daarom doe ik dat nog niet
dinsdag 2 juli 2019 om 11:21
En daar heb je dus die advocaat voor nodig. Want als jullie duurzaam samenwonen en een contract hebben, dan is dat nog maar de vraag.Bloemsuiker schreef: ↑02-07-2019 10:04nope, doe ik niet
ik vraag wat een redelijke termijn is ...
en euh ik KAN hem wel gewoon op straat zetten hoor
maar daarom doe ik dat nog niet
Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden, dat maakt misschien verschil, maar hier kan man mij niet zomaar uit de “echtelijk woning” zetten, ookal is vastgelegd dat het huis alleen op zijn naam staat en betaal ik niet mee aan de aflossing. Dus of en hoe je m op straat kunt zetten, overleg je beter met iemand die verstand van recht heeft.
Verkoop breekt trouwens geen huur, en een verhuurd huis levert dus veel minder op. Blijven jullie dan met een restschuld zitten?
Hoe ga je die dan verdelen?
dinsdag 2 juli 2019 om 11:30
TO is volgens mij Belgische, klopt dat? Heb zelf geen idee of familie- en huurrecht in België wel of niet significant anders ingericht zijn dan in Nederland.forumfossiel schreef: ↑02-07-2019 11:21En daar heb je dus die advocaat voor nodig. Want als jullie duurzaam samenwonen en een contract hebben, dan is dat nog maar de vraag.
Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden, dat maakt misschien verschil, maar hier kan man mij niet zomaar uit de “echtelijk woning” zetten, ookal is vastgelegd dat het huis alleen op zijn naam staat en betaal ik niet mee aan de aflossing. Dus of en hoe je m op straat kunt zetten, overleg je beter met iemand die verstand van recht heeft.
Verkoop breekt trouwens geen huur, en een verhuurd huis levert dus veel minder op. Blijven jullie dan met een restschuld zitten?
Hoe ga je die dan verdelen?
dinsdag 2 juli 2019 om 11:38
Weet ik ook niet zeker, maar haal het uit het taalgebruik hier en in andere topic. Verder meelezerT.