Niet in huis hebben wat je gasten drinken

vrijdag 28 juni 2019 om 18:21
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:
- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....
In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:
- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....
In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
dinsdag 2 juli 2019 om 14:01
Dat heeft alles te maken met voor je schoondochter niet in huis te halen wat zij lekker vindt. Mijn vader haalt ook speciaal voor ons dingen in huis. Een lekker wit wijntje wat hij zelf niet drinkt. Radler 0.0 voor mijn zus. Etc.handigmetgeld schreef: ↑02-07-2019 12:51Dat schoonouders zich niet interesseren voor TO is misschien een probleem. Maar dat heeft niets te maken met wel of niet iets in huis halen. Je kunt ook zeggen dat TO zich onaangepast gedraagt door in een huishouden waar geen cola-light aanwezig is om cola-light te blijven vragen. Je weet toch dat ze dat spul niet hebben?
dinsdag 2 juli 2019 om 14:21
Ja. En mensen die niet in huis halen wat hun schoondochter lekker vindt zijn meteen mensen die 'zich niet interesseren' voor hun schoondochter. Dat is echt enorm kort door de bocht. Het zijn mensen die zich niet interesseren in drankjes, en misschien niet in gastvrijheid (al kan het ook dat ze gastvrijheid vooral op een andere manier uiten). Maar interesse in iemand blijkt echt niet uit het voorzetten van een drankje of niet.appelientjex schreef: ↑02-07-2019 14:01Dat heeft alles te maken met voor je schoondochter niet in huis te halen wat zij lekker vindt. Mijn vader haalt ook speciaal voor ons dingen in huis. Een lekker wit wijntje wat hij zelf niet drinkt. Radler 0.0 voor mijn zus. Etc.
Dat jouw vader dat doet is omdat dat zijn manier is om gastvrijheid en interesse te tonen. Dat mag, en is goed. Maar daarom is dat niet de enige manier.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

dinsdag 2 juli 2019 om 14:28
Maar in het kader van: het kan altijd erger - toen ik nog getrouwd was, ben ik 2 keer met partner op bezoek gegaan bij mijn moeder. Beide keren haalde mijn moeder een enorm (halve liter) glas thee voor zichzelf en wij kregen helemaal niets aangeboden.
Verder ben ik maar alleen gegaan en zo minimaal mogelijk (lees: nog een keer of 3 in de jaren daarna).
Verder ben ik maar alleen gegaan en zo minimaal mogelijk (lees: nog een keer of 3 in de jaren daarna).
dinsdag 2 juli 2019 om 14:52
Ik heb een schat van een vriendin, die is ook zo. Staat altijd voor je klaar, ik kan daar logeren als ik wil, mag gerust blijven eten, de koelkast plunderen, al zou ik haar kleding aantrekken, dat zou ze prima vinden. Maar je drinken aanbieden? Daar denkt ze niet eens aan. Ze is gewoon niet zo van het 'verzorgen' van gasten. Ze wil dat je je thuis voelt, maar juist daarom verwacht ze ook een beetje dat je voor jezelf weet te zorgen. Dus als je drinken wil moet je het pakken, of vragen (en dan krijg je een heel schuldbewust 'oh, sorry, dat had ik zeker moeten aanbieden!', maar de volgende keer vergeet ze dat weer net zo hard). En haar hoofd zit vol aandacht bij jou, bij het gesprek, niet bij het drinken. Dus kan ze rustig al pratend wat te drinken voor zichzelf pakken en jou 'vergeten'.
Ik kan dat niet erg vinden. Ze is lief, betrokken en ontzettend gastvrij. Alleen niet meteen in de vorm die iedereen wil/verwacht. Ikzelf neig ook die kant op (maar veel minder extreem), dus ik begrijp het wel, en mede daarom is ze denk ik ook een goede vriendin.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
dinsdag 2 juli 2019 om 15:27
Ik vind dat echt heel anders, geen vlees eten of een allergie hebben. Natuurlijk weet je dat van mensen die dichtbij je staan. Maar met drinken? Nee, dat herken ik niet. Mijn moeder bijv lust zowel koffie als thee, soms wijn, soms rosé, soms spa rood, maar ze lust ook andere frisdrank, en sapjes idem. Zo ook bij andere familieleden. De mannen drinken bier, maar kunnen ook ineens meer zin hebben in wijn. De vrouwen drinken vaak wijn, maar kunnen ook best zin hebben in radler, als ik dat in huis heb, en soms willen ze alleen water. En als ik zeg: ik heb ook spa citroen (ik roep maar iets) in huis, dan vinden ze dat lekker en wordt dat gedronken. Maar sap lusten ze ook.iceteapeach schreef: ↑01-07-2019 23:16Jij weet niet van je ouder(s) of broer(s) zus(sen) of beste vrienden/vriendinnen wat ze drinken/eten bijv. na, ik noem maar wat, 20 jaar, waar hun voorkeur naar uitgaat? Jij zou dan bijv. gewoon nog steeds vlees op tafel zetten voor diegene, terwijl je al sinds jaar en dag weet dat hij/zij geen vlees eet? Of, bij een voedsel-intolerantie/allergie, zou je nog steeds dat voorschotelen waarvan je weet dat diegene daar slecht op reageert? Jij zou daar geen rekening mee houden dan?
Dus nee, ik kan niet zeggen: mijn (schoon)zus drinkt altijd dit specifieke drankje. De meeste mensen lusten wel meer dan 1 drankje toch, of passen zich aan naar wat er in huis is.
dinsdag 2 juli 2019 om 15:35
Inderdaad. Het 'je interesseren voor je schoondochter' zit 'm bij mij wel in andere dingen. is het gezellig als je op bezoek gaat, wordt er leuk gepraat, wordt er naar je geluisterd etc. Wat je drinkt lijkt mij bijzaak. Hier is het lange tijd zo geweest dat wij 's ochtends koffie gingen drinken bij schoonouders. Schoonouders en man drinken koffie, de kinderen krijgen sap. Ik lust geen koffie en kreeg altijd net als de kinderen een glas sap aangeboden. Prima, lust ik, geen probleem. Maar eigenlijk drink ik zelf altijd thee. Maar het boeide mij niet zo, het was gezellig, wat maakt het mij uit wat ik drink. En vindt sap ook niet vies ofzo. Pas toen schoonmoeder een keer vroeg welke sap ik dan thuis altijd drink ofzo (weet niet precies meer wat ze vroeg) gaf ik aan dat ik thuis amper sap drink, maar vaak thee. Sindsdien zet ze keurig thee voor me. Maar geen moment dat ik nu denk dat ze niet geinteresseerd is ofzo, want dat is ze absoluut wel. Kan het goed met haar vinden. En natuurlijk had ik ook kunnen vragen of ik thee mag. Maar ik vond het gewoon niet zo boeiend.handigmetgeld schreef: ↑02-07-2019 14:21Ja. En mensen die niet in huis halen wat hun schoondochter lekker vindt zijn meteen mensen die 'zich niet interesseren' voor hun schoondochter. Dat is echt enorm kort door de bocht. Het zijn mensen die zich niet interesseren in drankjes, en misschien niet in gastvrijheid (al kan het ook dat ze gastvrijheid vooral op een andere manier uiten). Maar interesse in iemand blijkt echt niet uit het voorzetten van een drankje of niet.
Dat jouw vader dat doet is omdat dat zijn manier is om gastvrijheid en interesse te tonen. Dat mag, en is goed. Maar daarom is dat niet de enige manier.

dinsdag 2 juli 2019 om 15:40
Ik doe altijd erg m'n best als wij een verjaardag of anders te vieren hebben. Ik haal (ruim) voldoende eten en drinken in huis.
Maar ik houd daarmee niet per sé rekening met de specifieke voorkeuren van ieder familielid.
Koffie/thee/aanmaaklimonade en water met bubbels is er altijd.
Maar verder haal ik altijd wat andere dingen, en probeer ik iets feestelijks te maken - soms maak ik (virgin) mojito's, de volgende keer een schaal punch.
Ik weet dat mijn zwager graag chocomel drinkt, en mijn schoonzus speciaalbier. Mijn moeder graag rivella en mijn zus graag bitter lemon. Mijn vader en schoonvader het liefst rode wijn. Tenzij het mooi weer is, dan stapt mijn vader over op rosé.
Mijn andere zus drinkt graag 0.0- maar dan wel zonder smaakje. Zwager een gewoon pilsje.
Mijn beste vriendin zoete witte wijn.
Maar dat haal ik dus allemaal niet in huis- niet omdat het me niet boeit (als het me niet zou boeien dan zou ik het niet weten).
Maar gewoon, omdat wij iets anders serveren op ons feestje, en ik ervan uit ga dat al deze personen niet maar 1 soort drankje drinken, en er gewoon voldoende opties zijn.
Maar ik houd daarmee niet per sé rekening met de specifieke voorkeuren van ieder familielid.
Koffie/thee/aanmaaklimonade en water met bubbels is er altijd.
Maar verder haal ik altijd wat andere dingen, en probeer ik iets feestelijks te maken - soms maak ik (virgin) mojito's, de volgende keer een schaal punch.
Ik weet dat mijn zwager graag chocomel drinkt, en mijn schoonzus speciaalbier. Mijn moeder graag rivella en mijn zus graag bitter lemon. Mijn vader en schoonvader het liefst rode wijn. Tenzij het mooi weer is, dan stapt mijn vader over op rosé.
Mijn andere zus drinkt graag 0.0- maar dan wel zonder smaakje. Zwager een gewoon pilsje.
Mijn beste vriendin zoete witte wijn.
Maar dat haal ik dus allemaal niet in huis- niet omdat het me niet boeit (als het me niet zou boeien dan zou ik het niet weten).
Maar gewoon, omdat wij iets anders serveren op ons feestje, en ik ervan uit ga dat al deze personen niet maar 1 soort drankje drinken, en er gewoon voldoende opties zijn.
dinsdag 2 juli 2019 om 15:54
En dat is dus het probleem. Ze laten niet op andere manieren blijken dat ze geïnteresseerd zijn. Dit is 1 van die dingen waar dat uit blijkt.handigmetgeld schreef: ↑02-07-2019 14:21Ja. En mensen die niet in huis halen wat hun schoondochter lekker vindt zijn meteen mensen die 'zich niet interesseren' voor hun schoondochter. Dat is echt enorm kort door de bocht. Het zijn mensen die zich niet interesseren in drankjes, en misschien niet in gastvrijheid (al kan het ook dat ze gastvrijheid vooral op een andere manier uiten). Maar interesse in iemand blijkt echt niet uit het voorzetten van een drankje of niet.
dinsdag 2 juli 2019 om 15:57

dinsdag 2 juli 2019 om 16:20
Nou, de topictitel is letterlijk 'Niet in huis hebben wat je gasten drinken'.appelientjex schreef: ↑02-07-2019 15:54En dat is dus het probleem. Ze laten niet op andere manieren blijken dat ze geïnteresseerd zijn. Dit is 1 van die dingen waar dat uit blijkt.
Blijkbaar moet je dan tussen de regels doorlezen dat het TO eigenlijk gaat om de desinteresse van haar schoonouders/ schoonfamilie in haar, wat dan dus eigenlijk weer los staat van die cola light.
dinsdag 2 juli 2019 om 19:26
Als je gewoon de OP goed leest, kom je al een heel eind!maledive schreef: ↑02-07-2019 16:20Nou, de topictitel is letterlijk 'Niet in huis hebben wat je gasten drinken'.
Blijkbaar moet je dan tussen de regels doorlezen dat het TO eigenlijk gaat om de desinteresse van haar schoonouders/ schoonfamilie in haar, wat dan dus eigenlijk weer los staat van die cola light.

woensdag 3 juli 2019 om 00:08
Ze is ontzettend zuinig. Geld is echt een enorm issue voor haar.JuriaanB schreef: ↑02-07-2019 11:31Als ik het goed begrijp ga je bij haar op bezoek, waarbij zij aangeeft dat je je eigen wijn moet meenemen, waarbij zij haar eigen wijn drinkt? Ik vind dat volstrekt belachelijk. Ik snap ook niet waarom ze dat zou willen. Heeft ze dure wijn die ze jou niet gunt ofzo?
Maar verder is ze aardig, dus soit.

woensdag 3 juli 2019 om 13:58
Dan had ze die cola er niet bij moeten slepen als hoofdvoorbeeld waaruit de desinteresse zou blijken. Dan had ze een hele trits voorbeelden moeten aanhalen en een topic openen over die desinteresse (die overigens wederzijds is, dus ik snap het hele probleem niet zo goed). Het onderwerp is "Niet in huis hebben wat je gasten drinken" en niet "Mijn schoonmoeder is niet in mij geïnteresseerd".appelientjex schreef: ↑02-07-2019 15:54En dat is dus het probleem. Ze laten niet op andere manieren blijken dat ze geïnteresseerd zijn. Dit is 1 van die dingen waar dat uit blijkt.

woensdag 3 juli 2019 om 16:52
Dan kun je me wel facepalmen... maar ja, het schetst natuurlijk wel hoe makkelijk 2 personen een andere interpretatie aan dezelfde gebeurtenis kunnen geven.
Wellicht is dat ook het geval bij TO en haar schoonfamilie.
donderdag 4 juli 2019 om 08:10
Mijn schoonmoeder heeft 10 jaar gevraagd als we daar waren of ik een stukje pure chocolade bij de thee wilde. 10 Jaar heb ik moeten zeggen dat ik niet houd van pure chocolade. Ze hoefde voor mij echt geen melk of wit in huis te halen, maar blijf niet 10 jaar vragen of ik pure chocolade wil. Voor mij voelde dat ook als desinteresse. En dat was helaas niet het enige.Vergeetmenietje1980 schreef: ↑03-07-2019 14:37als mensen die jou al 18 jaar kennen nog steeds niet weten wat je graag drinkt vind ik dat disinteresse.
en nee het is geen jonge jenever waarvan 2 x per jaar een glaasje gedronken wordt, het is een blikje cola!