Stad of dorp?

02-07-2019 09:04 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment woon ik.met man en kind in een groot dorp. Het is misschien qua omvang (50.000 inwoners) wel een stad maar de mentaliteit is erg dorps nog, vandaar.
Er zijn hier redelijk wat voorzieningen (veel winkels, scholen,sportclubs, bioscoop, theater restaurantjes).

Nu willen we verhuizen ivm werk ongeveer 40-50 km verderop.
We kunnen kiezen uit een middelgrote stad (inwonertal vergelijkbaar met hier, maar het is echt een stad, geen uit de kluiten gegroeide vinexwijk) en een dorp, een echt dorp.
Dorp heeft niet meer dan 10.000 inw en zeer weinig voorzieningen. Er zijn maar een paar winkels en horeca en moet het vooral hebben van het toerisme in de zomer.

Voordeel is wel dat dit zeer dicht bij mijn werk is. Fiets/loopafstand en vanuit de stad moet ik fietsen. Auto kan ook natuurlijk, maar we gaan juist dichter bij het werk wonen zodat we 1 auto weg kunnen doen. Het ov is slecht.
Ander voordeel is dat hier meer ruimte en rust is en de huizen zijn nieuwer en groter.

Simpele keuze toch? Maar ik wil eigenlijk niet in een saai dorp wonen vol jaren 80 vinex-huizen.
Ik vind de reuring van de stad ook leuk, uit de deur stappen en meteen op de markt staan. Wandelend naar de bios of een restaurantje.
Evenementen kunnen bezoeken zonder gedoe met parkeren.

Ik woon mijn hele leven al in van die vinexwijken en ik word er niet warm of koud van. Ik vind het niet vreselijk, maar ook niet super, zeker niet nu ons kind op het punt van uitvliegen staat. Ik heb nu niks meer aan het speeltuintje op de hoek en de school dichtbij.
Aan de andere kant ben ik bang voor veel geluidsoverlast in de stad (van evenementen en buren), en allerlei gebreken in de oude huizen (allemaal gebouwd rond 1920).

Mijn man wil het liefst naar het dorp, maar elke keer dat hij een huis laat zien op Funda denk ik: meeh.

Wie woont er in de stad of juist in zo'n dorp en wil zijn ervaringen (positief en negatief) delen?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
En TO, hebben we het met zijn allen makkelijk voor je gemaakt of niet? :proud:
Poppy_del_Rio schreef:
02-07-2019 16:19
Ja, dat is echt een verschil met hoe ik het voel. Ik ben heel erg verknocht aan mijn stad, voel me er bijna mee vergroeid. Ik werk wel in een andere stad en maak daar ook gebruik van de voorzieningen (winkels, terrassen, theater). Maar ik zal inderdaad niet snel mijn stad uitgaan om willekeurig waar elders een terrasje te pikken.
Waarschijnlijk is daar het aanbod dan ook naar maar ik persoonlijk zou dat gevoel niet graag hebben. Anderzijds zijn er ook juist dorpsbewoners die dat gevoel van verknocht/vergroeid zijn met hun woonplaats sterk herkennen. Die moeten het alleen met minder aanbod doen, maar de insteek (gevoel van verknocht zijn aan) is hetzelfde.
NYC schreef:
02-07-2019 16:33
Waarschijnlijk is daar het aanbod dan ook naar maar ik persoonlijk zou dat gevoel niet graag hebben. Anderzijds zijn er ook juist dorpsbewoners die dat gevoel van verknocht/vergroeid zijn met hun woonplaats sterk herkennen. Die moeten het alleen met minder aanbod doen, maar de insteek (gevoel van verknocht zijn aan) is hetzelfde.
Mensen die in Amsterdam wonen zijn ook makkelijk een half uur onderweg om zich binnen Amsterdam te verplaatsen. Binnen een half uur zit ik vanaf mijn dorpje in Antwerpen centrum.
Snap gewoon niet wat er aantrekkelijk is om bovenop elkaar tussen het beton te moeten leven tegen veel te hoge prijzen. Als je een keer behoefte hebt aan iets wat je alleen in een stad kan vinden dan rij je naar een stad toe.
redbulletje schreef:
02-07-2019 16:37
Mensen die in Amsterdam wonen zijn ook makkelijk een half uur onderweg om zich binnen Amsterdam te verplaatsen. Binnen een half uur zit ik vanaf mijn dorpje in Antwerpen centrum.
Snap gewoon niet wat er aantrekkelijk is om bovenop elkaar tussen het beton te moeten leven tegen veel te hoge prijzen. Als je een keer behoefte hebt aan iets wat je alleen in een stad kan vinden dan rij je naar een stad toe.
Ik snap het ook niet. Maar ik ken echt mensen die niet van stilte ofzo houden. Altijd wat willen zien en blijkbaar vinden ze daarom de stad leuk.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
02-07-2019 16:39
Ik snap het ook niet. Maar ik ken echt mensen die niet van stilte ofzo houden. Altijd wat willen zien en blijkbaar vinden ze daarom de stad leuk.
Ik zie hier constant eekhoorntjes en vogels en heel veel groen.
winkelfanaat schreef:
02-07-2019 16:33
En TO, hebben we het met zijn allen makkelijk voor je gemaakt of niet? :proud:
Jawel hoor. Ik blijf erbij dat ik liever in de stad wil wonen.
Ik woon mijn hele leven al in dorpen en buitenwijken en hoewel ik het ook niet heel erg vind, sta ik gewoon niet te juichen bij het vooruitzicht weer in zoiets te wonen.
Maar als ik een dagje naar de stad ga vind ik het altijd jammer als ik weer weg moet.
En argumenten als eekhoorntjes zien, trekken mij niet over de streep. Ik zal voortaan naar mijn werk fietsen en dan zie ik genoeg natuur.
Verder is er duin en strand dichtbij, en een groot park.
SPQR schreef:
02-07-2019 16:54
Jawel hoor. Ik blijf erbij dat ik liever in de stad wil wonen.
Klinkt alsof jij het voor jezelf in elk geval gewoon weet. Wat is het voordeel van wonen in dat kleine dorp dan? Enkel de afstand tot je werk ? Want dat zou ik geen rol laten spelen. Denk dat het belangrijker is te wonen op een plek die jou ontspanning geeft, of dat nou in een drukke stad of ergens buitenaf is. Daar waar jij graag in je vrije tijd bent dus.

Is het geen optie voor je werk te zoeken in de stad waar je voorkeur naar uitgaat?
redbulletje schreef:
02-07-2019 16:47
Ik zie hier constant eekhoorntjes en vogels en heel veel groen.
Ik zie die ook liever dan auto’s en mensen :biggrin:
GroenTuintje schreef:
02-07-2019 18:00
Ik zie die ook liever dan auto’s en mensen :biggrin:
Midden in een bos wonen is toch heel wat anders dan in een dorp of stad?
Lijkt me overigens niks, midden in een bos. Zo eenzaam en verlaten. Voor werkelijk alles ver weg moeten.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een stad.
Het dorpsleven heb ik wel gezien en is niet mijn ding.
-Darkside- schreef:
02-07-2019 18:13
Lijkt me overigens niks, midden in een bos. Zo eenzaam en verlaten. Voor werkelijk alles ver weg moeten.
Heerlijk. Ik vond het vroeger heerlijk en ik hoop echt dat ik dat ooit weer kan.
-Darkside- schreef:
In de weilanden wonen aan de rand van de stad/ buitengebied hier, lijkt mij heerlijk. Alleen ook onbetaalbaar @(
redbulletje schreef:
02-07-2019 13:12
Ik zou altijd voor een dorp gaan en natuurlijk beide auto's behouden!
Als je niet van uitlaatgassen houdt moet je ook geen auto nemen. :P
redbulletje schreef:
02-07-2019 16:24
Vooral veel duurder, maar ook meer dertien in 'n dozijn meuk én tussen de uitlaatgassen.
Wel ironisch, uitlaatgassen als minpunt noemen terwijl iedereen in het dorp op auto's aangewezen is. Daarbij zijn de centra van de grote steden in de Randstad tegenwoordig autovrij (en is het OV er prima geregeld), dus zoveel last van uitlaatgassen heb je er niet meer.
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
02-07-2019 18:21

Wel ironisch, uitlaatgassen als minpunt noemen terwijl iedereen in het dorp op auto's aangewezen is. Daarbij zijn de centra van de grote steden in de Randstad tegenwoordig autovrij (en is het OV er prima geregeld), dus zoveel last van uitlaatgassen heb je er niet meer.
Het gaat om de hoeveelheid uitlaatgassen.
CourtneyTT schreef:
02-07-2019 18:21

Haha dit :rofl:
GroenTuintje schreef:
02-07-2019 18:23
Het gaat om de hoeveelheid uitlaatgassen.
Welk deel van autovrij begreep je niet?
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
02-07-2019 18:42
Welk deel van autovrij begreep je niet?
Niet iedereen woont in de randstad, en daar schijnt de lucht toch het slechtst te zijn. Ook OV ( bussen), vrachtvervoer hebben hun uitlaatgassen. En er is meer dan randstad qua steden in NL, waar nog wel gewoon met de auto in het centrum wordt gereden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba964e75/
GroenTuintje schreef:
02-07-2019 18:57
Niet iedereen woont in de randstad, en daar schijnt de lucht toch het slechtst te zijn. Ook OV ( bussen), vrachtvervoer hebben hun uitlaatgassen. En er is meer dan randstad qua steden in NL, waar nog wel gewoon met de auto in het centrum wordt gereden.
Dat komt eerder door de industrie en bepaalde plekken in de Randstad. Zoals Schiphol. Verder haal je er echt onzinnige zaken bij. Alsof er vrachtvervoer door het autovrije centrum mag rijden. En alsof de uitstoot van de bussen (die nota bene op waterstof en electra rijden!) hoger is dan de auto's die in jouw dorpje langstuffen...
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
02-07-2019 19:03
Dat komt eerder door de industrie en bepaalde plekken in de Randstad. Zoals Schiphol. Verder haal je er echt onzinnige zaken bij. Alsof er vrachtvervoer door het autovrije centrum mag rijden. En alsof de uitstoot van de bussen (die nota bene op waterstof en electra rijden!) hoger is dan de auto's die in jouw dorpje langstuffen...
Er wonen gewoon veel mensen in de randstad, en waar veel mensen zijn is veel uitstoot, niet alleen van auto’s. En je hoeft niet zo denigrerend te doen met ‘ jouw dorpje’ :P. Ik woon niet eens in een dorpje....
groentuintje wijzigde dit bericht op 02-07-2019 19:24
7.77% gewijzigd
Ik ben opgegroeid in een dorp en woon nu in een stad met ca. 150.000 inwoners. Zou niet anders meer willen.

We wonen min of meer in een buitenwijk; nog ver binnen de Vinex ring en op ongeveer 2km van het oude centrum. Te fietsen en te lopen. (Mijn droom is een woning aan de rand van het centrum, maar da's nog ff doorsparen.) Voordeel van deze locatie is het overdekte winkelcentrum met o.a. twee supermarkten om de hoek.

Ik houd ervan dat ik lopend of op de fiets naar de horeca kan, naar de bios, de winkels, evenementen. Voor mij is autorijden simpelweg geen ontspanning, dus met de auto uit eten gaan lijkt me helemaal niks.
Ik ben echt van deze stad gaan houden en ik wil echt nooit terug naar het dorp waar ik opgroeide.

Mijn vriend groeide op in een ander klein dorp...en hoeft gelukkig ook niet terug. Wel maakt hij nog actief deel uit van het verenigingsleven in dat dorp. Heel vreemd, maar als hij daar gelukkig van wordt :biggrin: Toen ik zijn vriendengroep net leerde kennen, heeft hij eens een soort van infographic gemaakt met wie er zoal met wie verkering had gehad. :O 'En jij dan?' vroeg ik hem nog. Maar hij bleek niet mee te hebben gedraaid in die malle molen. Vond ik nog wel een soort van geruststellend.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Doornroosje75 schreef:
02-07-2019 19:14
Ik ben opgegroeid in een dorp en woon nu in een stad met ca. 150.000 inwoners. Zou niet anders meer willen.

We wonen min of meer in een buitenwijk; nog ver binnen de Vinex ring en op ongeveer 2km van het oude centrum. Te fietsen en te lopen. (Mijn droom is een woning aan de rand van het centrum, maar da's nog ff doorsparen.) Voordeel van deze locatie is het overdekte winkelcentrum met o.a. twee supermarkten om de hoek.

Ik houd ervan dat ik lopend of op de fiets naar de horeca kan, naar de bios, de winkels, evenementen. Voor mij is autorijden simpelweg geen ontspanning, dus met de auto uit eten gaan lijkt me helemaal niks.
Ik ben echt van deze stad gaan houden en ik wil echt nooit terug naar het dorp waar ik opgroeide.

Mijn vriend groeide op in een ander klein dorp...en hoeft gelukkig ook niet terug. Wel maakt hij nog actief deel uit van het verenigingsleven in dat dorp. Heel vreemd, maar als hij daar gelukkig van wordt :biggrin: Toen ik zijn vriendengroep net leerde kennen, heeft hij eens een soort van infographic gemaakt met wie er zoal met wie verkering had gehad. :O 'En jij dan?' vroeg ik hem nog. Maar hij bleek niet mee te hebben gedraaid in die malle molen. Vond ik nog wel een soort van geruststellend.
Woon jij toevallig ook in het oosten? Hier ook rond de 160.000 incl aangrenzende dorpen die bij de gemeente worden betrokken
GroenTuintje schreef:
02-07-2019 19:17
Woon jij toevallig ook in het oosten? Hier ook rond de 160.000 incl aangrenzende dorpen die bij de gemeente worden betrokken
Nope. Brabant.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
-Darkside- schreef:
Er staan hier meer huizen in t bos en ik zit maar 3km van het dorpscentrum dus een minuut of 5 rijden. In een n stad verplaats je je doorgaans niet zo ver binnen die tijd.
Doornroosje75 schreef:
02-07-2019 19:38
Nope. Brabant.
Okay :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven