Verstopping kat - tips ?

03-07-2019 09:23 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een kat van ruim 17 jaar oud. Het laatste jaar heeft ze al wat last van droge ontlasting en verstopping. Laatst was ze zelfs helemaal verstopt.

Na een bezoek aan de dierenarts is er geconstateerd dat ze gewoon heel oud is en daardoor niet meer de kracht in haar onderlichaam heeft om de de ontlasting naar buiten te duwen.

Ze heeft laxatract gekregen om over haar voer te doen. Ik merk dat als ze dat goed binnenkrijgt het inderdaad wat beter gaat, al is het nog steeds niet goed te noemen. Probleem is echter dat ze met laxatract over haar eten, haar eten niet lekker vindt. Ze eet minder en minder. Ik heb al allerlei lekkere hapjes en duur eten voor haar gekocht en dan gaat het wel wat beter, maar ze eet onvoldoende, krijgt onvoldoende medicijn binnen en daarmee is het dus een vicieuze cirkel aan het worden.

Vanmorgen heb ik op internet Laxulon besteld. Dat zou hetzelfde moeten doen, maar smaakt wellicht anders (hoop ik). De dierenarts heeft geen ander middel beschikbaar.
Ze krijgt al dieetvoer voor de maag & darmen.

Heeft er iemand ervaring met dit probleem en een goede oplossing gevonden?
Medicijnen in haar bek is een dusdanig groot gevecht dat dat niet realistisch is 365 dagen per jaar.

Ik wil haar een beetje een comfortabele oude dag bezorgen dus alle tips zijn welkom.

P.s. er zijn ook andere katten in huis, dus de hele dag natvoer met medicijnen laten staan terwijl ik niet thuis ben is helaas geen optie.
Drinkt ze genoeg water? Soms kan een fonteintje dan nog wel eens wonderen doen om uit te drinken.

Misschien kattenmelk? Het is natuurlijk geen goede voor katten om melk te geven maar wellicht nog iets om met de dierenarts te bespreken? Ik noem maar iets hoor wat mij zo te binnen schiet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik dacht ook aan melk, koffiemelk wellicht.
Wij mengen het door kattenmelk en dan drinkt de poes het wel.

En ze mag ook een beetje yoghurt, dat werkt ook goed voor haar
Ter aanvulling. Bij mij krijgen de katten in de zomer lactosevrije melk. Mijn oudjes kregen het ook vanwege slechte nierwerking en uitdroging. Vocht helpt tegen obstipatie. Lactosevrije melk kun je kopen in de supermarkt.

Ik kocht voor mijn 20 jarige vorig jaar nog zakjes met substantie waar ze gebrek aan krijgen zoals kalium. Te koop in de dierenwinkel, naam even kwijt.
Gaat het verder goed met haar?
Mijn ervaring met oude katten, is dat je eigenlijk te lang doorgaat. Soms is het beter om te besluiten, dat het leven niet leuk meer is voor je kat.
Dierenarts bellen en vragen of hij/zij nog ideetjes /methoden heeft om dat middel toch binnen te krijgen.

Ik zou zelf geen andere medicatie halen zonder overleg.
lilalinda schreef:
03-07-2019 09:47
Gaat het verder goed met haar?
Mijn ervaring met oude katten, is dat je eigenlijk te lang doorgaat. Soms is het beter om te besluiten, dat het leven niet leuk meer is voor je kat.

Eens hoor, maar er mankeert haar verder helemaal niets. De dierenarts gaf zelf ook aan dat ze te goed is om in te laten slapen.
Dus we proberen het eerst zo nog even een tijdje. Als het niet gaat, dan gaan we kijken naar andere opties.
Simone99 schreef:
03-07-2019 09:58
Eens hoor, maar er mankeert haar verder helemaal niets. De dierenarts gaf zelf ook aan dat ze te goed is om in te laten slapen.
Dus we proberen het eerst zo nog even een tijdje. Als het niet gaat, dan gaan we kijken naar andere opties.
Oh gelukkig!
Wij hebben ook een dierenarts die ik ook voor die laatste rottige fase helemaal vertrouw
Ik heb ook een kat die aan de medicijnen is. 3 pillen per dag. Drama want ze is heel selectief in wat ze eet en niet en in de strot duwen lukt me niet zonder compleet opengehaald en gebeten te worden, waarna ik vervolgens de uitgespuugde pillen op kan ruimen.

Wat hier aardig goed werkt is de pillen vermalen en in een klein lepeltje 'recovery' voer van de DA doen. Katten vinden dit voer klaarblijkelijk onweerstaanbaar. Ik geef haar echt maar een beetje want ik vermoed dat het calorierijk is (het ruikt naar jus) maar ze eet het wel op.

Tonijnwater, 'brine', werkt ook.
Mijn kat was onlangs ernstig ziek, maag- en darminfectie. Eetlust was onbestaande dus pilletjes toedienen was onmogelijk. Een tip gekregen die ongelofelijk werkt : pilletje pletten tussen 2 lepeltjes, een (of 2) druppeltjes olijfolie er onder en op hun vacht smeren waar de kat eraan kan. De kat likt dit op doordat ze zich wil schoonmaken. Mijn kat heeft zo alle pilletjes binnengekregen en was al snel aan de beterehand. Proberen waard !!!
Beetje olijfolie door de voeding, meeste katten vinden dat toch ook lekker hoor.
Laxatract is lactulosesiroop. Lactulose wordt ook door mensen gebruikt en bestaat ook in een drogere vorm, receptvrij te krijgen bij de apotheek. Overleg eens met de dierenarts of je dit kunt testen. Vergeet dan niet de hoeveelheid te bespreken natuurlijk!
En extra drinken is heel belangrijk, doe alles om dat te stimuleren.
Ik hoop dat je nog eventjes mag genieten van elkaar!
Onze kater, ook een heer op leeftijd met stoelgangproblemen :-), krijgt Isogel korrels door zijn voer. Dit spul is volgens mij geur en smaakloos. Ik meng het een beetje door zo'n kattevleesje (mousse) en hij eet het met smaak op. Misschien even overleggen met de DA of isogel wellicht een optie is? Ik kreeg eerst een proefpotje mee van de DA om uit te proberen. Bij onze kater is het een groot succes.
Bedankt allen voor de tips! Ik ga de lactosevrije melk proberen.

De isogel en de lactulose korrels voor mensen ga ik nader onderzoeken.
Stoofpotje schreef:
03-07-2019 10:30
Mijn kat was onlangs ernstig ziek, maag- en darminfectie. Eetlust was onbestaande dus pilletjes toedienen was onmogelijk. Een tip gekregen die ongelofelijk werkt : pilletje pletten tussen 2 lepeltjes, een (of 2) druppeltjes olijfolie er onder en op hun vacht smeren waar de kat eraan kan. De kat likt dit op doordat ze zich wil schoonmaken. Mijn kat heeft zo alle pilletjes binnengekregen en was al snel aan de beterehand. Proberen waard !!!
Oh, dit is een heel goede tip. Dank!
Wij smeerden katalax op het pootje. Kat wilde het er toch af hebben en de enige manier was om zich te wassen en het dus op te likken.
Ik ben nu een jaar uit de oudjes maar in mijn herinnering was het zo dat de keutels te veel indroogden door vochtgebrek omdat de nieren achteruit gaan. Blikvoer is belangrijk vanwege het hoge vochtgehalte samen met aanvullende middelen.
Overleg eens met de arts of psyliumzaad wat voor je kat is door het eten.
en ken je Easy-pill, zie google?
Beetje olie door het eten, drinkbakje iets verhoogd dat het makkelijker drinkt, geen droogvoer meer maar meerdere keren natvoer, en desnoods nog wat water er bij. Lamsvet, vette vis....desnoods roomboter of mayo :) Niet te veel maar voor een beetje vet en smaak.
Onze oudere vriend heeft dit ook een paar per maand, maar wij geven die laxatract gewoon met een spuitje direct in zn bekkie. Staat ook in de bijsluiter meen ik. Even vervelend, maar zo voorbij (zeg ik ook altijd verontschuldigend tegen de poes...). Zorg wel dat hij iets in zijn maag heeft, anders loop je het risico dat hij het weer uitkotst.
Hier sta ik (zelf vegetarisch) iedere ochtend 'pulled chicken' voor meneer te maken (stukjes gekookte kipfilet die ik een beetje uit elkaar trek voor hem, om dat hij niet heel goed meer kan kauwen). Verwennen zullen we ze!
Hopelijk kunnen jullie nog een tijd van elkaar genieten!
-Sense- schreef:
03-07-2019 20:43

Hier sta ik (zelf vegetarisch) iedere ochtend 'pulled chicken' voor meneer te maken (stukjes gekookte kipfilet die ik een beetje uit elkaar trek voor hem, om dat hij niet heel goed meer kan kauwen). Verwennen zullen we ze!
Wat lief! Mijn vader pureerde altijd lekker vlees met kattenvoer voor zijn bejaarde poezels met gevoelige tandjes. Enige probleem was wel dat ze niet 2x op een dag hetzelfde wilden. Hij had het er maar druk mee :rolling:
Ik smeerde het meestal gewoon aan de vacht, heb je dat al eens geprobeerd?
Gewoon in het bekje doen, NIET door het eten of op de vacht. Lactulose is enorm plakkerig en oudere katten zijn niet altijd meer goed in vachtverzorging, dat wordt een drama. Psyllium zou ik ook niet gebruiken. Het nadeel van vezels is dat de kat heel veel moet drinken, anders wordt het probleem alleen maar erger. Laten katten nou net slechte drinkers zijn.

Verder eens met miekemv, ik zou een bloedonderzoek laten doen, met name voor de nierfunctie.
Izzy_ schreef:
04-07-2019 07:06
Gewoon in het bekje doen, NIET door het eten of op de vacht. Lactulose is enorm plakkerig en oudere katten zijn niet altijd meer goed in vachtverzorging, dat wordt een drama. Psyllium zou ik ook niet gebruiken. Het nadeel van vezels is dat de kat heel veel moet drinken, anders wordt het probleem alleen maar erger. Laten katten nou net slechte drinkers zijn.

Verder eens met miekemv, ik zou een bloedonderzoek laten doen, met name voor de nierfunctie.
Mijn kat is 18 jaar, de dierenarts heeft juist aangeraden om het op de vacht te smeren met wat olijfolie. Geen drama, integendeel, beste manier om medicatie toe te dienen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven