Afzuiging badkamer

04-07-2019 14:18 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben last van schimmel in de badkamer. Dat wordt dus heel hard poetsen, opnieuw het plafond verven en ook kijken hoe we kunnen zorgen dat we dat hele circus niet volgend jaar weer moeten meemaken (wonen hier nu 1,5 jaar).

Er zit een mechanische afzuiging in het huis, de afzuigkap in de keuken zit hier op aangesloten, en de wc en badkamer zijn aangesloten op de afzuiging. Voor de badkamer is dit dus blijkbaar niet genoeg. Nu ben ik online aan het kijken wat ik kan doen om de afzuiging van de badkamer te verbeteren, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hoe werkt dit? En waar moet ik op letten bij de aanschaf en installatie van een ventilator? Of hoef ik helemaal geen ventilator en is er een andere makkelijke oplossing.
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 04-07-2019 14:22
13.04% gewijzigd
handigmetgeld schreef:
04-07-2019 14:29
ik heb best een goede afzuiging in de badkamer, maar als ik de douche niet droogtrek krijg ik ook schimmel. 'Gedoe' valt wel mee, even snel met zo'n handtrekker, hoeft niet allemaal supernetjes, maar in een paar seconden haal je toch 95% weg.
Dit!

En als je het gaat opknappen het volgende doen:
Eerst de schimmelplekken inspuiten met chloorspray van HG. Dat goed laten intrekken.
Vervolgens overschilderen met schimmelwerende verf.
Hier een badkamer zonder raam en de ventilatie gaat nooit aan. Ik droog ook niet na. M’n man wel.
Af en toe kijk ik omhoog en als ik dan een zwart plekje zie gaat er HG schimmel en weerplekken spray over. Tot nu toe 1x herhaald in 6 jaar. Ik vermoed dus dat er schimmelwerende verf op het plafond zit, maar wij zijn niet de eerste eigenaar.

Mijn punt is dat ventilatie voor voorkoming van schimmel volgens mijn badkamer dus helemaal niet zo nodig lijkt. Ik zou daarom eerst goede verf, HG en nadrogen proberen voor je dure systemen aanschaft.
Nitflex schreef:
04-07-2019 19:54
Spanplafond? Dan zou ik bang zijn voor wat er daaronder dan allemaal aan schimmel ophoopt.
Nou, inderdaad. Schimmelproblemen verstoppen is wel het laatste wat je moet willen!
Nummer*Zoveel schreef:
05-07-2019 05:53
Nou, inderdaad. Schimmelproblemen verstoppen is wel het laatste wat je moet willen!

Bizar advies inderdaad.
Schimmel is niet alleen lelijk, maar ook ongezond. Ook als je het wegmoffelt onder een extra plafond. :)
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Off topic, maar wel leuke anekdote.
Zo kocht ik lang, lang geleden een huis waar dringend een nieuwe keuken in moest. Vanaf de bovenkastjes naar boven was de boel tot aan het plafond afgewerkt met schrootjes (je weet wel :proud:). Toen we de schrootjes hadden weggebroken, keken we dus op de bovenkant van de bovenkastjes. Een ruimte die tig jaar ontoegankelijk was geweest. Wie schetste onze verbazing toen daar een rijtje schoonmaakmiddelen bovenop de kastjes bleek te staan? Fles allesreiniger, chloor etc. @(
Nog altijd vraag ik me af in wat voor lala-land die mensen zaten die de schrootjes aftimmerden. En welk licht het niet nodig vond om die flessen nog even ergens anders neer te zetten. Nee joh, timmer rustig verder...

In dezelfde categorie als schimmel verbergen achter een plafond...
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Kaaaaaaaatje schreef:
04-07-2019 14:25
Er zit een raam, maar de wind staat daar vaak op en dan is het wel heel koud onder de douche.

Alles droogmaken na het douchen klinkt ook als veel gedoe en ik heb twee kleine kinderen dus ik zit al tot over mijn oren in het gedoe :D

De deur wil ik niet open laten staan want dat betekent dat al het vocht dat in de badkamer hangt de rest van mijn huis in waait en ik wil het mijn huis uit ivm efficient kunnen verwarmen en prettig leven.

Dat is ook de reden dat ik aan het kijken ben naar mechanische ventilatie. Ik hoop dat zoiets de lucht snel af kan voeren.
Nou dan ga je douchen met het raam dicht ivm de tocht. En dan zet je na het douchen (en de rest vd dag) het raam open. Lijkt me niet zo moeilijk. En niet te heet douchen; dan heb je ook 3x zoveel condens dan als je ietsje kouder doucht.
Coerage schreef:
05-07-2019 11:59
Off topic, maar wel leuke anekdote.
Zo kocht ik lang, lang geleden een huis waar dringend een nieuwe keuken in moest. Vanaf de bovenkastjes naar boven was de boel tot aan het plafond afgewerkt met schrootjes (je weet wel :proud:).
[...]
Nog altijd vraag ik me af in wat voor lala-land die mensen zaten die de schrootjes aftimmerden. En welk licht het niet nodig vond om die flessen nog even ergens anders neer te zetten. Nee joh, timmer rustig verder...

In dezelfde categorie als schimmel verbergen achter een plafond...
Misschien zaten de geheime familiejuwelen of een stapel zwart geld daar verborgen. ;)
Nitflex schreef:
05-07-2019 14:27
Misschien zaten de geheime familiejuwelen of een stapel zwart geld daar verborgen. ;)

Die zijn we helaas niet tegengekomen. :rofl:
piepp schreef:
05-07-2019 12:02
Nou dan ga je douchen met het raam dicht ivm de tocht. En dan zet je na het douchen (en de rest vd dag) het raam open. Lijkt me niet zo moeilijk. En niet te heet douchen; dan heb je ook 3x zoveel condens dan als je ietsje kouder doucht.
Hoezo is alleen calvinisme de oplossing. Als ik toch lekker een fortuin wil uitgeven aan mechanische ventilatie zodat ik lekker lang en heet kan douchen en zo min mogelijk gedoe heb dan lijkt me niet dat jij daar echt last van hebt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven