Peutertopic II
maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
zaterdag 6 juli 2019 om 19:28
Hier werkt dat niet, dan wordt ze alleen maar bozer. Ze probeert ons met al haar kracht de gang uit te duwen (in zo'n bui gaat ze bij de voordeur staan) en roept echt huilend "Ga weg papa/mama!!"Due-scimmie schreef: ↑06-07-2019 18:14Ik ga er dan gewoon naastzitten tot hij is uitgeraasd. Laatst hielp zeggen dat hij best mocht huilen ook trouwens, dus niet zeggen dat hij moet ophouden maar juist dat hij best even lekker hard mag huilen.
zaterdag 6 juli 2019 om 21:45
Fiona, herkenbaar. Er is geen land mee te bezeilen. Liedjes helpen niet, bij je nemen niet, filmpje niet. Ja ik laat haar maar en ga stofzuigen oid. Op een gegeven moment wil ze wel weer getroost worden en dan gaan we rustig zitten. Maar man wat is het vermoeiend.
@ kleertjes, man wil geen 2e hands. Ik koop veel in de sale
@ kleertjes, man wil geen 2e hands. Ik koop veel in de sale
zaterdag 6 juli 2019 om 22:54
De gel van papa.sneeuwball schreef: ↑06-07-2019 12:05Vraagje voor de jongens mama's:
Wat voor gel gebruiken jullie?
Ik heb er al meerdere geprobeerd maar ben nog steeds niet tevreden.
@glittercupcake: als je kind 3,5 jaar is heb je wéér dat gevoel. Heet dan nog steeds peuter maar man wat kunnen ze dan al veel vergeleken met een jaar eerder.
zaterdag 6 juli 2019 om 23:01
Hier Wella flubber gel, van de kapper. Groen spul. Laat weinig rotzooi achter, hoeven we ook niet elke avond haren te wassen.
Mijn peuter is dus bijna 4 en ik herken hem idd niet echt meer in de verhalen die hier voorbij komen
Af en toe nog wel een woedeaanval, maar dat hoort bij zn temperament vrees ik. Dieptepunt was met 2,5, toen was het vaker niet dan wel gezellig, maar paar maanden later was dat alweer omgekeerd.
Mijn peuter is dus bijna 4 en ik herken hem idd niet echt meer in de verhalen die hier voorbij komen
zondag 7 juli 2019 om 07:44
Ook die mini-ontploffingen gaan idd hier langzaam van de menukaart. Onze peuter is sowieso nooit ontplofferig geweest waarbij hij niet aanspreekbaar was. Helaas geen tips van mij dus. Maar ook de dingen waar hij vroeger een heisa om kon maken gaan nu gewoon voorbij. Een pak rijstewafels in zijn zicht in de kast zetten bijvoorbeeld. Nu kunnen we gewoon zeggen ‘nee je krijgt er geen want we gaan zo eten’. Dat kon 6 maanden terug echt niet.
Hij kan wel onbedaarlijk even krijsen als hij al wel iets denkt te kunnen en we helpen hem als nog. Omdat we niet weten dat hij het denkt te kunnen. Gister gingen we fietsjes passen en er was er geentje met zijwieltjes. Dus mijn man houdt de bagagedrager vast zodat de fiets niet omvalt terwijl peuter gaat zitten en peuter gooit er een oergil uit! " WHAAAAAHIIIIII NEEEEE!"
Zelfs de dame van de winkel kwam kijken of het wel goed ging. Gelukkig doet peuter dat niet vaak. Daarna was peuter pissig dus nu weten we nog niet welk fietsje past
Ik zit sowieso met fietsjes in mijn maag. Misschien hebben jullie tips? Peuter heeft loopfietsen nooit écht boeiend gevonden. Steppen kan hij beter maar ook niet voor lange stukken. Zo’n lage driewieler vindt hij suf.
Op het kdv fietst hij op een fietsje met zijwieltjes maar geen idee hoe lang of vaak. We willen hem een fiets cadeau geven voor zijn 3de verjaardag. Maar een willekeurige vrouw in de winkel had daar de opmerking over dat 3 te jong was voor haar zoon, die nu bijna 4 was. Maar dat zoontje was met zijn bijna 4 net zo lang en half zo breed als onze peuter.
Wat is nou wijsheid?
Hij kan wel onbedaarlijk even krijsen als hij al wel iets denkt te kunnen en we helpen hem als nog. Omdat we niet weten dat hij het denkt te kunnen. Gister gingen we fietsjes passen en er was er geentje met zijwieltjes. Dus mijn man houdt de bagagedrager vast zodat de fiets niet omvalt terwijl peuter gaat zitten en peuter gooit er een oergil uit! " WHAAAAAHIIIIII NEEEEE!"
Ik zit sowieso met fietsjes in mijn maag. Misschien hebben jullie tips? Peuter heeft loopfietsen nooit écht boeiend gevonden. Steppen kan hij beter maar ook niet voor lange stukken. Zo’n lage driewieler vindt hij suf.
Op het kdv fietst hij op een fietsje met zijwieltjes maar geen idee hoe lang of vaak. We willen hem een fiets cadeau geven voor zijn 3de verjaardag. Maar een willekeurige vrouw in de winkel had daar de opmerking over dat 3 te jong was voor haar zoon, die nu bijna 4 was. Maar dat zoontje was met zijn bijna 4 net zo lang en half zo breed als onze peuter.
Wat is nou wijsheid?
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 08:02
1.19% gewijzigd
zondag 7 juli 2019 om 07:44
Die eerste jsren leren ze ook zoveel rn gaat het zo hatd dat een kind van bijna 2 of bijna 3 of 4 weer heel anders is. @nootboek, ik snap dat je hier weinig herkenning nog vindt
@driftbui, dochter is ook nog wel eens zo overstuur. Ik benoem dat ze verdrietig mag zijn en vraag soms of ze klaar is en een knuffel wil. Die emoties moeten er soms uit en als we gwan proberen af te leiden krijgen we het later nog een x terug.
Waar man en ik écht gek van worden is dat ze alles 30x zegt. Gistermiddag wilde ze bv naar haar buurjongen lopen om te spelen maar moest ze nog wachten op het pufje en tandenpoetsen. Ze blijft dan gerust een half uur herhalen dat de poort open moet en ze naar naam buurjongetje wil. Zelfde met een boterham pindakaas of iets, ze blijft herhalen dat ze dat wilt terwijl ze ziet dat we er mee bezig zijn en ze weet dat ze moet wachten.
Hoe gaat dat bij jullie?
@driftbui, dochter is ook nog wel eens zo overstuur. Ik benoem dat ze verdrietig mag zijn en vraag soms of ze klaar is en een knuffel wil. Die emoties moeten er soms uit en als we gwan proberen af te leiden krijgen we het later nog een x terug.
Waar man en ik écht gek van worden is dat ze alles 30x zegt. Gistermiddag wilde ze bv naar haar buurjongen lopen om te spelen maar moest ze nog wachten op het pufje en tandenpoetsen. Ze blijft dan gerust een half uur herhalen dat de poort open moet en ze naar naam buurjongetje wil. Zelfde met een boterham pindakaas of iets, ze blijft herhalen dat ze dat wilt terwijl ze ziet dat we er mee bezig zijn en ze weet dat ze moet wachten.
Hoe gaat dat bij jullie?
zondag 7 juli 2019 om 07:48
@glitter, hier een fietsje met zijwieltjes, het trappen is nog erg lastig voor dochter omdat het haar te veel kracht kost en ze er maar net bij kan. De zijwieltjes kunnen hier af en het zadel flink omhoog, ze is nu een uk met haar 87cm en ik denk dat ze er over een half jaar ofzo echt lekker op kan fietsen
zondag 7 juli 2019 om 07:56
Zoon zou fietsen als hij bij de trappers kon. Op kdv zit hij op een 3wieler maar hij kan er net niet bij als de trapper ver weg is.
Wat betreft dat herhalen, dat ken ik. Ik vind dat ook vermoeiend. Zeker einde vd dag. Als hij bijv vraagt om buiten spelen maar ik ben nog met, baby bezig dan blijft hij idd vragen. Ik zeg dan een (hooguit 2 keer) dat als ik klaar ben we naar buiten gaan en hij moet wachten. Als hij dan weer vraagt zeg ik, wat had mama gezegd? 'mama kaar even waggeten buiten pelen'. Zo vind ik 't wel te doen...
Wat betreft dat herhalen, dat ken ik. Ik vind dat ook vermoeiend. Zeker einde vd dag. Als hij bijv vraagt om buiten spelen maar ik ben nog met, baby bezig dan blijft hij idd vragen. Ik zeg dan een (hooguit 2 keer) dat als ik klaar ben we naar buiten gaan en hij moet wachten. Als hij dan weer vraagt zeg ik, wat had mama gezegd? 'mama kaar even waggeten buiten pelen'. Zo vind ik 't wel te doen...
zondag 7 juli 2019 om 07:59
Envelop, dan zeg ik dat ik het gehoord heb en herhaal wat we eerst gaan doen. Als peuter dan doorgaat zeg ik dat hij het niet krijgt als hij zo blijft herhalen. Dan stopt het. Soms zegt ie het dan na een paar minuten nog 1x per ongeluk en dan zegt hij er zelf achteraan ‘oh nee niet zeggen want dan krijg ik het niet’.
Soms is het niet zo zeurderig maar meer enthousiasme en dan laat ik hem iets doen in een andere ruimte (schoenen pakken, beker in tas doen). Dan herhaald hij nog steeds maar wat minder in mijn aura.
Soms is het niet zo zeurderig maar meer enthousiasme en dan laat ik hem iets doen in een andere ruimte (schoenen pakken, beker in tas doen). Dan herhaald hij nog steeds maar wat minder in mijn aura.
zondag 7 juli 2019 om 09:38
Hier zijn de driftbuien wel minder geworden. Ook het overgeven van boosheid is al een tijdje geleden. Peuter is beduidend beter gaan praten, dus dat scheelt een hoop denk ik. Hij is nu 2,5.
Fietsen doet hij op zn driewieler, loopfiets vond hij die met 4 wielen van puky erg leuk, maar daar is hij nu te groot voor, de 2wieler wil ie niks van weten. Ik heb ook een 12inch fietsje met zijwieltjes van loekie, maar hij heeft er totaal nog geen interesse in.
Onze oudste fietste met 1,5 op een tweewielerloopfiets, met net 2 jaar op dit loekiefietsje, en 2 maanden later zonder de zijwieltjes. Maar dat is nogal een grof-motorisch talent
. En was ook erg vroeg geloof ik. Zoon heeft in ieder geval beduidend minder haast.
Fietsen doet hij op zn driewieler, loopfiets vond hij die met 4 wielen van puky erg leuk, maar daar is hij nu te groot voor, de 2wieler wil ie niks van weten. Ik heb ook een 12inch fietsje met zijwieltjes van loekie, maar hij heeft er totaal nog geen interesse in.
Onze oudste fietste met 1,5 op een tweewielerloopfiets, met net 2 jaar op dit loekiefietsje, en 2 maanden later zonder de zijwieltjes. Maar dat is nogal een grof-motorisch talent
zondag 7 juli 2019 om 10:06
Bedankt voor de felicitaties en tips! Jullie doen in zo'n geval dus niks anders als wij gisteren deden.
Vandaag vieren we zoons verjaardag en vriend heeft net de tuin versierd en zoon zegt de hele tijd 'Mooooi'
Hij lijkt vandaag in een veel betere bui dan gister te zijn. Hopen dat hij dat vanmiddag ook nog is, haha.
Geen tips wbt fietsjes glitter. Zoon is helemaal dol op zijn loopfiets.
Vandaag vieren we zoons verjaardag en vriend heeft net de tuin versierd en zoon zegt de hele tijd 'Mooooi'
Hij lijkt vandaag in een veel betere bui dan gister te zijn. Hopen dat hij dat vanmiddag ook nog is, haha.
Geen tips wbt fietsjes glitter. Zoon is helemaal dol op zijn loopfiets.
zondag 7 juli 2019 om 11:37
Wij hebben houten trybike driewieler die dagelijks gebruikt wordt. Ik heb hem al 2 keer omgebouwd naar 2 wieler en weer terug omdat het stuur voor zoon gewoon nog te zwaar is. Metalen Loopfiets met 2 wielen gebruikt hij amper.
In schuur staat 12 inch fietsje met zijwieltjes want goede koop op marktplaats maar ik wil die pas aanbieden als hij goed op tweewieler loopfiets kan en dan zonder zijwieltjes
In schuur staat 12 inch fietsje met zijwieltjes want goede koop op marktplaats maar ik wil die pas aanbieden als hij goed op tweewieler loopfiets kan en dan zonder zijwieltjes
zondag 7 juli 2019 om 12:46
Wij hadden op vakantie een fiets met zijwieltjes gehuurd voor zoon, maar de trappers snapte hij toen nog niet. Toen had ik de geweldige oplossing om dan maar te duwen, maar hij ging in de eerste bocht onderuit
Voorlopig houden we het bij de loopfiets en we proberen het de volgende vakantie weer opnieuw.
Hoe hebben jullie de trappers uitgelegd aan jullie kinderen?
Voorlopig houden we het bij de loopfiets en we proberen het de volgende vakantie weer opnieuw.
Hoe hebben jullie de trappers uitgelegd aan jullie kinderen?
zondag 7 juli 2019 om 12:53
Ze deed het eigenlijk vanzelf. In het begin hebben we haar stukjes geduwd omdat ze nog niet genoeg kracht had, maar inmiddels kan ze het zelf. Ze hebben hier bij de speeltuin ook zo'n speeltoestel met fietsjes en op de psz hebben ze driewielers met trappers. Dus ze heeft het andere kinderen al zien doen.
zondag 7 juli 2019 om 13:29
Zoon heeft wel een tractor met trappers. Dat soort van voorgedaan hoe hij dat moet doen en aanmoedigen. Geloof ik. Hij had het snel onder de knie.
De wishbone is nog steeds een driewieler hier, we zaten er wel aan te denken om er een 2 van te maken maar ga nu toch twijfelen envelop..
Dan moet hij natuurlijk ook veel meer evenwicht bewaren dan dat hij nu doet.
De wishbone is nog steeds een driewieler hier, we zaten er wel aan te denken om er een 2 van te maken maar ga nu toch twijfelen envelop..
zondag 7 juli 2019 om 13:34
Gewoon proberen. Of hij verrast je, of je bouwt hem weer terug naar driewieler en probeert het later nog eens.sneeuwball schreef: ↑07-07-2019 13:29Zoon heeft wel een tractor met trappers. Dat soort van voorgedaan hoe hij dat moet doen en aanmoedigen. Geloof ik. Hij had het snel onder de knie.
zondag 7 juli 2019 om 16:00
Mijn peuter heeft 3-wiel step, loop fiets en 16inch fiets met zijwielen. Doorschuiver van grote broer, maar jongste is erg groot voor zn leeftijd dus dat past prima. Los fietsen wil hij nog niks van weten, maar het idee van een echte 'trapperfiets' vindt hij erg stoer. 2 wiel loopfiets durft hij ook pas sinds zn 3e verjaardag, en dan echt met een slakkegang. Op de step is hij echter een ware snelheidsduivel.
Ik zou niet weten waarom 3 te jong zou zijn voor een fiets? Zie hier in de buurt genoeg net 3 jarigen al zonder zijwieltjes fietsen. die hebben dan wel veel loopfiets ervaring.
Nooit iets uitgelegd trouwens, Ik denk dat ze t gewoon ergens hebben afgekeken. Idd ook fietsjes in de opvang en zo.
Ik zou niet weten waarom 3 te jong zou zijn voor een fiets? Zie hier in de buurt genoeg net 3 jarigen al zonder zijwieltjes fietsen. die hebben dan wel veel loopfiets ervaring.
Nooit iets uitgelegd trouwens, Ik denk dat ze t gewoon ergens hebben afgekeken. Idd ook fietsjes in de opvang en zo.
zondag 7 juli 2019 om 20:03
We zijn wezen passen voor een fiets vandaag
12 inch was prima maar hij vond de fiets interessanter dan fietsen. Een zware fiets vond hij niks maar een lichte fiets fietste best aardig. Loopfiets in 12 inch ook maar weer geprobeerd maar daar loopt peuter mee als of hij een volle luier heeft en gaat gewoon niet snel. We vragen ons af of we niet gewoon een trampoline moeten geven..
Ook bliefde hij geen gewone groene/zwarte/blauwe/roze fiets. Nee hij vond alleen de knal roze regenboog met glitters en licht sliertjes aan de handvatten fiets mooi.
Ook bliefde hij geen gewone groene/zwarte/blauwe/roze fiets. Nee hij vond alleen de knal roze regenboog met glitters en licht sliertjes aan de handvatten fiets mooi.