Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Maartje2016 schreef:
03-07-2019 16:07
Hey allemaal! Ik kom me ook weer eens melden, maar ga vanavond eerst maar eens een stukje bijlezen :proud:

(eigenlijk is dit dus voorlopig vooral een tvp... :facepalm: )

Of kan er iemand een samenvatting geven over de afgelopen maanden?
Maartje, ik zag je naam opeens weer ergens verschijnen, dus heb je geloept en weet weer hoe het met je gaat ;-) Was al bang dat er iets mis was, maar gelukkig niets ernstigs dus!
GC, gewoon een fiets met trappers geven, maar let erop dat hij niet te hoog is. Dan een set zijwielen misschien voor de eerste paar keer. Wij hadden ze iig wel nodig voor het leren trappen. Wij hebben de eerste fiets met zijwieltjes te groot gekocht en daarna 1 zonder zijwieltjes aangeschaft die wat kleiner is. Peuter houdt goed z'n balans, maar starten en stoppen is wat lastig. Hij is nu 3.3 en ik denk dat ze vanaf 3 jaar best kunnen oefenen zonder zijwieltjes.
anoniem_370075 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 21:59
5.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moondancer schreef:
07-07-2019 20:31
Nu ik jullie zo lees over fietsen denk ik dat wij voor zoon ook maar eens op pad moeten voor een fiets met zijwieltjes. Hij is nu 2,5 en sjeest al een half jaar rond op zn 2-wiel loopfiets. Hmm... binnenkort maar eens kijken.
Als hij goed kan loopfieten, kun je de zijwieltjes beter overslaan. Ze hebben dan zo'n goede balans dat ze direct los zouden moeten kunnen. Als je kind daar nog niet aan toe is, gewoon nog ff wachten, of kleiner fietsje proberen, maar ik zou m niet laten wennen aan zijwielen.
Rozetje zit dolgraag op alles met wieltjes. Op het kdv gewoon op de stang als ze niet bij het zadel past, of achterop bij een groter kindje.

Het loopfietsje thuis vind ze zeer interessant maar ik heb niet altijd zin om er gebogen achter aan te hobbelen.

Vandaag had ik voor het eerst een 'geen nee zeg dag' geprobeerd. Dat was fijn! Uiteindelijk niet eens heel veel rare dingen gedaan (want zij wist het niet natuurlijk) wel Sesamstraat in bed gekeken sochtends en heel hard gespetterd in bad.

Het was vooral een fijne manier om 1: te bedenken waarom ik nee zeg, en 2: om het om te buigen: kom maar binnen kleuren ipv nee we gaan niet naar buiten.

Ik ga het vaker doen!
rosings schreef:
07-07-2019 22:11
Rozetje zit dolgraag op alles met wieltjes. Op het kdv gewoon op de stang als ze niet bij het zadel past, of achterop bij een groter kindje.

Het loopfietsje thuis vind ze zeer interessant maar ik heb niet altijd zin om er gebogen achter aan te hobbelen.

Vandaag had ik voor het eerst een 'geen nee zeg dag' geprobeerd. Dat was fijn! Uiteindelijk niet eens heel veel rare dingen gedaan (want zij wist het niet natuurlijk) wel Sesamstraat in bed gekeken sochtends en heel hard gespetterd in bad.

Het was vooral een fijne manier om 1: te bedenken waarom ik nee zeg, en 2: om het om te buigen: kom maar binnen kleuren ipv nee we gaan niet naar buiten.

Ik ga het vaker doen!
Dit doe ik ook inderdaad. Zo ontzettend fijn!!!
Ik merk de laatste tijd dat zoon slecht tegen harde (vervelende) geluiden kan. Zoals een sirene die dicht langs komt. Of in de parkeergarage als het geregend heeft en je de autobanden zo hoor kraken en piepen. Hij raakt er echt van van slag en bevriest soort van. Kan pas weer lopen en communiceren als het voorbij is. Herkennen mensen dit?
@Glitter: je zoon doet je nick wel eer aan met z'n glitterfiets :P .

@Fiets: hier een loopfietsje, zo'n puky. Als we ermee naar buiten gaan doe ik 'm wel een helmpje op :$ nadat hij er al 2x een flinke bult en snee in z'n hoofd was gevallen :facepalm:. Verder kan hij ook prima op 3wieler fietsen bij het kdv of bij anderen.

@Teckel: geen ervaring (nog) met slecht tegen harde geluiden kunnen. Misschien onderdeel van zijn ontwikkeling, dat hij nu echt beseft dat zo'n geluiden gevaar kunnen betekenen?

@Rosings: klinkt goed zo'n geen-nee-dag! Al is het maar om je zelf wat meer bewust te maken ipv automatisch nee te roepen.
whoopsadaisies wijzigde dit bericht op 08-07-2019 09:48
Reden: maandagochtendtypefout
0.16% gewijzigd
happiness = reality - expectations
@Whoops Nou die nickname heb ik dus gekozen omdat ik niks met Glitter of Cupcakes heb en ik minder herkenbaar zou zijn :-P) Maar peuter wel. Het maakt hem niks uit als hij een andere kleur (aan) krijgt maar als hij zelf mag kiezen pakt hij acuut iets met roze en glitter regenbogen. Agh als hij maar gelukkig is.

@Teckel Niet herkenbaar in peuter (die doet dan na een hard geluid, zijn uiterste best om dat harde geluid na te doen :-| BAAAAAAH BOEMMMM! ). Maar zelf kan ik heel slecht tegen harde geluiden. Als ik in gesprek zou zijn en er valt een kast om ben ik het gesprek kwijt en is het oor aan de kant van de vallende kast ‘verdoofd’. Dan duurt het even voor ik het gesprek voort zet. Maar ik heb synesthesie. Een hard geluid beïnvloed meer dan alleen de waarneming van het geluid. Mensen hebben het niet door (dus ik wijk niet af) maar het is wel onhandig qua concentreren.

@Vannacht :whip: Wat een ruknacht. Peuter bliefde om 03.30 voorgelezen te worden uit een boekje..
Aardbei nog gefeliciteerd!

Even druk gehad van het weekend gisteren zoon 1 geworden , ben er gewoon beetje emo van

Fietsen , dochter wordt over 3 weken 2 en ik dacht aan een loopfiets , jullie nog een aanrader ?
Verder nog geen cadeau ideen ? Misschien dat jullie nog tips hebben , hou zelf erg van houten speelgoed, en liefst geen herrie zoef zoef haha
Ik zag die groente en fruit voorbij komen van jou Glitter leuk zeg die ga ik wel vragen voor dochter der verjaardag , keukentje heeft ze al.

Rosings ik vind dit wel een goeie om te lezen , soms even stil staan bij hoe vaak je nee zegt en waarom eigenlijk het kan soms ook anders.
Thanks voor het delen, even bewustwording indd.

Dochter heeft soms wel hele duidelijke nee nodig, haar nieuwste hobby is haar broertje omver duwen, ze is ook echt nog zo wild met hem, ik blijf herhalen dat ze zachtjes moet doen met hem , als ze samen spelen gaat dat 5 minuten goed en dan duwt ze op den duur net te hard die auto in zen oor
Driftbuien heeft ze ook wel en in sommige gevallen heb ik dan zelf ook schuld bij, want dan zeg ik we gaan fietsen zo , maar vergeten dat eerst iedereen kleren schoenen en zonnebrand aan moet en dat duurt dan te lang volgens mevrouw en dan is het hek van de dam.
Verder probeer ik alles uit te leggen en toon begrip als ze verdietig is en dat dat mag , en als we echt in een schreeuw bui zit laat ik haar even uitrazen , dan is het 5 minuten later ok en kunnen we weer vrolijk verder.

Teckel check dochter heeft toen ze wat jonge rwas moeite gehad met de stofzuiger en de blender, dat ging weer over, maar nu vindt ze ook indd sirenes
Als we aan het wandelen zijn een ding, als ze verder weg zijn doet ze zelf taattuuu taaaaa.
Van de week kwamen ze de bermen maaien met grof geschut en vooral die kanten maaier vond ze ook eng toen ze in de tuin stond.

Maartje, hoe oud is je zoon? Wij hebben bij dochte rook soms momenten dat we beetje onzeker worden omdat ze nog geen hele verhalen verteld, nu sonds een maand beginnen de woorden echt te komen, maar om nou te zeggen dat ze een talen wonder is, nee dat niet. Merk dat onze omgeving ons het meeste onzeker maakt, oh praat z enog niet zo goed ? en dan denk ik weer is het nou echt zo erg ? moet ik er wat mee doen ?

Glitter haha ik wou eigenlijk zeggen die roze fiets met toeters en bellen past prima bij je nick , maar lees nu dat je daar niet zo van houdt haha.
Gezellig half 4 even boekje voorlezen , heo heb je dat opgelost ?
@quest: zoon wordt in september 3. Ik weet nog dat hij in de week dat hij 2 werd zijn eerste dierengeluiden maakte. Die had ik dus al 2 jaar voorgedaan zonder dat hij erop reageerde, en toen vroeg zijn vader wat een paard deed en wist hij het prima te vertellen :facepalm: Het zit er allemaal wel in, en het komt er nu ook langzaam uit (geen idee of dat door de logo of zijn eigen ontwikkeling komt, of gewoon de combinatie van alles). Hij begrijpt alles wel perfect, dus we maken ons eigenlijk geen zorgen.

Mijn verwachting is dat het binnen nu en 2 maanden of goed gaat komen, of dat hij dan ongelooflijk gefrustreerd gaat zijn. Zijn zusje van 16mnd stond namelijk net heel vrolijk naar de tv te wijzen en "aap" te roepen, zegt dat ze de eendjes brood wilt voeren en roept "woef" als er een hond voorbij komt :proud:

@morgenstond: had in een ander topic tips van je gelezen over Rotterdam. Ben je al eens bij brasserie Waalhaven gaan lunchen? Die zit naast de landingsbaan van Zestienhoven, en ze hebben er een leuk speeltoestel.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 18:11
11.54% gewijzigd
Maartje ja dat heb ik dus ook , dat ik denk dat dit wel goed komt , ze verstaat ook echt alles maar vindt praten gewoon niet zo boeiend, dochter is vooral bezig met 1000 andere dingen op een dag klimmen rennen en spelen ect.
en wat ik al zei sinds een maand komen er ineens woorden uit dat ik denk huh?
Zoon nu net 1 is eerder lui qua bewegen maar zegt nu al paar woorden, heel gek hoe dat verschilt per kind.
Bedankt voor je reactie toch even fijn om van een ander te lezen heo het gaat en dat er niet direct zorgen zijn.
nootboek schreef:
07-07-2019 21:53
Als hij goed kan loopfieten, kun je de zijwieltjes beter overslaan. Ze hebben dan zo'n goede balans dat ze direct los zouden moeten kunnen. Als je kind daar nog niet aan toe is, gewoon nog ff wachten, of kleiner fietsje proberen, maar ik zou m niet laten wennen aan zijwielen.
Ah bedankt voor de tip. Gaan we doen. Ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd of mijn baby het overleefd als ik heel de dag geen nee zeg tegen peuter :facepalm:. Denk wel dat er dan veel gesnoept wordt.

Vanochtwnd was zoon om half 6 wakker en toen zei ik dat de uil nog sliep en was het ineens half 7 :yes:
Due-scimmie schreef:
08-07-2019 12:57
Ik ben benieuwd of mijn baby het overleefd als ik heel de dag geen nee zeg tegen peuter :facepalm:. Denk wel dat er dan veel gesnoept wordt.

Vanochtwnd was zoon om half 6 wakker en toen zei ik dat de uil nog sliep en was het ineens half 7 :yes:
Bij gevaarlijke dingen zei ik wel nee hoor! En afleiden bij dingen waar ik nee op wou zeggen werkte ook goed :) en een aantal keer 'waarom ook eigenlijk niet'
Ik zeg ook weinig nee en verzin een andere optie. Dus op de bank of het bed mag je niet springen maar op de grond of de kussentjes van de bank op de grond wel.

En wat veel peuters denken is dat je nee ‘for ever’ is. Dus als je nee zegt tegen ‘Maaaaag ik een koekjeeee?’ Dan denkt je peuter dat hij nooit meer een koekje mag van je. Nooit meer :'( dat wordt janken.

Dus dan zeg ik ‘nu mag je geen koekje maar morgen / na je slaapje / bij opa en oma mag je wel een koekje.’ Eigenlijk gewoon benadrukken wanneer of waar het wel mag, i.p.v. zeggen wat niet mag.
Maartje2016 schreef:
08-07-2019 11:13
@quest: zoon wordt in september 3. Ik weet nog dat hij in de week dat hij 2 werd zijn eerste dierengeluiden maakte. Die had ik dus al 2 jaar voorgedaan zonder dat hij erop reageerde, en toen vroeg zijn vader wat een paard deed en wist hij het prima te vertellen :facepalm: Het zit er allemaal wel in, en het komt er nu ook langzaam uit (geen idee of dat door de logo of zijn eigen ontwikkeling komt, of gewoon de combinatie van alles). Hij begrijpt alles wel perfect, dus we maken ons eigenlijk geen zorgen.

Mijn verwachting is dat het binnen nu en 2 maanden of goed gaat komen, of dat hij dan ongelooflijk gefrustreerd gaat zijn. Zijn zusje van 16mnd stond namelijk net heel vrolijk naar de tv te wijzen en "aap" te roepen, zegt dat ze de eendjes brood wilt voeren en roept "woef" als er een hond voorbij komt :proud:

@morgenstond: had in een ander topic tips van je gelezen over Rotterdam. Ben je al eens bij brasserie Waalhaven gaan lunchen? Die zit naast de landingsbaan van Zestienhoven, en ze hebben er een leuk speeltoestel.

Wist je dat kinderen taal sneller leren van de ouder met hetzelfde geslacht? :cheer2: Dus je kan lullen als brugman maar je peuter leert sneller en leert aandachtiger luisteren van je man. Daarom stimuleer ik mijn man om voor te lezen. Want veel komt er gewoonlijk niet uit :facepalm:
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 18:08
Reden: Nick hinten
13.20% gewijzigd
GlitterCupcake schreef:
08-07-2019 14:25
Wist je dat kinderen taal sneller leren van de ouder met hetzelfde geslacht? :cheer2: Dus je kan lullen als brugman maar je peuter leert sneller en leert aandachtiger luisteren van je man. Daarom stimuleer ik mijn man om voor te lezen. Want veel komt er gewoonlijk niet uit

Man doet hier ondertussen ook het voorlezen voor het slapen (bij zoon dan), en in elk geval een dag in het weekend oefenen met de logo.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 18:10
29.49% gewijzigd
Ik ben nu toch hard aan het nadenken wat die nickname was.
Due-scimmie schreef:
08-07-2019 16:12
Ik ben nu toch hard aan het nadenken wat die nickname was.
Ik heb ook geen idee!
Poef
due-scimmie wijzigde dit bericht op 09-07-2019 19:37
96.15% gewijzigd
Sorry voor het aanwakkeren maar kunnen we het er niet over hebben?

Ik zal mijn tekst hieromheen weghalen :)
:smooch:
Tuurlijk glitter!

Ik denk dat eind deze week eindelijk het hekje in de voortuin staat. Zoooooo fijn dat de keukendeur dan open kan blijven staan!
Glitter hoe is het met bezichtigingen? Al wat serieuze mensen ondertussen gehad?

Teckel zou fijn zijn, hebben wij ook in de tuin achterdeur open en alles om de tuin heen is dicht dochter kan geen kant op en heb haar altijd in het zicht.
Oh dat is echt heel fijn idd, wij hebben een schutting aan de achterkant van onze tuin gemaakt met poort die op slot kan. Heel erg fijn.

Grrr vandaag ging het laatste vriendje van dochter over naar de volgende groep op het kdv. Ik ben zo boos dat zij nog niet over is! Zij is bijna 2,5 en de meeste van haar groep zijn rond de 1,5jaar oud. Ik merk dat zij vandaag echt gefrustreerd was dat haar vriendje ook weg ging en vanmiddag heeft ze uit frustratie 2 kinderen heel erg hard gebeten op de groep. Ons kdv is over het algemeen heel fijn maar de planning is echt kak, ze hebben beloofd dat ze zullen zorgen dat dochter zsm over kan gaan maar vooralsnog lijkt het erop dat het pas in september gaat gebeuren.
De bedoeling is dat de kinderen tot net na de tweede verjaardag in deze groep zijn en dan overgaan. Er is nu nog één kindje van net twee en de rest is jonger, ik snap ook wel dat ze zich daardoor niet altijd even lief gedraagt op de groep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven