Schooladviezen

09-07-2019 06:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste ouders,

Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.

Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.

Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?

Ik hoor het graag!
Misschien ergens in groep 5/6 al eens een winstwaarschuwing geven? Zo van op huidige koers zit de eind verwachting tussen mavo en vwo. Bij gelijk blijvende prestaties zal het havo worden? Dan valt het mensen niet zo rauw op hun dak bij het eindgesprek.

Daarnaast lijkt me er bij gaan zitten als directeur eigenlijk ook niet verkeerd als jouw docenten dat dan ook fijn zouden vinden. Mogelijk binden ouders eerder in als ze zien dat het advies ook door de directeur gedragen wordt.
Het leven is niet eerlijk
Helder zijn op je website oid wat de criteria zijn.
Lijkt me geen vraag voor een forum. Overleg met je netwerk, organisatie etc.
Ik vrees dat je altijd last houdt van ouders die uit hun plaat gaan.
Ik weet niet of leerkrachten tijdens hun opleiding ook een training krijgen om hoe hiermee om te gaan, maar anders misschien naar zoiets kijken? Iets van deescalisatie training of oplossingsgerichte communicatie?

De ouders kun je namelijk niet veranderen, hoe daarmee omgegaan wordt wel. Misschien dat de gesprekken daardoor wat makkelijker worden en de leerkrachten zich zekerder voelen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Roelanje schreef:
09-07-2019 06:50
Misschien ergens in groep 5/6 al eens een winstwaarschuwing geven? Zo van op huidige koers zit de eind verwachting tussen mavo en vwo. Bij gelijk blijvende prestaties zal het havo worden? Dan valt het mensen niet zo rauw op hun dak bij het eindgesprek.

Daarnaast lijkt me er bij gaan zitten als directeur eigenlijk ook niet verkeerd als jouw docenten dat dan ook fijn zouden vinden. Mogelijk binden ouders eerder in als ze zien dat het advies ook door de directeur gedragen wordt.

Dit!
Als ouder geen je geen idee, werk uitstroomniveau bij welke score hoort. Daarover mag de communicatie soms best helderder.
Betere en eerdere Info zou al helpen inderdaad. Scholen doen vaak zo geheimzinnig over scores en adviezen. Cito scores die niet gedeeld mogen worden en adviezen waar moeizaam over gedaan wordt.
En geef duidelijk aan waarom.
Werkinstelling is zo’n vaag begrip. Alsof een slimme leerling veel moet doen op de basisschool.
Maar ga ook op tijd met ouders in gesprek. Waarom klopt het verschil in beeld niet. Is er dan ergens een ‘probleem’ dat 1 van de partijen niet ziet
Ik zou mij als directeur dan afvragen hoe het komt dat ouders verrast worden door een advies.
Dus een goede uitleg over de systematiek, tijd nemen voor gesprekken (geen 10 minuten) en ook in groep 5/6 dat al doen!

Zo een advies heeft veel invloed op de schooltijd van een kind, dus behandel het dan ook zo.
Eens met lollypopje. Mijn dochter zit nog niet op school maar echt ik hoop niet dat ik zo ga pushen later. Ik denk dat een school in de meeste gevallen heel goed kan inschatten waar een kind thuishoort. Ik begrijp niet waarom veel ouders willen dat een kind boven zijn niveau moet werken, daar word je toch doodongelukkig van.

Als je het al eerder aangeeft denk ik dat je het probleem alleen maar verplaatst.
Andersom schreef:
09-07-2019 07:15
Dit!
Als ouder geen je geen idee, werk uitstroomniveau bij welke score hoort. Daarover mag de communicatie soms best helderder.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk verwacht ik bijvoorbeeld ook dat onze oudste naar het vwo gaat. Als dat niet zo is, zal ik daar in elk geval even aan moeten wennen. Ik ben niet zo flexibel 😋 Als je mij dat in een eind gesprek ineens vertelt dan zal ik daar ook op reageren. Niet dreigen of schelden, maar wel uitleg vragen en uitleg geven vermoed ik. Dat is iig niet helemaal de sfeer die je wil bij zo’n gesprek. Als je mensen vanaf de bovenbouw meeneemt in de verwachting bij bepaalde werkhouding, tempo en scores dan heb je misschien een paar jaar eerder al zo’n afstemmingsgesprek maar dan is het nog niet bindend. Dus kunnen mensen even wennen aan het idee zonder dat er iets van af hangt.
Het leven is niet eerlijk
Je klinkt verrast dat ouders soms zo reageren. Kom je oorspronkelijk niet uit het onderwijs?
Eerder al richting een advies praten lijkt me een goed idee. Leerkrachten zijn daar soms bang voor. Mijn collega uit groep 7 geeft als standaard antwoord: ja daar doe ik nog geen uitspraken over, er kan nog zoveel veranderen, advies geven we pas in 8. Ja dan sta je er lekker op als leerkracht groep 8 die dus een advies moet vertellen (niet geven, als het goed is komt dat niet van 1 persoon af) waar ouders zich totaaaaaal niet in kunnen vinden en niet aan hebben zien komen.
Ik zou er trouwens niet op zitten te wachten dat de directeur bij elk gesprek zit. Meestal kun je de ouders wel inschatten, heb je een voorlopig adviesgesprek voor het definitieve adviesgesprek, dus wanneer je boze ouders verwacht kun je altijd dát gesprek met directie plannen. Gelukkig lopen de meeste adviesgesprekken vrij soepel en is het bij 90% geen verrassing.
Ik woonde in een land waar de schooladviezen niet bindend waren. Ik vond dat eigenlijk wel ideaal (hoewel ik ook wel zie, dat er haken en ogen aan zitten).
Roelanje schreef:
09-07-2019 07:30
Als ik naar mijn eigen situatie kijk verwacht ik bijvoorbeeld ook dat onze oudste naar het vwo gaat. Als dat niet zo is, zal ik daar in elk geval even aan moeten wennen. Ik ben niet zo flexibel 😋 Als je mij dat in een eind gesprek ineens vertelt dan zal ik daar ook op reageren. Niet dreigen of schelden, maar wel uitleg vragen en uitleg geven vermoed ik. Dat is iig niet helemaal de sfeer die je wil bij zo’n gesprek. Als je mensen vanaf de bovenbouw meeneemt in de verwachting bij bepaalde werkhouding, tempo en scores dan heb je misschien een paar jaar eerder al zo’n afstemmingsgesprek maar dan is het nog niet bindend. Dus kunnen mensen even wennen aan het idee zonder dat er iets van af hangt.
Als je kind maximaal scoort en zeker op rekenen en begrijpend lezen ligt dat advies wel voor de hand.
Veel ouders lijken basale info helemaal niet mee te krijgen, zoals wat de citoresultaten betekenen en welke onderdelen er toe doen. (Als ik uitga van diverse topics op verschillende fora.)

Je zou het ergens kunnen vermelden. Het is tenslotte geen geheim.

Zou men massaal naar bijles rennen als ook de minder geïnformeerde ouders dit te weten komen in bv groep 5?
Ik lees alles mee, heel nuttig. Zal later uitgebreid reageren.

Kom wel uit onderwijs, maar op vorige school waren ouders een stuk rustiger. Het is vooral de heftigheid die me verbaast bij deze ouders..
De ouders die stennis schoppen hebben vaak niet zo'n realistisch beeld van hun kind.

Mijn kinderen zijn van school gegaan met passende adviezen. De ouders die stampij hebben staan maken hadden gewoon niet zo'n reëel beeld van hun bloedje. Zo was er een moeder die het totaal oneens was met het mavo/havo-advies van haar dochter en eiste een havo-advies. Ze weigerde het OKR te tekenen en blaatte rond dat school het totaal verkeerd had.

School heeft toegegeven en het meisje gaat na een moeilijk jaar in een h/v-brugklas nu door naar 2 mavo. Volgens moeder komt dit door het slechte onderwijs in de brugklas.

Ik zou er als school op hameren dat jullie een passend advies geven met garantie tot de puberteit. Meer kan je niet doen.
Blauwenacht schreef:
09-07-2019 07:43
Ik lees alles mee, heel nuttig. Zal later uitgebreid reageren.

Kom wel uit onderwijs, maar op vorige school waren ouders een stuk rustiger. Het is vooral de heftigheid die me verbaast bij deze ouders..

Laat me raden: een school met overwegend blanke, hoogopgeleide ouders?
Hier staat hoe het advies tot stand komt gewoon op de site.
Cito scores staan al vanaf de eerste afname op het rapport. Tijdens het tien minuten gesprekje zie je de grafiek op het Digibord.
Lijntje gemiddeld, lijntje waar je kind zit. Tja als je dan nog verrast bent in groep 8...
Mijn kind heeft een iq test gedaan. Op basis van dat IQ verwacht ik Havo advies.

Als mijn kind op de Cito toetsen lager scoort dan spreek ik de leerkracht er op aan. Wat gaat er mis in jouw lessen dat mijn kind niet scoort op het niveau dat bij mijn kind past.
Ik heb deze ervaringen ook. Ik werk nu 1,5 jaar als duodirecteur van een basisschool. Vorig jaar heb ik twee kinderen een verhoogd advies gegeven omdat ik er met de ouders niet uit kwam. Dit na overleg met de andere directeur en de bestuurder. Dat is natuurlijk een zwaktebod, maar ik had echt het gevoel dat er geen andere oplossing was.
Die gesprekken met ouders vreten energie.
Goede informatievoorziening en een goede onderbouwing van een advies is heel belangrijk. Bij onze school zijn er jaarlijks informatieavonden over adviezen en Cito toetsen.
*TanteSjaan* schreef:
09-07-2019 07:45
Laat me raden: een school met overwegend blanke, hoogopgeleide ouders?
Intelligentie is erfelijk. Dus als je twee hoog opgeleide ouders hebt en je kind komt uit op laag vmbo niveau dan is er iets grondig fout gegaan op school.
Wat ik vorig jaar niet begreep toen mijn kind in groep 7 zat, was dat de leerkracht aan het begin van het schooljaar polste wat de ouders voor advies verwachtten, maar niet in januari wilde zeggen bij welk soort scholen ze moesten gaan kijken bij de open dagen. Hier hadden wij zelf geen last van, want de resultaten wezen al jaren op vwo, maar er waren ouders die geen idee hadden. En sommige scholen zijn alleen h/v of alleen vmbo. Dat vond ik best flauw. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet dat je na 6 jaar nog niet weet hoe je kind ongeveer scoort, maar dat terzijde.
sugarmiss schreef:
09-07-2019 07:52
Intelligentie is erfelijk. Dus als je twee hoog opgeleide ouders hebt en je kind komt uit op laag vmbo niveau dan is er iets grondig fout gegaan op school.
Of ergens anders. Één van onze vier heeft zuurstoftekort gehad en scoort prima op kb. Trots op haar!
...
sugarmiss schreef:
09-07-2019 07:50
Mijn kind heeft een iq test gedaan. Op basis van dat IQ verwacht ik Havo advies.

Als mijn kind op de Cito toetsen lager scoort dan spreek ik de leerkracht er op aan. Wat gaat er mis in jouw lessen dat mijn kind niet scoort op het niveau dat bij mijn kind past.
Dat is een gevaarlijke, iq zegt niet alles

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven