Pesten
dinsdag 9 juli 2019 om 13:34
Dames graag jullie advies en frisse blik op de situatie.
Mijn dochter heeft sinds groep 4 (nu groep 6) last van kinderen die haar pesten. Ze loopt qua rekenen erg achter en heeft een aangepast rekenprogramma (vanwege lage iq). Vanwege het rekenprobleem is ze onzeker en er gevoelig. Ze huilt met regelmaat als kinderen gemeen doen wat ook weer averechts werkt. Omdat wij dachten dat de onzekerheid en het rekenprobleem oorzaak waren van haar driftbuien is er extern een arrangement aangevraagd en krijgt ze extra begeleiding hiervoor. We hebben in dit arrangement ook het sociaal-emotioneel aspect laten meenemen. Nu heeft ze de afgelopen periodes enorme sprongen gemaakt en is daarom de focus op het rekenen gelegd.
Nu werd ik gisteren gebeld door haar externe begeleider, die had een gesprek gehad met mijn dochter en wat blijkt, ze heeft al die tijd een masker opgezet. Ze wordt gepest en buitengesloten en ze voelt zich erg eenzaam. Vanochtend ben ik naar de juf gegaan en gevraagd of we even konden praten (samen met dochter) en wilde ik haar op de hoogte stellen van het gesprek van de begeleider.
In het gesprek met de juf is naar voren gekomen, dat het gesprek met de externe begeleider op haar initiatief is geweest. Tijdens een oudergesprek heeft een ouder (ben hem/haar erg dankbaar hiervoor) aangegeven dat mijn dochter gepest wordt. Ik heb het gesprek met de juf en dochter afgerond en nu ik thuis ben vind ik het wel apart.
Waarom heeft de juf mij niet op de hoogte gesteld van het signaal dat ze gekregen heeft. We zijn altijd ervan uit gegaan dat omdat mijn dochter gevoelig is, ze dingen anders opvat. En ze moet leren om dingen wat meer los te laten. Maar met deze melding ga ik er toch anders naar kijken. De kinderen zijn aangesproken op hun gedrag.
Nu is de timing erg rot omdat het al zomervakantie is, maar ik wil toch duidelijke afspraken gaan maken. Wil voorstellen om mijn dochter in een andere klas te plaatsen, maar weet niet of dat wel zo verstandig is. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie visie. Zijn er dames die iets soortgelijks hebben meegemaakt en hoe hebben jullie dit aangepakt.
We zouden eigenlijk van school veranderen, maar dat is op het laatste moment niet doorgegaan op advies van de interne begeleider en de begeleider van de nieuwe school.
Mijn dochter heeft sinds groep 4 (nu groep 6) last van kinderen die haar pesten. Ze loopt qua rekenen erg achter en heeft een aangepast rekenprogramma (vanwege lage iq). Vanwege het rekenprobleem is ze onzeker en er gevoelig. Ze huilt met regelmaat als kinderen gemeen doen wat ook weer averechts werkt. Omdat wij dachten dat de onzekerheid en het rekenprobleem oorzaak waren van haar driftbuien is er extern een arrangement aangevraagd en krijgt ze extra begeleiding hiervoor. We hebben in dit arrangement ook het sociaal-emotioneel aspect laten meenemen. Nu heeft ze de afgelopen periodes enorme sprongen gemaakt en is daarom de focus op het rekenen gelegd.
Nu werd ik gisteren gebeld door haar externe begeleider, die had een gesprek gehad met mijn dochter en wat blijkt, ze heeft al die tijd een masker opgezet. Ze wordt gepest en buitengesloten en ze voelt zich erg eenzaam. Vanochtend ben ik naar de juf gegaan en gevraagd of we even konden praten (samen met dochter) en wilde ik haar op de hoogte stellen van het gesprek van de begeleider.
In het gesprek met de juf is naar voren gekomen, dat het gesprek met de externe begeleider op haar initiatief is geweest. Tijdens een oudergesprek heeft een ouder (ben hem/haar erg dankbaar hiervoor) aangegeven dat mijn dochter gepest wordt. Ik heb het gesprek met de juf en dochter afgerond en nu ik thuis ben vind ik het wel apart.
Waarom heeft de juf mij niet op de hoogte gesteld van het signaal dat ze gekregen heeft. We zijn altijd ervan uit gegaan dat omdat mijn dochter gevoelig is, ze dingen anders opvat. En ze moet leren om dingen wat meer los te laten. Maar met deze melding ga ik er toch anders naar kijken. De kinderen zijn aangesproken op hun gedrag.
Nu is de timing erg rot omdat het al zomervakantie is, maar ik wil toch duidelijke afspraken gaan maken. Wil voorstellen om mijn dochter in een andere klas te plaatsen, maar weet niet of dat wel zo verstandig is. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie visie. Zijn er dames die iets soortgelijks hebben meegemaakt en hoe hebben jullie dit aangepakt.
We zouden eigenlijk van school veranderen, maar dat is op het laatste moment niet doorgegaan op advies van de interne begeleider en de begeleider van de nieuwe school.
dinsdag 9 juli 2019 om 13:41
Ik zou in de allereerste plaats willen weten waarom mijn dochter niet bij mij kan komen met dit verhaal. Dat vind ik heel verdrietig, dat zij niet heeft kunnen vertellen thuis ( om welke reden dan ook) dat ze gepest wordt.
Ik zou deze vakantie dus hard gebruiken om een vertrouwensband met je kind te krijgen om te zorgen dat ze altijd bij je terecht kan.
Ik zou deze vakantie dus hard gebruiken om een vertrouwensband met je kind te krijgen om te zorgen dat ze altijd bij je terecht kan.
dinsdag 9 juli 2019 om 13:52
Als ik het goed begrijp hoor jij via de weg van een andere ouder, de juf en daarna de externe begeleider dat je dochter gepest wordt?
Ik vind het inderdaad opmerkelijk dat de juf niks gezegd heeft, maar ook dat de begeleider niet gemeld heeft dat de juf contact heeft opgenomen. Ergens gaat het niet goed in de communicatie.
Maar wat Doreia zegt, het ergst zou ik vinden dat je dochter jullie niks heeft verteld. Je zegt dat jullie denken dat ze dingen anders opvat, en ze moet leren om dingen wat meer los te laten. Nemen jullie haar wel serieus, kan ze haar ei bij jullie wel kwijt?
Dit lijkt me op dit moment het meest belangrijke.
Ik vind het inderdaad opmerkelijk dat de juf niks gezegd heeft, maar ook dat de begeleider niet gemeld heeft dat de juf contact heeft opgenomen. Ergens gaat het niet goed in de communicatie.
Maar wat Doreia zegt, het ergst zou ik vinden dat je dochter jullie niks heeft verteld. Je zegt dat jullie denken dat ze dingen anders opvat, en ze moet leren om dingen wat meer los te laten. Nemen jullie haar wel serieus, kan ze haar ei bij jullie wel kwijt?
dinsdag 9 juli 2019 om 13:57
Dat komt doordat ze bang is. In het verleden kwam ze wel naar mij toen en dan spraken we erover en vertelde we de juf wat er gebeurd was. Soms sprak de juf de kinderen erop aan, maar haar 'geklik' werd niet in dank afgenomen, blijkt nu. Dus heeft ze ervoor gekozen om niks meer te zeggen en een masker op te zetten. Ze vertelt mij (bijna) alles, en ook dingen in vertrouwen, maar over dit onderwerp heeft ze gezwegen.Doreia* schreef: ↑09-07-2019 13:41Ik zou in de allereerste plaats willen weten waarom mijn dochter niet bij mij kan komen met dit verhaal. Dat vind ik heel verdrietig, dat zij niet heeft kunnen vertellen thuis ( om welke reden dan ook) dat ze gepest wordt.
Ik ga op onderzoek uit om te kijken hoe we dit voor haar bespreekbaar kunnen maken. Ze wil er namelijk niet over praten, elke keer als ik erover begin, dan geeft ze duidelijk aan dat ze het er niet over wilt hebben.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:04
Ik vind dat vooral school gefaald heeft.
Die heeft dus overduidelijk verzwegen dat er wel degelijk al 2 jaar gepest wordt.
Het moet van andere ouders komen en dan gaan zij via via es een begeleider inlichten ...
Ik zou zwaar teleurgesteld zijn in school.
Want waarschijnlijk heb je door kind haar problemen net al meer contact met de juf dan een gemiddelde andere ouder.
Ik weet bovendien niet of een klaswissel zin heeft.
Ze gaat haar ex-klasgenoten blijven zien op 't speelplein en in 't dorp en zulk gepest wordt vaak doorgegeven.
Altijd wel kinderen uit haar nieuwe klas die samen op de sportclub zitten, op jeugdbeweging en ook op 't schoolplein kunnen de oude klasgenoten haar nog altijd zieken.
Ik zou dus ook es nadenken of een volledig nieuwe school 2 dorpen verder een optie is. Waar ze een volledig nieuw begin kan maken.
Die heeft dus overduidelijk verzwegen dat er wel degelijk al 2 jaar gepest wordt.
Het moet van andere ouders komen en dan gaan zij via via es een begeleider inlichten ...
Ik zou zwaar teleurgesteld zijn in school.
Want waarschijnlijk heb je door kind haar problemen net al meer contact met de juf dan een gemiddelde andere ouder.
Ze gaat haar ex-klasgenoten blijven zien op 't speelplein en in 't dorp en zulk gepest wordt vaak doorgegeven.
Altijd wel kinderen uit haar nieuwe klas die samen op de sportclub zitten, op jeugdbeweging en ook op 't schoolplein kunnen de oude klasgenoten haar nog altijd zieken.
Ik zou dus ook es nadenken of een volledig nieuwe school 2 dorpen verder een optie is. Waar ze een volledig nieuw begin kan maken.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:11
De externe begeleider belde dat ze een gesprek heeft gehad met dochter en dat er dingen speelde. Vanochtend heb ik de juf geïnformeerd over het gesprek met de begeleider en hebben we een kort gesprek gehad. Aan het einde van het gesprek vroeg ik de juf of ze wist waarom de begeleider het gesprek met dochter is aangegaan en toen vertelde ze dat het op haar verzoek is geweest. Dat vond ik apart aangezien we afgelopen week een oudergesprek hebben gehad en dit niet ter sprake is gekomen. Nu gaf ze dus aan dat ze een signaal had ontvangen en na doorvragen, bleek dit signaal van een ouder afkomstig.Rosalind schreef: ↑09-07-2019 13:52Als ik het goed begrijp hoor jij via de weg van een andere ouder, de juf en daarna de externe begeleider dat je dochter gepest wordt?
We nemen haar heel serieus, maar misschien heeft zij het gevoel van niet. Wanneer de kinderen iets verkeerd deden, zijn ze op hun gedrag aangesproken en hebben ze een waarschuwing gehad. Daardoor en ook vanwege de training (rots-water) die ze nu in de klas krijgen, hadden we het idee dat het goed ging. Dat er hard gewerkt moet worden is wel heel duidelijk, daarom ben ik ook op zoek naar handvaten, tips en ervaringen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
dinsdag 9 juli 2019 om 14:12
Probeer of je bij de begeleiding die je kind krijgt, wat meer nadruk kan krijgen op die sociale vaardigheden en met name assertiviteit en grenzen aangeven.
Als kind ben ik ook enorm gepest, en mijn ervaring is dat in een nieuwe groep komen geen zin heeft. Ook die nieuwe kinderen merken heel snel dat een kind kwetsbaar is en in een nieuwe groep binnen no time weer de pispaal zijn bevestigd alleen dat negatieve zelfbeeld.
Ik herken de reden van je dichter om te zwijgen, dat deed ik precies zo. (Want als hoofdpestkop op z’n flikker kreeg, nam ie met zijn vriendjes en grote broers, wraak op mij).
Pas toen ik aan het einde van de middelbare school kwam heb ik hulp gezocht en gekregen en die therapeut legde me precies uit wat ik anders zou kunnen doen en hoe ik met mijn gedrag het pesten “ uitlokte”.
Voor veel mensen klinkt dat als “ blaming the Victim” of “ omgekeerde wereld” , maar inzien dat mijn eigen gedrag invloed had, gaf mij ook de macht terug om zaken om te draaien.
Ik merkte al snel dat van mij afbijten en tegelijkertijd mezelf zijn i.p.v. uit alle macht proberen erbij te horen, voldoende respect opleverde om met rust gelaten te worden.
Maar voor een basisschoolkind zal begeleiding op haar eugen niveau moeten. Hoop dat je er mee aan de slag gaat en dat je je kind voldoende zelfvertrouwen kunt laten ontwikkelen om van zich af te bijten.
En iedereen die zegt dat schelden geen pijn doet of dat ze zich er niets van aantrekken moet, zou ik zo grof en diep mogelijk beledigen, en dan fijntjes vragen waarom ze zo reageren want schelden doet toch geen pijn?
Als kind ben ik ook enorm gepest, en mijn ervaring is dat in een nieuwe groep komen geen zin heeft. Ook die nieuwe kinderen merken heel snel dat een kind kwetsbaar is en in een nieuwe groep binnen no time weer de pispaal zijn bevestigd alleen dat negatieve zelfbeeld.
Ik herken de reden van je dichter om te zwijgen, dat deed ik precies zo. (Want als hoofdpestkop op z’n flikker kreeg, nam ie met zijn vriendjes en grote broers, wraak op mij).
Pas toen ik aan het einde van de middelbare school kwam heb ik hulp gezocht en gekregen en die therapeut legde me precies uit wat ik anders zou kunnen doen en hoe ik met mijn gedrag het pesten “ uitlokte”.
Voor veel mensen klinkt dat als “ blaming the Victim” of “ omgekeerde wereld” , maar inzien dat mijn eigen gedrag invloed had, gaf mij ook de macht terug om zaken om te draaien.
Ik merkte al snel dat van mij afbijten en tegelijkertijd mezelf zijn i.p.v. uit alle macht proberen erbij te horen, voldoende respect opleverde om met rust gelaten te worden.
Maar voor een basisschoolkind zal begeleiding op haar eugen niveau moeten. Hoop dat je er mee aan de slag gaat en dat je je kind voldoende zelfvertrouwen kunt laten ontwikkelen om van zich af te bijten.
En iedereen die zegt dat schelden geen pijn doet of dat ze zich er niets van aantrekken moet, zou ik zo grof en diep mogelijk beledigen, en dan fijntjes vragen waarom ze zo reageren want schelden doet toch geen pijn?
dinsdag 9 juli 2019 om 14:21
Ze zou in het nieuwe schooljaar starten op een nieuwe school omdat we verhuisd zijn. Na overleg met de interne begeleider van beide scholen en de externe begeleider hebben zij mij geadviseerd om op de huidige school te blijven. De nieuwe school, heeft nog geen gebouw en de school is gevestigd in containers. Vanwege het tekort aan docenten is klas 6en 7 samengevoegd waardoor de klas erg groot is en ze veel kinderen met een achterstand hebben. Het arrangement wat mijn dochter heeft loop af en moet opnieuw aangevraagd worden. De nieuwe school heeft hier geen kennis van en heeft ook geen netwerk van externe begeleiders. Dus mij werd geadviseerd om op de huidige school te blijven en dit wilde dochter zelf ook heel graag.Marnamai schreef: ↑09-07-2019 14:04
Dochter heeft onderzoeken gehad waaruit naar voren is ze gekomen dat ze een lager iq heeft en moeite heeft met inzicht, oorzaak en gevolg. Vandaar ook haar rekenprobleem.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:27
Ik kan mij hier bij aansluiten. Mijn zus is erg gepest vroeger. Ik zag ook hoe dat kwam. Daarmee bedoel ik niet dat het haar eigen schuld was. Helemaal niet. Maar ze was niet zichzelf. Wou er zo graag bij horen en liet over zich heen lopen. Ze is nog niet erg sociaal maar ze bijt wel van zich af en is zichzelf geworden later. Toen deden mensen echt minder naar. Heel knap van haar, want het heeft haar veel moeite gekost.forumfossiel schreef: ↑09-07-2019 14:12Probeer of je bij de begeleiding die je kind krijgt, wat meer nadruk kan krijgen op die sociale vaardigheden en met name assertiviteit en grenzen aangeven.
Ik hoop dat je dochter eerder leert hoe ze vervelende kinderen een weerwoord kan geven. Dat kan zo erg schelen!
dinsdag 9 juli 2019 om 14:28
Ik heb geen kinderen en zelf (gelukkig) in leuke klassen gezeten zonder dit soort problemen, dus ik heb geen idee waar ik het over heb.
Misschien kan school contact zoeken met andere ouders als een soort voorlichting of zoiets, als het echt haar klasgenootjes zijn die pesten? Vind het namelijk altijd zo mooi dat het probleem dan bij jullie terecht komt, terwijl de andere ouders dus zonder ervan te weten hun kind vrolijk naar school brengen en niet weten wat er eigenlijk gaande is.
Hopelijk heeft ze toch nog een beetje een leuke zomer!
Misschien kan school contact zoeken met andere ouders als een soort voorlichting of zoiets, als het echt haar klasgenootjes zijn die pesten? Vind het namelijk altijd zo mooi dat het probleem dan bij jullie terecht komt, terwijl de andere ouders dus zonder ervan te weten hun kind vrolijk naar school brengen en niet weten wat er eigenlijk gaande is.
Hopelijk heeft ze toch nog een beetje een leuke zomer!
dinsdag 9 juli 2019 om 14:28
En er is toevallig geen 3de school in de buurt?
1 met wel klas-lokalen, geen immense klassen en mogelijkheid om haar in te schrijven?
Hoe gaat de leerkracht van groep 7 van de huidige school voorkomen dat dochter gepest blijft?
Ze heeft nu namelijk al 3 leerkrachten gehad (groep 4, 5 en 6) die kennelijk amper iets hebben opgemerkt, laat staan ernaar gehandeld of gecommuniceerd.
Ik zou zelf elke school in je nieuwe buurt opbellen, uitleg geven, vragen wat de opties zijn en of ze het eventueel zien zitten en de school bezoeken.
Haar zelfvertrouwen is al lang geknakt.
Dat gaat echt niet beter worden als ze nog 2 jaar op haar pesters moet kijken.
1 met wel klas-lokalen, geen immense klassen en mogelijkheid om haar in te schrijven?
Hoe gaat de leerkracht van groep 7 van de huidige school voorkomen dat dochter gepest blijft?
Ze heeft nu namelijk al 3 leerkrachten gehad (groep 4, 5 en 6) die kennelijk amper iets hebben opgemerkt, laat staan ernaar gehandeld of gecommuniceerd.
Ik zou zelf elke school in je nieuwe buurt opbellen, uitleg geven, vragen wat de opties zijn en of ze het eventueel zien zitten en de school bezoeken.
Haar zelfvertrouwen is al lang geknakt.
Dat gaat echt niet beter worden als ze nog 2 jaar op haar pesters moet kijken.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 14:32
10.96% gewijzigd
dinsdag 9 juli 2019 om 14:29
Ik wil nu niet alle focus op het rekenen/lager iq leggen hoor, maar loopt ze dan in andere vakken niet achter? Lager iq kan toch niet alleen met rekenen zichtbaar worden?
Ik heb nl eerder hetzelfde 'stempel' gehad op de basisschool- ik zou een laag iq hebben en eventueel naar speciaal onderwijs moeten.
Achteraf bizar, want ik had (en heb nog steeds) discalculie, waardoor ik nog steeds niet kan rekenen.
Ik had op school ook een speciaal (makkelijker/lager niveau) rekenboekje, en de hele citotoets werd onderuit gehaald door de extreem slechte resultaten m.b.t rekenen.
Later de havo en HBO afgemaakt. Maar man, wat dacht ik lang dat ik dom was..had me een hoop ellende en onzekerheid bespaard als dit alles eerder was gezien..
Ik heb nl eerder hetzelfde 'stempel' gehad op de basisschool- ik zou een laag iq hebben en eventueel naar speciaal onderwijs moeten.
Achteraf bizar, want ik had (en heb nog steeds) discalculie, waardoor ik nog steeds niet kan rekenen.
Ik had op school ook een speciaal (makkelijker/lager niveau) rekenboekje, en de hele citotoets werd onderuit gehaald door de extreem slechte resultaten m.b.t rekenen.
Later de havo en HBO afgemaakt. Maar man, wat dacht ik lang dat ik dom was..had me een hoop ellende en onzekerheid bespaard als dit alles eerder was gezien..
dinsdag 9 juli 2019 om 14:34
dinsdag 9 juli 2019 om 14:36
Als je als kind van - toen - 8 à 9 merkt dat als je thuis iets vertelt je moeder naar de juf loopt en je daarna alleen maar harder aangepakt wordt door de pesters ... zou ik ook zwijgen en een masker opzetten.
En ja, als ze mij dan vragen of ik op die school wil blijven zou ik als 10-jarige ook "ja" antwoorden.
Want wie weet welke behandeling staat mij te wachten op een nieuwe school.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:39
Is ze te goed voor het vso? Misschien voelt ze zich daar veel meer op haar plekje. Hoeft ze niet steeds op te boksen tegen wat ze volgens de klas moet kunnen en doen maar heeft iedereen een eigen leerlijn en zit ze misschien ook met meer gelijkgestemden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:40
Dyscalculie wordt uitgesloten als je IQ te laag is.glitglam schreef: ↑09-07-2019 14:29Ik wil nu niet alle focus op het rekenen/lager iq leggen hoor, maar loopt ze dan in andere vakken niet achter? Lager iq kan toch niet alleen met rekenen zichtbaar worden?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:54
Maar er moet toch ook een middenweg mogelijk zijn? Wel je ei kwijt kunnen bij je ouders zonder dat de juf meteen ingeschakeld wordt of dat de juf de pesters aanspreekt?
Daar zou ik zelf mee beginnen.
Ook zou ik de begeleiding vragen om toch weer wat aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling te besteden.
dinsdag 9 juli 2019 om 14:59
Als leraar kan ik zeggen dat heel veel kinderen dingen niet tegen hun ouders zeggen. Ze willen ze geen verdriet doen, pijn doen, dat ze boos worden, ... vul maar in. Kinderen hebben zo veel redenen om dingen niet te zeggen. Ook jullie kinderen.