Schooladviezen

09-07-2019 06:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste ouders,

Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.

Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.

Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?

Ik hoor het graag!
Mijn dochter gaat naar groep 6 dus qua advisering heb ik nog geen praktijkervaring. Maar wat me tot nu toe opgevallen is in de lagere groepen dat je als ouders van een gemiddeld en niet opvallend kind eigenlijk weinig met de school spreekt over hoe het gaat, waar ze mee bezig zijn etc. Je hebt een informatieavond, 2/3 rapporten en 2/3 10-minutengesprekjes waarbij het rapport wordt besproken oftewel teruggekeken ipv vooruit. De meeste ouders zijn geen leerkracht, hebben geen benul van methodes, leerdoelen, CITO etc. En kinderen vertellen soms weinig thuis. Van die 10 minuten gaat er al 5 minuten verloren aan verklaren waarom en wat op het rapport staat. De CITO zit er als bijlage bij, tenminste bij ons en daar kijk je naar een mooi grafiekje zonder het hele dl/dle te begrijpen en te weten dat de CITO zo belangrijk wordt als sorteermachine in groep 8. Het is immers het volgsysteem, niet de eindtoets. Dan heb je het nog even over welzijn en dat was het, tot over een paar maanden. Tijd om vooruit te kijken ontbreekt.

Ik chargeer nu voor de groep kinderen waar niets mee aan de hand lijkt en niet duidelijk naar boven of onder opvallen. Kinderen met indicaties, problemen etc. bespreek je, hoop ik, vaker en uitgebreider met de ouders. Het afgelopen jaar hebben we er elke 2 maanden gezeten in gesprek met juf en ib'r om het onderwijs passend te krijgen door evaluatie van hoe het ging en vooruit kijken naar mogelijke risico's en waar nog verbetering mogelijk is. De toekomst komt dan sneller ook op tafel, sneller dan bij reguliere 10-minutengesprekjes.

Maar nu naar groep 6 begint het al wat te kriebelen, het gaat hard. Een kind wordt een tiener etc. In groep 7 ga je je eens oriënteren op wat tegenwoordig vmbo, tweede fase etc. is en wat er is aan scholen in de regio. Truusje haalt altijd 8-en dus havo moet kunnen. Dat de CITO lll is in de zin van gemiddeld dus vmbo-t, komt nog niet binnen. Het vmbo is zo vaag qua niveaus voor niet ingewijdene en anders dan in de tijd van de ouders dat het imago niet best is en het toch voor de mindere goden is. Daar hoort Truusje met haar 8 niet bij...zie je waar het mis gaat?

Misschien helpt het om in groep 7, net voor de open dagen, een informatieavond te houden over het vervolgonderwijs qua niveaus, welke scholen dakpanklassen hebben, welke niveaus ze aanbieden, hoe CITO daar een indicatie kan geven waar je moet gaan kijken en dat dan vooral begrijpend lezen en rekenen van belang is etc. Stimuleer dat ze breed en met open blik gaan kijken. De januari cito is dan net geweest dus ouders zouden daar wat mee kunnen. Je nodigt tijdens die avond ouders nadrukkelijk uit om een afspraak te maken om over hun oogappeltje te spreken als ze twijfels hebben over de richting. Neem bij het pre-advies ouders ook mee bij twijfel of dubbeladvies. In plaats van een papiertje mee naar huis, nodig ze uit. Deel ze het mede, bespreek wat je twijfels zijn en waar nog ruimte zit en geef ze dan het advies mee. Voor vragen over het aanpassen van het onderwijs of het advies kun je een vervolgafspraak plannen of anders graag het advies getekend voor gezien (dat is wat anders als akkoord!) retour. Bij het defintieve advies nodig je weer iedereen uit voor ze het advies gezien hebben. Ouders krijgen zo informatie van de leerkracht ipv dat ze opgefokt gaan googlen over waarom die stomme school niet inziet dat Truusje VWO-dna heeft voor ze het gesprek aan gaan en school gaan eisen etc. Je leest er genoeg topics over.

Maar realiseer je ook dat je er naast kan zitten, onderpresteren of overadviseren... het bestaat. Je leerkracht is geen psycholoog. Dus neem ouders hoe dan ook serieus. Ouders zijn geen onderwijsexperts, maar wel verantwoordelijk en expert over het kind. Bij twijfel, waarom niet het voordeel geven en het hogere advies geven als het dan net naar de school met dakpanklas kan gaan?
Francien2019 schreef:
09-07-2019 09:27
Ik heb beroepshalve met kinderen te maken. Ik zie veel kinderen met stressklachten en faalangst, gerelateerd aan Cito en schooladvies. Kinderen uit groep zes die lijden onder de druk van hun ouders en klasgenoten, zich al zorgen maken over ‘hun niveau’ bij iedere toets die ze moeten maken. Kinderen uit groep zeven en acht die gepest worden en dom genoemd worden door hun klasgenoten omdat ze een VMBO advies hebben of kinderen die niet gepest worden maar zich wel minderwaardig voelen als persoon door het advies dat ze hebben gekregen ...

Fijn, zo’n maatschappij waar een kind geen kind meer mag zijn en waar je nauwelijks ruimte krijgt om jezelf te zijn.
Leuk dat je menszijn en je waarde voor de maatschappij gelijk geschakeld wordt met je ‘niveau’.

Ik vind het dieptriest. Misschien dat basisschool directeuren, leerkrachten en ouders ook eens stil moeten staan bij wat je aanricht in de psyche van een kind met dat gekrakeel over niveau.
Sorry, maar je klinkt echt net zoals een bevriend gezin. Altijd miepen over ‘je menszijn en je waarde die alleen maar afhangt van je niveau en dat je niet mag zijn wie je bent’. Juist bij hun word ik nietig want juist bij hun ‘ben ik het cognitieve type’ en wordt mijn menszijn en waarde gereduceerd tot 1 bepaald aspect van mijn persoonlijkheid (notabene een type dat bij hun dan weer met enig dedain wordt bekeken). Ál het andere dat mij mij maakt bestaat niet.

Echt elke manier van kijken naar iemand is op de een of andere manier beperkt, en de ándere manier uitgebreider dan je denkt.
Eens met Mevrouw75. Daar komt dan nog bij dat indelen op niveau als het goed is kinderen juist meer de ruimte geeft zichzelf te zijn, omdat het onderwijs dan beter afgestemd zou zijn op hun behoeftes - beter dan in een one size fits all systeem.
Ordinaire tvp. Oudste gaat met een wederom mooi rapport (Cito's al sinds groep 5 op I/II voor zowel rekenen als taal) over naar groep 7, maar qua tempo/soms faalangst zegt mijn gevoel nu al 'doe maar Havo ipv VWO'. Jongste gaat naar groep 4 en heeft echt een mindere werkhouding terwijl hij echt intelligent genoeg is om zonder inspanning mee te komen.
Wordt allebei nog wat, dus :mrgreen:
tia.dalma wijzigde dit bericht op 09-07-2019 15:19
0.26% gewijzigd
Pandax schreef:
09-07-2019 08:22
Ik vind het wat gek als school en ouders, in de acht jaar waarin ze samenwerken aan de ontwikkeling van een kind, geen gemeenschappelijke visie hebben kunnen ontwikkelen op wat een kind nodig heeft om optimaal te kunnen groeien. Een schooladvies zou geen eenzijdige verschafte verrassing moeten zijn; het zou het vanzelfsprekende product moeten zijn van acht jaar samenwerking.

Als ouders acht jaar lang minimaal betrokken worden bij de cognitieve ontwikkeling van hun kind en aan het eind van die acht jaar opeens worden geconfronteerd met een min of meer permanente beslissing over diens toekomst, kan ik me voorstellen dat ouders daar bezwaar tegen maken; of het nu een passend advies is of niet. Als je wil dat adviesgesprekken beter verlopen, moet je inzetten op lange termijn-samenwerking, niet op betere confrontatietechnieken.

Eens!

In mijn geval destijds waren mijn ouders overigens (beschaafde) stennisschoppers en niet geheel ten onrechte.

Waar mijn broer groep 3 had gedoubleerd en een trage(re) leerling was kreeg hij Mavo/Havo advies, hetgeen geen verassing was voor alle betrokkenen. Sterker nog, voor de HAVO had hij heel hard moeten werken en mijn ouders waren vervolgens heel tevreden dat hij zijn MAVO binnen 4 jaar kon afronden, MBO en daarna HBO kon doen. En daar heeft hij met bijlessen en een push van mijn ouders ook heel hard voor moeten werken.

Een jaar later op dezelfde school kreeg zijn net wat slimmere zusje (ik dus) die nooit had gedoubleerd en altijd hogere cijfers had een MAVO advies van een andere leerkracht en dat ging er bij mijn ouders niet in. Er bestond immers een significant verschil tussen de rapporten/werkhouding van mijn broer en van mij. Het was voor mijn ouders zo dat het erop leek dat het advies van of de eerste de leerkracht (advies broer) of de tweede leerkracht (mijn advies) ergens niet klopte. Als ouders ken je tenslotte wel je kind, althans je kan de verschillen zien tussen siblings.

Uiteindelijk ben ik naar een school gegaan waar ik op HAVO niveau les kreeg in de brugklas en ben daarna doorgestroomd naar VWO, waar ik overigens wel een jaar gedoubleerd heb en moeite had met wiskunde. Ik was ook zeker geen sterke VWO leerling, maar er zat duidelijk wel meer in dan MAVO. Dat er dan iets mis is geweest met het advies van de desbetreffende leerkracht lijkt mij vrij duidelijk en dat ouders onder zulke omstandigheden fel van leer trekt snap ik ook. Te meer wanneer een advies compleet uit de lucht komt vallen...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
MrsDuck schreef:
09-07-2019 14:55
Mijn dochter gaat naar groep 6 dus qua advisering heb ik nog geen praktijkervaring. Maar wat me tot nu toe opgevallen is in de lagere groepen dat je als ouders van een gemiddeld en niet opvallend kind eigenlijk weinig met de school spreekt over hoe het gaat, waar ze mee bezig zijn etc. Je hebt een informatieavond, 2/3 rapporten en 2/3 10-minutengesprekjes waarbij het rapport wordt besproken oftewel teruggekeken ipv vooruit. De meeste ouders zijn geen leerkracht, hebben geen benul van methodes, leerdoelen, CITO etc. En kinderen vertellen soms weinig thuis. Van die 10 minuten gaat er al 5 minuten verloren aan verklaren waarom en wat op het rapport staat. De CITO zit er als bijlage bij, tenminste bij ons en daar kijk je naar een mooi grafiekje zonder het hele dl/dle te begrijpen en te weten dat de CITO zo belangrijk wordt als sorteermachine in groep 8. Het is immers het volgsysteem, niet de eindtoets. Dan heb je het nog even over welzijn en dat was het, tot over een paar maanden. Tijd om vooruit te kijken ontbreekt.

Ik vind het wel wat dubbel: dit soort draadjes zijn namelijk prima te googlen. Als je kind in groep 3 een III scoort en je hebt geen flauw benul, dan kun je prima zelf opzoeken wat dat betekent en dan kom je met wat lezen tegen welke cito's belangrijk zijn vanaf groep 6. Ik heb deze informatie ook opgedaan lang voor de oudste in groep 6 kwam. Waarom zou iemand anders dat niet kunnen? Erger nog, waarom zijn er blijkbaar nog zoveel mensen die niks uitzoeken?
Jongste zoon heeft vwo advies maar is een stuiterbal en een store ventje die dood ongelukkig zou worden op heyt Atheneum , dus in overleg met leerkracht groep 8 ingeschreven op de havo.
sandy1974 schreef:
09-07-2019 15:26
Jongste zoon heeft vwo advies maar is een stuiterbal en een store ventje die dood ongelukkig zou worden op heyt Atheneum , dus in overleg met leerkracht groep 8 ingeschreven op de havo.
Stoer ipv store
3thee schreef:
09-07-2019 15:18
Ik vind het wel wat dubbel: dit soort draadjes zijn namelijk prima te googlen. Als je kind in groep 3 een III scoort en je hebt geen flauw benul, dan kun je prima zelf opzoeken wat dat betekent en dan kom je met wat lezen tegen welke cito's belangrijk zijn vanaf groep 6. Ik heb deze informatie ook opgedaan lang voor de oudste in groep 6 kwam. Waarom zou iemand anders dat niet kunnen? Erger nog, waarom zijn er blijkbaar nog zoveel mensen die niks uitzoeken?
Niet alle ouders zijn daar even goed in. Als kind lage citoscores heeft, zijn de ouders misschien niet heel hoog opgeleid, en hebben ze moeite om dat soort gegevens goed te interpreteren.
Phineas schreef:
09-07-2019 15:36
Niet alle ouders zijn daar even goed in. Als kind lage citoscores heeft, zijn de ouders misschien niet heel hoog opgeleid, en hebben ze moeite om dat soort gegevens goed te interpreteren.
Zo hele ingewikkeld is het toch niet?
- de cito's vanaf groep 6 tellen mee
- rekenen en begrijpend lezen
- voor I, II, III etc kun je ook corresponderende schoolniveaus vinden

De meeste mensen kunnen dit toch prima begrijpen?

(Trouwens, als ze dit al niet begrijpen, gaan ze het dan wel begrijpen als het op de website van de school staat, of als de school het een keer uitlegt op een avond?)
3thee schreef:
09-07-2019 15:18
Ik weet het ook. Iedereen kan het weten. Ik ben ook voorstander van partnerschap tussen ouders en school om het kind goed te begeleiden naar de volgende fase, ongeacht wat het niveau zal zijn. De kans dat iemand mij een curlingmoeder of helicoptermoeder vindt, ik acht het mogelijk, al ben ik er echt niet voor elk wissewasje en gaat daar onze zorg niet over. Alleen er bestaan ook types waarvan school de bibbers krijgt en daar gaat de vraag over. Bijvoorbeeld de types die er nooit zijn als er hulp nodig is, want dat is hun werk niet en juf komt hen ook niet helpen. Types die zich elk jaar bij de afscheidsmiddag afvragen wie nu juf X is die volgend jaar de juf van dienst is en dat op een kleine school met 5 combinatieklassen. Types die school zien als een soort bewaarplaats met als verplichting het kind tot het hoogste op te leiden omdat anders school gefaald heeft. Types die met een grote bek hun zin doordrijven of types die menen dat alles te koop is en hun kind kapot pushen. Verder zijn er taal/cultuur/niveau-verschillen waardoor ouders op achterstand staan en voor hen kan meer pro-actieve informatie vanuit school ook een toegevoegde waarde hebben. De gesprekscultuur is nu meestal reactief en ik denk dat daar wel wat te verbeteren is.
Ik Ben op papier slimmer dan mijn man, brugklas vwo afgezakt naar havo 2 havo 3 blijven zitten, met havo diploma naar het mbo en daarna gaan werken.

Man begonnen op KB daarna mbo hbo wo
Ik was the druk met vrienden bijbaan en gewoon lui.
Wie is er Dan slimmer ?
Doro75 schreef:
09-07-2019 08:02
Dan beloon je dus de stennis schoppers.
Of je straft ze af. Want of het kind het gaat redden op het vwo is natuurlijk maar de vraag.
MinkeDeWit schreef:
09-07-2019 08:09
Ik zal trouwens heel eerlijk bekennen dat ik minder vertrouwen heb in leerkrachten dan in ouders als het gaat om het inschatten van het niveau van het kind. Leerkrachten doen vaak alsof het vwo een bijna onmogelijke prestatie is, terwijl de meeste kinderen die een II of I scoren dat niveau prima aankunnen, ook zonder bovenmenselijke werkhouding. Leerkrachten hebben vaak havo als achtergrond, waren daar wellicht geen hoogvliegers, en kiezen liever voor de veilige weg in plaats van kinderen kansen te gunnen.

Dit herken ik heel erg. Advies van eerste basisschool klopte niet. Tweede school zat gelukkig wel goed.
Verder verwijderd ivm herkenbaarheid.
louisanne wijzigde dit bericht op 09-07-2019 18:15
46.07% gewijzigd
De basisschool waar mijn kinderen op zitten en zaten adviseert vaak te laag. Nu is dat bij mijn kinderen niet het geval. Zij hebben beiden het juiste advies gekregen. Ik zie en hoor wel teleurgestelde ouders, soms halen ze hun kind nog in groep 7 van school. Ik denk altijd als jij denkt dat je kind HAVO kan en de school denkt MAVO, doe je kind dan naar een MAVO/HAVO klas, het niveau komt er vanzelf uit.
elske1975 schreef:
09-07-2019 16:11
Of je straft ze af. Want of het kind het gaat redden op het vwo is natuurlijk maar de vraag.
Nee, je straft het kind daarmee af. Het kind kan er niets aan doen dat het dergelijke ouders heeft, maar krijgt wel de rekening gepresenteerd. En daarbovenop nog waarschijnlijk die ouders ook, want Jantje heeft vwo-advies gekregen en bakt er vervolgens niks van, welk een teleurstelling.
3thee schreef:
09-07-2019 15:41
Zo hele ingewikkeld is het toch niet?
- de cito's vanaf groep 6 tellen mee
- rekenen en begrijpend lezen
- voor I, II, III etc kun je ook corresponderende schoolniveaus vinden

De meeste mensen kunnen dit toch prima begrijpen?

(Trouwens, als ze dit al niet begrijpen, gaan ze het dan wel begrijpen als het op de website van de school staat, of als de school het een keer uitlegt op een avond?)
Zo simpel als jij het schetst is het alleen als je kind op alle cito’s gelijke scores haalt ;). Dan kan je zeggen een I = vwo, een II havo etc. Maar veel kinderen zitten op wisselende scores en dan maken vaardigheidsscores ook nog wat uit dus dan gaat die theorie al niet meer op.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Tia.Dalma schreef:
09-07-2019 15:17
Ordinaire tvp. Oudste gaat met een wederom mooi rapport (Cito's al sinds groep 5 op I/II voor zowel rekenen als taal) over naar groep 7, maar qua tempo/soms faalangst zegt mijn gevoel nu al 'doe maar Havo ipv VWO'. Jongste gaat naar groep 4 en heeft echt een mindere werkhouding terwijl hij echt intelligent genoeg is om zonder inspanning mee te komen.
Wordt allebei nog wat, dus :mrgreen:
Ben je niet bang je kind juist te bevestigen in die faalangst door naar een lager niveau te gaan? Daarmee geef je immers de boodschap ‘doe maar geen vwo, dat is te lastig voor jou.’
LaFleurNoire schreef:
09-07-2019 10:37
Ja, in principe onder zijn niveau, maar een kind dat zo naar school gaat heb ik duizend keer liever dan een kind doodongelukkig op het "juiste" niveau.
Het is dan ook vooral het juiste niveau in de ogen van de ouders. Geweldig dat je zoon het zo naar zijn zin heeft op zijn nieuwe school!
Ik dacht toen ik de OP las ook direct, dit wordt vast een leuk viva artikeltje.

Maar los daarvan, dat ouders graag een zo hoog mogelijk niveau willen is op zich niet zo raar. Los van dat je met een hogere opleiding over het algemeen een beter betaalde en vaak ook leukere baan kan krijgen, is onder je niveau werken, of dit nu op school of in een baan is, meestal niet leuk.

Iets anders is natuurlijk dat je niet iets voor je kind moet willen dat kind niet kan. Meegemaakt dat klasgenootjes maanden voor de cito eindtoets niet meer mochten sporten of paardrijden of i.d., maar vooral toetsen moesten oefenen. Bizar vond ik dat. Er zijn ook aardig wat kinderen die een vwoadvies/gymnasium advies kregen, ook kinderen waarbij ik dat niet zo snel kon plaatsen.

Overigens werd kind er door aangestoken en wilde perse ook gaan oefenen. Heb toen ook wat oefentoetsen aangeschaft, ook al vond ik het niet nodig. Advies was gymnasium, maar dat was het anders ook wel geweest denk ik.

Andere kant van het verhaal is dat ik inderdaad ook meegemaakt heb dat kinderen opeens een vmbo advies kregen terwijl ouders en anderen een hoger niveau hadden ingeschat en dat dat dus niet lekker viel. Ik geloof ook direct dat het opleidingsniveau van ouders een rol bij het advies speelt.

Overigens kon je vroeger nog (dacht op eigen koste) een extra test laten doen als er twijfel was over het advies/cito uitslag, weet niet of dat nog bestaat.
Jane Doe schreef:
09-07-2019 07:39
Als je kind maximaal scoort en zeker op rekenen en begrijpend lezen ligt dat advies wel voor de hand.
Uhm nee, hier net ervaren. Zoon in groep 7 met allemaal I en I+scores en een vmbo-t/havo vooradvies.
En dat zagen we dus niet aankomen. In gesprek werd gezegd dat kind soms moeilijk kijkt of denkt iets niet te kunnen en dan blokkeert en dan kun je maar beter wat lager inzetten aldus juf.
Mijn advies is dan ook: informeer ouders tijdig als score en advies zo uit elkaar dreigt te liggen. En laat ouders niet op een rapport lezen dat hun kind faalangstig is of stil en teruggetrokken en weleens blokkeert. Een rapport hoort geen verrassing te zijn, evenals het advies dat niet hoort te zijn.
Wij zijn nog volop in gesprek want nemen school deze manier van communiceren en adviseren zeer kwalijk.
Eze schreef:
09-07-2019 16:33
Ben je niet bang je kind juist te bevestigen in die faalangst door naar een lager niveau te gaan? Daarmee geef je immers de boodschap ‘doe maar geen vwo, dat is te lastig voor jou.’
Denk dat je met kinderen van 12 best kan overleggen en uitleggen dat jij denkt dat dat qua werkhouding misschien beter is. Al vind ik dat laatste ook lastig, mijn oudste was op de basisschool niet zo erg ijverig, om maar het aardig uit te drukken, maar dat veranderde direct op de middelbare school, toen was het opeens leuker om je best te doen.
Mijn dochter heeft overigens een hoger advies gekregen dan de cito uitwees, dat kan ook nog. Haar docenten denken dat ze dat niveau wel aan kan. Dat kan ze waarschijnlijk ook wel, behalve wiskunde, ze heeft helaas mijn wiskundeknobbel.
Eze schreef:
09-07-2019 16:33
Mijn faalangstige is juist een heel stuk minder faalangstig door dat lagere niveau. In plaats van steeds maar te worstelen voor een krap vijfje(of een vier,of een drie....) terwijl je hebt geleerd voor een 8, haalt hij nu ook daadwerkelijk die 8.
Je kunt het natuurlijk in het negatieve trekken door die boodschap zo te brengen, maar de boodschap kan ook juist positief zijn. He, ik kan het wel!
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 09-07-2019 16:49
1.56% gewijzigd
sandy1974 schreef:
09-07-2019 15:26
Op het vwo zitten ook stoere kinderen hoor. Nu ontneem je hem die kans, terwijl het prima had kunnen uitpakken. Zo moeilijk is het vwo niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven