openbare weg fietsen

09-07-2019 19:30 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de leeftijd voor een kindje om op de openbare weg te fietsen en als ouder er naast te rijden.?
Solomio schreef:
10-07-2019 12:15
Vanwege de veiligheid bijvoorbeeld?
Of zou je em het liefst ook alvast maar leren autorijden?
Ik zie toch best vaak van die peuters die niet op tijd stoppen, of de bocht te ruim nemen, nog geen idee hebben van ander verkeer.
En als jij ernaast fietst kun je vaak niet op tijd ingrijpen.
Waarom? Als het misgaat maak je toch gewoon een nieuwe?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-07-2019 12:18
Waarom? Als het misgaat maak je toch gewoon een nieuwe?
Goed punt.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-07-2019 12:15
Vanwege de veiligheid bijvoorbeeld?
Of zou je em het liefst ook alvast maar leren autorijden?
Ik zie toch best vaak van die peuters die niet op tijd stoppen, of de bocht te ruim nemen, nog geen idee hebben van ander verkeer.
En als jij ernaast fietst kun je vaak niet op tijd ingrijpen.
In ons oerdegelijke dorp is men heel erg schappelijk voor ouders met kleine kinderen. Vooral richting de kleine kinderen dan. Ik ben op de fiets echt een keiharde kenau en heel erg streng, maar krijg dan vaak sussende opmerkingen dat ‘het toch heel goed gaat’? ‘Goed zo, hoor meisje, je fietst echt al heel goed!!!’

Zodra we de stad infietsen daarentegen, is het afgelopen.

Als je ernaast fietst kun je trouwens best goed ingrijpen, als je erachter fietst daarentegen...
Alle reacties Link kopieren
In ons dorp fietsen allemaal van die slingerende hummeltjes met bezorgde ouders erachter, iedereen is het gewend, het enige gevaar zijn de grotere hummels, jongens vanaf een jaar of 12 die met hun handen los supersnel overal tussendoor proberen te fietsen.
Ik denk dat je vooral als ouder zelf moet inschatten of het veilig is. Als een kind nog enorm slingert en alleen maar om zich heen kijkt, is het nog niet veilig. Als een kind niet op commando hard kan remmen ook niet.

In ons oude dorp was hoogteverschil, dus daar mochten ze pas mee als ze gedoseerd konden afremmen tijdens het dalen. Dat lukte pas na veel fietskilometers in het park.

Ik rijd op een hele drukke fietsroute met de kinderen naar school en daar zie ik weleens kinderen die ik nog net te jong vind. Die fietsen heel langzaam (begrijpelijk) en omdat de ouders ernaast blijven (ook begrijpelijk) zorgt dat voor opstoppingen omdat niemand er langs kan.
piepp schreef:
09-07-2019 22:15
Met onze 3,5 jarige doen we dat soms al. Geen grote afstanden hoor, en we vermijden dan wel drukke situaties of tijdstippen. Maar hij zal het toch moeten leren dus waarom niet zo vroeg mogelijk?

Omdat kinderen er soms helemaal nog niet aan toe zijn om iets te leren bijvoorbeeld.

Iets nieuws is makkelijker aan te leren dan een verkeerde gewoonte is af te leren.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 13:41
In ons oerdegelijke dorp is men heel erg schappelijk voor ouders met kleine kinderen. Vooral richting de kleine kinderen dan. Ik ben op de fiets echt een keiharde kenau en heel erg streng, maar krijg dan vaak sussende opmerkingen dat ‘het toch heel goed gaat’? ‘Goed zo, hoor meisje, je fietst echt al heel goed!!!’

Zodra we de stad infietsen daarentegen, is het afgelopen.

Als je ernaast fietst kun je trouwens best goed ingrijpen, als je erachter fietst daarentegen...
Daar houd je idd gewoon rekening mee op bepaalde -school-tijden.
't Fietst hier al op zijwieltjes mee.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Wat een vreemde vragen toch weer op het forum de laatste dagen.

Er is geen vaste leeftijd voor.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-07-2019 14:00
Omdat kinderen er soms helemaal nog niet aan toe zijn om iets te leren bijvoorbeeld.

Iets nieuws is makkelijker aan te leren dan een verkeerde gewoonte is af te leren.
Welke verkeerde gewoonte? Achterstevoren fietsen? Je leert fietsen met vallen, opstaan, slingeren, botsen, opstappen, afstappen nog vaker vallen, dat duurt ongeveer een half jaar en dan gaat het al veel soepeler. Er kan weinig mis gaan op een veilige weg.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
09-07-2019 19:43
Ik snap dat nooit dat je als ouder er voor fietst, dan zie je helemaal niet wat je kind doet.
Ik fietste er altijd achter, zo kon ik anticiperen op het verkeer en de aanwijzingen roepen.

Maar misschien is mijn manier wel gek.
Ik zie dit vaak in het verkeer en vind dat juist erg gevaarlijk.
Hoe stop jij je kind als het voor je uit fietst?
Bovendien kun jij bepalen wanneer het veilig is om over te steken etc wanneer kind je volgt, ipv andersom.
-
MissMaran schreef:
10-07-2019 14:10
Welke verkeerde gewoonte? Achterstevoren fietsen? Je leert fietsen met vallen, opstaan, slingeren, botsen, opstappen, afstappen nog vaker vallen, dat duurt ongeveer een half jaar en dan gaat het al veel soepeler. Er kan weinig mis gaan op een veilige weg.
Er kan juist heel veel misgaan.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
10-07-2019 14:10
Welke verkeerde gewoonte? Achterstevoren fietsen? Je leert fietsen met vallen, opstaan, slingeren, botsen, opstappen, afstappen nog vaker vallen, dat duurt ongeveer een half jaar en dan gaat het al veel soepeler. Er kan weinig mis gaan op een veilige weg.
:facepalm:

Of bedoel je met 'een veilige weg' een weg zonder ander verkeer? Want dan ben ik het met je eens.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Je kan een heel helder kind hebben, dat goed uitkijkt, je kan ernaast fietsen en heel goed op je kind passen, maar een dronken chauffeur, een joyrider, een noob achter een stuur, een chauffeur met een plotseling gezondheidsalarm, er kan van alles gebeuren en daar kan je geen rekening mee houden,een ongeluk zit wat dat betreft in een klein hoekje.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-07-2019 15:47
Je kan een heel helder kind hebben, dat goed uitkijkt, je kan ernaast fietsen en heel goed op je kind passen, maar een dronken chauffeur, een joyrider, een noob achter een stuur, een chauffeur met een plotseling gezondheidsalarm, er kan van alles gebeuren en daar kan je geen rekening mee houden,een ongeluk zit wat dat betreft in een klein hoekje.
Ja, dat kan natuurlijk ook als je een kind van 15 hebt. Of 23 of 48.
Ik vind veel van jullie vreselijk naïef.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-07-2019 15:49
Ik vind veel van jullie vreselijk naïef.
Enorm.
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 15:49
Ja, dat kan natuurlijk ook als je een kind van 15 hebt. Of 23 of 48.
Die hebben reactievermogen, ook niet altijd op tijd, maar het is er, een klein kind heeft dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 15:49
Ja, dat kan natuurlijk ook als je een kind van 15 hebt. Of 23 of 48.
Ja, maar die hebben wel de hersenrijping doorgemaakt om het te kúnnen overzien.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 15:50
Enorm.
Laat ik het voor jou dan niet naïef noemen, maar onbekommerd.
Alle reacties Link kopieren
Dochter kon een paar dagen voor haar 5e verjaardag fietsen zonder zijwieltjes. De step heeft bij haar wonderen gedaan qua evenwicht. Een loopfiets kon ze niks mee. Ze vond het ineens vervelend dat ze met haar zijwieltjes langzamer was dan de rest op weg naar school. Dus ‘s middags wieltjes eraf en gaan.

Ze is nu 7 en ik laat haar voorlopig echt nog niet alleen fietsen. Ze weet de regels wel, maar ze ziet elk vogeltje vliegen en let nog niet goed genoeg op. Ze wil wel graag alleen naar school, maar dat gebeurt dus niet. .

In groep 5 mag ze alleen naar school als ze me komend schooljaar laat zien dat ze ook echt oplet. Hier in de dorp wordt vlak voor en na schooltijd door de meeste automobilisten goed rekening gehouden maar zeker niet door iedereen.

Als wij bij school vandaan komen dan komen wij van rechts en hebben dus voorrang. Er zijn echter veel mensen die dat niet weten (of niet opletten) en dus gewoon doorrijden. Ik kan wel inschatten of een auto alsnog kan/gaat stoppen en zet mijn fiets er soms wel gewoon voor. Maar dat kan een kind van 7 of 8 echt nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-07-2019 15:51
Laat ik het voor jou dan niet naïef noemen, maar onbekommerd.
Daar ga ik wel mee akkoord.
Solomio schreef:
10-07-2019 15:45
:facepalm:

Of bedoel je met 'een veilige weg' een weg zonder ander verkeer? Want dan ben ik het met je eens.
En met kussentjes ipv asfalt, geen water aan weerszijden of mogelijke obstakels... een weg die niet bestaat dus.

Maar goed, als ik dit topic zo lees zijn de hersentjes van veel volwassenen ook nog lang niet gerijpt.
Ik woon in een stad en op de school van mijn dochter (groep 1/2) komt echt niet één van haar klasgenoten zelf op de fiets. Ik lees dit topic dan ook met veel verbazing, moet ik zeggen. Hier ook weinig slingerende peuters/kleuters in het verkeer hoor. Maar zal misschien aan de verkeerssituatie hier liggen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-07-2019 16:06
Ik woon in een stad en op de school van mijn dochter (groep 1/2) komt echt niet één van haar klasgenoten zelf op de fiets. Ik lees dit topic dan ook met veel verbazing, moet ik zeggen. Hier ook weinig slingerende peuters/kleuters in het verkeer hoor. Maar zal misschien aan de verkeerssituatie hier liggen ofzo.
Ja. Kom eens in ons dorp fietsen. Of in Lelystad ofzo.

Het is dat niemand het doet, maar ik zou zo mijn dochter (ook groep 1/2) alleen en op de fiets naar school durven sturen. ik ben dan ook best onbekommerd, behalve als het om de toorn van andere ouders gaat, dan houd ik me in.

Hier komt echt elke kleuter op de fiets, behalve die drie met haastige ouders in de ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een dorp waar iedereen rekening houd met elkaar, er fietsen geen kinderen zonder ouders tot groep zes, overal fietsen kleuters slingerend met helmpjes en dat doe ze hardstikke goed en stoer, ze vallen regelmatig om en omdat iedereen rustig fietst gaat dat allemaal prima, zonder bubbeltjesplastic als beschermlaag of wegen afgezet met kussentjes :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven