openbare weg fietsen
woensdag 10 juli 2019 om 12:18
Waarom? Als het misgaat maak je toch gewoon een nieuwe?Solomio schreef: ↑10-07-2019 12:15Vanwege de veiligheid bijvoorbeeld?
Of zou je em het liefst ook alvast maar leren autorijden?
Ik zie toch best vaak van die peuters die niet op tijd stoppen, of de bocht te ruim nemen, nog geen idee hebben van ander verkeer.
En als jij ernaast fietst kun je vaak niet op tijd ingrijpen.
woensdag 10 juli 2019 om 13:41
In ons oerdegelijke dorp is men heel erg schappelijk voor ouders met kleine kinderen. Vooral richting de kleine kinderen dan. Ik ben op de fiets echt een keiharde kenau en heel erg streng, maar krijg dan vaak sussende opmerkingen dat ‘het toch heel goed gaat’? ‘Goed zo, hoor meisje, je fietst echt al heel goed!!!’Solomio schreef: ↑10-07-2019 12:15Vanwege de veiligheid bijvoorbeeld?
Of zou je em het liefst ook alvast maar leren autorijden?
Ik zie toch best vaak van die peuters die niet op tijd stoppen, of de bocht te ruim nemen, nog geen idee hebben van ander verkeer.
En als jij ernaast fietst kun je vaak niet op tijd ingrijpen.
Zodra we de stad infietsen daarentegen, is het afgelopen.
Als je ernaast fietst kun je trouwens best goed ingrijpen, als je erachter fietst daarentegen...
woensdag 10 juli 2019 om 13:48
woensdag 10 juli 2019 om 13:53
Ik denk dat je vooral als ouder zelf moet inschatten of het veilig is. Als een kind nog enorm slingert en alleen maar om zich heen kijkt, is het nog niet veilig. Als een kind niet op commando hard kan remmen ook niet.
In ons oude dorp was hoogteverschil, dus daar mochten ze pas mee als ze gedoseerd konden afremmen tijdens het dalen. Dat lukte pas na veel fietskilometers in het park.
Ik rijd op een hele drukke fietsroute met de kinderen naar school en daar zie ik weleens kinderen die ik nog net te jong vind. Die fietsen heel langzaam (begrijpelijk) en omdat de ouders ernaast blijven (ook begrijpelijk) zorgt dat voor opstoppingen omdat niemand er langs kan.
In ons oude dorp was hoogteverschil, dus daar mochten ze pas mee als ze gedoseerd konden afremmen tijdens het dalen. Dat lukte pas na veel fietskilometers in het park.
Ik rijd op een hele drukke fietsroute met de kinderen naar school en daar zie ik weleens kinderen die ik nog net te jong vind. Die fietsen heel langzaam (begrijpelijk) en omdat de ouders ernaast blijven (ook begrijpelijk) zorgt dat voor opstoppingen omdat niemand er langs kan.
woensdag 10 juli 2019 om 14:00
Omdat kinderen er soms helemaal nog niet aan toe zijn om iets te leren bijvoorbeeld.
Iets nieuws is makkelijker aan te leren dan een verkeerde gewoonte is af te leren.
woensdag 10 juli 2019 om 14:08
Daar houd je idd gewoon rekening mee op bepaalde -school-tijden.Mevrouw75 schreef: ↑10-07-2019 13:41In ons oerdegelijke dorp is men heel erg schappelijk voor ouders met kleine kinderen. Vooral richting de kleine kinderen dan. Ik ben op de fiets echt een keiharde kenau en heel erg streng, maar krijg dan vaak sussende opmerkingen dat ‘het toch heel goed gaat’? ‘Goed zo, hoor meisje, je fietst echt al heel goed!!!’
Zodra we de stad infietsen daarentegen, is het afgelopen.
Als je ernaast fietst kun je trouwens best goed ingrijpen, als je erachter fietst daarentegen...
't Fietst hier al op zijwieltjes mee.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
woensdag 10 juli 2019 om 14:10
Welke verkeerde gewoonte? Achterstevoren fietsen? Je leert fietsen met vallen, opstaan, slingeren, botsen, opstappen, afstappen nog vaker vallen, dat duurt ongeveer een half jaar en dan gaat het al veel soepeler. Er kan weinig mis gaan op een veilige weg.
woensdag 10 juli 2019 om 15:31
Ik zie dit vaak in het verkeer en vind dat juist erg gevaarlijk.
Hoe stop jij je kind als het voor je uit fietst?
Bovendien kun jij bepalen wanneer het veilig is om over te steken etc wanneer kind je volgt, ipv andersom.
-
woensdag 10 juli 2019 om 15:43
Er kan juist heel veel misgaan.
woensdag 10 juli 2019 om 15:45
Of bedoel je met 'een veilige weg' een weg zonder ander verkeer? Want dan ben ik het met je eens.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 10 juli 2019 om 15:47
Je kan een heel helder kind hebben, dat goed uitkijkt, je kan ernaast fietsen en heel goed op je kind passen, maar een dronken chauffeur, een joyrider, een noob achter een stuur, een chauffeur met een plotseling gezondheidsalarm, er kan van alles gebeuren en daar kan je geen rekening mee houden,een ongeluk zit wat dat betreft in een klein hoekje.
woensdag 10 juli 2019 om 15:49
Ja, dat kan natuurlijk ook als je een kind van 15 hebt. Of 23 of 48.Cateautje schreef: ↑10-07-2019 15:47Je kan een heel helder kind hebben, dat goed uitkijkt, je kan ernaast fietsen en heel goed op je kind passen, maar een dronken chauffeur, een joyrider, een noob achter een stuur, een chauffeur met een plotseling gezondheidsalarm, er kan van alles gebeuren en daar kan je geen rekening mee houden,een ongeluk zit wat dat betreft in een klein hoekje.
woensdag 10 juli 2019 om 15:50
woensdag 10 juli 2019 om 16:01
Dochter kon een paar dagen voor haar 5e verjaardag fietsen zonder zijwieltjes. De step heeft bij haar wonderen gedaan qua evenwicht. Een loopfiets kon ze niks mee. Ze vond het ineens vervelend dat ze met haar zijwieltjes langzamer was dan de rest op weg naar school. Dus ‘s middags wieltjes eraf en gaan.
Ze is nu 7 en ik laat haar voorlopig echt nog niet alleen fietsen. Ze weet de regels wel, maar ze ziet elk vogeltje vliegen en let nog niet goed genoeg op. Ze wil wel graag alleen naar school, maar dat gebeurt dus niet. .
In groep 5 mag ze alleen naar school als ze me komend schooljaar laat zien dat ze ook echt oplet. Hier in de dorp wordt vlak voor en na schooltijd door de meeste automobilisten goed rekening gehouden maar zeker niet door iedereen.
Als wij bij school vandaan komen dan komen wij van rechts en hebben dus voorrang. Er zijn echter veel mensen die dat niet weten (of niet opletten) en dus gewoon doorrijden. Ik kan wel inschatten of een auto alsnog kan/gaat stoppen en zet mijn fiets er soms wel gewoon voor. Maar dat kan een kind van 7 of 8 echt nog niet.
Ze is nu 7 en ik laat haar voorlopig echt nog niet alleen fietsen. Ze weet de regels wel, maar ze ziet elk vogeltje vliegen en let nog niet goed genoeg op. Ze wil wel graag alleen naar school, maar dat gebeurt dus niet. .
In groep 5 mag ze alleen naar school als ze me komend schooljaar laat zien dat ze ook echt oplet. Hier in de dorp wordt vlak voor en na schooltijd door de meeste automobilisten goed rekening gehouden maar zeker niet door iedereen.
Als wij bij school vandaan komen dan komen wij van rechts en hebben dus voorrang. Er zijn echter veel mensen die dat niet weten (of niet opletten) en dus gewoon doorrijden. Ik kan wel inschatten of een auto alsnog kan/gaat stoppen en zet mijn fiets er soms wel gewoon voor. Maar dat kan een kind van 7 of 8 echt nog niet.
woensdag 10 juli 2019 om 16:03
En met kussentjes ipv asfalt, geen water aan weerszijden of mogelijke obstakels... een weg die niet bestaat dus.
Maar goed, als ik dit topic zo lees zijn de hersentjes van veel volwassenen ook nog lang niet gerijpt.
woensdag 10 juli 2019 om 16:06
Ik woon in een stad en op de school van mijn dochter (groep 1/2) komt echt niet één van haar klasgenoten zelf op de fiets. Ik lees dit topic dan ook met veel verbazing, moet ik zeggen. Hier ook weinig slingerende peuters/kleuters in het verkeer hoor. Maar zal misschien aan de verkeerssituatie hier liggen ofzo.
woensdag 10 juli 2019 om 16:11
Ja. Kom eens in ons dorp fietsen. Of in Lelystad ofzo.SallySpectra* schreef: ↑10-07-2019 16:06Ik woon in een stad en op de school van mijn dochter (groep 1/2) komt echt niet één van haar klasgenoten zelf op de fiets. Ik lees dit topic dan ook met veel verbazing, moet ik zeggen. Hier ook weinig slingerende peuters/kleuters in het verkeer hoor. Maar zal misschien aan de verkeerssituatie hier liggen ofzo.
Het is dat niemand het doet, maar ik zou zo mijn dochter (ook groep 1/2) alleen en op de fiets naar school durven sturen. ik ben dan ook best onbekommerd, behalve als het om de toorn van andere ouders gaat, dan houd ik me in.
Hier komt echt elke kleuter op de fiets, behalve die drie met haastige ouders in de ochtend.
woensdag 10 juli 2019 om 16:11
Ik woon in een dorp waar iedereen rekening houd met elkaar, er fietsen geen kinderen zonder ouders tot groep zes, overal fietsen kleuters slingerend met helmpjes en dat doe ze hardstikke goed en stoer, ze vallen regelmatig om en omdat iedereen rustig fietst gaat dat allemaal prima, zonder bubbeltjesplastic als beschermlaag of wegen afgezet met kussentjes