openbare weg fietsen

09-07-2019 19:30 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de leeftijd voor een kindje om op de openbare weg te fietsen en als ouder er naast te rijden.?
Heel erg afhankelijk van je kind en van de specifieke weg waarover je moet fietsen, is mijn ervaring.
Dat hangt zoals gewoonlijk weer van van alles af. Van het kind, van de fiets, van de ouder, van de weg...
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 19:31
1.42% gewijzigd
Zo lang je er naast rijdt, met het kind aan de trottoirzijde, kan dat al vanaf een jaar of 7.
Hangt een beetje van je kind en jezelf af.

Ik zie hier kinderen van 4 zelfstandig naast de ouder fietsen, en ouders met een kind van 6 die het nog niet aandurven.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:31
Zo lang je er naast rijdt, met het kind aan de trottoirzijde, kan dat al vanaf een jaar of 7.
Nou hier niet hoor. Mijn (ene) kind heeft pas op zijn veertiende leren fietsen :D
Cateautje schreef:
Waarom als ze 5 of 6 zijn dan niet?
Mijn kinderen waren 6 toen ze naast mij mee konden fietsen.
Utakar schreef:
09-07-2019 19:32
Waarom als ze 5 of 6 zijn dan niet?
Een kind, in het algemeen, begint zich pas echt op de buitenwereld te richten vanaf 7 jaar.
Cateautje schreef:
Hier legio kinderen die vanaf de 1e schooldag zo naar school fietsen. 4 kan dus prima, als je fietsroute en kind het toelaten
Lady*Voldemort schreef:
09-07-2019 19:32
Nou hier niet hoor. Mijn (ene) kind heeft pas op zijn veertiende leren fietsen :D
Ach, ze moeten zoveel de eerste 16 jaar, dus waarom niet.
19.
4.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:34
Een kind, in het algemeen, begint zich pas echt op de buitenwereld te richten vanaf 7 jaar.
Ah, zo.
Mijn vijf-jarige fietst elke dag naar school en ook naar het winkelcentrum. Had wat mij betreft vanaf 4,5 ook gekund maar daar had hij zelf geen trek in.
Het zijn wel vrij rustige wegen/fietspaden apart van de rijbanen dus niet midden door een drukke stad.
Onze kan het nu, ze is net 4. Wel ook nog een ouder ervoor zodat ze die kan volgen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Star² schreef:
09-07-2019 19:35
19.
+1
Cateautje schreef:
Ben benieuwd waar je dat standpunt vandaan hebt, hier doen ze het echt al vanaf een jaar of 4.5
Ook bij mijn schoonbroers en zussen, die doen dat ook allemaal vanaf ongeveer die leeftijd met hun kroost.
Als ie niet meer op 't stoeltje past op je fiets?

Ik ben wel benieuwd waar die 14-jarige zat.
Cateautje schreef:
Oh wij doen dat al sinds kind 4 jaar is.
Cateautje schreef:
Dus?
Kleinezon schreef:
09-07-2019 19:37
Onze kan het nu, ze is net 4. Wel ook nog een ouder ervoor zodat ze die kan volgen.
Ik snap dat nooit dat je als ouder er voor fietst, dan zie je helemaal niet wat je kind doet.
Ik fietste er altijd achter, zo kon ik anticiperen op het verkeer en de aanwijzingen roepen.

Maar misschien is mijn manier wel gek.
Soumis schreef:
09-07-2019 19:43
Ik snap dat nooit dat je als ouder er voor fietst, dan zie je helemaal niet wat je kind doet.
Ik fietste er altijd achter, zo kon ik anticiperen op het verkeer en de aanwijzingen roepen.

Maar misschien is mijn manier wel gek.
Ik fiets ook half naast half achter hem.
Hoe goed fietst je kind zonder slingeren?
Weet hij/zij het verschil tussen links en rechts?
Kan het kind goed remmen en op- en afstappen?
Luistert het kind goed?

Hier op rustige wegen vanaf een jaar of 4. Drukke wegen vanaf 5-6 jaar. Dochter, die minder behendig was op de fiets en een dromer alles een tijdje later.
Half naast/achter ook prima, deed ik ook en hoe ouder hoe meer er achter. Maar dan zie je wat je kind doet, als je er voor rijdt zie je dat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven