openbare weg fietsen

09-07-2019 19:30 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de leeftijd voor een kindje om op de openbare weg te fietsen en als ouder er naast te rijden.?
Alle reacties Link kopieren
Die van mij was al bijna zes eer ze kon fietsen. Naast ons ging de eerste keer grondig mis, in die zin dat wij wel riepen dat ze moest remmen, maar dat heel eigenwijs niet wilde doen, om vervolgens in een prachtige haag tot stilstand te komen.
De haag overleefde, Lon ook. Maar ze had echt mazzel dat het om een doornloze haag ging.

Nou wonen wij wel nogal heuvelachtig, bergaf kan echt hard gaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
To, hier is een linkje met info van veilig verkeer Nederland https://vvn.nl/node/8460
Rubble schreef:
09-07-2019 20:23
Heeft hij een passende fiets? Met passend bedoel ik een goede framemaat zodat hij met zijn voeten bij de grond kan enz?

Dan de pedalen van de fiets halen en deze fiets als loopfiets gebruiken ipv een echte loopfiets, dat helpt ook met het vertrouwen hebben in de fiets.

Trappen kan kind vast, dus het gaat waarschijnlijk om het laatste zetje.

Zo leerde de fysio mijn neefje fietsen.
Inmiddels is zijn fiets eigenlijk te klein. Hebben wel via marktplaats een groter model loopfiets (twee wielen) en dat vindt hij erg leuk en helpt inderdaad goed bij het evenwicht (ook op advies van ergotherapeut) en trappen lukt ook. Hij komt er zeker wel hoor. Vond het alleen opvallend en knap dat veel kinderen het best snel oppikken.
NYC schreef:
09-07-2019 20:34
Inmiddels is zijn fiets eigenlijk te klein. Hebben wel via marktplaats een groter model loopfiets (twee wielen) en dat vindt hij erg leuk en helpt inderdaad goed bij het evenwicht (ook op advies van ergotherapeut) en trappen lukt ook. Hij komt er zeker wel hoor. Vond het alleen opvallend en knap dat veel kinderen het best snel oppikken.

Onze kinderen zijn van dezelfde leeftijd. Ons kind weigerde een loopfiets en fietste inderdaad heel snel, maar is dan ook gek op fietsen. Liefste wordt alles op de fiets gedaan.
Solomio schreef:
09-07-2019 20:29
7 jaar en verkeersinzicht, dan overschat je je kind enorm hoor.
Sowieso zijn ze gewoon nog te klein om alles goed te kunnen overzien.

Ooit een advies van VVN gelezen, dat kinderen pas vanaf een jaar of 14 qua hersenontwikkeling in staat zijn om het verkeer een beetje te gaan overzien en dat je ze dus eigenlijk in de onderbouw van de middelbare school ook nog niet alleen zou moeten laten fietsen.

Nou hangt dat natuurlijk ook nog af van hoe druk de weg is en hoe overzichtelijk, maar bijvoorbeeld een fenomeen 'dode hoek van een vrachtwagen' is echt ver buiten het inzicht van kinderen.
Mijn negenjarige (die ik dus stiekem heb achtervolgd) deed het prima. Ik moet er wel bij zeggen dat de route hoofdzakelijk uit fietspaden bestond, en daar waar ze echt Het Verkeer in moest had ze hulp van verkeerslichten. Daarentegen schijt ik nog steeds zeven kleuren stront als die andere (die van veertien die net heeft leren fietsen) in zijn eentje naar de Appie gaat. Maar ja, je moet het toch een keer loslaten he. En ik kan hem wel achtervolgen, maar hij is zo'n type dat dat meteen in de gaten heeft.
Ik geloof dat ik niet helemaal begrepen word. Ik heb geschreven dat ik het verantwoord vind om een kind van 7 te laten fietsen aan de trottoirzijde, maar uiteraard wel met een ouder aan de buitenzijde. Dat was de oorspronkelijke vraag van de TO en daar heb ik op gereageerd.
Zou er niet over peinzen een kind van 7 alleen het verkeer in te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-07-2019 20:40
Mijn negenjarige (die ik dus stiekem heb achtervolgd) deed het prima. Ik moet er wel bij zeggen dat de route hoofdzakelijk uit fietspaden bestond, en daar waar ze echt Het Verkeer in moest had ze hulp van verkeerslichten. Daarentegen schijt ik nog steeds zeven kleuren stront als die andere (die van veertien die net heeft leren fietsen) in zijn eentje naar de Appie gaat. Maar ja, je moet het toch een keer loslaten he. En ik kan hem wel achtervolgen, maar hij is zo'n type dat dat meteen in de gaten heeft.
Mijn 20-jarige is echt een slechte uitzondering, maar een kind van 7 is fysiek gewoon nog te klein om bijv over een auto heen te kunnen kijken.
Kun je wel vinden dat ie verkeersinzicht heeft, maar ik vind het onverantwoord.
Een gelijkwaardig kruispunt, met van 4 kanten verkeer is gewoon veel te ingewikkeld voor een kinderbrein. Hell, voor veel volwassenen ook nog.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:31
Zo lang je er naast rijdt, met het kind aan de trottoirzijde, kan dat al vanaf een jaar of 7.
Oh, ik deed dat met 3 jaar.

Niet in Rotterdam trouwens
Solomio schreef:
09-07-2019 20:29
7 jaar en verkeersinzicht, dan overschat je je kind enorm hoor.
Sowieso zijn ze gewoon nog te klein om alles goed te kunnen overzien.
O nee, ik overschat mijn kind zeker niet. Ik ben ervan overtuigd dat hij een goed verkeersinzicht heeft, want hij heeft dat vaak genoeg laten zien.
Hij weet situaties altijd goed in te schatten.
Prima als jij denkt dat hij dat niet kan, maar jij kent mijn kind niet en hebt hem nooit zien deelnemen in het verkeer.

Ieder kind is anders en er zullen er genoeg zijn die dat minder goed inschatten. Ik ben er vrij zeker van dat mijn jongste als hij 7 jaar is lang nog niet zo goed deel kan nemen in het verkeer
Rubble schreef:
09-07-2019 20:37
Onze kinderen zijn van dezelfde leeftijd. Ons kind weigerde een loopfiets en fietste inderdaad heel snel, maar is dan ook gek op fietsen. Liefste wordt alles op de fiets gedaan.
Wel leuk hoor, ik zie kinderen in de buurt zo genieten op hun fietsen. Die zijn meestal wel al een stuk ouder maar geeft een kind toch vrijheid. Volgens ergotherapeute denkt zoon teveel na over motorische handelingen i.p.v. het op gevoel te durven/kunnen doen. Of hij laat iets pas zien (of horen, praatte bijv ook laat maar wel meteen in zinnen!) als hij zeker weet dat hij het kan.

Zelfstandig het verkeer in gaan zie ik hier denk ik vanaf 8, 9 jaar.
Marnamai schreef:
09-07-2019 20:04
Sinds wanneer is een fiets hebben een verplichting?


En tot pakweg groep 4 vind ik het helemaal niet gek dat kinderen eventueel nog met wieltjes rijden.
Niet iedereen is even snel of motorisch even sterk.


En met zij-wieltjes gaat het voor geen meter vooruit qua fietsen, dus ook veel kans dat de fiets-lozen hun fiets gewoon thuis laten.
Ik vind het gek. Dat is iets anders dan een verplichting.
NYC schreef:
09-07-2019 20:06
Veel klasgenootjes van mijn zoon (nu ruim 5,5) konden al fietsen vóór ze naar groep 1 gingen of hebben dit in groep 1 geleerd, dus zeg de leeftijd tussen 3 en 5 jaar. Loopfiets ook gehad hier (en nog steeds, een groter model inmiddels ook) en dat gaat goed! Maar hij is een van de weinigen dus die het nog niet beheerst. Terwijl het naar wat ik hierover lees niet uitzonderlijk is.
Loopfiets met twee wielen of met drie? Wij hebben altijd met twee wielen gehad vanaf twee jaar dus.

Nee vast niet uitzonderlijk maar ieder kind zijn eigen tempo toch?

Ik moet er wel bij zeggen dat wij veel fietsen. Ik denk dat ze elke dag wel zelf fietsen en 2 tot 4 keer per week bij ons/met ons. Kan me herinneren dat jullie niet fietsten?
Sinds kind een echte kinderfiets heeft (lichtgewicht, lager frame tov wielen) fietst hij trouwens heel erg goed.

Rib uit mn lijf maar geld enorm waard:
https://www.12gobiking.nl/frog-48-16-in ... VzEALw_wcB
COtweepuntnul schreef:
09-07-2019 21:15
Loopfiets met twee wielen of met drie? Wij hebben altijd met twee wielen gehad vanaf twee jaar dus.

Nee vast niet uitzonderlijk maar ieder kind zijn eigen tempo toch?

Ik moet er wel bij zeggen dat wij veel fietsen. Ik denk dat ze elke dag wel zelf fietsen en 2 tot 4 keer per week bij ons/met ons. Kan me herinneren dat jullie niet fietsten?
Eerst drie wielen, daarna twee (Wishbone bike) en nu een andere met twee wielen.
Klopt inderdaad ook dat wij zelf niet fietsen, dat helpt inderdaad ook niet echt mee helaas. Tot ik in Limburg kwam wonen fietste ik wel veel, maar met een kind op de fiets had ik het ook in vlak landschap niet gedurfd.
NYC schreef:
09-07-2019 21:19
Eerst drie wielen, daarna twee (Wishbone bike) en nu een andere met twee wielen.
Klopt inderdaad ook dat wij zelf niet fietsen, dat helpt inderdaad ook niet echt mee helaas. Tot ik in Limburg kwam wonen fietste ik wel veel, maar met een kind op de fiets had ik het ook in vlak landschap niet gedurfd.
Misschien dat het iets met voorbeeld geven te maken heeft, maar dat weet ik eigenlijk niet. Ik zie wel in de buurt dat kinderen wiens ouders veel met de auto doen en weinig fietsen, later zelf fietsen omdat ze het denk ik weinig doen en weinig voorbeeld zien?

Fiets je zelf trouwens ook niet?
COtweepuntnul schreef:
09-07-2019 21:22
Misschien dat het iets met voorbeeld geven te maken heeft, maar dat weet ik eigenlijk niet. Ik zie wel in de buurt dat kinderen wiens ouders veel met de auto doen en weinig fietsen, later zelf fietsen omdat ze het denk ik weinig doen en weinig voorbeeld zien?

Fiets je zelf trouwens ook niet?
Sinds ik kinderen heb niet nee. Ik doe overigens niet veel met de auto met hen, ik loop vooral.
NYC schreef:
09-07-2019 21:25
Sinds ik kinderen heb niet nee. Ik doe overigens niet veel met de auto met hen, ik loop vooral.
Nou, dan gaan die van jou dus de Nijmeegse vierdaagse lopen later!

Echt grappig, ik doe bijna alles op de fiets. Heb ook nooit auto doordeweeks. Fiets naar mn werk, naar sport, naar de grote speeltuin of tuincentrum of winkels met de kinderen...
COtweepuntnul schreef:
09-07-2019 21:27
Nou, dan gaan die van jou dus de Nijmeegse vierdaagse lopen later!

Echt grappig, ik doe bijna alles op de fiets. Heb ook nooit auto doordeweeks. Fiets naar mn werk, naar sport, naar de grote speeltuin of tuincentrum of winkels met de kinderen...

Dit was bij ons ook zo. Jongste was een jaar oudste zes en middelste vier toen Ik ineens geen auto meer had. Fietsen was mijn enige manier van vervoer binnen ons dorp.
Ik deed ook altijd alles te voet. We liepen tientallen kilometers meerdere keren per week en mijn zoon is nog steeds een fervente wandelaar.
Cateautje schreef:
09-07-2019 21:37
Ik deed ook altijd alles te voet. We liepen tientallen kilometers meerdere keren per week en mijn zoon is nog steeds een fervente wandelaar.

Leuk is dat.
Wij liepen weinig omdat ik een gebrek heb aan mijn voeten waardoor veel lopen niet aan te raden was. Door al het fietsen, pakken die van mij dus eerder de fiets. Zelfs naar oma gaan ze op de fiets en oma woont in tijd dichter bij dan de tijd die nodig is om je fiets uit de schuur te halen en het hek open te maken..
Andersom schreef:
09-07-2019 21:42
Leuk is dat.
Wij liepen weinig omdat ik een gebrek heb aan mijn voeten waardoor veel lopen niet aan te raden was. Door al het fietsen, pakken die van mij dus eerder de fiets. Zelfs naar oma gaan ze op de fiets en oma woont in tijd dichter bij dan de tijd die nodig is om je fiets uit de schuur te halen en het hek open te maken..
Ik kan niet meer en vind het verschrikkelijk.

Grappig wel, dat zelfs kleine wandelstukjes gefietst worden. :-D
Mosterd
Alle reacties Link kopieren
Met onze 3,5 jarige doen we dat soms al. Geen grote afstanden hoor, en we vermijden dan wel drukke situaties of tijdstippen. Maar hij zal het toch moeten leren dus waarom niet zo vroeg mogelijk?
Je doet weer lekker mee TO, pfffff.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
09-07-2019 22:15
Met onze 3,5 jarige doen we dat soms al. Geen grote afstanden hoor, en we vermijden dan wel drukke situaties of tijdstippen. Maar hij zal het toch moeten leren dus waarom niet zo vroeg mogelijk?
Vanwege de veiligheid bijvoorbeeld?
Of zou je em het liefst ook alvast maar leren autorijden?
Ik zie toch best vaak van die peuters die niet op tijd stoppen, of de bocht te ruim nemen, nog geen idee hebben van ander verkeer.
En als jij ernaast fietst kun je vaak niet op tijd ingrijpen.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven