openbare weg fietsen

09-07-2019 19:30 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de leeftijd voor een kindje om op de openbare weg te fietsen en als ouder er naast te rijden.?
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
10-07-2019 16:11
Ik woon in een dorp waar iedereen rekening houd met elkaar, er fietsen geen kinderen zonder ouders tot groep zes, overal fietsen kleuters slingerend met helmpjes en dat doe ze hardstikke goed en stoer, ze vallen regelmatig om en omdat iedereen rustig fietst gaat dat allemaal prima, zonder bubbeltjesplastic als beschermlaag of wegen afgezet met kussentjes :facepalm:
Hier zelfs zonder helm.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 16:12
Hier zelfs zonder helm.
Lijkt me ook prima, zo hard gaan ze niet met die korte beentjes op die mini fietsjes, vaak gaan de ouders lopend mee want zo langzaam gaat je eigen fiets niet.
MissMaran schreef:
10-07-2019 16:15
Lijkt me ook prima, zo hard gaan ze niet met die korte beentjes op die mini fietsjes, vaak gaan de ouders lopend mee want zo langzaam gaat je eigen fiets niet.
Ja want je kan alleen hard vallen als je hard fietst.
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 16:02
Daar ga ik wel mee akkoord.
Ikzelf zou kiezen voor naïef, in all eerlijkheid.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-07-2019 16:18
Ja want je kan alleen hard vallen als je hard fietst.
Nee hoor af en toe vallen ze heul hard en dan is het brullen en krijgen ze een pleister op hun knie en een aai over hun bolletje, en dan hup weer op je fiets.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-07-2019 16:19
Ikzelf zou kiezen voor naïef, in all eerlijkheid.
Ik niet. Ik weet nl ook wel dat er dronken bestuurders zijn enzo, maar ik maak gewoon een andere afweging.
MissMaran schreef:
10-07-2019 16:20
Nee hoor af en toe vallen ze heul hard en dan is het brullen en krijgen ze een pleister op hun knie en een aai over hun bolletje, en dan hup weer op je fiets.
Tja, dat zal de reden zijn dat in kinderziekenhuizen posters hangen waar ouders op het hart wordt gedrukt dat kinderen ook pijn voelen.
Mevrouw75 schreef:
10-07-2019 16:11
Ja. Kom eens in ons dorp fietsen. Of in Lelystad ofzo.

Het is dat niemand het doet, maar ik zou zo mijn dochter (ook groep 1/2) alleen en op de fiets naar school durven sturen. ik ben dan ook best onbekommerd, behalve als het om de toorn van andere ouders gaat, dan houd ik me in.

Hier komt echt elke kleuter op de fiets, behalve die drie met haastige ouders in de ochtend.
Maar dat is het verschil tussen dorp en stad. In ons dorp gingen mijn oudste 3 met 6 jaar alleen op de fiets naar school. Hier in de stad kan dat echt niet en zal mijn jongste van 6 jaar nog wel een tijdje met mij fietsen. Vlak bij ons huis zit een hele nare kruising, waarbij er continu verwarring is over wie er voorrang heeft.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-07-2019 16:22
Tja, dat zal de reden zijn dat in kinderziekenhuizen posters hangen waar ouders op het hart wordt gedrukt dat kinderen ook pijn voelen.
We fietsen niet over de snelweg , we fietsen over een fietspad en juist ouders weten dat kinderen pijn voelen, dan brullen ze luid en worden ze getroost en weer aangemoedigd.
Alle reacties Link kopieren
Juist fijn als kinderen al jong leren fietsen, beetje lullig als je ze pas bibberig de weg op stuurt als ze alleen naar het voortgezet onderwijs moeten fietsen en nog niks kunnen, goed voorbereide kinderen zijn juist nodig in het verkeer.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
10-07-2019 16:23
Maar dat is het verschil tussen dorp en stad. In ons dorp gingen mijn oudste 3 met 6 jaar alleen op de fiets naar school. Hier in de stad kan dat echt niet en zal mijn jongste van 6 jaar nog wel een tijdje met mij fietsen. Vlak bij ons huis zit een hele nare kruising, waarbij er continu verwarring is over wie er voorrang heeft.
Nou ja, dat roep ik ook natuurlijk.
MissMaran schreef:
10-07-2019 16:15
Lijkt me ook prima, zo hard gaan ze niet met die korte beentjes op die mini fietsjes, vaak gaan de ouders lopend mee want zo langzaam gaat je eigen fiets niet.
Helm hier wel, juist voor die kleintjes, die topzwaar zijn. In mijn kennissenkring is een meisje overleden dat al stapvoets rijdend met haar hoofd op de stoelrand viel. Dat vergeet je nooit meer.

Nou zijn mijn kinderen opgegroeid in een land waar ieder kind t/m een helm droeg, dus het was voor hen normaalste zaak van de wereld.
MissMaran schreef:
10-07-2019 16:26
Juist fijn als kinderen al jong leren fietsen, beetje lullig als je ze pas bibberig de weg op stuurt als ze alleen naar het voortgezet onderwijs moeten fietsen en nog niks kunnen, goed voorbereide kinderen zijn juist nodig in het verkeer.
Er is inderdaad geen middenweg. Het is of met 4 jaar fietsend naar school óf pas op je 13e voor het eerst alleen het fietspad op.
Alle reacties Link kopieren
We hebben zelfs een fietstunneltje waar de ukkies naar beneden roetsjen en dan weer naar boven en boven door de zwaartekracht vanzelf stilstaan, superleuk, al die kleintjes gierend in sneltreinvaart naar beneden terwijl de ouders roepen, goedzo! Rechts blijven, naar voren kijken!
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-07-2019 16:29
Er is inderdaad geen middenweg. Het is of met 4 jaar fietsend naar school óf pas op je 13e voor het eerst alleen het fietspad op.
Nee helaas dat zijn de enige twee keuzes, dat heb je goed gezien! Scherp hoor :hihi:
Alecta schreef:
10-07-2019 16:23
Maar dat is het verschil tussen dorp en stad. In ons dorp gingen mijn oudste 3 met 6 jaar alleen op de fiets naar school. Hier in de stad kan dat echt niet en zal mijn jongste van 6 jaar nog wel een tijdje met mij fietsen. Vlak bij ons huis zit een hele nare kruising, waarbij er continu verwarring is over wie er voorrang heeft.
Ik lees hier dat dat vooral komt doordat men in de stad geen rekening met elkaar houdt. Heeft natuurlijk helemaal niets te maken met dat het hier in de stad in de spits gewoon stervensdruk is, ja óók op de fietspaden. Om over de weg (waar je in het centrum meestal fietst) maar te zwijgen, compleet met bussen, brommers en andere ellende. En dat je zo een gracht in zijlt als je even niet oplet.
MissMaran schreef:
10-07-2019 16:30
We hebben zelfs een fietstunneltje waar de ukkies naar beneden roetsjen en dan weer naar boven en boven door de zwaartekracht vanzelf stilstaan, superleuk, al die kleintjes gierend in sneltreinvaart naar beneden terwijl de ouders roepen, goedzo! Rechts blijven, naar voren kijken!
Stoer zeg. Zonder helm natuurlijk hè.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-07-2019 16:33
Ik lees hier dat dat vooral komt doordat men in de stad geen rekening met elkaar houdt. Heeft natuurlijk helemaal niets te maken met dat het hier in de stad in de spits gewoon stervensdruk is, ja óók op de fietspaden. Om over de weg (waar je in het centrum meestal fietst) maar te zwijgen, compleet met bussen, brommers en andere ellende. En dat je zo een gracht in zijlt als je even niet oplet.
Er is inderdaad een groot verschil in verkeersmentaliteit. Dat is niet negatief gebracht hoor, ik kom ook uit de stad, maar dat was echt het eerste dat me opviel toen ik in dit dorp terecht kwam. Dat heeft niet alleen met drukte te maken. Er zijn ook dorpen waar er behoorlijk over die rechte wegen door de polders gescheurd wordt.
SallySpectra* schreef:
10-07-2019 16:33
Ik lees hier dat dat vooral komt doordat men in de stad geen rekening met elkaar houdt. Heeft natuurlijk helemaal niets te maken met dat het hier in de stad in de spits gewoon stervensdruk is, ja óók op de fietspaden. Om over de weg (waar je in het centrum meestal fietst) maar te zwijgen, compleet met bussen, brommers en andere ellende. En dat je zo een gracht in zijlt als je even niet oplet.
Ja, hier ook hoor. Mijn 6-jarige fietst echt al heel lang en heel goed, maar dwars door de stad met hem is altijd opletten (en dan hebben we hier gelukkig geen grachten). Fietstunnel vind ik hier in de spits altijd een beetje link met (te) hard rijdende scooters, dat zou ik in de spits met een 4-jarige niet aandurven (hier zijn ook regelmatig valpartijen met scholieren).
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
10-07-2019 16:20
Nee hoor af en toe vallen ze heul hard en dan is het brullen en krijgen ze een pleister op hun knie en een aai over hun bolletje, en dan hup weer op je fiets.
Hier in de 'grote' stad kan dat vallen levensgevaarlijk zijn. Voor je het weet vallen ze vlak voor een auto, of ze vallen tegen de ouder aan die vervolgens onder een auto valt.

Buurjongetje van 10 kwam onder een vrachtwagen, dode hoek, nog een beetje te moeilijk op die leeftijd.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-07-2019 17:13
Hier in de 'grote' stad kan dat vallen levensgevaarlijk zijn. Voor je het weet vallen ze vlak voor een auto, of ze vallen tegen de ouder aan die vervolgens onder een auto valt.

Buurjongetje van 10 kwam onder een vrachtwagen, dode hoek, nog een beetje te moeilijk op die leeftijd.
Ik heb toch echt al een paar keer duidelijk beschreven dat we op een rustig fietspad in een dorp fietsen, in een stad zou ik niet met een kleintje fietsen, hier is het gewoon hardstikke veilig.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
10-07-2019 17:15
Ik heb toch echt al een paar keer duidelijk beschreven dat we op een rustig fietspad in een dorp fietsen, in een stad zou ik niet met een kleintje fietsen, hier is het gewoon hardstikke veilig.
Doe dan niet net alsof andere ouders overdreven beschermend zijn en niet tegen een bloedende knie van hun kind kunnen.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-07-2019 17:25
Doe dan niet net alsof andere ouders overdreven beschermend zijn en niet tegen een bloedende knie van hun kind kunnen.
Grote duim heb je, ik vertel alleen over hoe het hier gaat, dat benadruk ik ook steeds fantast. Had je weer een relletje nodig.
MissMaran schreef:
10-07-2019 17:35
Grote duim heb je, ik vertel alleen over hoe het hier gaat, dat benadruk ik ook steeds fantast. Had je weer een relletje nodig.
Rustig aan meid. Je loopt zelf te rellen, met je bubbeltjesplastic en stoere verhalen.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-07-2019 17:37
Rustig aan meid. Je loopt zelf te rellen, met je bubbeltjesplastic en stoere verhalen.
Jij wordt mijn eerste ooit op de negeer, wat een vervelende negatieve forummer ben je zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven