Is mijn kat te dun

12-07-2019 07:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me een beetje zorgen om mijn kat, ik vind hem nogal dun.
Je kan zijn ruggengraat en ribben voelen met aaien, maar vind zijn achterhand wat aan het invallen.
Bij bevoelen voel ik geen bobbels ( absessen ) en ik heb ook geen wondjes of teken kunnen ontdekken.

Nu is hij nooit een dikkerd geweest in tegenstelling tot zijn broertje en zusje ( zij zijn bij mijn tante ) Hij is indertijd ook een week langer bij de moeder gebleven omdat hij het onderspit delfde bij zijn broers en zussen.

Verder is hij vooral de avond/nacht buiten overdag slaapt hij veel, ik heb wel het idee dat hij de laatste dagen meer slaapt en zijn ogen het randje doen wat rozig aan. Hij is nu ruim een jaar en weegt net aan 1,5 kilo.
Hij heeft afgelopen zondag een wormkuur gehad ook krijgt hij preventief een vlooien pipetje.

Hij eet ook niet echt veel, ik geef hem voornamelijk kip zowel een brok ( Profine )als blikvoer ( Almo nature )
Als hij net aan 50 gram blikvoer eet is het veel en misschien net aan 20 gram brokjes. Heb meer soorten geprobeerd maar hij eet alleen kip.
Hij is wel aanhalig, wast zich, thuis is hij niet actief wat hij buiten doet geen idee hij komt altijd met vuile poten en een modderige buik thuis rond 7:00 gaat wat eten wast zich en gaat slapen.

Ik ga straks wel even om advies de dierenarts bellen, maar wil ook geen Piet paniek zijn.

Iemand die dit herkend?
Het is mijn eerste kat en ken eigenlijk op een echt oude kat die wat mager is na geen dunne katten in mijn omgeving dus misschien heb ik een vertekend beeld.
Foto?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou idd even een dierenarts bezoeken. Het ligt natuurlijk helemaal aan de bouw van het katje, maar ff ter vergelijking: mijn kitten van 12 weken oud woog vorige week bij de controle 1,54 kg.

Maar aan de andere kant heb ik vroeger ook een kat gehad die sowieso nooit zwaar was (rond de 2 kg), maar de laatste 5 jaar van haar leven woog ze ook telkens tussen de 1,3 en 1,6 kg. Ze is 17 geworden, en de dierenarts heeft nooit een reden kunnen vinden. Zolang ze geen pijn aangaf was het goed.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Dat invallen aan de achterkant ken ik wel van oude katten, maar als je kat pas een jaar is zou ik toch even langs de dierenarts gaan. Kan ook goed dat er niks aan de hand is en dat het gewoon een scharminkeltje is en blijft, maar dan weet je dat tenminste zeker.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ben geen dierenarts, maar ik vind hem erg mager. Onze poes is nu 1 en weegt 4 kilo, de vorige, kleine poes, woog 3 kilo.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je even langs de dierenarts gaat. Het kan zijn dat hij gewoon meer energie verbruikt (wilde nachten) dan hij tot zich neemt (weinig eten). Maar het kan ook wijzen op bijv een schildklierprobleem. Het is dus wel goed om dat even na te laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook even langs de da gaan. Mijn kat kreeg ik als broodmagere kitten die wekelijks bij de da zat. Hij moest niets meer erbij krijgen, anders was hij klaar, zei de arts. Na een jaar woog hij 3 kilo. En nu geloof ik 4/5 kilo.
Liever één keer te veel laten nakijken.
Alle reacties Link kopieren
Zou inderdaad overleggen met de dierenarts. Er hoeft niets aan de hand te zijn maar het is goed om hem even na te laten kijken.
huisduif wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:59
24.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb net een afspraak bij de da gemaakt kan er vanmiddag terecht met hem.
Ze vroeg of ik het aandurfde om wegens drukte het over het weekend te tillen, maar nee dat zie ik niet zo zitten, dus kon ik er toch nog tussen.

Better safe than sorry.

Ik kan geen foto's plaatsen.

Hij is denk ik buiten wel actief en is ook een fervent jager, maar zoals hij nu is vind ik het zorgelijk worden.
Zeker nu hij na de wormkuur juist meer ingevallen lijkt dan dat hij weer voller werd.

En misschien heb ik gewoon een lange dunne kater ( hij staat ook nog eens hoog op zijn poten ja ja moeders mooiste ;-) )
Maar wil het zekere voor het onzekere.
Goed dat je geen weekend wil wachten. Hoop dat hij niks mankeert!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het 100% van onze katten. Twee broertjes die alle vrijheid hebben. De ene is nachten van huis, vangt de ene muis na de andere. Is echt een jager. Poten en buik onder de modder, hoog op zijn poten, geen grammetje vet. Gebruikt zoveel energie met buiten spelen dat er niet tegenaan te eten is. In de zomer, als de volle wintervacht weg is, schrikken we ook altijd wel weer.
De ander heeft in de winter vaak nog een laagje vet. In de zomer is dat echt een scharminkeltje. Is nu 4, maar ziet er uit als een overjarige kitten.
Zijn beiden kerngezond, blijkbaar hun bouw. Hopelijk gaat dat ook op voor jouw katje!
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Onze kater was vroeger ook in de zomer een gratenbak. Mijn moeder zei altijd dat dat kwam doordat hij in die periode te veel kikkers at en dat hij daar mager van werd. Wij maakten ons niet zoveel zorgen en kater is ruim 18 geworden.

Maar goed dat je naar de dierenarts gaat. Ik hoop dat het meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het meteen laat checken! Hopelijk is het inderdaad gewoon zijn bouw. Het gewicht is wel erg weinig.
Ik heb een binnenkat van iets meer dan een jaar en die weegt bijna 7 kilo. Nog nooit zo'n zware kat gehad, maar dit is ook de dunste. Hij is lang en slank. Net zoals bij mensen kan het bij katten dus heel erg verschillen.
Hopelijk is er dus niets aan de hand met jouw kat!
Heeft hij misschien oosterse roots? Siamezen zijn bijvoorbeeld altijd slank.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
12-07-2019 08:37
Ik herken het 100% van onze katten. Twee broertjes die alle vrijheid hebben. De ene is nachten van huis, vangt de ene muis na de andere. Is echt een jager. Poten en buik onder de modder, hoog op zijn poten, geen grammetje vet. Gebruikt zoveel energie met buiten spelen dat er niet tegenaan te eten is. In de zomer, als de volle wintervacht weg is, schrikken we ook altijd wel weer.
De ander heeft in de winter vaak nog een laagje vet. In de zomer is dat echt een scharminkeltje. Is nu 4, maar ziet er uit als een overjarige kitten.
Zijn beiden kerngezond, blijkbaar hun bouw. Hopelijk gaat dat ook op voor jouw katje!
Je beschrijft inderdaad mijn kat, die nu overigens heerlijk ligt te slapen, zich genoeglijk uitrekte toen ik de kamer in kwam ( dan is hij helemaal zo een lange dunne lat )

Ik hoop dat er inderdaad niks is, maar wil het uitgesloten hebben moet er niet aan denken dat het misschien wel iets is en er dan te laat mee zijn. Ben zo gek om mijn lelijkerd :heart: die zo stik lief is.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
12-07-2019 09:05
Heeft hij misschien oosterse roots? Siamezen zijn bijvoorbeeld altijd slank.
Bij mijn weten niet.
Alle reacties Link kopieren
Carry_lm schreef:
12-07-2019 08:51
Onze kater was vroeger ook in de zomer een gratenbak. Mijn moeder zei altijd dat dat kwam doordat hij in die periode te veel kikkers at en dat hij daar mager van werd. Wij maakten ons niet zoveel zorgen en kater is ruim 18 geworden.

Maar goed dat je naar de dierenarts gaat. Ik hoop dat het meevalt.
Hij neemt wel vaak muizen of een vogel mee en een enkele keer is hij zelfs met een baby konijntje thuisgekomen ( hebben we kunnen redden en naar de wild opvang gebracht )
Met kikkers heb ik hem nooit gezien eigenlijk.

Het is wel echt een enorme jager.
Alle reacties Link kopieren
Gaat hij wel normaal op de bak? Mijn toen nog kitten had een giardia parasiet in zijn darmpjes. Hij was broodmager, verder niet ziekig maar wel dunnere poep. Duurde bijna 2 maanden voor hij eraf was en nu heeft hij een goed figuur :-D

Misschien een tip voor als je naar de dierenarts gaat, even een drolletje uit de bak meenemen in een zakje, als het nodig is kunnen ze dan gelijk check doen op parasieten.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Als hij veel belangstelling voor de buitenwereld heeft en zich fit gedraagt, dan zal hij niet iets ernstigs hebben lijkt mij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Precies een van mijn katers. En ik herken het zomergedrag ook van eerdere katten. Vooral dat slootgedrag.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je ff op controle gaat. Nou zijn sommige katten heel slank maar 1,5 kg is wel echt heel weinig.
LadyLola schreef:
12-07-2019 09:11
Ben zo gek om mijn lelijkerd :heart: die zo stik lief is.

:biggrin:

Goed dat je laat checken!
felice71 schreef:
12-07-2019 09:50
Gaat hij wel normaal op de bak? Mijn toen nog kitten had een giardia parasiet in zijn darmpjes. Hij was broodmager, verder niet ziekig maar wel dunnere poep. Duurde bijna 2 maanden voor hij eraf was en nu heeft hij een goed figuur :-D

Misschien een tip voor als je naar de dierenarts gaat, even een drolletje uit de bak meenemen in een zakje, als het nodig is kunnen ze dan gelijk check doen op parasieten.

Giardia is lastig te constateren. Kan zo zijn dat er wel Giardia is maar net niet in die drol de cysten te zien zijn.

Ik heb mijn magere schijtende katten (uit het buitenland) na overleg met de dierenarts een ontwormkuur gegeven die óók Giardia aanpakt.
Gewoon het zekere voor het onzekere.
En het hielp :-]
Alle reacties Link kopieren
En LadyLola, alles goed met je poezenvriendje? :cat:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Beter.Laat schreef:
12-07-2019 09:05
Heeft hij misschien oosterse roots? Siamezen zijn bijvoorbeeld altijd slank.
Mijn Siamese poes, superslank maar een en al spier, weegt al bijna 3 kilo...
Spieren wegen meer dan vet!
We hebben namelijk ook een gewone huistuin en keukenkat, met een grote hangbuik (en dat mag want ze is 17 inmiddels), en die weegt hetzelfde...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven