geen kinderen

12-07-2019 18:36 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
heehee ,

ik hoef al sinds ik jong ben als vrouw zijnde geen kinderen. ik ben er niet geschikt voor om moeder te worden, ik heb er geen behoefte aan en ik zie mijn toekomst niet met een kind erbij. ik heb een vriend die er hetzelfde over denkt.

alleen als mensen me dit vragen en ik gewoon zeg ‘nee ik wil geen kinderen’ , lijkt het alsof ik een schande ben voor de wereld. ik krijg vaak hele preken over waarom ik een kind MOET nemen. is het raar dat ik geen kinderen wil? ik dacht dat tegenwoordig normaal was als je geen kinderen wilde, maar het lijkt alsof je dan meteen een vreselijk voorbeeld bent voor ‘de vrouw’.
permis schreef:
14-07-2019 00:23
Tja,als het je al irriteert te lezen hoe iemand een keuze voor kinderen motiveert...

Ik ben blij met mijn leven en voel me dus totaal niet aangevallen als een ander iets heel anders beschrijft, meemaakt. Of me er over bevraagt.

En er wordt niks over jou gezegd, een ander zegt iets over zichzelf. Als je dat als een oordeel, of een 'trap na', of 'erom doen' ervaart.. is je eigen basis kennelijk wel heel kwetsbaar.
Dat laatste heb ik me totaal niet gerealiseerd. Ik dacht dat iedereen hier bewust achter keuzes stond. (En vond het wel interessant te lezen waarom mensen tot keuzes komen) Dus wat dat betreft sorry, niet beseft dat het bij velen kennelijk veel moeilijker ligt dan dat.
Je schrijft dat je denkt dat het leuker is als je een stel vormt mét kind zodat je alle ouderschapsfases doorloopt. Je schrijft het alsof het een voldongen feit is. Het is al anders als je schrijft dat jij dat vindt. Als ik zoiets lees en om me heen zie (dat ouderschapsfases verhaal) dan lijkt me dat helemaal niet leuker om toe te voegen aan mijn leven.

Maar ook dit stukje van je is weer ontzettend manipulatief. Je trekt een soort conclusie dat het bij sommige mensen een kwetsbaar punt is, dat had je je niet gerealiseerd en vervolgens maak je ook nog een sneer "oh ik dat dat het een bewuste keuze was" waarmee je impliceert dat je dan maar alles kunt oreren. Beetje vreemde reacties geef je.

Plus de hele essentie van het topic ontgaat je gewoon.
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 10:38
1.87% gewijzigd
Snowpink schreef:
14-07-2019 10:36
Je schrijft dat je denkt dat het leuker is als je een stel vormt mét kind zodat je alle ouderschapsfases doorloopt. Je schrijft het alsof het een voldongen feit is. Het is al anders als je schrijft dat jij dat vindt. Als ik zoiets lees en om me heen zie (dat ouderschapsfases verhaal) dan lijkt me dat helemaal niet leuker om toe te voegen aan mijn leven.

Maar ook dit stukje van je is weer ontzettend manipulatief. Je trekt een soort conclusie dat het bij sommige mensen een kwetsbaar punt is, dat had je je niet gerealiseerd en vervolgens maak je ook nog een sneer "oh ik dat dat het een bewuste keuze was" waarmee je impliceert dat je dan maar alles kunt oreren. Beetje vreemde reacties geef je.
Precies. Hij doet het erom. Of zij.
Alle reacties Link kopieren
Bewuste kinderloosheid confronteert mensen die wèl kinderen hebben met hun keuze. Dat maakt het een heikel punt, want hoe fijn ook, het hebben van kinderen is niet altijd even gemakkelijk.
snorriemorrie schreef:
14-07-2019 10:21
O ja, dat hoor ik ook vaak alleen ik heb wel 1 kind. Maar ook 'maar' 1 kind hebben is een reden om mij te degraderen, want wat weet ik nou over dingen als het druk hebben, een grote gezinswens hebben, ruzies op de achterbank etc. :rofl:
Zijn dat nou niet net de voordelen van maar 1 kind hebben? Lijkt mij dus eerder een upgrade.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
14-07-2019 07:26
Ik moet zeggen dat ik je post een vrij hoog braakgehalte vind hebben. ;)
En dan ben ik nog wel bewust kinderloos. Ik kan me vooral voorstellen dat het voor mensen die onvrijwillig kinderloos zijn, erg pijnlijk is om je reactie te lezen. En voor sommige mensen die bewust kinderloos zijn ook. Het komt over alsof hun leven nooit compleet, goed, volwaardig kan zijn en zij nooit blij/gelukkig kunnen zijn zonder kind en zonder relatie. En daar geloof ik dan weer niet in.
Oh, dan was het toch niet duidelijk genoeg, daar geloof ik namelijk ook helemaal niet in. Daarom schreef ik 'mijn ervaring' en 'ik vind' .
Voor mij werkt het zo, voor een ander weer anders. Allemaal prima, als dat is wat mensen willen. Iedereen maakt het mooiste van haar leven.
Alleen als er geen keuze is, is dat heel verdrietig.

Waarom de ene levenswijze als kwetsend wordt ervaren door anderen, terwijl dat andersom totaal niet aan de orde is, vind ik wél intrigerend.
Niemand met kinderen lijkt gekwetst door de keuzes en motivatie van bewust kinderlozen. Andersom voelen die keuzes kennelijk collectief als trappen. Wat is dat toch?

Heb het gevoel dat ik daar niet doorheen kom, dus laat verder maar hoor. Ga wat anders doen ;)
Zal jullie niet meer lastig vallen/kwetsen en veel plezier met dit topic - en met alles!
Ik ben er wel benieuwd naar of mensen kinderen willen en hun motivaties ervoor. Daar zit verder geen oordeel aan vast want ik zie van beide opties voor- en nadelen. Ik vraag er dus gewoon naar bij mensen, als ze het erover willen hebben, maar verder moet ieder het zelf weten. Er zijn ook al meer dan genoeg mensen op de wereld dus ik zie geen morele “noodzaak”, eerder het tegenovergestelde.
permis schreef:
14-07-2019 11:40
Oh, dan was het toch niet duidelijk genoeg, daar geloof ik namelijk ook helemaal niet in. Daarom schreef ik 'mijn ervaring' en 'ik vind' .
Voor mij werkt het zo, voor een ander weer anders. Allemaal prima, als dat is wat mensen willen. Iedereen maakt het mooiste van haar leven.
Alleen als er geen keuze is, is dat heel verdrietig.

Waarom de ene levenswijze als kwetsend wordt ervaren door anderen, terwijl dat andersom totaal niet aan de orde is, vind ik wél intrigerend.
Niemand met kinderen lijkt gekwetst door de keuzes en motivatie van bewust kinderlozen. Andersom voelen die keuzes kennelijk collectief als trappen. Wat is dat toch?

Heb het gevoel dat ik daar niet doorheen kom, dus laat verder maar hoor. Ga wat anders doen ;)
Zal jullie niet meer lastig vallen/kwetsen en veel plezier met dit topic - en met alles!
Dit is wel exemplarisch voor wat TO aankaart in de OP. Een prima topic met mensen met hun ervaringen als kindvrije wordt gekaapt door iemand die voortplanten heilig verklaard heeft en hij/zij vertrekt vervolgens op hoge poten omdat niemand hier zin heeft in dat gedram.

Nee natuurlijk kom je er op die manier niet doorheen. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
14-07-2019 11:42
Ik ben er wel benieuwd naar of mensen kinderen willen en hun motivaties ervoor. Daar zit verder geen oordeel aan vast want ik zie van beide opties voor- en nadelen. Ik vraag er dus gewoon naar bij mensen, als ze het erover willen hebben, maar verder moet ieder het zelf weten. Er zijn ook al meer dan genoeg mensen op de wereld dus ik zie geen morele “noodzaak”, eerder het tegenovergestelde.
Maar waarom zou er meer motivatie aan zijn dan 'ik wil het niet', of 'ik wil het wel'.
Wat dat betreft vind ik het wel vergelijkbaar met bijv iets niet lusten. Hoezo zou je dat moeten/kunnen motiveren?
Of waarom je voor een bepaald beroep kiest en niet voor een ander beroep.
Ik denk dat heel veel 'bewuste' keuzes lang zo bewust niet zijn als mensen denken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
14-07-2019 11:40
Waarom de ene levenswijze als kwetsend wordt ervaren door anderen, terwijl dat andersom totaal niet aan de orde is, vind ik wél intrigerend.
Niemand met kinderen lijkt gekwetst door de keuzes en motivatie van bewust kinderlozen. Andersom voelen die keuzes kennelijk collectief als trappen. Wat is dat toch?
Een aspect daarvan is dat (bewust) kinderloze vrouwen best zwaar in de minderheid (<25%) zijn ten opzichte van vrouwen met kinderen (bewuste keuze daarover).
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2004/22 ... ingsniveau
Dus er zijn minder kinderloze vrouwen om iets te zeggen over meer vrouwen met kinderen.

Maar mensen met kinderen kunnen opmerkingen krijgen over hun ouderschap, ook door bewust kinderlozen. Bijvoorbeeld als de opvoeding niet lukt door wat dan ook. Mogelijk worden ze daardoor gekwetst.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
14-07-2019 11:40

Waarom de ene levenswijze als kwetsend wordt ervaren door anderen, terwijl dat andersom totaal niet aan de orde is, vind ik wél intrigerend.
Niemand met kinderen lijkt gekwetst door de keuzes en motivatie van bewust kinderlozen. Andersom voelen die keuzes kennelijk collectief als trappen. Wat is dat toch?
Huh? Ik lees exact het tegenovergestelde: mensen met kinderen lijken juist wel gekwetst door bewust kinderlozen en roepen ze daarom ter verantwoording: alsof het feit dat iemand geen kinderen wil tegelijk een oordeel imhoudt over iemand die wel kinderen wil.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zenzeo schreef:
14-07-2019 10:40
Bewuste kinderloosheid confronteert mensen die wèl kinderen hebben met hun keuze. Dat maakt het een heikel punt, want hoe fijn ook, het hebben van kinderen is niet altijd even gemakkelijk.
Voor veel mensen nog steeds een vanzelfsprekendheid, denk ik (zolang er geen duidelijk 'liever niet'-gevoel is, gebeurt het gewoon). Maar tegelijkertijd worden er steeds vaker steeds meer eisen aan een relatie gesteld, aan werk/carrière, het leven in het algemeen (geluk nastreven en etaleren, etc). Dat gaat wringen. En sommige mensen lijken daar pas bij stil te staan op het moment dat het al realiteit is. Plus: het leven loopt zoals het looot, dus je kunt ook te maken krijgen met dingen als ernstige ziekte. Ik vermoed dat ik er dan weer te zwaar over denk voor mezelf. Maar in gesprekken hierover hoor ik toch ook regelmatig van mensen mét kinderen: niet aan beginnen als je niet echt die wens hebt. Misschien dat sommigen pas achteraf beseffen: shit, het is een keuze!
kindrebel schreef:
14-07-2019 12:00
Dit is wel exemplarisch voor wat TO aankaart in de OP. Een prima topic met mensen met hun ervaringen als kindvrije wordt gekaapt door iemand die voortplanten heilig verklaard heeft en hij/zij vertrekt vervolgens op hoge poten omdat niemand hier zin heeft in dat gedram.

Nee natuurlijk kom je er op die manier niet doorheen. :facepalm:

Inderdaad. Passief agressief much.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-07-2019 12:11
Huh? Ik lees exact het tegenovergestelde: mensen met kinderen lijken juist wel gekwetst door bewust kinderlozen en roepen ze daarom ter verantwoording: alsof het feit dat iemand geen kinderen wil tegelijk een oordeel imhoudt over iemand die wel kinderen wil.
Right!
Solomio schreef:
14-07-2019 12:11
Huh? Ik lees exact het tegenovergestelde: mensen met kinderen lijken juist wel gekwetst door bewust kinderlozen en roepen ze daarom ter verantwoording: alsof het feit dat iemand geen kinderen wil tegelijk een oordeel imhoudt over iemand die wel kinderen wil.

Dit inderdaad. Het is eerder andersom. Mensen met kinderen die moeite hebben met mensen zonder kinderen.
baukelien schreef:
14-07-2019 11:42
Ik ben er wel benieuwd naar of mensen kinderen willen en hun motivaties ervoor. Daar zit verder geen oordeel aan vast want ik zie van beide opties voor- en nadelen. Ik vraag er dus gewoon naar bij mensen, als ze het erover willen hebben, maar verder moet ieder het zelf weten. Er zijn ook al meer dan genoeg mensen op de wereld dus ik zie geen morele “noodzaak”, eerder het tegenovergestelde.
Herkenbaar. Ik vraag ook wel eens aan iemand hoe hij/zij erin staat (alleen of als stel). Ik merk wel dat ik voorzichtig ben daarmee. Je komt ineens wel dichtbij of zo. Misschien maak ik ook dat te groot, maar liever dat dan het gestamp in een porseleinkast.
3thee schreef:
12-07-2019 19:11
Ik ken iemand die daarvoor haar nichtjes en neefjes inzet. Heel vervelend is dat eigenlijk. Ze wil dan geen kinderen, maar wel regelmatig regelen dat haar ouders iets met de kleinkinderen gaan doen, of ze geeft ze opdracht om iets te tekenen of zo. Had dan zelf wat gebaard, denk ik dan.

Dus dat zou ik afraden :-)
Ik snap dit verhaal niet.
permis schreef:
14-07-2019 11:40
Oh, dan was het toch niet duidelijk genoeg, daar geloof ik namelijk ook helemaal niet in. Daarom schreef ik 'mijn ervaring' en 'ik vind' .
Voor mij werkt het zo, voor een ander weer anders. Allemaal prima, als dat is wat mensen willen. Iedereen maakt het mooiste van haar leven.
Alleen als er geen keuze is, is dat heel verdrietig.

Waarom de ene levenswijze als kwetsend wordt ervaren door anderen, terwijl dat andersom totaal niet aan de orde is, vind ik wél intrigerend.
Niemand met kinderen lijkt gekwetst door de keuzes en motivatie van bewust kinderlozen. Andersom voelen die keuzes kennelijk collectief als trappen. Wat is dat toch?


Heb het gevoel dat ik daar niet doorheen kom, dus laat verder maar hoor. Ga wat anders doen ;)
Zal jullie niet meer lastig vallen/kwetsen en veel plezier met dit topic - en met alles!
Waar heb je het over? Dit staat nergens en dat was ook niet de reden van het commentaar op je post.

Het is een beetje een mindfuck om met jou te communiceren merk ik. Je legt mensen woorden in de mond en gaat daarop voort borduren terwijl het daar helemaal niet over gaat. Bizar.
Mensen met kinderen zullen zich overigens minder snel uitspreken over het feit dat ze jaloers zijn op kinderlozen. Dat is toch een beetje een taboe.
Solomio schreef:
14-07-2019 12:02
Maar waarom zou er meer motivatie aan zijn dan 'ik wil het niet', of 'ik wil het wel'.
Wat dat betreft vind ik het wel vergelijkbaar met bijv iets niet lusten. Hoezo zou je dat moeten/kunnen motiveren?
Of waarom je voor een bepaald beroep kiest en niet voor een ander beroep.
Ik denk dat heel veel 'bewuste' keuzes lang zo bewust niet zijn als mensen denken.
Ook waar. Ik zou het gewoon zien als een leuk gespreksonderwerp, omdat het gaat om hoe mensen in het leven staan. Misschien niet zozeer vanuit uitgebreide motivering, maar mensen zullen er wel een beeld bij hebben van de toekomst. Ik vind dat wel leuk, juist omdat ik dat beeld niet heb voor mezelf en gewoon om een beetje te 'fantaseren' of zo. Ik vond het ook best bijzonder toen mijn jongere zus een kind kreeg, omdat zij en haar partner ineens ook ouders waren. Tof om te zien hoe ze dat oppakken. Inmiddels ben ik er zeg maar meer aan gewend en boeit het me niet zo meer omdat ze - flauw gezegd - nu 'gewoin een van de vele stellen met kind' zijn, iets wat voor mij wat verder van mijn belevingswereld afstaat (en er is ook niet bijzonder veel contact). Nou ja, ben wel nieuwsgierig of ze ook een tweede zouden willen, maar heb daar geen enkel waardeoordeel over.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
14-07-2019 12:05
Een aspect daarvan is dat (bewust) kinderloze vrouwen best zwaar in de minderheid (<25%) zijn ten opzichte van vrouwen met kinderen (bewuste keuze daarover).
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2004/22 ... ingsniveau
Dus er zijn minder kinderloze vrouwen om iets te zeggen over meer vrouwen met kinderen.
Klopt, maar daarom mogen ze er nog wel zijn. Homoseksuelen zijn in de minderheid, maar zij mogen er ook zijn. En mensen zijn zoals ze zijn en zolang ze niemand daarmee in de weg zitten of kwetsen moet dat kunnen. Overigens komen er steeds meer vrouwen bij die er voor kiezen om niet aan kinderen te beginnen.
madamzonderm schreef:
14-07-2019 12:05
Maar mensen met kinderen kunnen opmerkingen krijgen over hun ouderschap, ook door bewust kinderlozen. Bijvoorbeeld als de opvoeding niet lukt door wat dan ook. Mogelijk worden ze daardoor gekwetst.
Vooral vrouwen krijgen altijd opmerkingen en kritiek. Van andere vrouwen. Ongelofelijk maar waar. En moeders liggen nog veel meer onder vuur. Maar niet door kinderlozen, maar door andere moeders en daarvoor hebben ze de term "moedermaffia' in het leven geroepen. Dus waarom zich vooral storen aan kinderlozen wanneer die een opmerking zouden maken?
Solomio schreef:
14-07-2019 12:11
Huh? Ik lees exact het tegenovergestelde: mensen met kinderen lijken juist wel gekwetst door bewust kinderlozen en roepen ze daarom ter verantwoording: alsof het feit dat iemand geen kinderen wil tegelijk een oordeel imhoudt over iemand die wel kinderen wil.
Dat is hoe ik het ervaar. Als ik vroeger aangaf geen kinderen te willen, leken ze echt in de wiek geschoten zoals ze op mij reageerden. Aanvallend. En aanvallen is de beste verdediging dus moesten ze kennelijk hun eigen keuze verdedigen.
Vixxen schreef:
14-07-2019 12:15
Dit inderdaad. Het is eerder andersom. Mensen met kinderen die moeite hebben met mensen zonder kinderen.

Ik ken vooral beiden.

Kinderlozen die mensen met kinderen egoistisch vinden en mensen met kinderen die hetzelfde denken over kinderlozen. Maar dan wel over verschillende aspecten.

Mijn maakt het niet uit. wel of geen kinderen. Snap beiden meer dan prima.

Ik heb gewoon moeite met alle mensen die zonodig hun mening als de juiste zien en overal een oordeel over moeten vellen en dat dan ook nog eens moeten uiten naar anderen ongevraagd. Vooral dat laatste komt me een beetje de strot uit.
Ik denk dat vooral onzekere mensen zich snel aangevallen voelen door andersdenkende mensen. Als je gewoon met zelfvertrouwen achter je eigen keuze(s) staat dan kan het je niks schelen of een ander er anders over denkt. Ik denk dat dit wel voor beide kanten geldt.

Overigens heb ik het dan over neutrale opmerkingen over het wel/niet hebben van kinderen. Als iemand zijn mening bij een ander door de strot probeert te duwen is dat sowieso gewoon irritant.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-07-2019 13:02


Ik heb gewoon moeite met alle mensen die zonodig hun mening als de juiste zien en overal een oordeel over moeten vellen en dat dan ook nog eens moeten uiten naar anderen ongevraagd. Vooral dat laatste komt me een beetje de strot uit.
Ik vind dat je vooral bij je gevoel moet blijven. Het is alleen wél zo, dat als je kinderen wil, dan moet je daar 2x zo goed over nadenken als wanneer je er géén wil. Omdat in het eerste geval de consequenties niet alleen voor jezelf zijn maar ook voor de kinderen, en in het tweede geval alleen voor jezelf.
Dus wil je je vrijheid ervoor opofferen, kun je er voor ze zijn, ben je er mentaal toe in staat zodat ze een normale veilige basis bij je kunnen krijgen? Je kunt niet alleen maar denken "IK WIL" maar moet ook denken aan "wat hebben kinderen nodig om de kans dat ze later gelukkige mensen worden te optimaliseren".
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het komt doordat heel veel mensen het in eerste instantie altijd verbazend vinden dat andere mensen andere keuzes maken dan zijzelf.
Soms op een lullige manier.
Zo eens in de zoveel tijd kom je op de gekste plekken en momenten mensen tegen die dat op nogal lompe wijze ventileren, maar daar moet je maar gewoon schijt aan hebben lijkt me, ik heb zoal gehoord: huh, zo jong al een kind?, huh, maar twee kinderen?, huh, heb je nog nooit gebackpackt? Huh, heb jij niet gestudeerd? Huh, ben jij getrouwd?
En nog heel veel meer. Maar wel het allermeest is er geschokt gereageerd op het feit dat ik op mn 27e gewenst zwanger was, daar heb ik echt de gekste reacties op gehad.

Ik probeer altijd maar te denken, ach ik heb maar heel even last van zo'n opmerking, die persoon is blijkbaar altijd zo en voor wie is dat nou het ergste? En doorrrrrr...
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
14-07-2019 13:08
Ik vind dat je vooral bij je gevoel moet blijven. Het is alleen wél zo, dat als je kinderen wil, dan moet je daar 2x zo goed over nadenken als wanneer je er géén wil. Omdat in het eerste geval de consequenties niet alleen voor jezelf zijn maar ook voor de kinderen, en in het tweede geval alleen voor jezelf.
Dus wil je je vrijheid ervoor opofferen, kun je er voor ze zijn, ben je er mentaal toe in staat zodat ze een normale veilige basis bij je kunnen krijgen? Je kunt niet alleen maar denken "IK WIL" maar moet ook denken aan "wat hebben kinderen nodig om de kans dat ze later gelukkige mensen worden te optimaliseren".
Geloof me, ik ken heel wat moeders die daar totaal niet over na hebben gedacht. Met alle vervelende gevolgen van dien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven