Zingen in een koor, wie doet dát?

30-03-2009 21:30 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Forummers,

In mijn jonge jaren ben ik ooit eens gevraagd door een kennis van een buur die daar op bezoek was en mij door mijn open raam vrijuit hoorde zingen, om in zijn bandje te komen zingen.

Ik was gevleid, maar durfde niet! Ik kende de jongens van dat bandje vaag, het was een bepaalde 'scene' waar heel wat meiden uit mijn middelbare schoolklas graag bij wilden horen.

En ik werd gevraagd om te komen zingen. Ik heb echt gezegd dat ik niet durfde, die jongen heeft een paar dagen later weer gebeld, maar bij het idee kreeg ik het spaans benauwd, dus het bleef nee.

Ook altijd enigszins gegeneerd als ik zing in de wetenschap dat anderen mij zouden kunnen horen, maar ben ik alleen thuis, dan zing ik ongeremd mee met mijn favoriete cd's

Maar ergens deep down lijkt het mij zo heerlijk om met anderen te zingen, op de manier van "goh, als ik dát nou eens zou durven".

Een koor, zou dat wat voor mij zijn?

Ik zoek info op internet, en in de buurt waar ik woon zijn zo al drie koren, waar mensen die willen zich aan kunnen sluiten.

Maar dan, ik heb geen verstand van muziek, ik weet niet eens wat voor een stem ik heb.

Hoe werkt dat bij een koor?

Moet je eerst laten horen dat je niet vals zingt?

Moet je voorzingen?

En als dat zo zou zijn, durf ik dan mijn mond open te doen?

En is het eigenlijk niet alleen iets voor oude dames? (bij korenslag heb ik gezien dat dat niet zo is, maar het beeld dat ik heb, wil niet wijken).

Ik wil wel, maar ergens zit er die rem.

Wie onder de forummers zingt er bij een koor?

Heb je ook een drempel moeten nemen om daadwerkelijk je mond open te doen?

Ik ben benieuwd of er reakties komen.

Perel.
Ik! Ik zit bij een heel leuk pop-koor met een hele enthousiaste dirigente, we krijgen altijd onze partijen in schrift en met noten maar volgens mij kan de helft ze niet lezen, ja, of het omhoog of omlaag gaat.

Zingen in een koor betekend volgens mij dat je vooral goed moet kunnen luisteren en een beetje timing hebt, en dat lukt al snel als je ook lekker met de radio mee kunt zingen.

Ik moest wel voorzingen voor de dirigente, een paar toponladders en Isn't she lovely, van Stevie Wonder.

Leuk om te doen hoor!
Jij bent wel enthousiast, Minirenata
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik zit ook bij een koor.. heb er helaas heel weinig tijd voor en ga dus lang niet altijd (oeps) maar vind het wel heel leuk. We zingen een heleboel verschillende stijlen, van david bowie tot justin timberlake.

Bij ons mag je ook 3 keer meedoen en dan heb je daarna een korte stemtest waarin je vaak een van de liedjes voor moet zingen dat we dan voor de pauze hebben gedaan. Niet moeilijk en niet heel hoog niveau ofzo. Gewoon gezellig
quote:hans66 schreef op 01 april 2009 @ 11:46:

[...]

Wat is dan feitelijk het verschil? .

Met van blad zingen wordt bedoeld, het op het eerste gezicht een stukje zingen dat genoteerd staat, iets dat je nog nooit hebt gezien dus. Dit noemt men ook wel "prima vista" zingen.

Noten kunnen lezen is gewoon letterlijk noten kunnen ontcijferen en begrijpen wat er staat.

Maar inderdaad, een goed muzikaal gehoor is eigenlijk veel belangrijker en dat de stemmen mooi met elkaar mengen is waar het oa om draait in een koor.
Ik heb jaren in een koortje gezongen, dat was heel erg leuk.

VWB de bladmuziek: ik kan niet prima vista zingen.

In ieder geval niet zoals Zamirah het omschrijft, dat ik van een stuk bladmuziek weet wat ik hoe hoog en in welk ritme moet zingen. Als ik het 1 keer gehoord heb, kan ik wel aan de noten zien wanner ik m'n klep moet houden, wanneer ik omhoog of omlaag moet, etc.

Ik zou willen dat ik er de tijd weer voor had, want ik mis het ontzettend, het zingen.

Koortje was trouwens klein, een man of 15 max. Varierend in leeftijd van 25 tot 55. We zongen musicaldingen, oud-ierse en oudNL dingen, gospels, pop en hebben onder luid protest de echt stichtelijke dingen uit het repertoire weten te krijgen
quote:Zamirah schreef op 01 april 2009 @ 18:27:

Met van blad zingen wordt bedoeld, het op het eerste gezicht een stukje zingen dat genoteerd staat, iets dat je nog nooit hebt gezien dus. Dit noemt men ook wel "prima vista" zingen.

Aha. De dirigent en mijn zanglerares zei dat ik daar goed in was. Als tenor zing je zelden de oorspronkelijke melodie. Je zingt vaak dezelfde tekst maar je zingt andere noten. De liedjes die ik alleen zing, zing ik te precies van blad. Het zijn vaak geen onbekende liedjes. "Je kunt beter naar Youtube luisteren, maar welk op de tekst letten," zegt de zanglerares steeds tegen mij.

quote:Noten kunnen lezen is gewoon letterlijk noten kunnen ontcijferen en begrijpen wat er staat.

Aha, bedankt. En ja, dan zie ik zelf ook, dat er een verschil is tussen van blad zingen en noten lezen.

quote:Maar inderdaad, een goed muzikaal gehoor is eigenlijk veel belangrijker en dat de stemmen mooi met elkaar mengen is waar het oa om draait in een koor.Ja. Ik kan bijvoorbeeld direct horen dat - tijdens het repetitie - sommige koorleden hun noten op de verkeerde hoogte zingen of verkeerde timing hebben. En dat hoort de dirigent dan ook. Stemmen kunnen mooi met elkaar mengen, als de timing goed is, en als de andere partijen dan de sopraan goed van blad kunnen lezen. Sommige koorleden kunnen dat niet, dus dan zingt de dirigent dan voor en daar wordt dan mee geoefend. Er wordt dus monofoon gezongen. En dan de andere partijen erbij.
World of Warcraft: Legion
Ik kan geen noten benoemen (a, f, bes, hoge c bijv.) maar ik kan wel ongeveer lezen wat er staat. Hoe lang een toon moet worden aangehouden, wat een halve of hele rust is, waar ik weer moet inzetten etc. En dat is heel wat meer dan veel leden in mijn koor.

Het is trouwens veel beter om goed naar de dirigent te kijken (en de tekst uit je hoofd te leren) dan in je muziek te kijken, want hij geeft vaak een heel eigen muzikale invulling aan een nummer.

Het staat heel knullig als een koor constant in de mappen staat te turen.
Ik kan geen noten benoemen (a, f, bes, hoge c bijv.) maar ik kan wel ongeveer lezen wat er staat. Hoe lang een toon moet worden aangehouden, wat een halve of hele rust is, waar ik weer moet inzetten etc. En dat is heel wat meer dan veel leden in mijn koor.

Het is trouwens veel beter om goed naar de dirigent te kijken (en de tekst uit je hoofd te leren) dan in je muziek te kijken, want hij geeft vaak een heel eigen muzikale invulling aan een nummer.

Het staat heel knullig als een koor constant in de mappen staat te turen.
Jaaa, ik zing ook bij een koor!

Ben jaaaren terug ('80-jaren) begonnen bij het kinderkoor en wilde juiste heel graag solo-zingen, maar mocht dit niet omdat ik niet popi jopie was.

Daarna ben ik - na een hele tijd niet gezongen te hebben -begonnen bij een jongerenkoor van de kerk (uh jongeren: ik was met mijn 25 lentes de jongste, de anderen waren in de 40 en 50).

Omdat ik dit koor te weinig professioneel vond (de dirigent kon zelf geen noten lezen!!) ben ik op zoek gegaan naar een ander professioneler koor. Daar kwm ik niet door de stem test vanweg een technisch probleem, waar ik m.i. géén last van had. Op aanraden ben ik toen klassieke zanglessen gaan nemen en mijn zangleraar gaf ook aan dat er van dat technische probleem geen sprake was. Sterker nog: hij (en anderen overigens ook) is erg enthousiast over mijn klassieke hoge sopranenstem! :D

Momenteel zing ik bij een nieuw popkoor bij mij de buurt met veel enthousiaste jongeren (tussen de 20 en 40) en voor ons koor moeten leden een stemtest doen. Ik maak me daar persoonlijk geen zorgen over; weet inmiddels wel wat ik kan (en ook niet).

Ik heb ooit leren noten lezen (toen ik nog maar 6 jaar was) en alles is dus weggezakt, maar gelukkig heb ik een goed muzikaal gehoor.

Van andere koren weet ik dat ze ook met behulp van midifiles (soort mp3) oefenen. Zo kun je ook buiten de repetities om oefenen. Ideaal.
quote:Silky schreef op 02 april 2009 @ 09:55:

Ben jaaaren terug ('80-jaren) begonnen bij het kinderkoor en wilde juiste heel graag solo-zingen, maar mocht dit niet omdat ik niet popi jopie was.

Dat vind ik trouwens vreemd. Voor de zangleraren die ik heb gehad, maakt het niet uit of je popie jopie bent, of hoe je stem klinkt (bij juiste ademhaling en voldoende ademsteun). Wel of je goed kunt zingen.

quote:Omdat ik dit koor te weinig professioneel vond (de dirigent kon zelf geen noten lezen!!) ben ik op zoek gegaan naar een ander professioneler koor.

Vind ik trouwens vreemd. Mijn dirigenten begeleidden het koor met de piano. Een van mijn dirigenten gebruikte een sequencer (ik geloof Sibelius of zo) om naast de sopraanpartij, de alt-, de tenor- en de baspartij te componeren zodat het goed klinkt. Ik houd niet zo van koren waarbij alleen een vrouwen- en een mannenpartij zijn, ik wil een koor met sopraan-, alt-, tenor- en baspartij.

quote:Daar kwm ik niet door de stem test vanweg een technisch probleem, waar ik m.i. géén last van had.

Wat voor probleem zou je hebben dan?

quote:Momenteel zing ik bij een nieuw popkoor bij mij de buurt met veel enthousiaste jongeren (tussen de 20 en 40) en voor ons koor moeten leden een stemtest doen. Ik maak me daar persoonlijk geen zorgen over; weet inmiddels wel wat ik kan (en ook niet).

Een echte stemtest heb ik niet gehad, want een van mijn dirigenten - ik schreef het al eerder - was ook mijn zanglerares.

quote:Ik heb ooit leren noten lezen (toen ik nog maar 6 jaar was) en alles is dus weggezakt, maar gelukkig heb ik een goed muzikaal gehoor.

Ik leerde noten lezen met blokfluit, en later met orgel. Ik ben - enigszins off-topic - in de richting gegaan van de electronische muziek (keyboard, synthesizer, music workstation, combi-apparaat).

Een goed gehoor heb ik altijd gehad, alleen het laatste jaar oorsuizen. Dat hoeft m.i. geen beletsel te zijn.
World of Warcraft: Legion
Mag ik meezingen? Als nachtegaaltje?
@ Hans66:

De dirigente van het kinderkoor was geen opgeleide dirigent, maar deed het gewoon voor de hobby. Zij was beinvloedbaar en daarom gaf ze de voorkeur aan de populaire leden en die met een grote mond.

Het stemtechnische probleem wat ik zou hebben noem ik liever niet ivm. herkenbaarheid.

Bij dit koor hebben we ook vier partijen: mannen (ofwel bassen), alten, eerste en tweede sopraan. Ikzelf zing eerste sopraan.
Voor iedereen die houdt van zingen is het misschien leuk om van 17 t/m 26 juli 2009 een dagje naar Utrecht te komen. Op verschillende mooie locaties (kerken) worden workshops gegeven voor zangers van elk niveau, je kunt o.a. je stem laten beoordelen door bekende dirigenten. Nog leuker is dat een groot deel van het programma gratis is, je kunt gratis meedoen aan de open singing, karaoke zingen, kijken naar optredens van koren uit de hele wereld, kijken naar de zingende botenparade en nog veel meer..Je kunt zelfs meehelpen wanneer je dat leuk vindt!

Klik hier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven