Linnen

16-07-2019 16:17 22 berichten
Hello,

Nog even een topic van deze kersverse op zichzelf wonende :A:

Heb een heerlijk linnen dekbedovertrek gekocht en wil deze gaan wassen omdat hij na 1 dag al stofjes op mijn witte laken afgeeft, dus wassen lijkt me slim.
Nu ben ik een typische student zonder geld en heb ik net in de aanbieding Robijn wasmiddel voor kleur gekocht. Kan het kwaad als ik mijn antraciet-kleurige dekbedovertrek met kleurwasmiddel was? Ben normaal echt heel makkelijk met wassen (alles wat niet heel mooi of belangrijk is op kleur sorteren, kleurwasmiddel, 40 graden wassen en klaar) maar hecht best wel waarde aan dit mooie beddengoed :lol: Of moet ik echt nog even investeren in wasmiddel voor zwarte/donkere was?
antraciet is toch een kleur? Gewoon wassen dus.
Eerste keer wassen? Gewoon met enkel schoonmaakazijn. Dat beschermt de kleur en kan niks aantasten.
als je het maar niet met 'wit' wasmiddel wast is het prima, daar zit vaak een bleekmaker in.
gizzmo-returns schreef:
16-07-2019 16:20
antraciet is toch een kleur? Gewoon wassen dus.
Klopt maar het is heel donkergrijs dus daarom twijfel ik haha.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je geen wasmiddel voor witte was neemt, kan er niks mis gaan.
Gewoon wassen met dat spul, niet te hard centrifugeren en dan redelijk nat netjes uithangen. Linnen kan enorm kreuken.
Je kunt gewoon de Robijn voor gekleurde was gebruiken.

Zelf gebruik ik voor alle bonte was altijd Ariel vloeibaar en dan de original versie. De kleuren blijven prima.

Wel raad ik je aan om de slopen en het overtrek allebei tegelijk te wassen. Door het wassen verkleurt je overtrek altijd wel een klein beetje. Dat valt natuurlijk steeds meer op.

Ooit eens op het vliegveld een man in een afritsbroek zien lopen. Hij had hem duidelijk ook als korte broek gebruikt en de pijpen meestal niet meegewassen. Dat was heel duidelijk te zien nu hij de pijpen er aan geritst had.
Superuser2018 schreef:
16-07-2019 16:37
Gewoon wassen met dat spul, niet te hard centrifugeren en dan redelijk nat netjes uithangen. Linnen kan enorm kreuken.
nat uithangen idd.
en het kleurwasmiddel is prima.
Geen andere spullen erbij doen. het kan afgeven.
Don't cry, buy a bag and move on.
wilma36 schreef:
16-07-2019 16:43
Wel raad ik je aan om de slopen en het overtrek allebei tegelijk te wassen. Door het wassen verkleurt je overtrek altijd wel een klein beetje. Dat valt natuurlijk steeds meer op.

Ooit eens op het vliegveld een man in een afritsbroek zien lopen. Hij had hem duidelijk ook als korte broek gebruikt en de pijpen meestal niet meegewassen. Dat was heel duidelijk te zien nu hij de pijpen er aan geritst had.
Ik denk dat de zon meer aan dit verschil bijgedragen heeft. Hij had ze ook in de zon moeten dragen 8-)

Verder goede tip.
Ik zou me eerder druk maken om de kreukels (ik haat strijken) dan het wasmiddel. Desnoods gooi je er natuurazijn bij, dat is voor kleur behoud.
En vooral alles binnenstebuiten wassen.
En niet hoger dan veertig graden.
Linnen is heerlijk om onder te slapen trouwens. Welk merk heb je ?
Ik ben er later achtergekomen dat Ariël veel beter is in kleurbehoud. Dus als je je dekbed echt mooi wil houden, dan was je het met Ariël (compact Kleur&Stijl poeder)😉
Ook is het beter in vlekken weghalen.

Maar als je kleurwasmiddel gebruikt van Robijn, dan is op zich gewoon prima.
Gekopbloemen schreef:
16-07-2019 17:25
Linnen is heerlijk om onder te slapen trouwens. Welk merk heb je ?
Bij de Ikea gehaald! Was in de aanbieding 40 euro.
Weinig geld en dan Robijn kopen, die snap ik niet helemaal. Tip: Formil van de Lidl.
.
Anoniem262821034 schreef:
16-07-2019 17:54
Weinig geld en dan Robijn kopen, die snap ik niet helemaal. Tip: Formil van de Lidl.
Was nu 60% korting, dus heb twee van die grote flessen ingeslagen die ik normaal voor dezelfde prijs van een ander merk had kunnen halen idd. Nu kan ik een tijd met Robijn wassen :) Als het op is en er zijn geen aanbiedingen ga ik over op jouw tip!
Mooi ! Mooie aanbieding gevonden !
Anoniem262821034 schreef:
16-07-2019 17:54
Was na Ariël, de poedervariant die ik hier noemde, het beste uit de test bij de Consumentenbond. Samen met de Una van de Aldi.
Oh en nog een andijvie wastip:

Je hebt van die doekjes tegen het verkleuren van de was, die werken geniaal.

Als het de Pudervida is, je dekbed van de IKEA, dan mag je m ook op 60C wassen. Dat doen wij altijd bij ons beddengoed ivm huisstofmijt.
chaoticinternetnerd schreef:
16-07-2019 18:33
Was nu 60% korting, dus heb twee van die grote flessen ingeslagen die ik normaal voor dezelfde prijs van een ander merk had kunnen halen idd. Nu kan ik een tijd met Robijn wassen :) Als het op is en er zijn geen aanbiedingen ga ik over op jouw tip!

:thumbsup:
.
Bonnieux schreef:
16-07-2019 21:29
Oh en nog een andijvie wastip:

Je hebt van die doekjes tegen het verkleuren van de was, die werken geniaal.

Als het de Pudervida is, je dekbed van de IKEA, dan mag je m ook op 60C wassen. Dat doen wij altijd bij ons beddengoed ivm huisstofmijt.

Ja die hebben pas nog een lichte was bij mij gered! :O Ik had een lichte boodschappentas met een plaatje erop erbij gedaan, maar kennelijk hield die niet van wassen want het plaatje is bijna volledig verdwenen, ook al was het op 30 graden. (En het doekje dus erg verkleurd).
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven