Hoeveel zakgeld 1e klaas middelbare school?
woensdag 17 juli 2019 om 12:42
Hallo allemaal,
Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?
Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.
Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?
Heel benieuwd...
Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?
Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.
Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?
Heel benieuwd...
woensdag 17 juli 2019 om 16:28
woensdag 17 juli 2019 om 16:29
Ja maar een kind van 15 is anders he? Tsja ik gaf bijles paar keer per week. Kreeg ik 10 a 15 euro voor. En werkte in een kroeg. Betaalde goed, mijn ouders vonden het raar om mij te straffen dat ik goed betaalde bijbaantjes had.

woensdag 17 juli 2019 om 16:30
Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 16:20Zoon kreeg in de brugklas 5 euro per week en nu in Havo-4 nog steeds 5 euro per week. Geen bijbaantje, hij spaart van zijn zakgeld.
Zo net op de camping wel 50 euro gevangen door een bejaard echtpaar te helpen bij het poetsen van de caravan.
Zo zeg! Dat is een hoop geld. Of heeft hij daar een hele dag voor staan poetsen?

woensdag 17 juli 2019 om 16:32
Mijn zoon kreeg in de brugklas 17,50 en dat was het hoogste van de klas.Andersom schreef: ↑17-07-2019 15:55Het gekke is dat in mijn kring vaak de kinderen uit de minder vermogende gezinnen het meeste zakgeld krijgen.
Vriendje van onze zoon kreeg in de brugklas meer dan zoon terwijl er (op of) minder te besteden was dan bij ons. Kinderen van mijn vriendin kregen minder dan onze zoon, terwijl ik zeker weet dat daar meer binnenkwam.
Hij was de enige waar thuis van bijstand geleefd wordt.
Maar ja, om het toen te verlagen is nou ook weer zoiets

Daarna de jaarlijkse verhoging wat aangepast.
Ik vind het belangrijk dat hij meekan doen met zijn vrienden.
Is een bewuste keuze. Hij kan ook niks aan de situatie doen.
Gelukkig heeft hij geen vrienden waar alles maar kan....
woensdag 17 juli 2019 om 16:33
aatjuhh123 schreef: ↑17-07-2019 15:1220 euro pm en dan moeten ze daar van sparen, eten, drinken, kadootjes, film ?
Hoe ????
Een keer goed naar de Mac met een groepje waar je bij wil horen en die 20 euro liggen in de plee.
1 keer naar Pathe met een colaatje en popcorn om indruk te maken op die leuke meid en je komt zelfs tekort.
Wordt dan een gezellig brugjaar. 50 euro is toch wel het absolute minimum als ze naar de middelbare gaan.
We zitten toch niet in het vrekkentopic ??
Wat ben ik blij met een zoon die zijn kont afveegt aan dit soort groepsdruk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 17 juli 2019 om 16:34
Nou inderdaad. Mijn dochter vindt dat ook totaal niet belangrijk.Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 16:33Wat ben ik blij met een zoon die zijn kont afveegt aan dit soort groepsdruk.

woensdag 17 juli 2019 om 16:34
Zo denken wij ook. Zakgeld is er tot 18 of ze nou wel iets verdienen of niets.
Mijn vriendin vroeger kreeg geen zakgeld meer als ze iets verdiende. Haar zus liep kranten voor acht gulden per week. Mijn vriendin kreeg 7,50 zakgeld. Die was niet zo gek om voor 50 cent twee uur kranten te gaan lopen.
woensdag 17 juli 2019 om 16:42
Zoon is 15 jaar en geef vanaf de brugklas het volgende per maand.
Tussendoor nooit verhoogd. Alleen Spotify had hij nog niet in de brugklas.
€ 30 zakgeld
€ 70 kleedgeld
€ 10 spotify
€ 20 telefoonabonnement
Voor winterjas en schoenen leggen we bij. Sinds een half heeft hij een bijbaan waar hij ongeveer € 220 mee verdient.
Hij kan goed met geld omgaan en spaart. Maar hij heeft ook een dure kledingsmaak. Dus kan ook ineens een hoop geld tegelijk uitgeven en dan ineens weer maanden oppotten.
Hij vindt zelf dat hij te weinig krijgt overigens
€ 30 zakgeld
€ 70 kleedgeld
€ 10 spotify
€ 20 telefoonabonnement
Voor winterjas en schoenen leggen we bij. Sinds een half heeft hij een bijbaan waar hij ongeveer € 220 mee verdient.
Hij kan goed met geld omgaan en spaart. Maar hij heeft ook een dure kledingsmaak. Dus kan ook ineens een hoop geld tegelijk uitgeven en dan ineens weer maanden oppotten.
Hij vindt zelf dat hij te weinig krijgt overigens

woensdag 17 juli 2019 om 16:45
Ja, mss nu in HAVO-4 maar die is geen 12 meer. Reken maar dat een 12 jarige die voor het eerst naar de Middelbare gaat met bibbers loopt of hij/zij wel aansluiting gaat vinden. En die gaat zeker groepsdruk ervaren.Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 16:33Wat ben ik blij met een zoon die zijn kont afveegt aan dit soort groepsdruk.
En hoopt echt dat ie niet onderste boven gehouden gaat worden boven de wc.
anoniem_64f790f6323e5 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 16:45
0.23% gewijzigd
woensdag 17 juli 2019 om 16:45
woensdag 17 juli 2019 om 16:47

woensdag 17 juli 2019 om 16:48
dus vanaf de brugklas 130 pm voor bovenstaande zaken ?summerheat schreef: ↑17-07-2019 16:42Zoon is 15 jaar en geef vanaf de brugklas het volgende per maand.
€ 30 zakgeld
€ 70 kleedgeld
€ 10 spotify
€ 20 telefoonabonnement

woensdag 17 juli 2019 om 16:50
Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 16:45Twee uurtjes... De bek viel ons open. Maar goed, als zij dat willen geven, houden we ze niet tegen.
![]()
Wauw, mijn 19 jarige heeft dat net niet na een hele dag werken.
woensdag 17 juli 2019 om 16:55
Onze zoon trok zich op de basisschool al nooit een zak aan van "erbij willen horen".aatjuhh123 schreef: ↑17-07-2019 16:45Ja, mss nu in HAVO-4 maar die is geen 12 meer. Reken maar dat een 12 jarige die voor het eerst naar de Middelbare gaat met bibbers loopt of hij/zij wel aansluiting gaat vinden. En die gaat zeker groepsdruk ervaren.
En hoopt echt dat ie niet onderste boven gehouden gaat worden boven de wc.
Bij het krachtwijktuig in de Havo/Vwo brugklas WILDE hij niet eens horen. Die kinderen vond hij veel te onbeleefd.
Zelfbewust en eigenwijs. Trekt lekker zijn eigen plan. Hij voelt zich hier prima bij.

woensdag 17 juli 2019 om 17:00
Ook voor een ruim 17 jarige, bijvoorbeeld ? Geen idee hoe duur de film is tegen de tijd dat jouw oudste zo oud is, of wat een cola’tje dan kost....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 17 juli 2019 om 17:02
Die van mij wil geen sneakers, terwijl wij echt rekening hadden gehouden met Nikes o.i.d. van 130 euro in de brugklas. Die wilden we ook voor hem kopen. Hij vindt ze niet lekker lopen.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 16:47Wauw.... waar koopt jouw puber zijn sneakers, jeans en jassen dan ?

In de laatste week van de zomervakantie sleep ik hem aan zijn oren de stad in voor twee paar schoenen en drie spijkerbroeken.
Dit jaar gun ik papa die vreugde, denk ik...
Shirts heeft hij genoeg, meer dan 20, hij groeit niet meer zo snel. Zwarte boxers en sokken van de Zeeman.
woensdag 17 juli 2019 om 17:06
blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:00Ook voor een ruim 17 jarige, bijvoorbeeld ? Geen idee hoe duur de film is tegen de tijd dat jouw oudste zo oud is, of wat een cola’tje dan kost....
Zolang ze ervan kunnen en willen sparen lijkt een verhoging me niet nodig.

woensdag 17 juli 2019 om 17:06
Ik weet niet wat "krachtwijktuig" is. Of wat je onbeleefd vindt.Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 16:55
Bij het krachtwijktuig in de Havo/Vwo brugklas WILDE hij niet eens horen. Die kinderen vond hij veel te onbeleefd.
Maar als hij zich daar doorheen geslagen heeft zonder vaak de pispaal te zijn, dan is dat knap.

woensdag 17 juli 2019 om 17:07
Oh nee, ik bedoelde voor een brugklasser. Daarna met euro per jaar omhoog, die de 17-jarige zit dan ongeveer op het dubbele. Mochten de prijzen erg omhoog zijn gegaan tegen die tijd is het misschien anders. Nu zit ie pas op 1,25 met voorlopig 0,25 omhoog in de onderbouw, later evt met 0,50 omhoog, zien we wel.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:00Ook voor een ruim 17 jarige, bijvoorbeeld ? Geen idee hoe duur de film is tegen de tijd dat jouw oudste zo oud is, of wat een cola’tje dan kost....
woensdag 17 juli 2019 om 17:08
Ik zou dat ook af laten hangen van hoeveel tijd een kind aan school besteedt. Sommige middelbare scholieren, zoals mijn nichtje, zitten van 9 tot 17 op school en moeten nog een uur fietsen. Andere wonen naast de school en zijn vaak om 14 of 15 uur al thuis. Sommige kinderen hebben veel meer tijd nodig om te leren dan andere, die met twee vingers in hun neus een 9 halen voor een toets.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:00Ook voor een ruim 17 jarige, bijvoorbeeld ? Geen idee hoe duur de film is tegen de tijd dat jouw oudste zo oud is, of wat een cola’tje dan kost....
Als een kind makkelijk een baantje ernaast kan hebben, zal ik het zakgeld niet zo snel verhogen als hij/zij ouder is, maar bij een kind dat heel veel tijd aan school kwijt is en er niet echt naast kan werken, weer wel.
woensdag 17 juli 2019 om 17:08
Brugklasjaar 120 en daarna inderdaad 130 euro per maand. Ik vergeet zijn OV kaart, die wordt automatisch opgeladen van onze rekening. De OV kaart is niet voor school ivm 10 minuten fietsen, maar voor uitstapjes in de stad met vrienden. Maar dat is misschien 10 euro per maand.
Ik had toen ik kleedgeld ging geven geen idee wat 'normaal' was en de Nibudsite vond ik wat krenterig en onrealistisch. Hij red zich prima.
woensdag 17 juli 2019 om 17:10
Ik heb een dochter die niet van shoppen houdt, de oudste dan, die nu brugpieper af is, haar zussen wel.Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 17:02Die van mij wil geen sneakers, terwijl wij echt rekening hadden gehouden met Nikes o.i.d. van 130 euro in de brugklas. Die wilden we ook voor hem kopen. Hij vindt ze niet lekker lopen.
![]()
In de laatste week van de zomervakantie sleep ik hem aan zijn oren de stad in voor twee paar schoenen en drie spijkerbroeken.
Dit jaar gun ik papa die vreugde, denk ik...
Shirts heeft hij genoeg, meer dan 20, hij groeit niet meer zo snel. Zwarte boxers en sokken van de Zeeman.
Na 2 winkels heeft ze het gezien. En aan meelopen doet ze ook niet, gelukkig is de sfeer op school ook niet zo. Het maakt niet uit welke tas je hebt en wat het merk van je spijkerbroek is.

woensdag 17 juli 2019 om 17:12
Je bent een voorbeeld voor ons allen.Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 16:55Onze zoon trok zich op de basisschool al nooit een zak aan van "erbij willen horen".
Zelfbewust en eigenwijs. Trekt lekker zijn eigen plan. Hij voelt zich hier prima bij.