Hoeveel zakgeld 1e klaas middelbare school?
woensdag 17 juli 2019 om 12:42
Hallo allemaal,
Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?
Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.
Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?
Heel benieuwd...
Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?
Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.
Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?
Heel benieuwd...

woensdag 17 juli 2019 om 17:13
Oh nee, ik ging uit van een 12-jarige in de eerste klas. Daarna met een euro per jaar omhoog. Dus met 17 al bijna het dubbele.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:00Ook voor een ruim 17 jarige, bijvoorbeeld ? Geen idee hoe duur de film is tegen de tijd dat jouw oudste zo oud is, of wat een cola’tje dan kost....
Ook in gedachten voor mijn kinderen tenzij prijzen erg veranderen. Oudste zit nu op 1.25 met voorlopig 0.25 per jaar omhoog.

woensdag 17 juli 2019 om 17:13
Dat vind ik een mooie overweging.pamelacourson schreef: ↑17-07-2019 17:08Ik zou dat ook af laten hangen van hoeveel tijd een kind aan school besteedt. Sommige middelbare scholieren, zoals mijn nichtje, zitten van 9 tot 17 op school en moeten nog een uur fietsen. Andere wonen naast de school en zijn vaak om 14 of 15 uur al thuis. Sommige kinderen hebben veel meer tijd nodig om te leren dan andere, die met twee vingers in hun neus een 9 halen voor een toets.
Als een kind makkelijk een baantje ernaast kan hebben, zal ik het zakgeld niet zo snel verhogen als hij/zij ouder is, maar bij een kind dat heel veel tijd aan school kwijt is en er niet echt naast kan werken, weer wel.
woensdag 17 juli 2019 om 17:15
Zo bijzonder vind ik dat : ik ben namelijk zo anders gewend. ( zowel van mijn eigen schooltijd als die van mijn kinderen ) . Is dat tegenwoordig zo veel minder belangrijk ?Gatinmijnsok schreef: ↑17-07-2019 17:10I, gelukkig is de sfeer op school ook niet zo. Het maakt niet uit welke tas je hebt en wat het merk van je spijkerbroek is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

woensdag 17 juli 2019 om 17:16
Netjes hoor. Hij mag zeker tevreden zijn.summerheat schreef: ↑17-07-2019 17:08Brugklasjaar 120 en daarna inderdaad 130 euro per maand. Ik vergeet zijn OV kaart, die wordt automatisch opgeladen van onze rekening. De OV kaart is niet voor school ivm 10 minuten fietsen, maar voor uitstapjes in de stad met vrienden. Maar dat is misschien 10 euro per maand.
Ik had toen ik kleedgeld ging geven geen idee wat 'normaal' was en de Nibudsite vond ik wat krenterig en onrealistisch. Hij red zich prima.
woensdag 17 juli 2019 om 17:16
aatjuhh123 schreef: ↑17-07-2019 17:06Ik weet niet wat "krachtwijktuig" is. Of wat je onbeleefd vindt.
Maar als hij zich daar doorheen geslagen heeft zonder vaak de pispaal te zijn, dan is dat knap.
Vriendschap/respect koop je niet bij de McD.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 17 juli 2019 om 17:20
Bij mijn kinderen op school maakt dat ook helemaal niet uit. Niet bij mijn oudste op de middelbare school en niet bij mijn jongste op de basisschool. Ik weet niet of dat toeval is of dat het tegenwoordig echt niet meer zoveel uitmaakt, maar het zou me niet verbazen als het laatste zo is.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:15Zo bijzonder vind ik dat : ik ben namelijk zo anders gewend. ( zowel van mijn eigen schooltijd als die van mijn kinderen ) . Is dat tegenwoordig zo veel minder belangrijk ?
Tegenwoordig koopt iedere middelbare scholier die ik ken zijn/haar kleren bij de Primark of Pull & Bear of H&M etc. Lekker goedkoop en de laatste mode. Soms een keer een shirtje van Levi’s tussendoor en je loopt er prima bij. Daar komt geen dure merkkleding aan te pas.
Maar ook als iemand er totaal anders uit wil zien, wordt daar niks over gezegd. Mijn dochter had knalrode dr Martens toen überhaupt niemand nog op dr Martens. Daar zei ook nooit iemand iets van.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 17-07-2019 17:23
10.67% gewijzigd
woensdag 17 juli 2019 om 17:21
Krijg je die wel door zelfbewust en eigenwijs te zijn ?
woensdag 17 juli 2019 om 17:21
Op de school van mijn dochter gelukkig wel. Op andere vo scholen weet ik het niet. Maar ik merk dat het op de basisschool waar ik werk ook geen rol speelt, op de basisschool van mijn dochters dan wel weer meer.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:15Zo bijzonder vind ik dat : ik ben namelijk zo anders gewend. ( zowel van mijn eigen schooltijd als die van mijn kinderen ) . Is dat tegenwoordig zo veel minder belangrijk ?

woensdag 17 juli 2019 om 17:23
Je zoon klinkt als een tof kind. Eigen gang gaan. Eigen keuzes. Ik hou ervan!
woensdag 17 juli 2019 om 17:23
Wij als ouders vinden het vaak knap lastig...
Maar goed, hij rookt niet, drinkt niet, sloert niet op straat. En volgens een bejaarde leraar op de camping hier is een Havo-4-sabbatical (hij is blijven zitten) een normaal gegeven.
Tot nu toe hebben we weinig klagen over onze puber. Wie weet wat het nog wordt.

woensdag 17 juli 2019 om 17:24
Ja die moeten er dus meer van doen.Andersom schreef: ↑17-07-2019 15:55Het gekke is dat in mijn kring vaak de kinderen uit de minder vermogende gezinnen het meeste zakgeld krijgen.
Vriendje van onze zoon kreeg in de brugklas meer dan zoon terwijl er (op of) minder te besteden was dan bij ons. Kinderen van mijn vriendin kregen minder dan onze zoon, terwijl ik zeker weet dat daar meer binnenkwam.
Toen ik studeerde was stufi nog een gift, en deze mensen waren leuk aan het meeklagen over het krappe stidentenbudget.
Vroeg je door dan zaten ze in een pand van ouders, die betaalden ook hun studieboeken en collegegeld, en hun kamergenootje/dinnetje betaalde de vaste lasten.
Hun stufi en wat ze werkten was voor kleding en uitgaan. Echt afzien.
Dat is ook met zakgeld: er is de pinpas van ouders en een afspraak over zelf thee in de kantine kopen ofzo en dat heet dan zakgeld.
Ik had een studiegenootje die zo 10.000 had gespaard van zak- en verjaardagsgeld voor haar 18e, en zichzelf enorm spaarzaam vond en daar ook steeds tips over gaf. Vroeg je door dan bleek dat ze voor heel veel kosten de creditcard van de ouders mocht gebruiken. En dus gratis op zichzelf woonde, oma had de inrichting integraal bij de IKEA gekocht, dat vond zij budget.
woensdag 17 juli 2019 om 17:24
Ja, dat zal het zijn. In mijn tijd moest je toch naar bepaalde winkels ( bluetiek inn, Mac and Maggie ) of kon je je niet vertonen zonder een bepaald merkje op je polo. Tegenwoordig schaamt ook niemand zich voor de Lidl : in het begin wou je echt niet met een plastic tasje van de Lidl / Zeeman over straat , nu is het een sport om iets goedkoops te scoren.pamelacourson schreef: ↑17-07-2019 17:20Bij mijn kinderen op school maakt dat ook helemaal niet uit. Niet bij mijn oudste op de middelbare school en niet bij mijn jongste op de basisschool. Ik weet niet of dat toeval is of dat het tegenwoordig echt niet meer zoveel uitmaakt, maar het zou me niet verbazen als het laatste zo is.
Tegenwoordig koopt iedere middelbare scholier die ik ken zijn/haar kleren bij de Primark of Pull & Bear of H&M etc. Lekker goedkoop en de laatste mode. Soms een keer een shirtje van Levi’s tussendoor en je loopt er prima bij. Daar komt geen dure merkkleding aan te pas.
woensdag 17 juli 2019 om 17:25
Er zijn meer eigenwijze eieren op de wereld.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:21Krijg je die wel door zelfbewust en eigenwijs te zijn ?

woensdag 17 juli 2019 om 17:26
Het is een scout toch? Die zijn gewoon leuk.Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 17:23Wij als ouders vinden het vaak knap lastig...
Maar goed, hij rookt niet, drinkt niet, sloert niet op straat. En volgens een bejaarde leraar op de camping hier is een Havo-4-sabbatical (hij is blijven zitten) een normaal gegeven.
Tot nu toe hebben we weinig klagen over onze puber. Wie weet wat het nog wordt.

woensdag 17 juli 2019 om 17:31
blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:24Ja, dat zal het zijn. In mijn tijd moest je toch naar bepaalde winkels ( bluetiek inn, Mac and Maggie ) of kon je je niet vertonen zonder een bepaald merkje op je polo. Tegenwoordig schaamt ook niemand zich voor de Lidl : in het begin wou je echt niet met een plastic tasje van de Lidl / Zeeman over straat , nu is het een sport om iets goedkoops te scoren.
Nog steeds zo hoor, de telefoon moet een iPhone zijn, rugzak van North Face, schoenen van Fila, regenjas van America Today, etc.
woensdag 17 juli 2019 om 17:35
Ik mag hem geen Scout meer noemen, hij is inmiddels Explorer.
Dat werd tijd, want hij was uit zijn beige bloes gegroeid.
woensdag 17 juli 2019 om 17:36
Klopt en ik ging naar school in een middelgrote stad maar daar had je behalve de zeeman en c&a geen goedkope kledingwinkels. Twee genoemde zaken kon je destijds al helemaal niks kopen als puber dus bleven de duurdere winkels over. Ik kreeg veel kleedgeld maar combineerde wel met de knakenwinkel die er later als een soort pop up store kwam, als je maat 34/36 heb staat het immers al snel leuk. En er was een toffe tweedehands winkel voor suede jacks, een galajurk etc.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-07-2019 17:24Ja, dat zal het zijn. In mijn tijd moest je toch naar bepaalde winkels ( bluetiek inn, Mac and Maggie ) of kon je je niet vertonen zonder een bepaald merkje op je polo. Tegenwoordig schaamt ook niemand zich voor de Lidl : in het begin wou je echt niet met een plastic tasje van de Lidl / Zeeman over straat , nu is het een sport om iets goedkoops te scoren.
if we all light up, we can scare away the dark...
woensdag 17 juli 2019 om 17:37
Hier kreeg zoon met 13 /brugklas 20 euro per maand dus 5 per week.
Dat was Alleen voor lekkers op school, bios, mac, etc
Kleding Telefoon en kadootjes betaalden wij nog.
Nu met 15 een bijbaan als vakkenvuller heeft hij 160 extra en van ons 25 euro. Zakgeld en 75 kleedgeld
Hij betaald nu ook zijn eigen Telefoon abbonnement omdat hij
De nieuwste i phone x will ipv mijn Oude.
Dat was Alleen voor lekkers op school, bios, mac, etc
Kleding Telefoon en kadootjes betaalden wij nog.
Nu met 15 een bijbaan als vakkenvuller heeft hij 160 extra en van ons 25 euro. Zakgeld en 75 kleedgeld
Hij betaald nu ook zijn eigen Telefoon abbonnement omdat hij
De nieuwste i phone x will ipv mijn Oude.
woensdag 17 juli 2019 om 18:04
Snoesje666 schreef: ↑17-07-2019 17:35Ik mag hem geen Scout meer noemen, hij is inmiddels Explorer.
Dat werd tijd, want hij was uit zijn beige bloes gegroeid.
woensdag 17 juli 2019 om 18:17
woensdag 17 juli 2019 om 18:19
Ha ! Die van mij lieten zich liever te pletter regenen dan in welk regenjack ook te willen lopen...

woensdag 17 juli 2019 om 18:30
Totaal niet herkenbaar. Toen ik op de middelbare zat was dat wel zo. Bij mijn kinderen dus helemaal niet.
Waar ik nu werk, ook helemaal geen druk om merken te hebben. Kinderen dragen van alles. Veel hoogopgeleide of hardwerkende ouders, er is veel geld. Kinderen dragen dure merken afgewisseld met Zeeman en Wibra maar er wordt nooit over merken gesproken. Over Zeeman trouwens ook niet.
Kleine gemeenschap en er schuift ook nog verrassend veel door van het ene gezin naar het andere.

woensdag 17 juli 2019 om 18:35
Ik kreeg dik 20 jaar geleden al 4 euro per week (15 euro per maand) en had daarmee één van de laagste zakgelden van heel de klas.
Sparen kon ik er toch écht niet van.
1 keer langs de bakker met vriendinnen en zo'n beetje mijn hele week-bedrag was op.
1 keer naar de film en ik kon 3 weken totaal niks doen.
We zijn intussen 20 jaar verder en de prijzen zijn alleen maar geëvolueerd.
Ik zou dus zelf minstens 30 euro per maand geven.
En als je wil dat ie ook nog spaart eerder 35 à 40.
Ik zou zelf echter niet verwachten dat ie spaart.
Als het een week lukt is het leuk, maar anders ... ook goed.
Sparen kon ik er toch écht niet van.
1 keer langs de bakker met vriendinnen en zo'n beetje mijn hele week-bedrag was op.
1 keer naar de film en ik kon 3 weken totaal niks doen.
We zijn intussen 20 jaar verder en de prijzen zijn alleen maar geëvolueerd.
Ik zou dus zelf minstens 30 euro per maand geven.
En als je wil dat ie ook nog spaart eerder 35 à 40.
Ik zou zelf echter niet verwachten dat ie spaart.
Als het een week lukt is het leuk, maar anders ... ook goed.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 18:37
16.20% gewijzigd
woensdag 17 juli 2019 om 18:36
Ligt dat dan aan de school, soort opleiding, de buurt waar je in woont ?Andersom schreef: ↑17-07-2019 18:30Totaal niet herkenbaar. Toen ik op de middelbare zat was dat wel zo. Bij mijn kinderen dus helemaal niet.
Waar ik nu werk, ook helemaal geen druk om merken te hebben. Kinderen dragen van alles. Veel hoogopgeleide of hardwerkende ouders, er is veel geld. Kinderen dragen dure merken afgewisseld met Zeeman en Wibra maar er wordt nooit over merken gesproken. Over Zeeman trouwens ook niet.
Kleine gemeenschap en er schuift ook nog verrassend veel door van het ene gezin naar het andere.