Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel zakgeld 1e klaas middelbare school?

17-07-2019 12:42 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?

Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.

Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?

Heel benieuwd...
Ik kreeg 20 euro zakgeld, later (vanaf de 2de denk ik) kwam daar nog 50 euro kleedgeld bij. Ik kon me er altijd makkelijk mee redden en heb een deel elke keer opzij gezet voor vakantie/grote dingen die ik heel graag wilde hebben.
Zoals verwacht loopt alles anders
NYC schreef:
18-07-2019 10:36
Nibud is achterhaald inderdaad, zowel wat betreft zakgeld als kleedgeld.

Elke maand iets van 50,- is misschien niet nodig maar ik denk dat er in een jaar tijd vaak wel meer dan 600,- wordt uitgegeven, zeker in de groei. We geven nu per kind denk ik al bijna het dubbele uit dus zou wel heel raar zijn om dan een tiener ineens de helft minder te geven.
Ik gebruikte eerst de kbs voor kleding en zijn verjaardag en kerst.
Zou Idd vreemd zijn om bij kleedgeld ineens sterk te verminderen.
Hij is wel begonnen met een behoorlijk gevulde kast.

200 per kwartaal kan hij zich goed mee redden incl adidas of Nike schoenen. ( niet het duurste model maar zeker ook niet goedkoopste)
Mijn zoon is 15 en inmiddels 190 en schoenmaat 46. Hij lijkt tot stilstand te zijn gekomen. Tot nu was het allemaal 1 seizoen en dan te klein.
Ze krijgen (brugklas) 20 euro van ons in de maand. Daarnaast krijgen ze van mijn moeder ook nog 10 euro zakgeld. Ze hebben dus 30 euro in de maand te besteden. Daarnaast ben ik de moeilijkste niet als ze een keer iets willen doen met vrienden dus ik stop ze nog wel eens wat toe. Scheelt ook dat ze redelijk goed met geld omgaan op dit moment.

School is hier in de stad. Niet bijzonder merkbewust (ik hoor de kinderen er nooit echt over) maar na school even de stad in gaan is wel redelijk gewoon. Dus wel met enige regelmaat naar de bioscoop/mac.

Verder sparen ze ook voor grotere uitgaven zoals games en dergelijke plus extra kosten voor hun hobbies (basiskosten betalen wij). Ze betalen ook zelf cadeautjes voor vrienden/familie.
GinnyJones schreef:
18-07-2019 02:22
Ik zou zelf 30 euro per maand doen. Zeker wanneer er ook cadeautjes van gekocht moeten worden en van gespaard moet worden. Dingen worden helaas niet goedkoper en ik vind het nibud een volstrekt achterlijk beeld hebben van wat reëel is qua zakgeld.

Verder zei iemand dat een 12 jarige 50 euro per maand niet op krijgt aan kleedgeld. Gaat ook nergens over, een paar nike's of New balance sneakers zitten al snel over de 100 euro. Dan heb je nog geen sok, onderbroek, broek of trui. Maar goed, is hier verder niet aan de orde las ik maar ik wilde het toch even gezegd hebben.
Zoon van 15 krijgt 75 euro, hij Spaart elke maand de helft en kan zo 2x per jaar dure sneakers kopen, en elke maand voor 35 euro kleding
ik kreeg vroeger 20 / 25 euro zakgeld per maand in de eerste en tweede klas en betaalde daar ook alle uitjes en cadeautjes / eten van. Kon ik eigenlijk altijd prima mee overweg. Heb ook altijd vanaf mijn 12e baantjes gehad als een krantenwijk. Iemand van 12 kan ook gewoon in het weekend een paar uurtjes werken vind ik. Daar verdiende ik toch weer wat extra bij wat ik altijd op spaarde. Zo zat ik eigenlijk nooit om geld verlegen en al wilde ik 2x per maand naar de bioscoop ging dat ook.
Volgens mij kreeg ik 20 euro zakgeld en later nog 50 euro kleedgeld erbij. Dat zal rond mijn 14e geweest zijn. Van dat kleedgeld hoefde ik geen winterjas en schoenen te betalen. Dat kleedgeld duurde niet heel lang: ik gaf alles uit aan cd’s dus heb toen besloten in overleg met mijn ouders dat ik toch liever wilde dat zij mijn kleding kochten. Merkkleding speelde volgens mij nauwelijks een rol tijdens mijn middelbareschooltijd (ik zat van 2000 tot 2005 op de middelbare school). Ik had een Eastpaktas, maar qua kleding kan ik me niks herinneren van merken ofzo.

Ik werd trouwens wel gepest omdat ik bij de Action werkte. :facepalm:
drackie wijzigde dit bericht op 20-07-2019 22:20
5.90% gewijzigd
ToosTosti schreef:
18-07-2019 20:56
. Iemand van 12 kan ook gewoon in het weekend een paar uurtjes werken vind ik
Dat kun jij dan wel vinden, maar op 12 jarige leeftijd mag je nog niet werken.
girasole3 schreef:
20-07-2019 12:30
Vanaf 13 mag je een krantenwijk. Oké, dan moeten ze een jaartje wachten. Ik liep op mijn 11e/ 12e ook samen een wijk met mijn broer.
girasole3 schreef:
20-07-2019 12:30
Misschien dat het wettelijk nog niet mag, maar een twaalfjarige kan gerust een beetje werken om wat bij te verdienen.
Valdemar_II schreef:
20-07-2019 23:28
Misschien dat het wettelijk nog niet mag, maar een twaalfjarige kan gerust een beetje werken om wat bij te verdienen.
Waar zou die wet voor zijn denk je :proud: Meneer van Houten draait zich om in zijn graf. Is zijn wet 1874...
Mijn zoon krijgt 20 euro per maand maar daar spaart hij niet van en hoeft ook geen cadeautjes ervan te kopen. Sparen doet hij eigenlijk alleen van het extra geld wat hij krijgt bv voor zijn verjaardag of rapport. Ik zou in jou geval dan 30 euro per maand doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven