Moeten we altijd rekening houden met iedereen?

18-07-2019 21:07 235 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Twitter is naar aanleiding van dit bericht een aardige discussie losgebarsten.

Afbeelding

Veel mannen & vrouwen vinden dat de persoon die aanstoot neemt aan een blote borst zelf maar onder een deken moet zitten en dat de KLM gewoon op moet komen voor de vrouw die borstvoeding geeft.

Graag jullie - gewaardeerde - mening.

Ik trap af:

Volgens mij is ieder kind een keer begonnen aan een borst en het is gewoon een volstrekt normale manier van een baby voeden, de KLM moet wat meer ballen tonen en vierkant achter de vrouw gaan staan.

Het is tegenwoordig een soort "gekwetstheid rage" iedereen is overal geschokt over, tijd om hier een punt achter te zetten.

Overigens is er in dit TOPIC ruimte om eigen voorbeelden te geven van overdreven rekening houden met / gekwetstheid.

De KLM heeft

Totaal aantal stemmen: 206

Geen gelijk en moet de vrouw steunen (60%)
Wel gelijk, het is een kleine moeite een deken om baby + borst te doen (36%)
Weet niet / geen mening (4%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
[deleted]
anoniem_378512 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 12:16
97.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In dit geval werd de betreffende moeder al voor de vlucht, tijdens het boarden, gevraagd door een stewardess dat wanneer ze borstvoeding zou gaan geven zich wilde bedekken. Er was geen andere passagier die daarom gevraagd had, enkel een stewardess.

Toen ik bv gaf lette ik altijd op welke kleding ik aandeed. Had een heleboel speciale bv shirtjes en als ik gewone kleding aan had deed ik altijd een hemdje onder mijn shirtje, dan was het shirtje omhoog en hals van hemdje naar beneden en bh open en klaar. Je zag geen tiet.

In dit geval vind ik, het bij voorbaat al aanstoot nemen aan dat een moeder mogelijk bv gaat geven, echt dat ze eerst maar eens moeten afwachten of het wel zo aanstootgevend is. Bovendien, het laten drinken van je baby tijdens dalen en stijgen is wel zo fijn voor de baby want dan staat er minder druk op de oortjes. Denk dat de meeste passagiers liever een rustige drinkende baby hebben dan een baby die het hele vliegtuig bij elkaar krijst.

Ja, je kan er doekje overheen hangen, de stewardess had in dit geval ook kunnen aanbieden even een doek op te hangen (ff klemmen in het bagagerek). Ik had een dochter die zelfs beter dronk met een doek over zich heen (anders te snel afgeleid) maar dat was wel gewoon een hydrofiel.
Maar kom op, bv is natuurlijk en als een baby nog klein is dan moet dat gewoon een recht zijn om gewoon te kunnen voeden. Het is voor een baby de eerste levensbehoefte.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel aan mijn lange tenen liggen maar het woord ‘Amerikaanse’ en ‘klacht op Twitter’ roept nogal wat vooroordelen bij mij op.

On topic: ik heb geen moeite met mensen die hun kind voeden. Of dat nu BV, FV of een boterham is. Graag zelfs, in een vliegtuig. Het alternatief lijkt mij een krijsend kindje en in dit geval een mevrouw met zeiknat shirtje. Daar worden mensen op een vlucht van tien uur ook niet vrolijker van, een krijsend kind.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
19-07-2019 00:36
Het zal wel aan mijn lange tenen liggen maar het woord ‘Amerikaanse’ en ‘klacht op Twitter’ roept nogal wat vooroordelen bij mij op.

On topic: ik heb geen moeite met mensen die hun kind voeden. Of dat nu BV, FV of een boterham is. Graag zelfs, in een vliegtuig. Het alternatief lijkt mij een krijsend kindje en in dit geval een mevrouw met zeiknat shirtje. Daar worden mensen op een vlucht van tien uur ook niet vrolijker van, een krijsend kind.
Dit en sterker nog, een neukend paar in het vliegtuig zal me ook aan me reet roesten.
Joanjett schreef:
19-07-2019 01:25
Dit en sterker nog, een neukend paar in het vliegtuig zal me ook aan me reet roesten.
Zolang ze het maar in het openbaar doen, ik haat paren die de plee bezet houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch bang zijn dat ze met heftige turbulentie door het toestel heenklotsen en dat zo’n blote bilspleet precies landt op mij.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Het borstvoeden is te intiem om bloot te stellen aan iedereens blik. Ik voel me ongewild eraan blootgesteld, net zoiets als potloodventen of defeceren in het openbaar. Ik overleef het wel hoor, maar liever niet. Defecatie is een graadje erger omdat er ook iets achtergelaten wordt.

Het is het storend aandacht opeisen voor iets wat ik niet hoef te weten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me er soms wel over dat er de afgelopen 20 jaar niks veranderd is en dat borstvoeding inmiddels niet normaler is geworden. Ik voedde 20 jaar geleden gewoon overal. Meestal had niemand het door. Je gaat toch niet helemaal bloot zitten en die baby zit grotendeels voor de borst. Nu heb ik niet hele grote borsten, dat scheelt wel, met de zichtbaarheid. Bij een familielid met cup G ofzo was het wel een ander verhaal. Ik zou het wel lastig vinden als ik alleen zou vliegen want dan zou er een vreemde naast me zitten en die zit er echt met zijn neus bovenop. Zou ik met iemand vliegen, dan zou ik bij het raam gaan zitten en mijn reisgezelschap naast me. Ik lees hierboven in de reacties dat het al gevraagd werd toen ze binnen kwam of ze zich wilde bedekken. Dat had ik eerder uit het verhaal niet begrepen, ik begreep dat ze al zat te voeden toen ze het vroegen. Maar ik vind het lastig om te oordelen, misschien is de mevrouw wel op een reactie uit geweest en is ze met volledig ontbloot bovenlichaam gaan zitten ofzo. Ik denk dat als ik destijds had zitten voeden bij het gangpad en mijn man naast mij, dat de stewardess dat niet eens gezien had bij het langs lopen. Dus ik vraag me af hoe ze dan wel heeft zitten voeden eigenlijk. En als de vraag inderdaad wel vooraf is gesteld vind ik dat ook gek, duidelijk een stewardess die geen kinderen heeft en denkt dat je halfnaakt moet om te kunnen voeden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Het liefst reageer ik onverschillig als er borstvoeding wordt gegeven. Soms vind ik dat lastig. Een voorbeeld: ik reisde een stuk in de trein in het buitenland, tweezits stoelen. Naast me kwam een vrouw zitten met twee jonge kinderen; 1 jaar en 3 jaar. Die kregen nog borstvoeding en wisten de weg naar de voeding zelf te vinden. En deden dat meerdere keren.
Vriendelijke mensen, ik was met haar in gesprek en speelde later ook met de kinderen.
Het stoorde me niet dat ze borstvoeding gaf maar ik vond het wel ongemakkelijk in de zin dat ik dacht: ik zie nu je borsten (ja, meervoud). Moet ik nu wegkijken of doen of er niks is. Wat wil jij? Zij leek zich niet te storen behalve dat ze haar kinderen aanspoorde niet zo vaak te drinken.
Een ander moment liet iemand me foto's zien van haar kind en op een van die foto's gaf ze borstvoeding. Toen dacht ik: "had je bedoeld ook deze foto te tonen".

Over het algemeen lijkt me borstvoeding in het openbaar niet zo erg. Die eerste ervaring is eigenlijk het enige moment dat ik me veel herinner omdat het een beetje ongemakkelijk was voor me. Ik zou niet staren maar overdreven wegkijken vind ik nou weer overdreven. Hoop maar dat de moeders zo discreet zijn als ze willen.
Alle reacties Link kopieren
Goh ik ben echt blij dat die periode van borstvoeding geven achter me ligt. Mijn jongste is 16 en ik heb mijn beide kinderen ook nog redelijk lang gevoed; 18 maanden en 15 maanden.
Daar alleen al kreeg ik veel commentaar op. Men vond dat vies! Onnodig en overdreven. Natuurlijk zou zijn om zelfs tot een jaar of 4 te voeden.

Ik kreeg ook bijna de ruimte en tijd niet om mijn kind te voeden. Op mijn werk; kolven? Moet je echt borstvoeding geven dan? De fles kan toch ook? Je overvalt ons er wel mee... Ja doe maar op de WC dan want we hebben geen ruimte. (Die was er wel maar ze wilden niet dat ik daar ging zitten)

Mooi niet, wan het is een recht en blijkbaar ben je aso als je daar gebruik van wilt maken. Dat verwijt kreeg ik dan (oncollegiaal). Omdat ik twee keer een kwartiertje nodig had (en ik had collega's die die tijd ruimschoots gebruikten voor een rookpauze)
En dan de reacties op dat ik mijn voeding in de koelkast wilde zetten; dat mocht niet, ook niet in een extra bewaardoos. Dan maar een koelbox gekocht.

Op een bruiloft (waar ik een soort ceremoniemeester was dus van 9 to het einde er moest zijn) gaf het ook gedoe. Hoezo moest ik mijn baby voeden (die mocht ook een dagdeel komen), ze is al 5 maanden?! Dan is dat toch onzin! En je slaat het kolven maar een keer over.

Ik was echt verbaasd hoe men op het geven van borstvoeding reageerde. Aan de ene kant werd het gepromoot (door de officiële instanties) aan de andere kant vond men borstvoeding maar overdreven en zweverig.

Gelukkig was er nog niet zoveel ophef als ik nu ervaar over je kind voeden in het openbaar (nog niet zoveel sociale media). Dat heb ik dus wel gewoon gedaan. Zonder gene, en gewoon discreet. Ik weet niet of ik dat nu nog zou durven eigenlijk.

Ik schrik ervan, Ook hoe het door sommigen geridiculiseerd wordt. Hoe bekrompen zijn we aan het worden zeg. En dan die voorbeelden dat een borst-voedende vrouw haar borst nog even laat zien.
Ik geloof het niet eens, en anders so what, mannen mogen toch ook hun tepels showen. Wat is dat toch met vrouwenborsten? Wat een preuts gezever hier zeg.
Wat een bizarre ervaringen heb jij gelukspopje. Naar.

Ik heb die gelukkig niet maar je leest/hoort het vaker...

Ik heb echt overal gevoed en overal gekolft, dat deed ik niet in publiek want vond ik niet relaxt. Maar niemand reageerde daar raar op gelukkig (hoewel ik wel een paar collega's had die vroegen waar mijn clubs waren, die dachten dat ik ging golfen ipv kolven ;-D en eentje die elke keer vroeg "doe je dat nou nog steeds? Wanneer stop je ermee?" Heb maar gezegd "totdat ie uit huis gaat")
nerdopviva schreef:
18-07-2019 21:20
Nou, sommige natuurlijke fenomenen hoef ik toch echt niet te zien hoor.
Precies, het gaat mij niet eens zozeer om die borst die ik zie, als wel om de uitwisseling van lichaamssappen. Dat vind ik gewoon een vies idee. Plassen is ook heel natuurlijk, maar dat hoef ik bijvoorbeeld ook niet te zien.
retrostar schreef:
19-07-2019 08:51
Het borstvoeden is te intiem om bloot te stellen aan iedereens blik. Ik voel me ongewild eraan blootgesteld, net zoiets als potloodventen of defeceren in het openbaar. Ik overleef het wel hoor, maar liever niet.
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Kom gerust naast mij zitten als je wilt borstvoeding geven ....wat een preutsheid weer.

Je gebruikt die dingen waar ze voor zijn gemaakt....
Moeten vrouwen zich dan verstoppen/schamen/ nadenken of andere er aanstoot aan nemen? Nee zeg, we gaan niet terug in de tijd , we gaan vooruit..
Och als het toch mannen waren die bv gaven......
Kissie30 schreef:
19-07-2019 11:46
Precies, het gaat mij niet eens zozeer om die borst die ik zie, als wel om de uitwisseling van lichaamssappen. Dat vind ik gewoon een vies idee. Plassen is ook heel natuurlijk, maar dat hoef ik bijvoorbeeld ook niet te zien.
Uitwisseling van lichaamssappen? Een baby die melk drinkt?
A. Je kan als vrouw niet tegen je baby zeggen: nu even niet.
B. Als je er moeite mee hebt, bepaal je lekker zelf of je je bedekt of wegkijkt.
C. meestal is de tepel niet eens te zien. What's next, decolletés verbieden? Moet alles geseksualiseerd worden?
D. Last but not least: het is heel natuurlijk. Moeten we ons daar nu voor gaan schamen?
3thee schreef:
19-07-2019 12:08
Uitwisseling van lichaamssappen? Een baby die melk drinkt?
Hoe zou je moedermelk dan willen omschrijven? Dat is toch echt een lichaamssap volgens mij.
Kissie30 schreef:
19-07-2019 13:03
Hoe zou je moedermelk dan willen omschrijven? Dat is toch echt een lichaamssap volgens mij.
Wat is er vies aan een baby die drinkt?
Iemand met een zwangere buik vind je dan ook vies? Want daar zit wat in, en productie van moedermelk ligt in het verlengde daarvan.
Ik probeer het te volgen....

Die melk is geen afvalstof, maar een bouwstof.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ook alweer 14 jaar geleden dat ik zelf bv gaf. En als het zo uitkwam ook in het openbaar, probeerde een rustig plekje te zoeken, voedings bh met 'luikje', hydrofiel doekje bij hand, geen hond die er wat van hoefde te zien. Heel toevallig zag ik gisteren een vrouw borstvoeding geven. En keek ik weer in mijn boek. Verder kan ik het me niet eens heugen wanneer ik het nog gezien heb. Leven en laten leven wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
En over rekening houden met gesproken. Ik heb in het vliegtuig wel eens achter een man gezeten, die een uur in de wind stonk. Syntetisch strak shirt aan, en hij stonk zo ontiegelijk naar oud zweet en ongewassen kleding, bij elke beweging kwam er een walm van hem af. Ik was not amused, maar wat doe je eraan?
3thee schreef:
19-07-2019 13:22
Wat is er vies aan een baby die drinkt?
Iemand met een zwangere buik vind je dan ook vies? Want daar zit wat in, en productie van moedermelk ligt in het verlengde daarvan.
Ik probeer het te volgen....

Die melk is geen afvalstof, maar een bouwstof.
Ik vind alles waarbij lichaamssappen vrij komen niet fris. Denk aan spugen, plassen etc. Ja allemaal heel natuurlijk, maar ik hoef het niet te zien. En ik vind een zwangere buik niet vies, maar niet prettig om naar te kijken. Net zo goed als ik ook niet graag naar andere dikke buiken kijk, ik vind het gewoon niet mooi.
Alle reacties Link kopieren
Kleine moeite jezelf iets te bedekken of om iets weg te draaien. Kind hoeft daarbij niet gesmoord te worden.

Zo overdreven heisa maken om je RECHT te claimen om met borsten te zwaaien slaat voor mij compleet de plank mis.

Als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt komt alles goed.

Overigens wel belachelijk dat vrouw al wordt aangesproken bij binnenkomst zonder dat duidelijk is hoe en of er wel bv wordt gegeven.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 19-07-2019 15:24
29.38% gewijzigd
Misschien ligt het wel aan de kleding en je formaat, maar bij mij moest je goed kijken om op te merken dat ik aan het voeden was.
Mijn borsten hingen vrij laag en tot daar hing mijn wijde shirt dus ook en daaronder dekte de baby alles af.

Anyway, ik vond de reactie op twitter om dan mensen die er aanstoot aan nemen maar op een andere plek te zetten of om hen zo'n oogmaskertje aan te bieden helemaal geweldig. Zouden we ook moeten doen bij religieuze mannen die het niet aan kunnen dat een vrouw blote onderbenen of korte mouwtjes aan heeft. Laat het het probleem worden van degenen die het probleem hebben!

En redbulletje, wel eerlijk zijn hè, jij wil nét zo goed niet naast een baby of een kind onder de 11 zitten als deze met flesjes of blikjes cola worden gevoed. Heeft niks met borstvoeding te maken.
redbulletje schreef:
18-07-2019 21:14
Bedekken natuurlijk. Of beter nog; ze melken op voorhand maar wat voor in de fles voor onderweg. Zoveel liter zal 'n baby toch niet drinken op 'n vlucht van 10 uur?
impala schreef:
18-07-2019 21:48
Omdat je iets stinkends en mogelijk ziekmakends achter laat als je schijt.
S-Meds schreef:
18-07-2019 21:52
vraag eens aan redbulletje hoe ze een baby ziet?
feow schreef:
18-07-2019 22:33
:lightbulb:
En moeder erbij.
Bij borstvoeding gordijnen dicht.
Dat lapje over borst is bij gewoon thuisblijven best praktisch Als poetslap.
En als de vader van dat schreeuwertje na zijn werk als kostwinner nou boodschappen doet dan hoeven voedermachine en baby eigenlijk heel de deur niet meer uit!
:rofl:
Sophiever schreef:
18-07-2019 21:18
Mensen die daar niet tegen kunnen moeten zich afvragen of ze zich wel tussen andere mensen of levende dieren( het is immers een natuurlijk fenomeen) kunnen begeven. Als je het mij vraagt moeten ze dit toch voorleggen aan een psycholoog met freudiaanse kennis.
Ik ben sowieso niet zo'n natuurfan.
nerdopviva schreef:
18-07-2019 21:20
Nou, sommige natuurlijke fenomenen hoef ik toch echt niet te zien hoor.
Nou ja, dit dus.
lilguinea schreef:
18-07-2019 21:52
Tsjah en ik vind het dan weer belachelijk dat ik niet mag zeggen dat ik borstvoeding in het openbaar een beetje ongemakkelijk vind. En nee, daar zou ik nooit iets van zeggen, want ik snap ook wel dat het natuurlijk is. En nee ik heb ook echt geen seksuele associaties bij een voedende moeder. Ik ben alleen wel preuts opgevoed en zou het zelf zoveel mogelijk proberen te vermijden, daarom kan ik me moeilijk verplaatsen in vrouwen die dat zo zonder schaamte doen.

En als ik daarom een beperkte mafklapper ben die nodig naar de psych moet, dan is dat maar zo.
En dit. Behalve de preutse opvoeding dan, maar ik vind borstvoeding toch een 'intiem' moment en ik voel me dan een indringer. Maar dat ligt bij mij dat weet ik, dus ik kijk netjes de andere kant op en houd braaf mijn mond dicht. Maar ongemakkelijk vind ik het wel ja. Verder dan mijn eigen foto's uit die tijd moet het ook niet gaan wat borstvoeding betreft. Maar ik realiseer me heus wel dat dat bij mij ligt.

Een baby die eet/drinkt vergelijken met seks hebben of naar de wc gaan vind ik dan wel weer raar. Je gaat zelf toch ook niet op de wc zitten als je gaat eten? Dat vind ik echt onredelijk en ja, dan zou ik inderdaad nog liever die doek over mijn eigen hoofd heen trekken.

Er pal naast zitten hoeft voor mij niet vanwege gevaar op spugen (babykots stinkt echt, met als risico dat ik dan zelf mee ga doen, want ik kan daar dus niet tegen).
impala schreef:
18-07-2019 21:59
Ik zie zoveel dingen om me heen die van mij niet hadden gehoeven.
Lijkt me heerlijk, een wereld die perfect en alleen maar op mij is afgestemd, precies zoals ik het hebben wil en niks anders O_O
Oh, if only! Was het maar zo'n feestje ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven