Stankoverlast van buren
zondag 21 juli 2019 om 16:10
Ik ben een beetje wanhopig momenteel. Zodra de buurman de achterdeur open zet stinkt mijn hele tuin naar kattenbak. Als ik mijn achterdeur ook open heb trekt het zelfs bij mij naar binnen.
Dit was vorig jaar al, maar ik heb een zeer goede reuk en dacht dat ik het probleem bij mezelf moest houden. Echter is het dit jaar nog veel erger en ook bezoek klaagt bij mij in de tuin over de vieze lucht.
Optie 1 (en waarschijnlijk de enige optie) is dit met de buurman bespreken. Maar grote kans dat de verstandhouding dan verpest is en dus maak ik de afweging tussen stank en ongemakkelijk burencontact.
Zo eens hardop in de tuin roepen "Waar komt die geur nou toch vandaan?" heeft geen zin. Ik denk ook niet dat hij het zelf nog ruikt.
Hebben jullie nog andere oplossingen dan het gesprek aan gaan? Of tips hoe ik dit gesprek überhaupt aan zou kunnen gaan?
Het is natuurlijk nogal wat om te zeggen dat iemand zijn huis heel erg stinkt. Maar ik kan niet in mijn tuin, want wordt letterlijk ziek van de lucht.
Dit was vorig jaar al, maar ik heb een zeer goede reuk en dacht dat ik het probleem bij mezelf moest houden. Echter is het dit jaar nog veel erger en ook bezoek klaagt bij mij in de tuin over de vieze lucht.
Optie 1 (en waarschijnlijk de enige optie) is dit met de buurman bespreken. Maar grote kans dat de verstandhouding dan verpest is en dus maak ik de afweging tussen stank en ongemakkelijk burencontact.
Zo eens hardop in de tuin roepen "Waar komt die geur nou toch vandaan?" heeft geen zin. Ik denk ook niet dat hij het zelf nog ruikt.
Hebben jullie nog andere oplossingen dan het gesprek aan gaan? Of tips hoe ik dit gesprek überhaupt aan zou kunnen gaan?
Het is natuurlijk nogal wat om te zeggen dat iemand zijn huis heel erg stinkt. Maar ik kan niet in mijn tuin, want wordt letterlijk ziek van de lucht.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
zondag 21 juli 2019 om 16:11
zondag 21 juli 2019 om 16:17
Ik vrees het ook... Of ik moet zelf om 9 uur 's ochtends de bbq aansteken
Ik woon koop, buurman huur. Maar buurman zit op de hoek, dus als ik woningbouw zou bellen en ze doen er überhaupt iets mee, dan is het wel duidelijk dat de klacht van mij vandaan komt. Dan kan ik beter zelf het gesprek aangaan denk ik.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
zondag 21 juli 2019 om 16:19
Van de overheid:
Stankoverlast buren
Uw buren kunnen voor stankoverlast zorgen. Bijvoorbeeld omdat zij een houtkachel gebruiken of een compostvat hebben. Als u een probleem heeft met uw buren, kunt u het beste eerst samen naar een oplossing zoeken. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u uw klacht over stankoverlast melden bij uw gemeente. Op de gemeentelijke website staat hoe u dit kunt doen.
In de algemene plaatselijke verordening (APV) staat wat uw gemeente kan doen als iemand voor stankoverlast zorgt. Meestal spreekt de gemeente de buurtbewoner aan die voor stankoverlast zorgt.
Stankoverlast buren
Uw buren kunnen voor stankoverlast zorgen. Bijvoorbeeld omdat zij een houtkachel gebruiken of een compostvat hebben. Als u een probleem heeft met uw buren, kunt u het beste eerst samen naar een oplossing zoeken. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u uw klacht over stankoverlast melden bij uw gemeente. Op de gemeentelijke website staat hoe u dit kunt doen.
In de algemene plaatselijke verordening (APV) staat wat uw gemeente kan doen als iemand voor stankoverlast zorgt. Meestal spreekt de gemeente de buurtbewoner aan die voor stankoverlast zorgt.
zondag 21 juli 2019 om 16:22
Waarom denk je dat de verstandhouding gelijk verpest is?
Ik zou het gewoon aankaarten; ik heb erg veel last van de geur van de katten als u de deur open heeft, zou u willen kijken of daar iets aan te doen is? Als je zin hebt kun je ook nog aanbieden om te helpen.
Geen problemen maken die er nog niet zijn.
Ik zou het gewoon aankaarten; ik heb erg veel last van de geur van de katten als u de deur open heeft, zou u willen kijken of daar iets aan te doen is? Als je zin hebt kun je ook nog aanbieden om te helpen.
zondag 21 juli 2019 om 16:41
Daar heb je ook wel een punt. Ik woon alleen en begin na jaren goed contact te krijgen met de buurt. Het is dus een angst dat dat verpest wordt. Maar meer dan een angst is het ook niet nee.Sansa_ schreef: ↑21-07-2019 16:22Waarom denk je dat de verstandhouding gelijk verpest is?
Buurman is een aparte, maar wel altijd vriendelijk. Er wonen 4 katten. Ik ben er nog nooit binnen geweest, maar vermoedelijk ga ik dan meteen van mijn stokje
Ik hoopte dat iemand een wonderdoek had ofzo wat ik op kon hangen. Maar enige oplossing is praten.
Moed verzamelen dan maar...
zondag 21 juli 2019 om 17:09
Ik vermoed dat de buurman het zelf niet meer ruikt.
Ik zou het daarom toch met buurman bespreken, op een niet aanvallende manier. Misschien is hij juist wel blij dat iemand het eens meld want ik kan me voorstellen dat je je bezoek met die stank ook weg jaagt?
Is hij nog voldoende fit enzo om het huishouden te doen anders kun je hem wellicht erop wijzen dat hij via de gemeente hulp in de huishouding kan krijgen.
Ik zou het daarom toch met buurman bespreken, op een niet aanvallende manier. Misschien is hij juist wel blij dat iemand het eens meld want ik kan me voorstellen dat je je bezoek met die stank ook weg jaagt?
Is hij nog voldoende fit enzo om het huishouden te doen anders kun je hem wellicht erop wijzen dat hij via de gemeente hulp in de huishouding kan krijgen.
zondag 21 juli 2019 om 17:17
Ook geen schande om dat uit te spreken hè, dat je hem eigenlijk niet zo goed er op aan durft te spreken omdat je hem een fijne buurman vindt. Misschien heeft die kerel er wel geen idee van dat de kattengeur zoveel overlast veroorzaakt.wiezel schreef: ↑21-07-2019 16:41Daar heb je ook wel een punt. Ik woon alleen en begin na jaren goed contact te krijgen met de buurt. Het is dus een angst dat dat verpest wordt. Maar meer dan een angst is het ook niet nee.
Buurman is een aparte, maar wel altijd vriendelijk. Er wonen 4 katten. Ik ben er nog nooit binnen geweest, maar vermoedelijk ga ik dan meteen van mijn stokje.
Ik hoopte dat iemand een wonderdoek had ofzo wat ik op kon hangen. Maar enige oplossing is praten.
Moed verzamelen dan maar...
zondag 21 juli 2019 om 17:32
Mijn oude buurvrouw heeft mij ooit aangesproken op de plaats van mijn konijnenhok: naast de schutting en daarachter was haar zitje. Als de wind goed stond, rook ze mijn konijnen.
Ik was me van geen kwaad bewust. Ik houd het hok schoon maar konijn zelf is ook te ruiken.
Ik heb het hok direct naar de andere kant van mijn tuin gesleept. Ik vond het heel fijn dat ze het heeft gezegd ipv achteraf via via.
Het contact was nog altijd even goed.
Ik was me van geen kwaad bewust. Ik houd het hok schoon maar konijn zelf is ook te ruiken.
Ik heb het hok direct naar de andere kant van mijn tuin gesleept. Ik vond het heel fijn dat ze het heeft gezegd ipv achteraf via via.
Het contact was nog altijd even goed.
zondag 21 juli 2019 om 18:53
Jullie hebben gelijk. Ik moet het gewoon gaan zeggen. En erbij zeggen dat ik het moeilijk vind om te zeggen is ook een goede tip.
Nee hij ruikt het zelf echt niet, anders kun je daar binnen niet leven denk ik. Beetje een ouwe hippie is het. Prima in staat om voor zichzelf (en de beesten) te zorgen. Alleen een ander soort levenswijze dan de meeste van ons.
Bedankt allemaal!
Nee hij ruikt het zelf echt niet, anders kun je daar binnen niet leven denk ik. Beetje een ouwe hippie is het. Prima in staat om voor zichzelf (en de beesten) te zorgen. Alleen een ander soort levenswijze dan de meeste van ons.
Bedankt allemaal!
zondag 21 juli 2019 om 21:22
Best kans dat hij het zelf niet ruikt. Mijn schoonzusje woont in een klein huisje met 6 katten en twee grote honden, toen ik daar binnen kwam ging ik zowat van mijn stokje van de kattenpis geur. Later vroeg ze aan me of het erg rook bij haar thuis, blijkbaar merkte ze het zelf niet meer. Ik heb toen uiteraard eerlijk gezegd dat het rook bij haar thuis.
maandag 22 juli 2019 om 13:22
Hij ruikt het zelf niet. Ben ook eens op bezoek geweest bij een kennis die toen 2 katten had. Ze wilde me boven iets laten zien, ze had een kamer opgeknapt. Ik liep de trap op en ik ging bijna over m'n nek. Een soort ammoniak- achtige lucht kwam me tegemoet. Ik heb toen gezegd: waar ruikt het hier toch naar (kon het eerst helemaal niet plaatsen) Zo'n sterke stank was het. Ik zei: azijn, nee ammoniak. gatver. Oh, zei ze:" mijn dochter moeten de kattenbakken dan verschonen, vergeet ze weleens"
Zij rook dus zelf echt niks he! En de lucht was niet te harden.
En er stonden boven dus 2 kattenbakken te meuren.
Nu heeft ze 4 katten, zal nu nog wel veel erger stinken daar.
Ik kom daar gelukkig nooit meer
Zij rook dus zelf echt niks he! En de lucht was niet te harden.
En er stonden boven dus 2 kattenbakken te meuren.
Nu heeft ze 4 katten, zal nu nog wel veel erger stinken daar.
Ik kom daar gelukkig nooit meer