Accu en display ebike

21-07-2019 16:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb sinds afgelopen week een ebike . Een Cortina en ik ben er echt heel blij mee. Nu vertelde de verkoper me dat de accu niet te lang in de regen mag, niet te heet mag worden en niet te koud. Dus ik pak hem nu elke avond van mijn fiets aangezien het in de garage die niet geïsoleerd is bijna 30 graden is met dit weer. Nu hoor ik van velen dat zij dit niet doen, want ja als je gaat werken staat de fiets ook in weer en wind. Net als de display die blijkbaar ook gevoelig is voor regen.

Hoe gaan jullie hiermee om?
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van het soort accu zijn ze hier zeker gevoelig voor. Electrische fietsen hebben meestal een lithium batterij. Deze hebben inderdaad last van grote temperatuurverschillen. Ik zou dus inderdaad de accu van de fiets halen, om zo de levensduur van de batterij zo optimaal te houden. Vaak gaan accu’s kapot met warm weer en merk je dit verlies pas als het weer kouder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Van de website van Batavus:

De elektrische fietsen van Batavus hebben tegenwoordig allemaal een Li-ion accu. Li-ion staat voor lithium-ion. Deze accu's bestaan uit enorm veel cellen die enrgie op kunnen slaan. Hoe vaker je een accu gebruikt, hoe beter. Stilstand is voor een accu vaak niet zo goed. Zorg dus dat je hem regelmatig oplaadt. En bij langdurige stilstand moet je hem eens in de zoveel tijd bijladen. Bewaren van deze soort accu's kun je het beste doen bij een temperatuur koeler dan 25 graden, maar niet lager dan 10 graden. Lees alles over de veiligheid en opslag van accu's.
madamecannibale schreef:
21-07-2019 16:39
Afhankelijk van het soort accu zijn ze hier zeker gevoelig voor. Electrische fietsen hebben meestal een lithium batterij. Deze hebben inderdaad last van grote temperatuurverschillen. Ik zou dus inderdaad de accu van de fiets halen, om zo de levensduur van de batterij zo optimaal te houden. Vaak gaan accu’s kapot met warm weer en merk je dit verlies pas als het weer kouder wordt.

Eens. De mijne stond vorig jaar in de schuur te koken toen ik vergeten was hem binnen op een koelere plek te zetten toen ik 2 weken op vakantie was. Sindsdien is hij totaal van de leg. De display geeft een volle accu aan maar toch is hij leeg na een km of 5 terwijl hij daarvoor ruim 35 km meeging. Heel vervelend, ik moet de accu nu echt laten reviseren.
Alle reacties Link kopieren
Dan haal ik hem gewoon steeds van de fiets af als ik hem die dag niet meer gebruik. Ik moet hem 2x per jaar leeg fietsen en voor de rest regelmatig bij verschillende percentages opladen .

Maar als ik bv naar de stad ga en het regent dan kan ik hem toch laten zitten als ik werk. En moet de display afgedekt met een hoesje? Ze hebben nu vakantie anders vroeg ik het in de winkel ;)
Ik dek niets af. De display valt af en toe een tijdje weg door vocht, maar komt gewoon weer terug. Bediening kan ik blind dus geen probleem.

Accu heb ik er alleen bij extreme vorst eraf gehaald (-10) bij warm weer gewoon laten zitten.

Heb een gazelle van 6 jaar oud en rij nog op de eerste accu.
Wij waren vorig jaar in onze vakantie er getuige van hoe een accu spontaan in de fik vloog (fiets stond bij het strand in de zon), dus ik zou de accu er zeker afhalen. Er kwam zoveel vuur van een enkele accu, dat ik en velen met mij dachten dat er een strandtent stond af te branden.
Goed dat ik dit lees. Ik heb ook net een ebike. Kleine moeite om hem thuis even van de fiets te halen met extreme warmte en extreme hitte. Dat van het leegfietsen van de accu moet ik bij mijn fiets nog eens checken. Zal wel in de handleiding van de fiets staan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een fietsenverkoper die beweert dat de accu/display niet te lang in de regen mag, niet te heet mag worden en niet te koud keihard in zijn gezicht uitlachen. Dan zou ik namelijk dus nooit kunnen fietsen.
Heb al meer dan 10 jaar een e-bike (eerst een Sparta nu een Giant) en nog nooit problemen gehad. Ik fiets meer dan anderhalf uur per dag soms door wolkbreuken, soms in temperaturen boven de 30 graden en soms met -10. Zal namelijk naar mijn werk moeten op die fiets, daar is zo'n ding toch voor?
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hoogbejaarde schoonmoeder had een jaar geleden 2 ebikes van Sparta gewonnen bij een loterij. Ze hebben toen een hele tijd bij mijn schoonzus in de schuur gestaan. Van het voorjaar kwam er 1 naar ons, en de accu wilde niet meer opladen.
Vandaag vertelde schoonzus dat die van hun ook dood is. Steekt dus wel nauw met die accu’s
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Ik heb een jaar geleden de oude ebike van mijn moeder gekregen. Deze (batavus) is pakweg 10 jaar oud en rijdt nog op zijn eerste batterij. Ik kan er op de laagste ondersteuningsstand zo’n 50km mee rijden en dan is hij nog half vol volgens de display. Grotere afstanden heb ik er nog niet opafgelegd, dus geen idee wat de daadwerkelijke actieradius is.
Wat mijn ouders bij aankoop als advies kregen en ik dus trouw doe, is de batterij thuis altijd aan de lader houden.
In het geval van deze fiets zit die batterij verwerkt in het frame, dus afnemen is geen optie. Hij staat dus altijd in mijn matig geïsoleerde garage.
Het display is in mijn geval afneembaar, dus als ik de fiets parkeer neem ik die af.
Ik ben echt enorm verbaasd over hoe goed de batterij nog is en hoe fijn de trapondersteuning is. Ik fiets nu veel vaker en vooral ook veel grotere afstanden.
Alle reacties Link kopieren
marcellav schreef:
21-07-2019 19:29
Mijn hoogbejaarde schoonmoeder had een jaar geleden 2 ebikes van Sparta gewonnen bij een loterij. Ze hebben toen een hele tijd bij mijn schoonzus in de schuur gestaan. Van het voorjaar kwam er 1 naar ons, en de accu wilde niet meer opladen.
Vandaag vertelde schoonzus dat die van hun ook dood is. Steekt dus wel nauw met die accu’s
Hartstikke zonde. Staat overigens in de handleiding dat de accu regelmatig moet worden opgeladen ook al wordt de fiets niet gebruikt.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
21-07-2019 19:13
Ik zou een fietsenverkoper die beweert dat de accu/display niet te lang in de regen mag, niet te heet mag worden en niet te koud keihard in zijn gezicht uitlachen. Dan zou ik namelijk dus nooit kunnen fietsen.
Heb al meer dan 10 jaar een e-bike (eerst een Sparta nu een Giant) en nog nooit problemen gehad. Ik fiets meer dan anderhalf uur per dag soms door wolkbreuken, soms in temperaturen boven de 30 graden en soms met -10. Zal namelijk naar mijn werk moeten op die fiets, daar is zo'n ding toch voor?
Nou mijn man had ook zoiets van mijn god wat een gedoe. Vandaar ook mijn vraag. Accu eraf halen is een kleine moeite, dus dat zal ik wel doen elke avond, heb er lang voor gespaard dus wil er wel zuinig mee omgaan, maar inderdaad je fietst vaak genoeg door regen en wind, warmte en kou.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
21-07-2019 19:09
Goed dat ik dit lees. Ik heb ook net een ebike. Kleine moeite om hem thuis even van de fiets te halen met extreme warmte en extreme hitte. Dat van het leegfietsen van de accu moet ik bij mijn fiets nog eens checken. Zal wel in de handleiding van de fiets staan?
Ja 2x per jaar. Dus niet leeg laten lopen maar leeg fietsen, en opladen bij verschillende percentages, dus de ene keer bij 80, de andere keer bij 20 enz.
Maar dit werd aangeraden voor mijn cortina, weet niet hoe dit bij andere ebikes is.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan display covers. En ander een stukje van een ziplock zakje, dat is extra dik, er overheen met een elastiekje vastzetten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, mocht ik tegen zo'n cover aanlopen koop ik er een 👍

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven