Schooladviezen

09-07-2019 06:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste ouders,

Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.

Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.

Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?

Ik hoor het graag!
Dmt telt niet mee, dat scheelt alweer.
Maar waarom moet juist zo'n IQ test met een kort geding afgedwongen worden dan?
Dat je het niet eens bent met het advies, soit. Waarom zou de school zo'n IQ test moeten regelen en bekostigen? Dat doen scholen nooit voor zover ik weet, maar is aan de ouders om dat te doen, in gevallen waarbij een IQ bepaling verstandig zou zijn.
En waarom zou een IQ test doorslaggevend moeten zijn voor het advies? Er zijn toch nog meer zaken die dat advies bepalen, niet alleen het IQ.
En een hoge(re) score zou de beoogde middelbare school dan wel overhalen om het kind aan te nemen? Bij ons op school hebben we warme overdracht en bespreekt de school met de beoogde middelbare school de toekomstige leerling. Dan is het IQ echt niet het meest doorslaggevend.

Overigens had mijn man destijds een IQ van meer dan 140 en is de school uiteindelijk overstag gegaan. Mijn man wilde en kon toen dat hele vwo niet aan en heeft vrij doelbewust net zo lang niets gedaan tot hij moest afstromen en naar de MTS mocht, want het advies van de basisschool, LTS, vond hij helemaal prima.
Het heeft de verhouding met zijn ouders wel flink beschadigd, hij neemt het ze nog steeds kwalijk dat hij gedwongen werd, met een beschamende rechtszaak nog wel, een opleiding te doen die hij helemaal niet wilde. Hij was dat dat kind dat zonodig met een LTS-advies naar het vwo moest en een aantal docenten stak dat niet onder stoelen of banken.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 23-07-2019 08:34
5.00% gewijzigd
Haar vader vindt dat er een IQ-test bij zijn dochter moet worden afgenomen, om het juiste niveau te bepalen. Het meisje heeft in haar laatste schooljaren wisselende resultaten laten zien. De problematische scheiding van haar ouders in 2016 zou daarbij een rol kunnen spelen. Hulpverleners die zich om het gezin bekommeren, geven dat ook aan.

In november 2018 zou met de school en hulpverleners zijn afgesproken dat er een test bij het meisje zou worden afgenomen. Dit was nodig, vanwege een aanvraag voor leerwegondersteunend onderwijs, richting de middelbare school.

Echter, sinds dit schooljaar blijkt een IQ-test geen verplicht onderdeel meer te zijn van de aanvraag. Reden voor de school om af te zien van de test. Bij het besluit om de test niet af te nemen, hebben hulpverleners meegewogen dat een IQ-test op dat moment geen reëel beeld zou geven van waar het meisje toe in staat is, omdat het meisje volgens zowel de hulpverleners als de school op dit moment niet lekker in haar vel zit.
geneet van 't laeve
Zelf het kind belasten met een problematische scheiding en vervolgens een onzinnige rechtszaak aangaan over het hoofd van dat kind. Alsof een iq-test hier zinnig is. Echt een pareltje deze vader.
Zeg dat. Vechtscheiding, kind krijgt daar uiteraard een knauw van, hulpverlening er bij die ook geen heil ziet in een IQ test, school volgt simpelweg de regeltjes en pa spant een rechtszaak aan. Laat pa eens hand in eigen boezem steken zeg.
Van leerwegondersteuning willen aanvragen naar een normaal vmbo-kaderadvies is al heel goed gedaan van het meisje. Een mavo/havo-advies is nog eens stappen omhoog. En dat met een kind dat slecht in haar vel zit een waarbij hulpverlening al aangeeft dat een iqtest op dit moment, bij een kind in de knel, geen reeel beeld op zal leveren. Waarom zou je het dan willen. Niet voor het kind, die wordt hierdoor niet geholpen.

Iqtest is sowieso niet doorslaggevend in het schooladvies. Zoon hier scoorde op de iq test omgerekend mavo/havo, op de NIO mavo, maar schooladvies is kader/mavo. En in deze regio heb je geen dakpanklassen, dus hij start na de zomer in 1 kader.
We gaan het wel zien, opstromen is hier goed mogelijk, dus hij kan en mag zichzelf bewijzen.
Dat arme kind....
Ozo.
IQ-test speelde hier echt geen rol bij het advies, ook de enkele hogere Cito’s niet. Door de basisschool werd zeer behoudend op het laagste niveau geaccepteerd. Er was nog een andere jongen met tl/havo advies. Zijn ouders lieten hem testen, zeer hoogbegaafd, en slechts na heel veel pressie en in overleg met een v.o. school wilden ze dat aanpassen.
Voor mijzelf is het gelijk hebben al voldoende. Dochter heeft het naar haar zin en voor haar hoeft de havo nu niet. Ze maakt er een sport van om overwegend onder de 7,5 te blijven :-)
Het grootste probleem met basisschooladvies vind ik dat de vaardigheden die de basisschool vraagt niet aansluiten op de vaardigheden die op de middelbare school een kind nodig heeft.

Vaak genoeg meegemaakt dat kinderen met een laag schooladvies toch 'hoger' uitkwamen.

En andersom geldt het ook:
Mijn beide kinderen kregen VWO+ advies van de basisschool en uiteindelijk allebei de HAVO gedaan, en terechtgekomen op de HBO.
Lag niet aan hun intelligentie maar aan op de basisschool nooit geleerde vaardigheden namelijk discipline, kunnen plannen etc.

Ik denk daarom dat het niet aan het advies ligt maar aan het onderwijs dat advies en uiteindelijke opleiding niet op elkaar aansluiten.

Entree examen (zoals nodig voor de VWO+) zou daarom misschien voor alle opleidingsniveau's ingevoerd moeten worden en moeten worden afgenomen door de middelbare school ipv de basischool.
Daarnaast toetst het eintoets voornamelijk kennis en geen vaardigheden...
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
CatherineTheGreat schreef:
23-07-2019 10:11

En andersom geldt het ook:
Mijn beide kinderen kregen VWO+ advies van de basisschool en uiteindelijk allebei de HAVO gedaan, en terechtgekomen op de HBO.
Lag niet aan hun intelligentie maar aan op de basisschool nooit geleerde vaardigheden namelijk discipline, kunnen plannen etc.

En wat maakt het verder ook uit als een kind dan eerst havo doet en vervolgens vwo of de hbo-route neemt? Helemaal niets, in mijn optiek. Of zet het kind in een brede brugklas en dan zie je wel of het eerst havo wordt of meteen vwo. Ik snap die kramp niet.
Poppy_del_Rio schreef:
23-07-2019 10:14
En wat maakt het verder ook uit als een kind dan eerst havo doet en vervolgens vwo of de hbo-route neemt? Helemaal niets, in mijn optiek. Of zet het kind in een brede brugklas en dan zie je wel of het eerst havo wordt of meteen vwo. Ik snap die kramp niet.
Er is geen kramp ;-).
Het gaat erom dat de basisschool het niet alleen naar beneden verkeerd heeft maar soms ook naar boven. Ze kunnen zich dus daadwerkelijk vergissen.
MinkeDeWit schreef:
09-07-2019 08:09
Ik zal trouwens heel eerlijk bekennen dat ik minder vertrouwen heb in leerkrachten dan in ouders als het gaat om het inschatten van het niveau van het kind. Leerkrachten doen vaak alsof het vwo een bijna onmogelijke prestatie is, terwijl de meeste kinderen die een II of I scoren dat niveau prima aankunnen, ook zonder bovenmenselijke werkhouding. Leerkrachten hebben vaak havo als achtergrond, waren daar wellicht geen hoogvliegers, en kiezen liever voor de veilige weg in plaats van kinderen kansen te gunnen.
Helemaal mee eens. Ben blij dat mijn ouders wel ‘stennis hebben geschopt’ zoals dat hier genoemd wordt. Had vmbo-t advies en met veel moeite mocht ik dan toch naar de havo kansklas.... Nu master aan de universiteit!
CatherineTheGreat schreef:
23-07-2019 11:54
Er is geen kramp ;-).
Het gaat erom dat de basisschool het niet alleen naar beneden verkeerd heeft maar soms ook naar boven. Ze kunnen zich dus daadwerkelijk vergissen.

Ja, absoluut, maar dat komt er dan wel uit in de brugklas.

In mijn omgeving zie ik die kramp van per se vwo (gymnasium) echt volop bij ouders, heb een kind in groep 8 en een in groep 7 dus ik zit er middenin.
Op de laatste lageere school van mijn dochters konden de ouders aanvinken of ze de directrice en/of de IB-er bij de gesprekken wilden hebben. Dat vond ik een goede oplossing.
Poppy_del_Rio schreef:
23-07-2019 12:41
Ja, absoluut, maar dat komt er dan wel uit in de brugklas.

In mijn omgeving zie ik die kramp van per se vwo (gymnasium) echt volop bij ouders, heb een kind in groep 8 en een in groep 7 dus ik zit er middenin.
Dan kan ik mij voorstellen dat je er zelf last van hebt op dit moment.
Deden wij nooit. Wij lieten de eerste toen wel de test doen (voor de VWO+) maar stonden er niet echt achter. Van de test kwam dan ook gewoon VWO uit. Niets plus.
De tweede heb ik ondanks het advies niet eens de test laten doen. Die wilde het zelf zo wie zo al niet.
Bij Havo kom je er ook echt wel en dan heb je in ieder geval nog tijd voor vriendjes, sport en het allerbelangrijkste in hun leven: :nerd:.
De moeder, die niet in de rechtszaak is betrokken, geeft geen toestemming voor de test. „De ouders oefenen het gezamenlijk gezag uit, zodat de moeder wel toestemming moet verlenen voor het afnemen van een IQ-test”, aldus de rechtbank maandag. Ook heeft de vader zijn verhaal niet kunnen bewijzen dat de school de test eerder zou hebben beloofd.

Ik las ergens dat moeder in het onderwijs werkt.
geneet van 't laeve
Ik weet niet of TO nog meeleest. Bij ons doen ze het als volgt.

- een ouder informatie avond in groep 7 en 8. Aanwezigheid van de klassenleerkracht, directeur en ib er. Ze nemen alles door voor het komende jaar en gaan uitgebreid in op de cito, voorbereiding en welke scores bij welk advies horen. Daarbij geven ze dus ook aan naar vaardigheden en motivatie te kijken. Heel erg duidelijk en transparant. Wie niet komt moet later ook niet klagen over gebrek aan kennis.
- kinderen zijn vanaf groep 3 aanwezig op de ouderavond.
- voorlopig advies in groep 6 en 7.
- alle leerkrachten hebben een kortr cursus omgaan met agressie, moeilijker gesprekken voeren en communicatie gevolgd. Ze kunnen veel beter omgaan met escalatie.
- Gesprekken vinden altijd met 2 personen plaats (ouders komen ook vaak met 2 of zelfs 3).

Dit werkt hier bijzonder goed. Zowel ouders als kinderen weten waarop gey advies is gebaseerd.
Poppy_del_Rio schreef:
23-07-2019 10:14
Nou, omdat de basisschool er is om alle niveaus te begeleiden, dat moet je wel dusdanig doen dat iedere leerling kan starten waar hij hoort en dus na vwo naar uni kan meteen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven