Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Madrid87 schreef:
23-07-2019 16:50
Ik wilde de dozen tegen het raam zetten maar nu zit de raamhangmat van de kat in de weg. Het gaat weer lekker. :bonk:
Kan hem er wel af halen maar het was zo'n gezeik om het erop te krijgen voor het bleef plakken dat ik er liever af blijf.

Dan snij je toch even een slimme uitsparing in de doos? Wees creatief! Het hoeft ook niet helemaal potdicht hè, alle beetjes helpen.
Heb ik ook gedaan Rik, ze in stukken gesneden en toen opgeplakt. Maar ga vanavond verder knutselen, nu bij mijn moeder eten en dus weer door de hitte heen. Maar het is bij haar maar 23 graden dus daar kijk ik wel naar uit. Heerlijk dat huis.
Boven wel heet maar beneden nooit.

Wij vinden eten altijd een ramp, maar met die hitte haat ik het helemaal. We kwamen er net aan de telefoon al niet uit wat we nou wilden eten. Als het aan ons ligt is het elke dag salade en brood.
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
23-07-2019 16:52
Ik zou vandaag met een vriendin naar het water gaan maar die had afgezegd helaas. Toen ben ik zelf maar in een parkje gaan liggen, maar na 3 kwartier was ik er alweer klaar mee, het was echt te warm zonder water ter verkoeling.

In mijn huis gaat het nu nog, zo lang ik maar niet teveel doe.

Wat eten jullie zoal met dit weer? Ik vind avondeten zo lastig. Het liefste wil ik niets warms maar ik ben geen fan van salades. Gisteren soep gemaakt en denk dat ik daar toch nog maar wat van ga nemen met stokbrood.

Ben vooral heel erg blij dat ik donderdag in Spanje aan het strand lig ipv hier doodgaan van de warmte. Het is dan hier gewoon warmer dan daar.

Ik heb vanochtend vroeg een pan aardappelen gekookt, dat vind ik toch het fijnste bij warmte: aardappelsalades met ei of vis en veel groente, en misschien een keertje gebakken aardappelen als ik nood heb aan vet en zout.
Bonen voor salades heb ik ook, in blik en in de vriezer, maar die vind ik gauw te zwaar en plakkerig in de mond.
Pastasalades vind ik niet zo'n succes, ik eet al zoveel tarwe(brood).
Salades dus, vooral :D
nounou
Ik probeer wel iets stevigs te eten, dus niet alleen maar groenten enzo. Vanavond brood met zalm uit een blikje. Morgen ook zoiets als pastasalade. Misschien nog een keer friet als ik behoeft heb aan zoutig eten. Misschien maak ik nog een keer hummus en daar doe ik dan komkommer op.
Morgenochtend doe ik alles tegen elkaar open. En dan hang ik buiten aan de waslijnen voor mijn ramen (ik heb een balkon met overal waslijnen voor) alle dekbedovertrekken die ik heb. Zo wil ik de zon weren.

Zou het nog helpen met de warmte als ik die overtrekken nat maak met koud water?
RikM schreef:
23-07-2019 15:43
Zou het nog een optie zijn om een stuk karton aan de binnenkant tegen het raam te zetten? Zo doe ik het nu. Mijn rolgordijnen laten te veel zonlicht door, daarom zet ik er een stuk karton (gewoon van een opengeknipte doos) tegenaan. Dat scheelt behoorlijk. Het ziet er niet uit maar dat interesseert me niet, het is nu puur overleven. :-D

Ik weet alleen niet of dat kan als je HR+ glas hebt. Ik heb gewoon ouderwets dubbel glas dus bij mij kan het.
:idee: Thanks! Ik ga dit eens proberen. Dan heb ik een deel met alufolie, een deel zonwerende folie (aan de binnenkant helaas, ik kan daar niet bij aan de buitenkant) en dan een deel karton. Erg fraai :P maar inderdaad alles wat helpt is mooi meegenomen.
Maud*de*Braose schreef:
23-07-2019 18:01

Zou het nog helpen met de warmte als ik die overtrekken nat maak met koud water?

Ja, dat schijnt te helpen, ik ga het morgen ook maar eens proberen: gordijnen natspuiten.

Wel grappig: in Barcelona en Malaga is het nu iets koeler dan hier, en in Porto is het zelfs echt koel met 19 graden :love:
nounou
Oh echt? Gordijnen natspuiten ken ik nog niet. Misschien hier ook maar proberen.
Hier ziet het er ook niet uit Liv maar dat boeit me echt niet. Stukken karton achter het raam, handdoeken voor het raam. Who cares. De hele straat is toch met vakantie. Zolang het maar helpt.

Het valt hier in huis nu heel erg mee en vannacht ook wel. Was 26,5 toen ik ging slapen en nu nog maar 24 dus dat is fijn. Met de ventilator was het prima uit te houden. Ik heb hem zelfs uitgedaan op een gegeven moment. Maar ik heb wel weer ruk geslapen. Uurtje of 3 denk ik.
Je hoort beneden alles als je met alle ramen open slaapt en ik ben al een lastige slaper. Ook krijg ik last van mijn rug op mijn matras nu hij niet op mijn bed ligt. En steeds weer eruit om te plassen. Dus echt fijn geslapen, nee niet echt.
Kat was weer buiten en nu ook nog.
Die krijgt straks van elf tot zes huisarrest. Ik wil hem echt niet buiten hebben met die hitte. Zeker omdat het een oudje is en ik doodsbang ben dat hij de warmte niet meer aan kan.

Het was bij mijn moeder echt genieten, hoe ze het huis op 23 kan houden, wonderbaarlijk.

Hoe is het met jullie? Lekker geslapen?
Rik, werkt je aircooler ook s'nachts?
Hier prima geslapen, lekker met de ventilator. Ik woon op een flat en kan wat deuren en ramen tegen elkaar open houden 's nachts, dat is fijn.

Nu heb ik alles open staan en lucht het nog even fijn door. Normaal in de zomer heb ik alles open, ook als het 30 graden wordt. Maar daarvoor wordt het de komende dagen veel te warm. Ik vind zo'n dicht huis wel benauwd altijd.

Straks nog even mijn scooter ophalen bij de reparateur. Dan zoveel mogelijk binnen denk ik. Ga wat wassen draaien, dekbedden enzo, die zijn nu in een mum van tijd droog, dat is wel lekker.
Ja het lucht nu nog lekker door inderdaad. Zolang er ook maar wind staat koelt het s'nachts wel aardig af als je alles open zet.

Oh alles open houden doe ik echt nooit, dan laat je toch echt die hitte naar binnen.
Ik vind het lekker dat het zo donker en koel is in huis, doet me denken aan de winter. Misschien ga ik maar wat kerstfilms kijken ( ben een winterfan ) om me eraan te herinneren dat het vanzelf wel weer winter wordt.

Ik ga ook zo vroeg mogelijk boodschappen halen ( mijn ijsjes zijn op ) en dan blijf ik binnen of ga ik bij mijn moeder relaxen.
Mijn bovenramen heb ik bijna helemaal dicht gezet met karton, veel knip en plakwerk maar als het werkt ben ik allang blij. :proud:
Was om 02:15 al weer wakker, er maar uit gegaan, beetje op bank tv gekeken met alles open en toen toch weer in slaap gesukkeld.
Zelf ingesteld tropenrooster dus om 05:30 naar kantoor. Wel lekker vanmiddag rond n uur of 2 vrij !
Benieuwd hoe warm t straks in huis is, gisterenavond 27 !
Tip: alles open zetten tegen elkaar in zodat er n windje kan gaan waaien door je huis...
Bimzarellio...what else
Vriend belde gisteren vanuit de auto dat het zo heerlijk koel was in de auto, 24 graden, waarop ik besloten heb dat we vanavond door de mcdrive gaan en lekker rustig in de auto gaan eten. Dan maar weer die vieze vega hamburger, alles beter dan koken. :proud:
Madrid87 schreef:
24-07-2019 06:21
Rik, werkt je aircooler ook s'nachts?

Ik gebruik 'm 's nachts niet, daar heb ik een ventilator.

Dit kleintje is bovendien met een uur of 2-3 wel leeg, dus dan zou je er steeds uit moeten om 'm bij te vullen. Hij maakt ook best veel herrie.
Ik heb redelijk geslapen, alleen wat te kort; werd om 6 uur wakker van een mug, en daarna van een nachtuil ofzo, een heel laag geluid van een beest vlakbij mijn gezicht.
Die komen naar binnen omdat het hier zo lekker warm is, vergeleken bij buiten :-[
Boven was het 23 graden vannacht.

De ventilator heb ik alleen even aangehad voor het slapen, eigenlijk vond ik vooral de kruik met heel koud water en zo'n diepvrieselement in een kruikzak nog het prettigste, heerlijk koel aan mijn voeten.

Sterkte allemaal vandaag.
Zo, wat stijgt de temperatuur snel, ik geloof 4 graden in een uur!
nounou
Ik zit in een hotel in Duitsland dus we hoeven niet te koken gelukkig. Hier is het 33 graden nu. We hebben een zwembad in het hotel, echt fijn!
Oh lekker meid, geniet er maar van. Heb je airco binnen? Ik neem aan van wel.

Fijn dat je goed geslapen hebt Zaza! Zo jij hebt het nog goed koel kunnen houden vannacht. Het was hier wel heter. Maar ik hoop dat het vandaag koeler blijft. Ik heb al mijn verhuisdozen kapot geknipt en al mijn ramen zitten dicht geplakt met karton aan de binnenkant.
En er komt nog maar amper licht naar binnen. Het voelt nu al koeler dan gisteren ondanks dat het buiten al 30 graden is. Binnen nog maar 26.
Ik ben zo blij dat ik het afgeplakt heb allemaal. Het gaat echt schelen. Merk ik nu al.

Kat ligt nog in de hangmat tegen het raam te slapen, dat kan nu omdat de zon er nog niet op staat en omdat het karton hem wel tegenhoudt als hij er wel door komt.
Ik heb een hoop ijs ingeslagen. Ga mezelf lekker verwennen vandaag.
Bimzarellio schreef:
24-07-2019 06:59

Tip: alles open zetten tegen elkaar in zodat er n windje kan gaan waaien door je huis...
Welke wind ;-)? Daarnaast was het vanochtend al vrij snel buiten net zo warm als binnen.

Dit voorjaar screens gekocht voor huis, het verschil is goed voelbaar. Heb ook kantoor aan huis, met daarin een goede en stille airco. Zit dus de gehele dag op kantoor.

Vanochtend vroeg boodschappen gedaan, ik was niet de enige helaas.

Op de slaapkamer een plafondventilator, echt heel fijn en muggen hebben er een hekel aan.
Het heeft hier de hele nacht wel aardig gewaaid, windkracht 3 geloof ik. Dat was wel lekker. Het waait nu ook, nog iets harder zelfs. Het schijnt vannacht 20 graden te worden, dat is er al een minder dan gisternacht. Ik teken ervoor.

Ik ga zo maar eens een siesta houden denk ik, kijken of ik wat kan slapen. Er komt nog maar een graadje bij straks en dan gaat het snel weer omlaag. 33 graden komend uur. Oh 19 graden zelfs vannacht, heerlijk. Morgennacht wordt wel een hel.
Maar ik hoop dat ik met mijn karton en andere voorzorgsmaatregelen een hoop hitte buiten kan houden. Lukt tot nu toe wel goed. Nog steeds maar 26 graden binnen in de huiskamer. De torenventilator staat lekker aan.

Update: weerapp geeft nu aan dat het zaterdag en zondag 26 graden wordt met regen!! En daarna nog meer omlaag zelfs. Ik hoop zo dat het uitkomt.
Ja Madrid, het is hier 's nachts (buiten) nog wel koel, gelukkig. Graad of 17, dus goed doorluchten helpt.

Zonet de gordijnen nat gemaakt. Ik leunde met mijn been tegen de radiator. Die voelde lauwwarm aan o_o Blijkt die muur erachter loeiheet, en dat slaat de radiator op.
Dan kan je elke centimeter van de ramen afschermen, dat helpt niet veel als de gehele muur de hitte doorgeeft :|
Dat met die hete muren is trouwens boven erger dan beneden, dat snap ik dan weer niet. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Een huis begroeid met planten, zowel op de muren als het dak (of natuurlijk een paar flinke bomen voor de deur), dat lijkt me heerlijk.
nounou
Of je muren wit verven.
RikM schreef:
24-07-2019 13:07
Of je muren wit verven.

Of allebei :D
Dit huis is niet van mij, ik huur het. Anders zou ik het wel weten. Ik heb wel wat planten tegen de gevel, maar niet alles wat ik zou willen kan en mag.
Dit huisje zal wel koel zijn nu:

Afbeelding

Dit is misschien een beter voorbeeld van groene architectuur, een sedumdak, zo mooi ook:

Afbeelding
nounou
Morgen wordt het over de 40 graden voorspeld.... o_o @( ... ik vind het vandaag al afzien (38 graden nu).

Een hele gevel vol planten lijkt mij ook heerlijk. We hebben een soort mini jungle achtertuin waar ik nu nog blijer mee ben ( de struiken houden nog enigszins zon tegen in huis.
Voor iedereen een groene tuin
Madrid87 schreef:
24-07-2019 11:52
Oh lekker meid, geniet er maar van. Heb je airco binnen? Ik neem aan van wel.

Fijn dat je goed geslapen hebt Zaza! Zo jij hebt het nog goed koel kunnen houden vannacht. Het was hier wel heter. Maar ik hoop dat het vandaag koeler blijft. Ik heb al mijn verhuisdozen kapot geknipt en al mijn ramen zitten dicht geplakt met karton aan de binnenkant.
En er komt nog maar amper licht naar binnen. Het voelt nu al koeler dan gisteren ondanks dat het buiten al 30 graden is. Binnen nog maar 26.
Ik ben zo blij dat ik het afgeplakt heb allemaal. Het gaat echt schelen. Merk ik nu al.

Kat ligt nog in de hangmat tegen het raam te slapen, dat kan nu omdat de zon er nog niet op staat en omdat het karton hem wel tegenhoudt als hij er wel door komt.
Ik heb een hoop ijs ingeslagen. Ga mezelf lekker verwennen vandaag.
Nee op de hotelkamers geen airco helaas. Wel een balkon maar daar is het een sahara nu. We hebben wel een rolluik dus dat scheelt wel.
Ik zit buiten. Onder een parasol. Neem af en toe een duik in de rivier die achter mijn tuin stroomt. En verder verroer ik me niet.
Gilze-Rijen, 39.1 graden. Nieuw hitterecord. https://nos.nl/liveblog/2294812-na-75-j ... rijen.html

Zonet moest ik even wat in de zon doen, ik viel zowat flauw daarna. En het is hier maar 35 graden.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven