Deel hier je beste anti-hitte tips!

donderdag 20 juni 2019 om 17:43
Hey allemaal,
Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.
Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon.
Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren.
Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).
Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.
Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon.

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren.

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).
Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?

donderdag 25 juli 2019 om 08:28
Een thermische breuk ontstaat door grote temperatuurverschillen. Ik denk dat het karton wel kan want hoewel het een paar graden scheelt, is het natuurlijk nog steeds hartstikke warm binnen. Maar ik speel het wel op safe door het karton er los tegenaan te zetten. Er zit dus een afstand tussen het karton en het glas, en het rolgordijn zit er ook nog tussen. Ik weet niet of het verstandig is om het karton echt tegen de ruit aan te plakken. Dan neem je wel een groter risico, denk ik.
donderdag 25 juli 2019 om 08:34
Het was echt warm op de slaapkamer, maar onze plafondventilator is echt goud waard. Ik heb prima geslapen. Om 8 uur op mn ebike gestapt, nu op het werk, en daar is de temperatuur echt prima. Heb echt medelijden met postbezorgers, wegwerkers, lassers, installateurs en ik vergeet vast nog een paar beroepsgroepen.
Morgen moet ik op het heetst van de dag voor een mammografie
. Lijkt me de hel, maar goed, die bevolkingsonderzoeken zijn er niet voor niets.
Morgen moet ik op het heetst van de dag voor een mammografie

donderdag 25 juli 2019 om 08:39
Ja, ik heb het er al af gehaald, voor de zekerheid. Kan me geen nieuw glas veroorloven helaas.
Ik zet het er maar tegenaan nu. Ik heb de warmte sowieso geaccepteerd momenteel. Op dat punt kom ik altijd en dan pas ik me wel weer aan. Eerst is het in mijn hoofd heel onrustig en klaag ik veel maar nu is het gewoon niet anders.
Zo deed ik dat op vakantie in het buitenland ook altijd. Gewoon accepteren. Je doet er toch niets aan.
De gordijnen natspuiten aan de binnenkant neem ik aan toch? Dus de kant die naar het raam wijst. Of het hele gordijn?
Ik zet het er maar tegenaan nu. Ik heb de warmte sowieso geaccepteerd momenteel. Op dat punt kom ik altijd en dan pas ik me wel weer aan. Eerst is het in mijn hoofd heel onrustig en klaag ik veel maar nu is het gewoon niet anders.
Zo deed ik dat op vakantie in het buitenland ook altijd. Gewoon accepteren. Je doet er toch niets aan.
De gordijnen natspuiten aan de binnenkant neem ik aan toch? Dus de kant die naar het raam wijst. Of het hele gordijn?

donderdag 25 juli 2019 om 09:04
Ik heb vannacht met alles open geslapen. Normaal kan ik dat niet ivm herrie maar ik had nog ergens oordopjes. Ventilator halverwege uitgezet want ik kreeg 't zelfs koud. Met alleen alles open was er nog een koel briesje. Net wakker geworden en meteen alles potdicht gedaan. Denk dat ik 5 a 6 uur heb geslapen. Nouja vanmiddag maar weer een siësta en anders pech.
donderdag 25 juli 2019 om 09:10
Ik heb aluminiumfolie aan de binnenkant van het dakraam geplakt. Ik wilde het gisteren eraf halen omdat ik weet dat er een risico is, maar het is niet te doen dan. Wel een verduisteringsgordijn besteld, dat schijnt ook de warmte tegen te houden. Komt pas over 5 tot 7 werkdagen, dus die aluminiumfolie blijft even hangen.
Life is short. Eat dessert first.

donderdag 25 juli 2019 om 09:18
doornroosje9 schreef: ↑25-07-2019 09:10Ik heb aluminiumfolie aan de binnenkant van het dakraam geplakt. Ik wilde het gisteren eraf halen omdat ik weet dat er een risico is, maar het is niet te doen dan. Wel een verduisteringsgordijn besteld, dat schijnt ook de warmte tegen te houden. Komt pas over 5 tot 7 werkdagen, dus die aluminiumfolie blijft even hangen.
Dat is wel link hoor. Kun je het niet aan de buitenkant plakken?
donderdag 25 juli 2019 om 09:29
Nee, ik kan er niet aan aan de buitenkant. Ik doe dit al jaren en niets gebeurd, maar ik weet dat het geen goed idee is. Vandaag en morgen nog, dan haal ik het eraf.
Gaat het glas barsten of kan het echt helemaal verbrijzelen en eruit vallen?

donderdag 25 juli 2019 om 09:41
Dat is tenminste iets. Nou ja, niet slim natuurlijk en ik ga dit ook niet meer doen in de toekomst.

donderdag 25 juli 2019 om 09:42
Geen idee. Heb het nooit zien gebeuren. Mijn ouders hebben ooit een zolder raampje met een of andere tape verduisterd. Zit er na jaren nog steeds op en alles is nog heel. Alleen kan het raampje inmiddels niet meer open. Gelukkig zit er ook nog een groot dakraam wat wel open kan.doornroosje9 schreef: ↑25-07-2019 09:29Nee, ik kan er niet aan aan de buitenkant. Ik doe dit al jaren en niets gebeurd, maar ik weet dat het geen goed idee is. Vandaag en morgen nog, dan haal ik het eraf.
Gaat het glas barsten of kan het echt helemaal verbrijzelen en eruit vallen?
donderdag 25 juli 2019 om 09:50
Ik zweer ook bij de plafondventilatorvivapimpelmees schreef: ↑25-07-2019 08:34Het was echt warm op de slaapkamer, maar onze plafondventilator is echt goud waard. Ik heb prima geslapen. Om 8 uur op mn ebike gestapt, nu op het werk, en daar is de temperatuur echt prima. Heb echt medelijden met postbezorgers, wegwerkers, lassers, installateurs en ik vergeet vast nog een paar beroepsgroepen.
Morgen moet ik op het heetst van de dag voor een mammografie. Lijkt me de hel, maar goed, die bevolkingsonderzoeken zijn er niet voor niets.
donderdag 25 juli 2019 om 09:59
Gordijnen heb ik flink natgespoten met een plantenspuit, en ik heb gisteren ook een grote natte handdoek voor het raam gehangen.
Hoe doen jullie dat eigenlijk, als je thuis bent: doe je de ramen potdicht als het echt heet wordt, of laat je ze op een kier?
Vorig jaar had ik alles dicht, maar ik vond dat erg benauwd. Gisteren heb ik ze op een kier gelaten, en ik had niet het idee dat het daardoor veel warmer werd binnen.
Ik ben nog erg lang opgebleven, gisteren, tot het een beetje was afgekoeld, en ik echt doodop was.
Met de ventilator op stand 1 heb ik echt goed geslapen. Het was 27 graden in mijn slaapkamer toen ik wakker werd. Beneden is het 25 graden.
Hoe doen jullie dat eigenlijk, als je thuis bent: doe je de ramen potdicht als het echt heet wordt, of laat je ze op een kier?
Vorig jaar had ik alles dicht, maar ik vond dat erg benauwd. Gisteren heb ik ze op een kier gelaten, en ik had niet het idee dat het daardoor veel warmer werd binnen.
Ik ben nog erg lang opgebleven, gisteren, tot het een beetje was afgekoeld, en ik echt doodop was.
Met de ventilator op stand 1 heb ik echt goed geslapen. Het was 27 graden in mijn slaapkamer toen ik wakker werd. Beneden is het 25 graden.
nounou

donderdag 25 juli 2019 om 10:12
@ Zaza, heb je de voor en achterkant van de gordijnen gedaan? Of alleen de kant die op het raam staat?
Het is hier binnen nu 26 graden en ik vermoed dat we geheid de 30 gaan passeren hier binnen vandaag.
Ik drink sowieso altijd enorm veel, Rik. Minstens 3 liter per dag, vaak nog wel 3,5. Met dit weer nog meer want ik zweet als een gek altijd. Ik was vroeger op vakantie in Egypte en het was er toen zo heet dat ik toen de hele dag niet naar de WC ben geweest, terwijl ik normaal elk uur wel een paar keer moet. Maar ik zweette het er gewoon uit. Dat was toen in een hete vallei waar het 60 graden was. Dat was niet leuk meer. Gelukkig konden we toen de koude grafkelders in.
Ik hou ook alles dicht, ook geen ramen op een kiertje. Het is buiten nu 28 graden.
Het is hier binnen nu 26 graden en ik vermoed dat we geheid de 30 gaan passeren hier binnen vandaag.
Ik drink sowieso altijd enorm veel, Rik. Minstens 3 liter per dag, vaak nog wel 3,5. Met dit weer nog meer want ik zweet als een gek altijd. Ik was vroeger op vakantie in Egypte en het was er toen zo heet dat ik toen de hele dag niet naar de WC ben geweest, terwijl ik normaal elk uur wel een paar keer moet. Maar ik zweette het er gewoon uit. Dat was toen in een hete vallei waar het 60 graden was. Dat was niet leuk meer. Gelukkig konden we toen de koude grafkelders in.
Ik hou ook alles dicht, ook geen ramen op een kiertje. Het is buiten nu 28 graden.
donderdag 25 juli 2019 om 10:14
Ja, dat dacht ik eerst ook, maar dat vraag ik me nu dus af. De warmte is geen spook wat zich door alle gaatjes naar binnen wringt.
Ik heb het idee dat het beter gaat met de ramen op een kleine kier, maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn

nounou
donderdag 25 juli 2019 om 10:23
Alles dicht! Denk dat het idd verbeelding is, dat het beter gaat met ramen op een kier, want als je alles dicht hebt, voelt het opgesloten. Maar met zulke hitte, stijgt de temperatuur binnen razendsnel.Zazamaenade schreef: ↑25-07-2019 10:14Ja, dat dacht ik eerst ook, maar dat vraag ik me nu dus af. De warmte is geen spook wat zich door alle gaatjes naar binnen wringt.
Ik heb het idee dat het beter gaat met de ramen op een kleine kier, maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn![]()
donderdag 25 juli 2019 om 10:35
doornroosje9 schreef: ↑25-07-2019 10:23Alles dicht! Denk dat het idd verbeelding is, dat het beter gaat met ramen op een kier, want als je alles dicht hebt, voelt het opgesloten. Maar met zulke hitte, stijgt de temperatuur binnen razendsnel.
Die warmte komt ook door de muren, niet meteen, maar in de loop van de dag wel. Ik heb het idee dat het huis wat kan ademen als alles op een kier staat en dat er echt te weinig zuurstof is wanneer alles potdicht zit, maar wie weet is het inderdaad verbeelding.
Gelukkig ben ik nu alleen en hoef ik er niet over te kibbelen.
Gordijnen spoot ik aan de binnenkant nat, maar ze zijn van natuurlijke materialen (katoen denk ik) en worden gewoon vochtig aan beide kanten.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 25-07-2019 10:38
10.55% gewijzigd
nounou
donderdag 25 juli 2019 om 10:37
Ik liep net langs mijn raam dat op een kiertje open stond en voelde gewoon de warmte binnen komen. Heb het dus dicht gedaan.Zazamaenade schreef: ↑25-07-2019 10:35Die warmte komt ook door de muren, niet meteen, maar in de loop van de dag wel. Ik heb het idee dat het huis wat kan ademen als alles op een kier staat en dat er echt te weinig zuurstof is wanneer alles potdicht zit, maar wie weet is het inderdaad verbeelding.
Zuurstof is echt overrated hoor.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 25 juli 2019 om 10:47
Top, dank je! Mijn plantenspuit is niet zo krachtig, ga er maar gewoon water over gooien denk ik. Mijn badlaken hangt! Ga zo vluchten naar mijn moeder's huis, al is het nu in huis nog best te doen, maar 26 graden.Zazamaenade schreef: ↑25-07-2019 10:35Die warmte komt ook door de muren, niet meteen, maar in de loop van de dag wel. Ik heb het idee dat het huis wat kan ademen als alles op een kier staat en dat er echt te weinig zuurstof is wanneer alles potdicht zit, maar wie weet is het inderdaad verbeelding.
Gordijnen spoot ik aan de binnenkant nat, maar ze zijn van natuurlijke materialen (katoen denk ik) en worden gewoon vochtig aan beide kanten.
Buiten al wel goed heet.
De warmte hangt hier ook in de muren. Vreselijk die oude huizen. Het is niet te harden. De zon is nu even weggedraaid van de achterkant en gaat langzaam richting de voorkant, maar dat duurt nog wel een paar uur. Nu even rust.
Ik heb net maar even wat in huis gedaan en de vuilniszak weggegooid buiten.

donderdag 25 juli 2019 om 10:57
Ik drink normaal ook veel te weinig. Maar met dit weer dwing ik mezelf om meer te drinken als het een dagje wat moeilijker gaat. Tot nu toe gaat het nog goed. Maak iedere dag een fles ranja die ik koud leg en die is bijna iedere dag aan het eind van de dag leeg. Voor de afwisseling gister ook nog 2 glazen Cola en ik heb een stuk of 3 doppers leeg gedronken.
Wat bij mij helpt als ik slecht drink: zorgen dat ik een flesje water in het zicht heb staan. Ik drink een flesje water makkelijker leeg dan 2-3 glazen water.
Ga vanavond als het weer wat aan het afkoelen is even een zak chips halen. Want ik heb het idee dat ik dat wel kan gebruiken bij al dat vocht.
donderdag 25 juli 2019 om 10:58
Ik drink erg veel, maar doe dat normaal ook al, net als Madrid. Misschien zweet je niet zoveel? Je kunt gewoon de kleur van je urine in de gaten houden, als die te donker wordt moet je meer drinken.
Teveel water drinken schijnt ook niet goed te zijn, omdat je daarmee ook wat mineralen wegspoelt uit je lichaam. Ik drink vooral groene thee, kruidenthee en groentesap, dat bevat wat mineralen. Of die theorie over mineralen wegspoelen door teveel water wetenschappelijk gefundeerd is weet ik trouwens niet

nounou