Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Klopt inderdaad. Je urine hoort vooral kleurloos te zijn, op de ochtendurine na.
Dat is mijne ook altijd omdat ik meer dan genoeg drink.
Ik drink ook koffie, wat weer minder schijnt te zijn voor je nieren en waar je schijnbaar van uitdroogt maar ik kan niet goed zonder helaas.
Mijn moeder drinkt ook waardeloos, meestal een kop thee en twee glazen water per dag. Als ik straks bij haar ben ga ik haar ook weer dwingen om te drinken. Het is net een klein kind soms. :P
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een natnek en drink nu niet meer of anders dan anders.
Ik hoef gewoon minder vaak te plassen, wat ook wel eens lekker is. Dat gezeik de hele dag.................
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ja dat is wel een nadeel ja: Dat gezeik steeds. Gelukkig valt het nog wel mee. Vorig jaar waren er dagen dat ik echt ieder uur een paar keer moest. Alleen vannacht was irritant, ben er volgens mij minimaal 3x uit geweest...
TsumTsum schreef:
25-07-2019 11:16
Ja dat is wel een nadeel ja: Dat gezeik steeds. Gelukkig valt het nog wel mee. Vorig jaar waren er dagen dat ik echt ieder uur een paar keer moest. Alleen vannacht was irritant, ben er volgens mij minimaal 3x uit geweest...
Tja, wat ik beschrijf is dus omgekeerd: minder plassen bij warm weer.
Tis ook niet logisch: je drinkt meer omdat je meer vocht verliest door zweten. Als je dan ook meer moet plassen drink je dus 'te veel'.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb wel de roosters boven mijn deuren en ramen open. Zonder voldoende zuurstof vind ik het niet te harden. Hier is het vandaag bijna windstil, dat scheelt ook. Het is hier binnen niet veel warmer dan gisteren, maar ik verdraag het slechter.

Zag rond 10 uur iemand die op het platte dak van een winkelcentrum aan het wwrk was, met zo'n hete vuurspuit. Dat lijkt me echt niet gezond :-o
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2019 11:52
Ik heb wel de roosters boven mijn deuren en ramen open. Zonder voldoende zuurstof vind ik het niet te harden. Hier is het vandaag bijna windstil, dat scheelt ook. Het is hier binnen niet veel warmer dan gisteren, maar ik verdraag het slechter.

Zag rond 10 uur iemand die op het platte dak van een winkelcentrum aan het wwrk was, met zo'n hete vuurspuit. Dat lijkt me echt niet gezond :-o
Jeetje, waarom op de heetste dag van het jaar? Dan moet het wel dringend zijn, denk ik, anders zou je daar toch even mee wachten, lijkt me?
Life is short. Eat dessert first.
Zazamaenade schreef:
25-07-2019 10:58
Ik drink erg veel, maar doe dat normaal ook al, net als Madrid. Misschien zweet je niet zoveel? Je kunt gewoon de kleur van je urine in de gaten houden, als die te donker wordt moet je meer drinken.
Teveel water drinken schijnt ook niet goed te zijn, omdat je daarmee ook wat mineralen wegspoelt uit je lichaam. Ik drink vooral groene thee, kruidenthee en groentesap, dat bevat wat mineralen. Of die theorie over mineralen wegspoelen door teveel water wetenschappelijk gefundeerd is weet ik trouwens niet :roll:

Ja, dat bestaat zeker. Het gaat dan om de verhouding teveel water en te weinig zouten en mineralen en kan dodelijk zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie

De genoemde voorbeelden gaan om echt grote hoeveelheden, ik ken ook situaties waarin de waterinname niet zo extreem was. Het wordt dan ook minder snel herkend.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 25-07-2019 12:38
9.64% gewijzigd
doornroosje9 schreef:
25-07-2019 12:33
Jeetje, waarom op de heetste dag van het jaar? Dan moet het wel dringend zijn, denk ik, anders zou je daar toch even mee wachten, lijkt me?
Ik hoop dat ie vroeg kan stoppen.
Dahlia74 schreef:
25-07-2019 12:37
Ja, dat bestaat zeker. Het gaat dan om de verhouding teveel water en te weinig zouten en mineralen en kan dodelijk zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie

De genoemde voorbeelden gaan om echt grote hoeveelheden, ik ken ook situaties waarin de waterinname niet zo extreem was. Het wordt dan ook minder snel herkend.

Ja, waterintoxicatie kende ik inderdaad ook. Dat gaat om liters achter elkaar, toch?
Ik bedoelde meer die laatste situaties.
Vroeger dronk ik gemakkelijk een kleine liter water weg als ik dorstig was (dus al te lang had gewacht met drinken), maar voelde me dan toch niet zo prettig, waarschijnlijk door electrolytenverlies of - onbalans.
Met vaker een glas, of een paar slokken, gaat dat al beter, en sinds ik minder water en meer (kruiden)thee, groentesap, verdund vruchtensap of bouillon drink heb ik dat wat rare, beetje wezenloze gevoel niet meer.
En zo'n camelback met slangetje om te drinken is ook ideaal want als je wandelt of hardloopt in de warmte heb je snel de neiging te lang te wachten. Met een camelback heb ik netto zelfs minder vocht nodig (dus hoef minder mee te slepen) dan wanneer ik uit een fles drink, vreemd genoeg. Alsof mijn lichaam vocht beter benut wanneer het met kleine beetjes komt.

Niet dat ik nu naar buiten ga om te wandelen laat staan hardlopen :proud:
nounou
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2019 12:38
Ik hoop dat ie vroeg kan stoppen.
Mijn man appte vanochtend. Is een badkamer aan het renoveren in een onbewoond huis, afgelopen maandag met deze klus begonnen.
Vanochtend was het 35 graden in dat huis... Eerder dan 0800 beginnen doet hij niet i.v.m. de buren, maar 's avonds is hij echt gesloopt.
Gisteren heeft ie tot 1530 gewerkt, en daarna ging het echt niet meer.
Het is mij opgevallen dat het met de ramen en deuren open toch fijner toeven is in huis dan met alles gesloten, zoals vaak wordt geadviseerd.
Ik heb gister voor het eerst alles dicht gehouden, op basis van dat advies en het werd steeds klammer en benauwder. Vanmorgen leek het wel een sauna.
Nu heb ik vandaag weer alles opengegooid en hoewel de temperatuur een paar graden omhoog is gegaan in huis, is het toch frisser, meer zuurstof en droog, waardoor de hitte veel beter te verdragen is.
Zazamaenade schreef:
25-07-2019 14:05
Ja, waterintoxicatie kende ik inderdaad ook. Dat gaat om liters achter elkaar, toch?
Dat hoeft dus niet persé, maar is vaak wel zo.

Beter kleine slokjes water nemen, dan een groot glas achter elkaar. In het laatste geval ben je vooral aan het spoelen, in het eerste geval wordt het meer opgenomen door het lichaam. En met dit weer vooral geen gekoeld water. Je lichaam is al hard aan het werk om op temperatuur te blijven door te koelen. Voor koude dranken gaat het lijf verwarmen. Daar kan je dus ook naar en weeïg van worden.
Cateautje schreef:
25-07-2019 14:16
Het is mij opgevallen dat het met de ramen en deuren open toch fijner toeven is in huis dan met alles gesloten, zoals vaak wordt geadviseerd.
Ik heb gister voor het eerst alles dicht gehouden, op basis van dat advies en het werd steeds klammer en benauwder. Vanmorgen leek het wel een sauna.
Nu heb ik vandaag weer alles opengegooid en hoewel de temperatuur een paar graden omhoog is gegaan in huis, is het toch frisser, meer zuurstof en droog, waardoor de hitte veel beter te verdragen is.

Je moet het ook niet de hele dag dichthouden hè, alleen op het heetst van de dag. Zo gauw de temperatuur daalt gooi je alles open. Met name 's nachts laat je het flink doorluchten.
Hier in de tuin 45.2 graden (tuin op het zuiden in het oosten van het land) en binnen 26,5 graden. Heb de ventilator aan, gordijnen dicht, roosters dicht aan tuinzijde. Deur open naar de gang, die is nog koeler met tegelvloer.
Voor iedereen een groene tuin
RikM schreef:
25-07-2019 14:19
Je moet het ook niet de hele dag dichthouden hè, alleen op het heetst van de dag. Zo gauw de temperatuur daalt gooi je alles open. Met name 's nachts laat je het flink doorluchten.
Na zonsondergang hou ik altijd alles gesloten, anders krijg ik muggen binnen.
Cateautje schreef:
25-07-2019 14:29

Ja, dan werkt het niet. Je kunt moeilijk dagenlang alles potdicht houden.
vivapimpelmees schreef:
25-07-2019 14:11
Mijn man appte vanochtend. Is een badkamer aan het renoveren in een onbewoond huis, afgelopen maandag met deze klus begonnen.
Vanochtend was het 35 graden in dat huis... Eerder dan 0800 beginnen doet hij niet i.v.m. de buren, maar 's avonds is hij echt gesloopt.
Gisteren heeft ie tot 1530 gewerkt, en daarna ging het echt niet meer.
Dan zou ik toch wat snipperdagen nemen nu. Arme man.
RikM schreef:
25-07-2019 14:31
Ja, dan werkt het niet. Je kunt moeilijk dagenlang alles potdicht houden.
Ik hou zoals ik gewend ben nu alles van zonsopgang tot zonsondergang open. Veel fijner. :)
Cateautje schreef:
Ventilator aan laten, muggen houden niet van wind.
Paar weken geleden werd ik echt lek gestoken door de muggen en nu heb ik al een hele week geen bulten erbij gekregen terwijl m'n raam wel open staat en het licht aan is. Maar ik doe dat altijd mijn verduisterende rolgordijn helemaal dicht als ik slaap en anders doe ik m'n gordijnen grotendeels dicht in de hoop dat de beestjes weer terug naar buiten vliegen :hihi:
41,7 graden gemeten door KNMI-meetpunt in Deelen (Veluwe). Of die meting klopt is niet duidelijk:
https://nos.nl/liveblog/2294980-41-7-gr ... klopt.html
nounou
TsumTsum schreef:
25-07-2019 14:39
Ventilator aan laten, muggen houden niet van wind.
Paar weken geleden werd ik echt lek gestoken door de muggen en nu heb ik al een hele week geen bulten erbij gekregen terwijl m'n raam wel open staat en het licht aan is. Maar ik doe dat altijd mijn verduisterende rolgordijn helemaal dicht als ik slaap en anders doe ik m'n gordijnen grotendeels dicht in de hoop dat de beestjes weer terug naar buiten vliegen :hihi:
:-D

Het gaat mij niet om de slaapkamer, daar staat het hele jaar het raam open, maar daar zit een hor voor. Ik kan geen hor voor de loggiadeur doen, want die is te hoog en daar zijn horren niet voor te krijgen.
Het gaat er mij om dat ik in de woonkamer niet lekgeprikt word.
Ach, ik heb een oplossing gevonden waar ik me goed bij voel. :)
De thermometer op de loggia kan de temp. niet meer aangeven, deze staat op ontploffen.
Cateautje schreef:

Ook nu? Ik heb gisteravond laat urenlang alles opengehad met het licht aan, er waren maar 2 muggen binnen.
Ik heb een klamboe hangen voor het geval het in de slaapkamer echt te gek wordt met muggen, maar die heb ik dit jaar nog maar 1 nacht gebruikt. Het is hier wel veel droger dan in het westen, dat scheelt met muggen.
Toch nog een voordeeltje van de droogte :clown:
nounou
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2019 14:31
Dan zou ik toch wat snipperdagen nemen nu. Arme man.
Hij is eigen baas. En als hij nu snipperdagen neemt, komt de planning op z'n gat te liggen. Want volgende klus staat ingepland plus dat er morgen andere werklui komen waar hij voorbereidende werkzaamheden voor moet doen.
Zazamaenade schreef:
25-07-2019 14:48
Ook nu? Ik heb gisteravond laat urenlang alles opengehad met het licht aan, er waren maar 2 muggen binnen.
Ik heb een klamboe hangen voor het geval het in de slaapkamer echt te gek wordt met muggen, maar die heb ik dit jaar nog maar 1 nacht gebruikt. Het is hier wel veel droger dan in het westen, dat scheelt met muggen.
Toch nog een voordeeltje van de droogte :clown:
Na zonsondergang komen ze naar binnen, dus dan doe ik alles dicht.

Fijn droogte, dan is het niet zo benauwd. Dat is het enige dat ik echt erg vind aan hitte, benauwde klamme lucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven