Werk & Studie alle pijlers

Werken in de thuiszorg?

26-07-2019 15:20 38 berichten
Hi, wie heeft er ervaring met werken in de thuiszorg als schoonmaak werk? is het fulltime te doen? is het leuk? vies?
Ik heb hulp en nee het is niet fulltime te doen, daar moet je te hard voor werken.
De hulpen die ik heb gehad vonden het allemaal leuk om te doen, zonder uitzondering.
Nee, het is niet vies over het algemeen, omdat jij degene bent die alles schoonhoudt hè en als je dat goed doet, kom je niets tegen dat je tegen staat. De huizen waarin je werkt worden bewoont door normale mensen die niet naast de pot poepen. ;-)
Cateautje schreef:
26-07-2019 15:26
Ik heb hulp en nee het is niet fulltime te doen, daar moet je te hard voor werken.
De hulpen die ik heb gehad vonden het allemaal leuk om te doen, zonder uitzondering.
Nee, het is niet vies over het algemeen, omdat jij degene bent die alles schoonhoudt hè en als je dat goed doet, kom je niets tegen dat je tegen staat. De huizen waarin je werkt worden bewoont door normale mensen die niet naast de pot poepen. ;-)

Dat is niet altijd waar kan ik je uit ervaring vertellen.

TO, het is inderdaad niet fulltime te doen. Vind ik dan, ik ken ook mensen die het bijna fulltime doen maar ik begrijp niet helemaal hoe dan. Als je het goed wil doen is het behoorlijk vermoeiend en is 2 cliënten op een dag (3 tot 6 uur) echt wel voldoende.
Verder is het leuk, als je tenminste een klik hebt met je cliënten. Dat hangt dan ook weer af van je eigen sociale talent. Het is niet zo leuk als je 3 uur bij iemand door moet brengen waarmee je het niet goed kunt vinden. Maar dit is bij een goede thuiszorg organisatie vaak wel bespreekbaar te maken.

En vies, tja, soms moet je wel even een knop kunnen omzetten. De meeste mensen maken er inderdaad geen grote zooi van, maar je moet wel ergens tegen kunnen voor de uitzonderingen. Er zijn ook nog mensen die er helemaal niks aan kunnen doen dat ze bijvoorbeeld incontinent zijn en in bed plassen.
Ik werk al een aantal jaren als hulp in de huishouding. Voor mij is het fijn te combineren met schooltijden van de kinderen. Ik vind het werk niet altijd leuk, en thuis kan ik nog een keer beginnen. Het valt of staat met leuke cliënten vind ik zelf. Soms vind ik het best zwaar zoals in dit weer, dan is zes uur per dag best pittig. En het salaris is om te huilen haha. Als mijn jongste kind op school zit ga ik me om laten scholen denk ik!
ñuca schreef:
26-07-2019 15:37
Dat is niet altijd waar kan ik je uit ervaring vertellen.

TO, het is inderdaad niet fulltime te doen. Vind ik dan, ik ken ook mensen die het bijna fulltime doen maar ik begrijp niet helemaal hoe dan. Als je het goed wil doen is het behoorlijk vermoeiend en is 2 cliënten op een dag (3 tot 6 uur) echt wel voldoende.
@(
Broodjehagelslag schreef:
26-07-2019 15:46
Ik werk al een aantal jaren als hulp in de huishouding. Voor mij is het fijn te combineren met schooltijden van de kinderen. Ik vind het werk niet altijd leuk, en thuis kan ik nog een keer beginnen. Het valt of staat met leuke cliënten vind ik zelf. Soms vind ik het best zwaar zoals in dit weer, dan is zes uur per dag best pittig. En het salaris is om te huilen haha. Als mijn jongste kind op school zit ga ik me om laten scholen denk ik!

Met dit weer is inderdaad niet leuk. Maar dat geldt voor meerdere beroepen. En ik heb de ervaring dat mensen zelf ook zeggen dat ik het rustig aan moet doen met de hitte. En me zelfs een half uur vroeger naar huis sturen.
Cateautje schreef:
26-07-2019 15:48
@(

Geloof mij, sommige mensen kunnen er gewoon echt niks aan doen.
Haha nou ik ben als invaller ook wel eens op plekken geweest..
Man die dementerende was, had in de wc ruimte tegen de muren geplast. Een andere waar de hulp de bovenverdieping over sloeg waarbij de spinnenwebben van plafond tot vloer kwamen. En een paar keer bij een alcoholiste gewerkt die 3 katten en 2
Honden had.
Maar geen stofzuiger. Nou ja zo maak je nog eens wat mee 😂
Het is schoonmaakwerk, dus ja, dat kan vies zijn...
ñuca schreef:
26-07-2019 15:50
Ik geloof je.

Heb in de loop van de tijd verschillende hulpen gehad die honderduit vertellen, maar over zoiets heb ik nooit iets gehoord, maar nu ik er wat verder over nadenk is het natuurlijk ook niet vreemd, alzheimer is er eentje waarbij dat kan gebeuren, handicaps, enzovoort.

Ik doe er verder dan maar het zwijgen toe. :)
Alle reacties Link kopieren
Fulltime is geen doen.

Het kan enorm vies zijn. Heb cliënten gehad die dementerend waren dan kom je van alles tegen, cliënten die veel te laat hulp hebben gekregen en je eerst gaat puin ruimen en daarna bij houden.
Maar eenmaal vaste cliënten kan het werk enorm leuk zijn.
ñuca schreef:
26-07-2019 15:50
Inderdaad, de meeste mensen kunnen inderdaad netjes een toilet gebruiken maar bij alle ouderen gaan de lichaamsfuncties uiteindelijk achteruit, dus ook het vermogen om urine en ontlasting op te houden. Dan gebeurt er een “ongelukje” en dit moet dan opgeruimd worden. Mensen schamen zich hier vreselijk voor dus ik begrijp dat dit niet algemeen bekend is maar het komt echt heel regelmatig voor.

Het gebeurt ook dat mensen het zelf proberen op te ruimen en dus ontlasting aan de handen krijgen, dan zit het op de pot, de muur de vloer de deur de lichtknopjes enz. Ook zijn dementerende mensen vaak niet meer zindelijk. Als je dit niet wilt opruimen moet je niet in de Thuiszorg gaan werken.

Ook zijn er genoeg huizen die echt verwaarloosd en vervuild zijn, vaak zijn dit dan mensen met psychische problemen of dementie. Je moet hier tegen kunnen. Het is wel heel dankbaar werk en als je leuke clienten hebt ook heel gezellig.

Oja, en dit werk full- time doen is veel te zwaar, de meeste van mijn collega’s werken tussen de 12 en 24 uur per week.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
mensen zijn gewoon vieze wezens :lol:
derooiekater schreef:
26-07-2019 16:00
Fulltime is geen doen.

......
En toch he, ik heb een collega die alle dagdelen werkt. En als er dan eens iemand afzegt stuurt ze meteen een bericht dat ze die uren beschikbaar is. Ik vraag me werkelijk af hoe ze dat doet.
Ik heb een hele tijd terug het als vakantiewerk gedaan.
4 weken full time. Vond het prima te doen.
De secretaressebaan is niets geworden, to?
gizzmo-returns schreef:
26-07-2019 16:17

Ik vind het knap
Is het fulltime te doen?
Nee, tenzij je je echt kapot wil werken. Had voor ik de thuiszorg in ging een fulltime kantoorbaan maar die was een stuk minder zwaar. En meestal werk je in de thuiszorg als oproep kracht met een nul uren contract of met een maximum van 24. Ik zit meestal aan de 26-28 uur per week en dat is voor mij echt wel het maximale. In mijn geval is mijn rooster meestal 9:00-12:00 client A. 13:00-16:00 client B. En soms met een beetje pech plannen ze maar een half uur niks of aansluitend als een ochtend of middag client 4 uur heeft i.p.v. van de standaard 3 uur. Je krijgt vaak geen reiskosten vergoeding en tussen 12:00-13:00 moet je dan pauzeren en van A naar B reizen. In de praktijk komt het erop neer dat ik meestal maar 10-20 minuten kan pauzeren of minder.

Is het leuk?
Meestal maakt het contact wat je hebt met je cliënten het leuk maar je kunt ook pech hebben en niet zulke leuke cliënten hebben.

Vies?
Bij de meeste cliënten wordt het niet echt vies is mijn ervaring. Maar ik kom ook een enkele keer bij cliënten waar de boel is vervuild door de jaren heen (of door een voorganger die zijn/haar werk niet goed deed en de client durft niks te zeggen of het niet erg vind/niet ziet). En dan doe je je best om het zo schoon mogelijk te houden. En je komt ook bij mensen en gezinnen waarbij iedere week een bom is ontploft omdat client om wat voor reden dan ook het niet lukt om de boel netjes te houden.

Heb 1x zo'n gore wc gehad bij een inval adres dat ik die niet heb aangeraakt en ik kan best wat hebben qua viezigheid. Er waren geen handschoenen en ik had ze niet bij. Wat bleek: Zijn vaste hulp deed de wc altijd op het allerlaatst, als ze nog tijd over had, want anders was het niet hygiënisch volgens collega. WC was in de badkamer en die zag er verder ook uit als om op te schieten. Ik heb toen ik weg ging ook meteen melding gemaakt op kantoor. Normaal heb ik zoiets van dit is iets tussen de vaste hulp en client maar dit ging me echt te ver.
anoniem_244419 wijzigde dit bericht op 26-07-2019 16:43
1.40% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
26-07-2019 16:17
Dat kan als je gezond bent en heel energiek, en als het vakantiewerk was had je waarschijnlijk nog niet je eigen huishouden draaiende te houden.
Maar als je alleen bent en je kostje moet verdienen, moet je misschien wel full time werken en is part time financieel geen optie.
Heb je wat aan de info TO?
gizzmo-returns schreef:
26-07-2019 16:29
Maar als je alleen bent en je kostje moet verdienen, moet je misschien wel full time werken en is part time financieel geen optie.
Ja dat kan maar ik vind mijn gezondheid toch belangrijker dan geld. Ik had dus best een aantal clienten die vroeger ook in de thuiszorg hebben gewerkt en hetzelfde werk hebben gedaan. En sommigen van die cliënten hebben zich letterlijk kapot gewerkt en hebben nu allerlei lichamelijke problemen. Die vertellen mij dus ook over hoe het vroeger was en hoe erg ze soms werden afgebeuld, naar mijn idee, door hun werkgever. Maar dat was toen 'normaal'. Een client werkte dus zowel als haar kinderen naar school waren en in de avonduren als man thuis was en in het weekend was het eigen huis aan de beurt. En een ander werkte 7 dagen per week bij iemand. De meesten drukken mij dus op het hart om goed op mezelf te letten.
anoniem_244419 wijzigde dit bericht op 26-07-2019 16:36
0.05% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
26-07-2019 16:29
Ik weet van collega’s dat die dan aanvullende bijstand krijgen. Of zo veel mogelijk uren maken,ongeveer 28 uur per week en heel zuinig leven.
Broodjehagelslag schreef:
26-07-2019 15:51
Haha nou ik ben als invaller ook wel eens op plekken geweest..
Man die dementerende was, had in de wc ruimte tegen de muren geplast. Een andere waar de hulp de bovenverdieping over sloeg waarbij de spinnenwebben van plafond tot vloer kwamen. En een paar keer bij een alcoholiste gewerkt die 3 katten en 2
Honden had.
Maar geen stofzuiger. Nou ja zo maak je nog eens wat mee 😂
Heb een keer een client gehad en naast dat ik in de rookwalm stond hadden ze: 4 honden, 3 katten, 2 kittens, 1 groot aquarium met tropische vissen, 2 cavia's, 3 ratjes en dat allemaal in de woonkamer. Woonkamer stond dus vol met kooien en dergelijke. De 2x keer dat ik er kwam bleken er ook nog een stel konijnen in de tuin te zitten. Noemde het dus altijd de dierentuin. Het was dus een grote puinzooi want men kon het zelf niet bij houden wegens allerlei klachten. Gelukkig heb ik daar niet lang gewerkt want het stonk er heel erg, was niet tegenop te werken en ik was het zat om standaard bij thuiskomst meteen onder de douche te springen, alles in de was te gooien en mezelf een ongeluk te hoesten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven