Werk & Studie alle pijlers

Wanhopig

25-07-2019 23:16 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva lezers,

Ik zit met mijn handen in het haar. Mijn vriend is nu al zo'n 10 maanden op zoek naar werk. Hij heeft een universitaire opleiding en master gedaan richting de cultuurkant. Ook omdat hij in de eerste instantie geen idee had welke richting hij op wilde, en dit lag hem goed. Achteraf heeft hij nu ontzettend veel spijt, ook al beseft hij ook dat hij in die tijd zelf geen andere opties zag. Ikzelf ben gaan reizen en werken in de supermarkt toen ik niet wist wat ik wilde doen, en heb nu een baan waar ik erg veel plezier in heb, omdat ik de tijd en ruimte had om uit te vinden wat ik wilde. Mijn vriend had niet die ondersteuning vanuit zijn omgeving om goed te kijken wat hij wilde; hij ervoer juist de druk om NU iets te kiezen. Dit is mede voortgekomen uit zijn thuissituatie waar hij erg graag uit wilde komen en hij dacht toentertijd dat het hoogste niveau hem het verst kon brengen.

Hij heeft al met allerlei mensen contact gehad en van alles geprobeerd, maar banen op zijn niveau vragen vaak specifieke diploma's/werkervaring die hij niet bezit. Hij staat ook voor veel andere dingen open; maar als hij informeert naar bijvoorbeeld interne opleidingen/omscholingstrajecten wordt hij vaak uitgelachen omdat ze het gek vinden dat iemand met zijn diploma's zoveel niveaus "lager" (ik haat het om dit te zeggen) wil gaan beginnen. Wat ze niet begrijpen is dat het voor hem de enige manier lijkt te zijn om ergens in te komen: bij het begin beginnen. Dit vindt hij niet erg en vindt hij juist fijn: dan kun je stap voor stap het werkveld leren kennen. Dit legt hij dan ook uit, en ook dat hij het juist graag wil, maar je kunt praten als brugman...

Om precies te zijn wil hij zich laten omscholen om in de zorg te werken, en door te groeien tot in de palliatieve zorg. Het contact met hulpbehoevenden en iets kunnen bijdragen spreekt hem erg aan. Hij weet ook hoe zwaar het is/kan zijn (vanuit zowel eigen ervaring als die van anderen) dus daar ligt geen probleem. Helaas zijn er bij veel zorginstellingen (in het noorden) geen plekken tot maart volgend jaar en hij zou toch graag dit jaar willen beginnen. Overigens hebben de zorginstellingen die hij heeft gecontacteerd niet zo gereageerd; die waren juist positief.

Ik weet niet precies wat ik met dit bericht probeer te bereiken, maar ik ben behoorlijk wanhopig (hij ook uiteraard) en ik hoop gewoon op een goeie tip van iemand die een soortgelijke situatie heeft meegemaakt of ervan gehoord heeft. Bovendien staar je je soms ook ergens helemaal blind op en een ander heeft een frisse blik. Of misschien weet iemand dat er ergens nog een plekje vrij is in een omscholingstraject tot Verzorgende IG (in het noorden of daar in de buurt). Alles is welkom.

Een wanhopige ik
is dat hetzelfde als psychologie??
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geesteswetenschappen
Ik had dit problemen jaren terug ook, ik ben een andere studie gaan doen in deeltijd. Mijn tip kijk naar welke beroepen vraag is en wat de mogelijkheden zijn mbt omscholing. Het UWV heeft een lijst met kansberoepen.
Groenkroontje schreef:
28-07-2019 16:09
Oef! Een heel duidelijke mening erover hebben, maar dus niet weten waar je over praat?
Ja gebrek aan kennis heeft nog nooit iemand weerhouden....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
nee sorry ik doe enkel richting waarmee je echt iets mee bent, en niet in de schulden steekt voor iets waar je niks mee bent??? hoeveel moet hij betalen 10000 euro in holland??
maar weet wel genoeg dat je met richtingen als geesteswetenschappen niks mee bent in de maatschappij....
dus wie is dan dommer, met een heuse studieschuld zitten nadat je een richting hebt gevolgd waarmee je niks mee bent of iemand die niet weet wat geesteswetenschappen is, ben van belgie dus dat bestaat hier al niet,...
Juist in Vlaanderen wordt de term geesteswetenschappen gebruikt volgens die Wikipedia-pagina.

Maar wat bedoel je met 'waar je niets mee bent'? Bedoel je dan een duidelijk beroep als metselaar, tandarts, verpleegster? Er zijn in dat geval maar weinig universitaire studies waar je 'iets mee kan worden'.

Ik heb mijn droombaan juist door de universitaire master waar ik 'niks mee ben'.
jujuken schreef:
28-07-2019 16:35
nee sorry ik doe enkel richting waarmee je echt iets mee bent, en niet in de schulden steekt voor iets waar je niks mee bent??? hoeveel moet hij betalen 10000 euro in holland??
maar weet wel genoeg dat je met richtingen als geesteswetenschappen niks mee bent in de maatschappij....
Met een master in de geesteswetenschappen kan je lerares Frans worden, journalist, docent aan de universiteit, bibliothecaresse, beleidsadviseur, geestelijk verzorger in de gevangenis...
jujuken schreef:
28-07-2019 16:37
dus wie is dan dommer, met een heuse studieschuld zitten nadat je een richting hebt gevolgd waarmee je niks mee bent of iemand die niet weet wat geesteswetenschappen is, ben van belgie dus dat bestaat hier al niet,...
Ik kan niet kiezen. Ik denk dat iemand die gewoon wat roeptoetert zonder enige feitenkennis het allerdomste is, maar dat weet ik ondanks mijn onzinnige universitaire opleiding niet zeker (wel een baan gevonden trouwens, en mijn studieschuld afbetaald).
Wat eten we vanavond?
elein schreef:
27-07-2019 20:05
Omdat ze ook meedenken om te voorkomen dat iemand een uitkering aan hoeft te vragen?
Die knul heeft geen premies betaald voor ww en WIA en daar komt hij dus niet voor in aanmerking. Hij komt niet in één van de uitkering van het UWV zonder arbeidsverleden want daar heb je dan geen recht op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als het gaat om niet uitgenodigd worden wegens overgekwalificeerd, je mag nooit diploma's bij verzinnen, maar weglaten mag dus wel....zelfde geld voor ervaringen.
Heeft mij wel een paar keer geholpen.
makreel schreef:
28-07-2019 17:35
Ik kan niet kiezen. Ik denk dat iemand die gewoon wat roeptoetert zonder enige feitenkennis het allerdomste is, maar dat weet ik ondanks mijn onzinnige universitaire opleiding niet zeker (wel een baan gevonden trouwens, en mijn studieschuld afbetaald).
geesteswetenschappen bestaat niet in belgie dus hoe kan ik dat weten wat het is... GENIUS...wel een master maar geen mensenkennis, ben je vet mee...
jujuken schreef:
28-07-2019 17:46
geesteswetenschappen bestaat niet in belgie dus hoe kan ik dat weten wat het is... GENIUS...wel een master maar geen mensenkennis, ben je vet mee...
En geen enkele studie, nuttig of juist niet, die je daar verder bij kan helpen, Jujuken. Dat is naar.
Wat eten we vanavond?
jujuken schreef:
28-07-2019 17:46
Jujuken, heb je die Wikipedia-pagina gelezen? Daar staat zoals eerder geschreven dat de term geesteswetenschappen gebruikelijker is in Vlaanderen dan in Nederland. Het wordt internationaal ook wel gebruikt, dan heet het humanities.
Groenkroontje schreef:
28-07-2019 18:57
Jujuken, heb je die Wikipedia-pagina gelezen? Daar staat zoals eerder geschreven dat de term geesteswetenschappen gebruikelijker is in Vlaanderen dan in Nederland. Het wordt internationaal ook wel gebruikt, dan heet het humanities.
sorry dat ik niks weet van non-wetenschappen, ik besteed mijn tijd liever in dingen die wel nuttig zijn voor de maatschappij
jujuken schreef:
28-07-2019 19:01
sorry dat ik niks weet van non-wetenschappen, ik besteed mijn tijd liever in dingen die wel nuttig zijn voor de maatschappij
Waarom zet je zo af tegen deze wetenschappelijke studies? De banen die ik eerder noemde zijn niet nuttig voor de maatschappij? Op de middelbare scholen zijn vrijwel alle leraren talen en geschiedenis afgestudeerde geesteswetenschappers (in ieder geval die de hogere jaren lesgeven). En zo zijn er honderden beroepen meer.
anoniem_387432 wijzigde dit bericht op 28-07-2019 19:09
2.36% gewijzigd
Dubbel
Er zullen toch veel meer mensen zijn, zoals de vriend van TS?
Verkeerde studie en op zoek naar een alternatief?

Omscholingsmogelijkheden zijn er meestal alleen voor kansenberoepen en ook niet voor elke locatie in Nederland.
Groenkroontje schreef:
28-07-2019 19:05
Waarom zet je zo af tegen deze wetenschappelijke studies? De banen die ik eerder noemde zijn niet nuttig voor de maatschappij? Op de middelbare scholen zijn vrijwel alle leraren talen en geschiedenis afgestudeerde geesteswetenschappers (in ieder geval die de hogere jaren lesgeven). En zo zijn er honderden beroepen meer.
zo'n vakken zijn idd enkel nuttig als je les wilt geven, maar in de bedrijfswereld of tenzij bij de overheid waar enkel niveau van diploma belangrijker is dan de inhoud
jujuken schreef:
28-07-2019 19:22
zo'n vakken zijn idd enkel nuttig als je les wilt geven, maar in de bedrijfswereld of tenzij bij de overheid waar enkel niveau van diploma belangrijker is dan de inhoud
Als de inhoud overal zo belangrijk is, zou ik eens wat aan je grammatica gaan doen. Je schrijft echt abominabel. Veel liefs van een afgestudeerd geesteswetenschapper met een prima carrière in het bedrijfsleven.
jujuken schreef:
28-07-2019 19:22
Maar dan zijn de banen die jij waardevol vindt toch heel beperkt? Leraren hebben niet echt een vak, bij de overheid werken is maatschappelijk niet belangrijk, en in het bedrijfsleven ook niet als je een universitaire master hebt?
jujuken schreef:
28-07-2019 19:01
Dan ben ik wel benieuwd welke geweldige toevoeging jij voor de maatschappij bent.
Of topic.. maar geesteswetenschappen zijn de belangrijkste wetenschappen van de menselijke geschiedenis. Zonder de filosofie hadden we niet eens wetenschap gehad en leefden we waarschijnlijk nog in de middeleeuwen. Verder geen inhoudelijke bijdrage aan dit topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven