Bijten

01-08-2019 08:56 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter is momenteel 13,5 maand oud. Ik had de mogelijkheid om thuis te blijven tot zij 9 maanden oud was, daarna twee dagen in de week gaan werken terwijl zij naar een opvang ging.

De eerste maand leek ze vooral boos op mij, ik mocht haar nauwelijks vasthouden. Na die maand werd ze juist weer aanhankelijker naar mij toe, blij als ik thuis was denk ik?

Maar sinds die tijd bijt ze ook, niet iedereen echt alleen mij. Vaak lijkt het in enthousiasme te gebeuren als ik bijvoorbeeld bij haar op de grond zit en ze klimt naar me toe, door bijvoorbeeld haar tanden in mijn arm of schouder te zetten.

Ik heb vooral geprobeerd haar te negeren als ze dat deed; van mij weg zetten en zelf even wat doen i.p.v. haar aandacht te geven. Maar dit lijkt totaal niet te werken. Ze kruipt achter me aan en bijt nogmaals in mijn been oid.

Heeft iemand tips voor mij om hiermee om te gaan/dit af te leren? Ik hoor vooral dat ik terug moet bijten, maar aangezien zij alles na doet weet ik niet of dit wel zo slim is (en of ik het überhaupt zo wil doen)?
Zeg je: ‘niet bijten’ ?
Het woord ‘niet’ horen kleine kinderen niet. Dat is een zogenaamd zwak woord.

Je kan het beter vervangen voor ‘geef maar een kusje’, ‘aai maar’ of iets in die richting. En stug volhouden :mrgreen:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik deed het ook vroeger. Mijn moeder beet een keer terug en sindsdien was het over.
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Wat betreft hechting is er echt niks mis. Ze is heel blij als ik thuis kom van werk bijvoorbeeld en verder gewoon heel duidelijk gek op me. Als ze iets eng vindt dan vliegt ze mij gelijk om mijn nek en niemand anders kan haar dan veilig laten voelen. Dus dat is niet aan de hand.

Aaien of kusje geven ga ik proberen, samen met het woordje ‘niet’ laten gaan. Ze zit ook in een periode van dingen doen waarvan ze duidelijk weet dat het niet mag en gaat lachen als je het dan ziet/ wat van zegt. Daar gelijk het woordje niet ook maar laten gaan dan.

En het is inderdaad zoals gezegd werd door iemand; alleen bij het spelen/stoeien op de grond. Soms zie ik het aankomen en ben ik haar voor, dat wil ik vooral. Even bij me nemen en knuffelen wordt hem niet, het is totaal geen knuffel kind tenzij ze moe is helaas haha.
Ik denk dat het een normale fase is waar je je niet ál te druk over moet maken.
Het is voor mij in ieder geval wel herkenbaar. Niet het bijten, maar bij mij slaat ze me in mijn gezicht (ook heel leuk..). Verder hetzelfde als bij jou: dit doet ze vaak als ze enthousiast is. En ook alleen bij mij.
Ik probeer dit ook af te leren, daar niet van, maar het is niet zo dat ze me expres pijn wil doen.
Deed onze dochter tussen de 12 en 24 maanden ook.
Vaak in combinatie met "hoofdschudden". Hier altijd een teken van overprikkeling/moeheid/zich niet kunnen uiten, vertellen wat haar dwars zat.
Sciocco schreef:
01-08-2019 09:09
Kan het niet zijn dat ze een kusje wil geven? Mijn kind van 14 maanden beet ook steeds, totdat me duidelijk werd dat ze kusjes wilde geven. Dat samen geoefend en intussen zijn het kusjes geworden ipv bijten..
Ja dat is een goede.
Niet alleen kinderen geven liefdesbeetjes maar ook katten.

Ik zou uitleggen dat het met de tandjes pijn doet maar kusjes zonder tandjes heel fijn zijn.

Succes ermee!
beetjegek schreef:
01-08-2019 09:44
Mijn dochter beet mij ook. Ik heb dus wel terug gebeten en ze heeft het nooit meer gedaan. Ze weten nl niet hoeveel pijn het doet als ze bijten.
Zo heeft mijn collega dat ook gedaan bij haar dochtertje. Geen idee of het pedagogisch verantwoord was, maar het was wel gelijk klaar.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Zeker niet terug bijten, weet je hoe onveilig dat is voor je kindje!
De reden dat ze alleen jou bijt is JUIST omdat ze zich bij jou het veiligst voelt. Een kind van anderhalf snapt de relatie nog niet tussen dat ze jou bijt en dat jij haar dan terug bijt, ze voelt zich alleen pijn gedaan door haar moeder. Dus nogal wiedes dat ze dan ophoudt, als je dat vertrouwen beschaamt.

Ons dochtertje heeft het ook gedaan, gewoon genegeerd op het moment zelf en als we uit het moment waren verteld dat bijten pijn doet en dat mama dan AU heeft. Dat vond ze heel zielig.
Met twee weken was het over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven