Multiculturele relatie

20-03-2009 15:48 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Met veel interesse een aantal topics gelezen hier maar ook vastgesteld dat er weinig actuele posts zijn over dit onderwerp. vandaar dat ik een nieuw topic open.

OK, ik zal even kort vertellen waar mijn interesse vandaan komt en wellicht hebben jullie nog handige tips voor me of kunnen jullie me jullie ervaringen vertellen. Ik ben ook wel benieuwd naar de huidige situatie van een antal oude forum leden zoals bv Boubaah.

Ik heb bij een bezoek aan een vriendin 700 km verderop 2 maanden geleden mijn vriend ontmoet. Hij komt uit Soedan en is moslim.

Ik daarentegen Nl, niet gelovig en daarnaast zeer open minded (dacht ik..).

Regelmatig hebben we discussies over geloof, religie, al die regels van de Islam maar we zijn daarnaast stapelverliefd. Jullie raden het al, ik twijfel enorm of onze relatie wel stand gaat houden als we nu al zoveel discussies hebben. Ik kan nl moeilijk leven met het feit dat hij zijn leven leidt aan de hand van de regels ipv zijn gezond verstand (wat ik gewend ben). vandaar mijn interesse hoe het nu met jullie gaat en naar jullie ervaringen. Vooral met gelovige moslim-mannen uit Soedan of andere landen in Afrika

ben benieuwd!!

groetjes, Connect
Klopt Sunshine, een genegeerd persoon voelt zich machteloos! Hij negeert mij! Hij negeert wat ik voel, denk, wil en mijn mening gooit ie OOK gewoon naast zich neer.

Ik WEET dus hoe het IS om genegeerd te worden.

Als een onderwerp hem niet bevalt, dreigt hij er mee te kappen!

Dus waarom zou ik hem niet mogen negeren?

Hij meet vanaf het begin al met 2 maten..toch?

Rotsje
Fleurtje, als ik niet zwanger was, was ik niet zo bang om er een punt achter te zetten.

Rotsje
[quote]Sunshine_S schreef op 23 maart 2009 @ 15:57:

[...]

Nee dat kan, maar ik zou het dan bijvoorbeeld wel weer buitenshuis lekker eten als ik met vriendinnen weg ben, maar niet bij mijn man thuis omdat hij er echt van walgt. Zo verwacht ik ook dat als hij gek zou zijn op mosselen of oesters dat hij dit maar lekker buitenshuis doet, maar niet in mijn bijzijn want ik krijg daar echt kippenvel van.

Dat vind ik echt super ver gaan ! Ik eet bv zeker 3x per week vis ,kan dat moeilijk elke keer buiten de deur doen omdat mijn partner er niet van houd

.Het went vanzelf hoor,hij klaagt nooit meer
quote:Margaretha2 schreef op 01 april 2009 @ 19:53:

[...]

Gaat dat zo ver dan in de Surinaamse cultuur? Dat wist ik niet!!!

(toen mijn vader nog klein was was het zo ook in Brabant trouwens, van dat bed weet ik niet, maar niet bij versgeslacht vlees komen etc.)

Ja dat kan ver gaan ja...niet bij iedereen overigens gelukkig. Bij sommige Surinaamse mannen is er ook een taboe op orale seks (man bij vrouw) heeft ook iets met bijgeloof te maken (gekroyd worden heet dat geloof ik) sommige mannen denken dat je, door dit te doen, voor altijd aan een vrouw gebonden blijft.

Een Surinaamse vriendin van mij wast haar eigen ondergoed ook apart (heeft hier een aparte wasmand voor) omdat gedragen vrouwenondergoed door haar vriend als " onrein " wordt beschouwd. Het eten van voedsel, bereid door een vrouw die menstrueert kan bij een man " kwaaltjes" veroorzaken zoals buikklachten een opgezwollen tong of keelpijn (dat heet trefoe).

Tsja....wat mij betreft allemaal onzin, mijn moeder heeft bijna 40 jaar voor mijn vader gekookt (en dat allemaal zonder trefoe o.i.d. ook heb ik mijn man nog nooit kunnen betrappen op een opgezwollen tong na mijn kookkunsten tijdens mijn menstruatie)

Bij dergelijke onzin is het zoals vaak weer de vrouw die het onderspit delft en als een stuk viezigheid wordt beschouwd met haar bloedende doos etc...

Een oom van mijn man gelooft wel heilig in zulke dingen en zo ook een aantal andere familieleden en dat respecteer ik als ik bij mijn schoonouders ben. Ik en mijn schoonzussen zullen dan ook nooit het eten opscheppen of aanraken voor de gasten, dat doet mijn schoonmoeder (die niet meer menstrueert vanwege haar leeftijd) of mijn schoonvader. Deze familieleden komen dan ook nooit bij ons eten ofzo...jammer dan, hun keuze.

In 010 waar ik woon is er ook een Surinaams restaurant waar uitsluitend mannen in de keuken staan (om bovenstaande redenen). Een aantal Surinamers die ik ken gaan om deze redenen ook niet uit eten of halen alleen afhaaleten bij een tentje waarvan ze weten dat mannen het eten bereiden.....tsja...je moet er maar zin in hebben zal ik maar zeggen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:fleurtje schreef op 01 april 2009 @ 21:28:

[...]

Die mensen die zich daar nog aan houden komen toch wel rechtstreeks uit het bos, hoor Marg.Het zijn vaak mensen uit het binnenland idd....maar ik ken er ook zat die gewoon uit Paramaribo komen en er dergelijke gewoonten op nahouden hoor.
quote:Donna schreef op 01 april 2009 @ 20:12:

Sprokkelientje, hier ook een Creoolse surinamer. Maar hij is zo vernederlandst dat ik hem ' bounty' noem.

Die kent ook de meeste rituelen niet en winti en andere dingen vn het surinaamse cultuur weet hij wel en sommige dingen gelooft hij halfjes in. Maar dingen zoals tijdens menstruatie niet koken etc. kent hij niet eens.

Dat respect naar de ouderen toe heeft hij wel op een bepaalde manier. Spreekt zijn moeder ook met u aan, maar kan ook heftige discussies met haar hebben omdat hij het vaak oneens is met haar denkwijze.

Ik zou het denk ik wel zwaar vinden als hij heel erg Surinaams zou zijn in zijn denken en doen.

Ja, dat zou ik ook hebben denk ik. Als dingen te afwijkend van elkaar zijn, werkt het vaak niet tenzij de ene helft heel erg veel concessies doet en inlevert, maargoed of je daar gelukkig van wordt dat is nog maar de vraag (geldt sowieso voor beide partijen vind ik).

Wij benaderen afwijkende culturele dingen vaak op een humoristische manier, sprokkelman probeert wel eens te praten als een Feyenoord Hooligan, compleet met rotterdams accent en alle vloeken en scheldwoorden die erbij horen. Ik zet wel een de stem en attitude op van een Surinaamse Big Mama die haar man rondcommandeert. Sprokkelman is degene die verzot is op rolmops en op hollandse feestjes weleens voorop heeft gelopen in de polonaise, tot grote hilariteit van mijn oer-hollandes familie. Ik ga door hem relaxter met bepaalde dingen om (wat vandaag echt niet hoeft, kan morgen ook).

Het enige aspect waarin het nog wel eens kan botsen is dat hij vind dat ik te direct ben in discussies etc...terwijl ik vind dat hij niet zo om de hete brei heen moet draaien.
Ha sprokkelientje, dat wist ik echt niet! Wat een gedoe idd. als je altijd uit moet zoeken wie je eten bereid heeft etc. Ik weet wel dat in veel culturen eten als iets belangrijks wordt gezien, waarin je ook dingen door kan geven, maar zo geef je wel héél veel macht aan de ander. Het zou erg zijn als iedereen die mij iets toewenst ofzo alleen maar met zijn vingers hoeft te knippen (/ mijn eten hoeft aan te raken) en ik ben weer gevloerd.

Ik vind het 'opvallend' te lezen dat bij jullie ook het enige waarin cultuurverschil duidelijk is discussies zijn, ik denk dat dat best wel vaak zo is, misschien omdat het iets heel emotioneels is waarin je heel basaal reageert ofzo.
quote:fleurtje schreef op 03 april 2009 @ 11:29:

Rotsje, RENNEN!

As fast as u can!!!

quote:rotsje schreef op 03 april 2009 @ 11:44:

Hoi Fleurtje

Dat wil ik ook maar ik ben wel zwanger.

Hoe pak ik dat dan aan?

Ik denk elke avond: vanavond ga ik niet op msn met hem praten. Het is iedere keer hetzelfde liedje.

Maar dan kan ik het toch weer niet laten. Als ik ronduit tegen hem zeg dat ik niet verder wil dan krijg ik geheid heibel met hem over het kind. Ik heb al zitten denken om te zeggen dat ik een miskraam heb gehad en dat het maar beter is zo.

Maar ik ben gewoon bang dat er herrie komt (zie verhaal over ex...). Dus omdat hij me toch nooit belt denk ik: ik blijf gewoon weg van msn en laat de relatie doodbloeden. Ik ben hem toch zeker niks verplicht???

Ow ja, ik mag ook nog eens met niemand over ons praten, nou dat doe ik toch lekker wél met mijn vriendinnen.

Rotsje ( is aan het afbrokkelen...)

Rotsje, ik denk als ik afga op jouw bericht, dat je beter voor jezelf en je kind kan kiezen.

Ken die beste man niet, dus misschien trek ik verkeerde conclusie's, maar een aantal zaken kloppen gewoon niet en dat heeft in mijn ogen niet zozeer met cultuur te maken. Maar meer met de afwijkingen die sommige mannen kunnen hebben.

Waarom zou hij bijv. naar zijn ex moeten luisteren en mag hij het kind niet erkennen?

Die vent lijkt gewoon niet genoeg aan 1 vrouw te hebben.

Bah, wordt echt misselijk van zulke types.
quote:Margaretha2 schreef op 03 april 2009 @ 14:32:

Ha sprokkelientje, dat wist ik echt niet! Wat een gedoe idd. als je altijd uit moet zoeken wie je eten bereid heeft etc. Ik weet wel dat in veel culturen eten als iets belangrijks wordt gezien, waarin je ook dingen door kan geven, maar zo geef je wel héél veel macht aan de ander. Het zou erg zijn als iedereen die mij iets toewenst ofzo alleen maar met zijn vingers hoeft te knippen (/ mijn eten hoeft aan te raken) en ik ben weer gevloerd.

Ik vind het 'opvallend' te lezen dat bij jullie ook het enige waarin cultuurverschil duidelijk is discussies zijn, ik denk dat dat best wel vaak zo is, misschien omdat het iets heel emotioneels is waarin je heel basaal reageert ofzo.

Zeker een gedoe...maargoed, het is je eigen keuze al denk ik dat je dit, als je zo opgevoed bent, moeilijker kan loslaten (dat gedoe rondom menstruatie, koken en orale seks etc..)

Dit onreinheidsprincipe is m.i. ook van toepassing bij zeer orthodox joodse mensen en ik geloof dat er in de Islam ook bepaalde verboden zijn op dat gebied (maar weet het niet helemaal zeker) Als ik voor mezelf spreek weet ik dat ik hier moeilijk mee zou kunnen leven in een relatie, het zou een no go zijn wat mij betreft.
Rotsje, wat zit jij in een onmogelijke rotsituatie, ik wens je alle sterkte toe.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Rotsje, waar ben je? Je zit toch niet weer te msn-en met die man hè? Alhoewel er iets in me zegt, dat hij daar op vrijdagavond geen tijd voor heeft.
Ja, wat mij betreft ook Sprokkelientje, nooit orale seks ontvangen, jezus christus, ik moet er niet aan denken!!!!

Maar ik dacht dat winti heel veel gemeen had met vudu en santeria, maar herken dit helemaal niet. Die baden wel, trouwens, en daarvan denk ik dan baadt het niet dan schaadt het niet, vormt in het dagelijks leven geen belemmering (ik heb trouwens nog nooit zo'n bad genomen maargoed). Mijn Portoricaanse vriendin ging ook naar een babalao (soort priester) toen ze zich op een cruciaal punt in haar leven bevond, maargoed, mijn Nederlandse nichtje ging ook naar een koffiedikkijker (no kidding ). Ik herken wat dat betreft best wel veel uit Brabant, zogenaamd is niemand (bij)gelovig, maar om je rijbewijs te halen moet je naar die, en om je wratjes weg te krijgen naar een ander, en als je wilt weten of het een jongetje of meisje wordt weer naar diegene, en als je wat kwijt bent brand je een kaarsje voor de heilige Anthonius, en op reis, dan een amulet mee van de heilige Christoffel, en als je je brandt bel je Mientje die de pijn weghaalt, en als je bloedt Keesje die het kan stoppen, etc.
Ik woon trouwens in Spanje en hier is het nu Goede Week, nou dat is wel even andere koek dan in Nederland. Elke dag, vanaf vandaag, processies (je weet wel die KKK mutsen), kunstenaars die meewerken, muziek, elke dag een andere kleur, en mensen gaan écht los, als je het hebt over de passie, nou kom maar hier, mensen huilen en schreeuwen en al, jong en oud.

Ik woon in het zuiden en het is hier not done om samen te wonen voor je getrouwd bent, en voor het trouwen krijg je een cursus van de pastoor waar eigen inbreng en zelf nadenken niet gewenst is, homoseksualiteit is niet echt geaccepteerd (wordt wel gedoogd, maar bv. iemand in the public eye kan zich er niet voor uitspreken), er is weer een debat over abortus op gang, ouders zijn behoorlijk streng, in die zin van dat ze over kinderen van 20+ nog willen kunnen zeggen wáár ze slapen, met wie, etc. (ken hier een meisje dat al jaren een vriend heeft maar elke ochtend om zes uur in haar bed moet liggen, maakt niet uit waar ze de nacht door heeft gebracht, don't ask don't tell). Ik denk dat dat voor mij een groter cultuurverschil zou zijn dan ik nu merk met mijn vriend, die over al dit soort dingen hetzelfde denkt als ik (laatst hoorde ik hem tegen een andere vriend adoptie door homo-stellen verdedigen), en zo ook opgevoed is.
@ Rotsje

Ik vind het als een Engnek klinken. Kom op, je bent 41, hij is niet de baas over je.
quote:Connect schreef op 20 maart 2009 @ 21:25:

Tja, het blijkt inderdaad dat de meerderheid hier niet voor zou kiezen nee en datzelfde zou ik ook zeggen een paar maanden geleden. Tuurlijk kies je hier nooit bewust voor, dat heb ik ook niet gedaan! Maarja, ik zit nu eenmaal wel in die situatie en het onderwerp kinderen is zeker al aan bod gekomen. In eerste instantie wilde hij uiteraard wel dat eventuele kinderen automatisch moslim worden maar toen ik aangaf dat perse niet te willen en we dat een paar keer hebben besproken, gaf hij na een tijd wel toe dat als dat een hele grote issue was voor mij om met hem door te gaan, hij wel zou toestemmen om de kinderen "neutraal" te laten zijn totdat ze een eigen keus kunnen maken. Maarja, wat jullie ook zeggen, in hoeverre beloof je elkar nu goeden bergen (uit verliefdheid) en wordt dat straks teruggedraaid? Vandaar ook mijn dringende oproep an mensen die hier echt ervaring mee hebben. Die dit al eens hebben meegemaakt of er midden in zitten. Waarschuwingen krijg ik uit mijn eigen kring al genoeg..Hoiquote:Connect schreef op 20 maart 2009 @ 21:25:

Tja, het blijkt inderdaad dat de meerderheid hier niet voor zou kiezen nee en datzelfde zou ik ook zeggen een paar maanden geleden. Tuurlijk kies je hier nooit bewust voor, dat heb ik ook niet gedaan! Maarja, ik zit nu eenmaal wel in die situatie en het onderwerp kinderen is zeker al aan bod gekomen. In eerste instantie wilde hij uiteraard wel dat eventuele kinderen automatisch moslim worden maar toen ik aangaf dat perse niet te willen en we dat een paar keer hebben besproken, gaf hij na een tijd wel toe dat als dat een hele grote issue was voor mij om met hem door te gaan, hij wel zou toestemmen om de kinderen "neutraal" te laten zijn totdat ze een eigen keus kunnen maken. Maarja, wat jullie ook zeggen, in hoeverre beloof je elkar nu goeden bergen (uit verliefdheid) en wordt dat straks teruggedraaid? Vandaar ook mijn dringende oproep an mensen die hier echt ervaring mee hebben. Die dit al eens hebben meegemaakt of er midden in zitten. Waarschuwingen krijg ik uit mijn eigen kring al genoeg..

Hoi Connect,

Ik had al meerdere posts van je gelezen maar toen ik deze las moest ik echt even reageren. Ik ben dus iemand die er middenin zit maar ben aan het eind van mijn Latijn. Het is niet alleen het cultuurverschil. Er spelen bij deze "relatie" nog meer dingen. In ieder geval weet ik niet hoe lang ik dit nog volhoud. Ik heb ondertussen een miskraam gehad en meneer vond het niet nodig om een dagje vrij te nemen om naar mij toe te komen en dit met mij te verwerken. Wij wonen dus niet samen (duh...)

Wat voor man ben je dan, moslim of geen moslim! Hij zegt dat ie respect voor me heeft maar laat dit dus wel op een rare manier merken. Hij wil alleen met me trouwen als ik moslima word. Hij heeft me gezegd dat zijn ouders mij nooit zullen accepteren. Als ik bij hem ben wil hij niet dat ik mijn mobieltje opneem. Daar luister is dus niet naar, ik neem hem wel op zeker als het mijn moeder of zus is. Als er aangebeld wordt moet ik me verstoppen, zegt ie.

Eerst zei hij dat het kind islamitisch moet worden opgevoed en toen ik dat glashard weigerde zei hij: nou, dan wordt het ook mooi geen christelijke opvoeding. Waarop ik antwoordde: geen zorgen, ik was toch al nooit van plan mijn kinderen naar een chr. school te sturen, maar naar een openbare school. Vraagt hij me wat een openbare school is...

Toen ik vertelde dat ik receptioniste was geweest /ik ben eigenlijk secretaresse/ vroeg hij of ik dat wel leuk had gevonden. Het is beneden zijn stand geloof ik. Wij hebben elkaar leren kennen via een datingsite. Op zijn profiel stond dat hij niet gelovig was en geen kinderen had. Op de chat van die site vroeg ik hem er naar en ja hoor, hij heeft dus wel een kind. Toen had ik direct moeten afhaken.

Ik had eerlijk op mijn profiel gezet dat ik weinig rook en af en toe drink, en nu moet ik dat opgeven, en niet alleen omdat ik zwanger ben-was. Hij vind mij bekrompen omdat ik zijn situatie (mag zijn zoon niet erkennen van ex en alleen onder supervisie zien) niet begrijp. Als zijn ex sms-t moet hij meteen komen opdraven anders raakt hij zijn zoon kwijt, zegt ie. En dan zegt ie tegen mij dat ik bekrompen ben, terwijl ik gestopt ben met roken en drinken (denkt ie), maar voor mij heeft ie niks maar dan ook niks over. Ik zeg wel eens dat hij van tevoren toch wist dat ik rook, wel eens een wijntje drink en geen moslima ben. Dan wordt hij hartstikke kwaad.

Zelfs geen beltgegoed om me te bellen. En toen ik mijn miskraam kreeg nam hij gewoon niet op!!

Alleen het geloof telt en hoe veel slachtoffers er daardoor vallen of wie er de dupe van worden maakt hem geen bal uit. Dit is mijn tweede relatie met een moslim, en ik dacht dat deze anders was. Verkeerd gedacht dus!

Sorry dat ik geen beter nieuws voor je heb maar ik zou zeggen get out while you still can!
ow ik heb per ongeluk 2 maal geciteerd.

excuus!
Jeetje wat erg voor je rotsje. Heel veel stertkte toegewenst.
Rotsje, heel veel sterkte.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven