Multiculturele relatie

20-03-2009 15:48 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Met veel interesse een aantal topics gelezen hier maar ook vastgesteld dat er weinig actuele posts zijn over dit onderwerp. vandaar dat ik een nieuw topic open.

OK, ik zal even kort vertellen waar mijn interesse vandaan komt en wellicht hebben jullie nog handige tips voor me of kunnen jullie me jullie ervaringen vertellen. Ik ben ook wel benieuwd naar de huidige situatie van een antal oude forum leden zoals bv Boubaah.

Ik heb bij een bezoek aan een vriendin 700 km verderop 2 maanden geleden mijn vriend ontmoet. Hij komt uit Soedan en is moslim.

Ik daarentegen Nl, niet gelovig en daarnaast zeer open minded (dacht ik..).

Regelmatig hebben we discussies over geloof, religie, al die regels van de Islam maar we zijn daarnaast stapelverliefd. Jullie raden het al, ik twijfel enorm of onze relatie wel stand gaat houden als we nu al zoveel discussies hebben. Ik kan nl moeilijk leven met het feit dat hij zijn leven leidt aan de hand van de regels ipv zijn gezond verstand (wat ik gewend ben). vandaar mijn interesse hoe het nu met jullie gaat en naar jullie ervaringen. Vooral met gelovige moslim-mannen uit Soedan of andere landen in Afrika

ben benieuwd!!

groetjes, Connect
Sunshine, wat is 'zo een manier'?
Recht voor z'n raap als iemand zoiets ergs heeft meegemaakt. Je kan ook open en direct een vraag stellen met een beleefd omweggetje Dat bedoelde ik met "zo een manier".
Maar leg dan es uit hoe jij dat omweggetje zou nemen... Daar ben ik echt oprecht benieuwd naar, of dat nou echt zoveel verschilt van mijn weggetje.
Ik zou ten eerste zo een vraag nooit stellen als iemand overlevende is na een (vliegtuig)ongeluk.

Ik zou wel weer vragen of er uitzonderingen zijn wanneer een vrouw (in tijden van nood/crisis?) haar hoofddoek niet hoeft te dragen.

Dat bedoel ik met omweggetje
Ja, maar als ik het op die manier van jou stel, weet diegene echt wel waar ik op doel, ze is niet achterlijk...
Heb liever de manier van Fleurtje. Ik heb zelf ook wel interessevragen, bijvoorbeeld aan homo's. Zou weleens willen weten of in een homostel de een de ander penetreert, of omstebeurt. Kan me niet voorstellen dat een homopaar daar aanstoot aan zou nemen, zeker niet van mij.
Digi.... Durf het bijna niet te zeggen......
Het is maar net hoe je zelf als persoon bent. En Fleurtje ik bedoelde dan in het algemeen he, niet perse aan haar

Ik heb ook veel interesse vragen maar sommige vragen kan/wil ik niet direct stellen. Dat heeft puur te maken met hoe je als persoon bent (en dan bedoel ik niet goed of fout).

En het speelt natuurlijk ook een hele grote rol hoe je met die persoon omgaat en hoe open je naar elkaar toe bent Dat moet ik ook toegeven.
Kijk, als mijn homoseksuele collega onder werktijd dates via chatboy zit te regelen en zegt dat ie zin heeft om te neuken, dan kan ik 'm best vragen wat Digi zich ook afvraagt
Doen Fleurtje!!!!

Wat ik wel een stomme vraag aan een homopaar zou vinden, is zo van 'ja wie is nu het vrouwtje in de relatie?' Spreekt zo'n vooroordeel uit.

Net als dat iemand aan mij zou vragen: oh je kunt zeker niets anders doen en je bent vroeger misbruikt? ivm hoerenzooi. Maar directe maar toffe interessevragen van een goedgebekt persoon vind ik meer dan prima.

Juist als je overmatig politiek correct wil doen, stap je op iemands tenen.
Digi, heb ik al lang gevraagd.....

Maar for your information: het verschilt per stel
Haha damn digi dat zou ik écht niet willen weten, en eerlijk gezegd vind ik dat wel een onbeschofte vraag. Als mensen die niet mijn beste vrienden zijn mij opeens vragen gaan stellen over mijn seksleven oh dan heb ik gegeten en gedronken hoor.

In het algemeen vind ik het wel weer kunnen, dat je aan een homo vraagt, goh, normaal gesproken als je een relatie of minnaar hebt, is het dan zo dat de één altijd de ander penetreert of hoe gaat dat. Wel alleen als de sfeer zodanig is dat dat soort dingen gevraagd kunnen worden vind ik, maarja nogmaals dat voel je meestal wel aan, of je daar over kan praten ja of nee.
Dank Fleur

Och Marg, ik kom echt met de bizarste vragen weg. Ik weet dat ik dat gewoon kan vragen. Ik stel dat ook op een aparte manier natuurlijk, niet likkebaardend, geveinsd interessant of in de trant van een sociologisch onderzoek.
Maar kom je dan met die vragen weg omdat mensen het wel leuk vinden dat jij ze vraagt of ze catcher of pitcher zijn, of kom je met die vragen weg omdat je mensen eigenlijk overvalt met zulke vragen die ze niet verwachten en daarom uit een soort beduusdheid antwoorden (en misschien later denken, hallo, wat heeft zíj daar mee te maken)?
Het eerste, Marg. Je kunt van mij veel zeggen, maar ik heb wel erg veel mensenkennis en een sport gemaakt van het bestuderen van sociale structuren. 'k Zie er lief uit, kan nog liever glimlachen en weet hoe ik dat soort dingen moet aanpakken, en bij wie.

Meeste mensen zijn trouwens niet zo beschaamd over hun seksleven. Zou het heus niet vragen aan een grefo (of wel natuurlijk, maar dan heb ik een ander doel).

Het is natuurlijk van een heel andere orde als ik vraag aan een heel dikke vrouw of ze haar kleding op de tentenafdeling van Perrysport koopt. Dat zou 'k niet doen.
Nou, ik zeg niet dat het niet zo is, ben gewoon benieuwd, want kan me er zelf niet zoveel bij voorstellen. Ligt denk ik heel erg aan de situatie, met bepaalde mensen heb je idd meer zin om dingen te vertellen dan met andere.

Dat laatste is natuurlijk gewoon grof. Maar ik zou ook niet vragen of ze wel kan seksen met zo'n pens bv. Of haar veters strikken. Of haar schaamhaar scheren.
Over dat veters strikken. Ik heb een enorm dikke collega, die zelf grapjes maakt over dikte. Hem heb ik wel gevraagd of hij een truukje weet voor veters strikken, toen ik hoogzwanger was.
zoals ik al zei: het ligt helemaal aan de situatie. In sommige openhartige gesprekken die ik heb met vrienden komen ook de raarste dingen aan bod. Soms ook wel met mensen die ik niet zo goed ken.
quote:Sunshine_S schreef op 29 maart 2009 @ 19:17:

Wel valt me op dat heel veel marokkanen (mijn lief dan in ieder geval - en ja ik weet dat ook andere mannen hier problemen mee hebben ) niet over gevoelens (willen/kunnen?) praten. Hij heeft daar zo veel moeite mee. Hebben meer mensen dit hier die dit meemaken of weten vanuit hun eigen familie?

Gisteren gelukkig wel een fijn open gesprek gehad, maar ik weet hoeveel moeite hem dat kost. En dat probeerr ik te doorbreken maar zo makkelijk doe je dat niet als je 21 jaar lang in Maroc

hebt gewoond en daarna pas naar NL bent gekomen ;)

Klopt mijn man vindt het ook moeilijk om over zijn gevoelens te praten. Maar ja, ik trek het er tegenwoordig uit en probeer dat ook te doorbreken. Mijn man heeft ook 21 jaar lang in Marokko gewoond en is daarna naar NL. gekomen.

Groetjes.......pfff nu dan maar zonder een smilie
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ik heb zo eens wat reacties gelezen hier. Ik ben van mening dat cultuurverschillen in een relatie sowieso een lastige issue zijn. En dan heb ik het niet eens over twee mensen die uit verschillende landen, culturen of religies komen. Soms kun je het verschillende milieu waar mensen uitkomen ook aanmerken als cultuurverschil. (Denk bv. aan een corpsbal, type oud geld die smoorverliefd wordt op een Anita die bij Super de Boer achter de kassa werkt), ik denk dat zo'n relatie ook de nodige hobbels oplevert, zeker ook door inmenging en omgang met familieleden aan beide zijden.

Ik zelf zou niet kunnen leven met een man die qua cultuur en religie een hele erge ver-van-mijn-bed-show is.

Ben zelf getrouwd met een Creools Surinaamse man maar die is wel zo "verhollandst" dat wij daar op wat kleine dingetjes na verder geen discussie over hebben.

Hij vindt het weleens schaamteloos dat ik mijn vader duidelijk de waarheid zeg als hoe ik het gewend ben, ik daarentegen rol weleens met mijn ogen als hij zijn moeder naar de ogen kijkt terwijl iedereen weet dat hij gewoon gelijk heeft maar uit respect houdt hij dan zijn mond. Sprokkelman zijn zoon (uit een eerdere relatie) moet ook u tegen hem zeggen uit respect, van mij hoeft dat niet zo.

Ik hoor ook weleens verhalen van meiden die een ook een relatie hebben met een Surinaamse man maar daarin wel tegen dingen aanlopen die vaak inherent zijn aan de Surinaamse cultuur (denk aan Winti, het onreinheidsverhaal bij menstruatie, de rituelen en het bijgeloof). Ben dan altijd blij dat dit voor ons niet speelt.

Het enige wat wij wel doen (vanuit zijn cultuur) is ritueel baden en ook hebben wij ons huis ritueel ingewijd toen wij er gingen wonen, maar dat is omdat ik er zelf ook achter kan staan, ik zou niet zitten te wachten op een man die mij verbiedt te koken als ik ongesteld ben of een man die tijdens mijn menstruatie niet naast mij komt slapen....denk dat zulke dingen (in mijn geval) toch wel zouden gaan wrikken na enige tijd.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:Mother2009 schreef op 01 april 2009 @ 17:29:

[...]

Klopt mijn man vindt het ook moeilijk om over zijn gevoelens te praten. Maar ja, ik trek het er tegenwoordig uit en probeer dat ook te doorbreken. Mijn man heeft ook 21 jaar lang in Marokko gewoond en is daarna naar NL. gekomen.

Groetjes.......pfff nu dan maar zonder een smilieDat kan erg veel frustraties opleveren helaas. Maar goed daar doe je niets aan natuurlijk. Hoe los jij het op?
quote:sprokkelientje schreef op 01 april 2009 @ 18:06:

ik zou niet zitten te wachten op een man die mij verbiedt te koken als ik ongesteld ben of een man die tijdens mijn menstruatie niet naast mij komt slapen....denk dat zulke dingen (in mijn geval) toch wel zouden gaan wrikken na enige tijd.

Gaat dat zo ver dan in de Surinaamse cultuur? Dat wist ik niet!!!

(toen mijn vader nog klein was was het zo ook in Brabant trouwens, van dat bed weet ik niet, maar niet bij versgeslacht vlees komen etc.)
fleurtje, vind het helemaal geen nare rare vraag.

Als ik een hoofddoek zou dragen en iemand stelt een dergelijke vraag zou ik dat als interesse zien. Tenzij ik een onprettig gevoel heb bij die persoon, bijv het is iemand die dat niet vraagt uit puur interesse maar om te kunnen zeggen: zie je wel dat ze niet sporen die moslims.

Wat ik wel hele vervelende vragen vind als je iemand niet kent en diegene gaat mij intieme vragen stellen bijv. : hoe vinden je ouders het dat je met een niet moslim bent? Of ben je nu verstoten? Dat zijn dingen die je alleen aan iemand kan vragen die je kent vind ik.

Ik stel tenslotte ook geen intieme vragen over iemands relatie, zou niet eens bij op komen. Tenzij het een hele goede vriendin is en de vriendschap is zo goed dat dat mogelijk is.
Sprokkelientje, hier ook een Creoolse surinamer. Maar hij is zo vernederlandst dat ik hem ' bounty' noem.

Die kent ook de meeste rituelen niet en winti en andere dingen vn het surinaamse cultuur weet hij wel en sommige dingen gelooft hij halfjes in. Maar dingen zoals tijdens menstruatie niet koken etc. kent hij niet eens.

Dat respect naar de ouderen toe heeft hij wel op een bepaalde manier. Spreekt zijn moeder ook met u aan, maar kan ook heftige discussies met haar hebben omdat hij het vaak oneens is met haar denkwijze.

Ik zou het denk ik wel zwaar vinden als hij heel erg Surinaams zou zijn in zijn denken en doen.
quote:Margaretha2 schreef op 01 april 2009 @ 19:53:

[...]

Gaat dat zo ver dan in de Surinaamse cultuur? Dat wist ik niet!!!

(toen mijn vader nog klein was was het zo ook in Brabant trouwens, van dat bed weet ik niet, maar niet bij versgeslacht vlees komen etc.)Die mensen die zich daar nog aan houden komen toch wel rechtstreeks uit het bos, hoor Marg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven