Epoxy giethars doet eng
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:26
Goedenavond allemaal!
Sinds een poosje kijk ik op YouTube filmpjes van mensen die de mooiste dingen maken met epoxy/resin.
Ik zag bij de Xenos een pakketje waarmee je met resin sieraden kon maken.
Uiteraard 2 flesjes die je 1 op 2 moet mengen.
Ik heb alles goed afgemeten met een weegschaaltje. Goed gemengd en in een vorm gegoten. Bij de eerste poging had ik wat teveel gemaakt waardoor er nog een hoeveelheid in de mengbeker zat. Dat ging opeens roken en knetteren en werd heel warm! Ik schrok me kapot en heb dat bekertje buiten gezet en daar knetterde het nog even door.
Toen ik van de schrik was bekomen was dacht ik ik probeer het gewoon nog een keer, maar nu minder.
Weer goed afgemeten en weer precies hetzelfde! Het wordt loeiheet, rookt, en er verzamelen zich luchtbellen onderop en het is ook meteen hard.
Ik heb Xenos al een berichtje gestuurd want dit is toch niet goed?
Iemand ervaring hiermee?
Ik voel me nu echt zo'n mislukte professor haha! (Die van de film Flubber!)
Sinds een poosje kijk ik op YouTube filmpjes van mensen die de mooiste dingen maken met epoxy/resin.
Ik zag bij de Xenos een pakketje waarmee je met resin sieraden kon maken.
Uiteraard 2 flesjes die je 1 op 2 moet mengen.
Ik heb alles goed afgemeten met een weegschaaltje. Goed gemengd en in een vorm gegoten. Bij de eerste poging had ik wat teveel gemaakt waardoor er nog een hoeveelheid in de mengbeker zat. Dat ging opeens roken en knetteren en werd heel warm! Ik schrok me kapot en heb dat bekertje buiten gezet en daar knetterde het nog even door.
Toen ik van de schrik was bekomen was dacht ik ik probeer het gewoon nog een keer, maar nu minder.
Weer goed afgemeten en weer precies hetzelfde! Het wordt loeiheet, rookt, en er verzamelen zich luchtbellen onderop en het is ook meteen hard.
Ik heb Xenos al een berichtje gestuurd want dit is toch niet goed?
Iemand ervaring hiermee?
Ik voel me nu echt zo'n mislukte professor haha! (Die van de film Flubber!)
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:35
Ja da's een goeie.Marigold1986 schreef: ↑02-08-2019 22:33Haha ik heb geen idee. Leuk hoe je het beschreven hebt...
Misschien was het spul over de datum ofzo?
Ben benieuwd wat ze bij Xenos erover te zeggen hebben.
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:36
Iets mis met het hars. De polymerisatie gaat duidelijk veel te snel en wordt nog verder versneld door de hitte die vrij komt. Soms helpt het om het niet enorm lang te blijven mengen en te zorgen dat het mengsel goed de reactiewarmte kwijt kan. Voor gebruik in de koelkast. Meng je het gewoon aan de lucht of in een potje of zakje? De hitte is het probleem.
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:47
Dankjewel, hier kan ik wel wat mee!Antoon69 schreef: ↑02-08-2019 22:36Iets mis met het hars. De polymerisatie gaat duidelijk veel te snel en wordt nog verder versneld door de hitte die vrij komt. Soms helpt het om het niet enorm lang te blijven mengen en te zorgen dat het mengsel goed de reactiewarmte kwijt kan. Voor gebruik in de koelkast. Meng je het gewoon aan de lucht of in een potje of zakje? De hitte is het probleem.
Ik ga het morgen nog eens proberen en zal voor gebruik die flesjes in de koelkast zetten.
Ik meng nu gewoon aan de lucht in een plastic bekertje dat erbij geleverd zat. Ik roer met een houtje. Niet heul lang eigenlijk, denk niet dat dat het is...
Intressant spul is het!
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:50
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:59
Zolang je voorkomt dat het op gaat warmen gaat het denk ik wel goed. Je zou het plastic bakje in ijswater kunnen zetten tijdens het mengen en verwerken. Er is dan wel een kleine kans dat het helemaal niet meer hard wordt maar dit spul is kennelijk zo reactief dat dat waarschijnlijk hoe dan ook wel goed komt..
vrijdag 2 augustus 2019 om 23:08
vrijdag 2 augustus 2019 om 23:21
Top,ga ik doen!Antoon69 schreef: ↑02-08-2019 22:59Zolang je voorkomt dat het op gaat warmen gaat het denk ik wel goed. Je zou het plastic bakje in ijswater kunnen zetten tijdens het mengen en verwerken. Er is dan wel een kleine kans dat het helemaal niet meer hard wordt maar dit spul is kennelijk zo reactief dat dat waarschijnlijk hoe dan ook wel goed komt..
Ik bedenk me net dat ik ook een heel klein vormpje gevuld heb en die ging wel goed! Dat bevestigt jouw uitleg wel denk ik, dat de warmte niet kwijt kan.
Ik ga zo eens een ijsblokjesvorm met water in de vriezer zetten.
Ontzettend bedankt voor het meedenken!
vrijdag 2 augustus 2019 om 23:23
Ja gaaf hè! Die tafels die ze er van maken, echt schitterend!SombraOnline schreef: ↑02-08-2019 23:08Oh, ik kijk dat soort filmpjes ook, en wil dat ook proberen. Jammer dat het setje van de Xenos zo raar doet
Ik heb het eerder gezien bij een YouTuber, die had dus inderdaad teveel van het ene component gebruikt waardoor het heel heet werd. Misschien toch dat?
Bij mij gaat altijd vanalles mis, zo jammer. Maar ik geef het nog niet op!
vrijdag 2 augustus 2019 om 23:27
Dit inderdaad, is het gewicht of volume wat er vermeld staat?veensteker schreef: ↑02-08-2019 23:20Kan het zijn dat het ene middel meer weegt dan het andere? Ik bedoel dat je van het ene 100 ml moet gebruiken om 100 gram af te wegen en van het andere bv 50 ml?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
vrijdag 2 augustus 2019 om 23:32
Heb even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt, er staat 2 delen hars en 1 deel verhardingsmiddel.veensteker schreef: ↑02-08-2019 23:20Kan het zijn dat het ene middel meer weegt dan het andere? Ik bedoel dat je van het ene 100 ml moet gebruiken om 100 gram af te wegen en van het andere bv 50 ml?
zaterdag 3 augustus 2019 om 00:02
Maar gaat dat dan om volume of gewicht...?Redballoon schreef: ↑02-08-2019 23:32Heb even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt, er staat 2 delen hars en 1 deel verhardingsmiddel.
zaterdag 3 augustus 2019 om 08:18
Ik ben niet TO, maar ik volg Seriously Creative op YouTubeBlijenvrij schreef: ↑03-08-2019 08:09Heb je een link voor dat filmpje op Youtube? Ben wel benieuwd.
Altijd op zoek naar een nieuwe hobby.
¡Apagando las luces!
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:03
Nee, hoor, dat staat er juist zo zodat dat niet uit hoeft te maken. Als je één deel hebt (afmeet, afweegt, een houder vult) dan weet je automatisch hoeveel je van de rest nodig hebt. Of je nu 250ml als één deel neemt of 1850ml, je weet precies hoeveel je van de rest nodig hebt.
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:05
SombraOnline schreef: ↑03-08-2019 08:18Ik ben niet TO, maar ik volg Seriously Creative op YouTubeDie maakt voornamelijk sieraden en sleutelhangers. Peter Brown is ook leuk, die stopt dat weer rare dingen in epoxy/resin
![]()
Dank je. Ik kende dit helemaal niet, maar lijkt me leuk om te doen.
Is dit nu een soort rubber, of meer hard kunstof?
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:08
Maar als het ene 1 kg per liter weegt en het andere 1,5 kg per liter, maakt het dus wel uit of je het afweegt of een houder vult.JonathanStrange schreef: ↑03-08-2019 09:03Nee, hoor, dat staat er juist zo zodat dat niet uit hoeft te maken. Als je één deel hebt (afmeet, afweegt, een houder vult) dan weet je automatisch hoeveel je van de rest nodig hebt. Of je nu 250ml als één deel neemt of 1850ml, je weet precies hoeveel je van de rest nodig hebt.
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:17
Dat voorkomen ze dus door te zeggen '1 op 2 delen', in mijn ogen. Anders hadden ze er wel de gewichten bij moeten vermelden. Maar goed, dan denk ik waarschijnlijk te simpel?wolkewitje schreef: ↑03-08-2019 09:08Maar als het ene 1 kg per liter weegt en het andere 1,5 kg per liter, maakt het dus wel uit of je het afweegt of een houder vult.
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:44
Je denkt misschien vanuit jouw referentiekader. TO denkt vanuit haar referentiekader.JonathanStrange schreef: ↑03-08-2019 09:17Dat voorkomen ze dus door te zeggen '1 op 2 delen', in mijn ogen. Anders hadden ze er wel de gewichten bij moeten vermelden. Maar goed, dan denk ik waarschijnlijk te simpel?
100 ml en 200 ml is 1 op 2, dan heb je een soort maatbeker nodig.
1 kilo van het een en 2 kilo van het ander is net zo goed 1 op 2 delen, maar dan heb je dus een weegschaal nodig.
Net zoals dat Amerikaanse recepten met cups werken en Nederlandse in grammen.