Werk & Studie alle pijlers

Cursus UWV, wie heeft er ervaring?

06-08-2019 11:32 61 berichten
Ik heb jaren geleden al eens een workshop solliciteren gedaan van een dag en daar leerde ik niet veel nieuws want ik paste de dingen al toe en sommige dingen waren redelijk achterhaald.

Ik had laatst een gesprek met mijn contactpersoon en die vertelde mij over een cursus van 10 'lessen' waarin je ook leert hoe je het beste kunt solliciteren, jezelf presenteren en dat soort dingen. En ik twijfel of ik mezelf op zal geven hiervoor. Misschien kom ik door die cursus tot nieuwe inzichten, leer ik wat nieuws en daarnaast is het misschien ook wel fijn om gewoon wekelijks even iets te doen te hebben totdat ik werk heb.

Wat zijn de ervaringen met zo'n cursus?
Alle reacties Link kopieren
Heb in totaal zo'n 8 van die cursussen gedaan (al dan niet verplicht) en ze vertellen allemaal hetzelfde.
Het enige verschil is dat de ene cursus zegt dat je wel een foto moet doen, kleur moet gebruiken en een informele toon aan moet slaan en de andere juist niet.

Geldklopperij want ik heb de rekeningen gezien en 2500-, is een vrij normale prijs voor zo'n cursus.
Geen ervaringen met cursussen op locatie, wel met van die online trainingen. Ze hebben weinig tot geen raakvlakken met de praktijk in mijn ervaring.
ik heb ook wat cursussen/bijeenkomsten via UWV gehad. Kan me niet herinneren dat er iets nieuws uit kwam. Bij 1 cursus moesten we een collage maken van hoe we de toekomst zagen. Ik had al minstens 20 jaar niet gehoord dat die nog gemaakt werden. Maar goed, braaf meedoen om te laten zien dat je echt je best doet om werk te vinden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
de vreemdste dag was trouwens iets workshops/trainings achtig op een boot.
ook gestuurd door het UWV,moesten er 's morgens zijn. eerst een peppraatje van , ik ben zijn naam kwijt, maar volgens mij was het iemand van de Vliegende artsen die ergens in Rusland gevangen had gezeten.
Toen iemand uit t voetbal die solliciteren vergeleek met een voetbalwedstrijd/training. En als ik ergens allergisch voor ben is het wel alles vergelijken met voetbal.
Na de lunch zouden we sollicitatiegesprekken kunnen voeren. Op mijn vraag, bij welke bedrijven kreeg ik het antwoord dat ik dat wel zou zien als het zo ver was. (hoezo goed voorbereiden voor een sollicitatie) Maar goed, na de middag zaten er dus wat uitzendbedrijven die hun stagiaire hadden gestuurd, die ook van niets wist. Ik moest gaan praten bij iemand voor een baantje waarvoor ik een week eerder al een afwijzing had gehad. (de andere 2 weet ik niet meer)
Ik hoorde later dat dit soort evenement al eerder in Rotterdam was gehouden, maar daar was na de lunch de helft van de deelnemers gevlogen, vandaar die boot. daar konden we niet weg.
Heb opvolgende afspraak bij UWV mijn ervaring verteld, denk niet dat er na mij nog iemand geweest is vanuit hier
lise1985 schreef:
06-08-2019 11:41
Geen ervaringen met cursussen op locatie, wel met van die online trainingen. Ze hebben weinig tot geen raakvlakken met de praktijk in mijn ervaring.
Bovendien zijn ze gruwelijk achterhaald. Zo wist de mevrouw te vertellen dat ik je 'tegenwoordig ook vacatures op het internet kon vinden'. En als ik klaar was moest ik op 'het huisje' linksboven klikken...
Seriously?
MeredithGrey schreef:
06-08-2019 11:59
Bovendien zijn ze gruwelijk achterhaald. Zo wist de mevrouw te vertellen dat ik je 'tegenwoordig ook vacatures op het internet kon vinden'. En als ik klaar was moest ik op 'het huisje' linksboven klikken...
:HA:

Briljant.

IK heb een aantal jaar geleden in de WW gezeten en moest na een half jaar op gesprek komen, zodat ik hulp kreeg bij het zoeken naar werk. Op dat moment zat ik in een vergevorderd stadium in de sollicitatieprocedure bij een bedrijf, maar het gesprek was verplicht. De medewerker was verbaasd dat ik op gesprek moest komen, was ervan overtuigd dat ik zo een andere baan zou vinden maar moest nog wel mijn CV met me doornemen. Daar had hij wel wat opmerkingen over, waar ik het allemaal mee oneens was. Ik kon dat ook onderbouwen en aan het einde van het gesprek bedankt hij me omdat hij wat geleerd had van me.
Sindsdien heb ik er geen hoge pet meer van op.
nog een: op een bijeenkomst begon een cursist over leeftijd. dat ze al lang solliciteerde maar dacht dat ze al niet uitgenodigd werd door leeftijd.
Die knul die aangewezen was om ons die ochtend bezig te houden had een briljante oplossing: Kun je je geboortedatum niet "per ongeluk"omdraaien. En hij was nog serieus ook :facepalm:
lise1985 schreef:
06-08-2019 12:03
:HA:

Briljant.

IK heb een aantal jaar geleden in de WW gezeten en moest na een half jaar op gesprek komen, zodat ik hulp kreeg bij het zoeken naar werk. Op dat moment zat ik in een vergevorderd stadium in de sollicitatieprocedure bij een bedrijf, maar het gesprek was verplicht. De medewerker was verbaasd dat ik op gesprek moest komen, was ervan overtuigd dat ik zo een andere baan zou vinden maar moest nog wel mijn CV met me doornemen. Daar had hij wel wat opmerkingen over, waar ik het allemaal mee oneens was. Ik kon dat ook onderbouwen en aan het einde van het gesprek bedankt hij me omdat hij wat geleerd had van me.
Sindsdien heb ik er geen hoge pet meer van op.
Ja, het moet allemaal volgens de regels. Ik had al geen hoge pet van ze op, maar na mijn laatste ervaring was dat helemaal over. Ik kon al een maand niet op mijn sollicitatie-activiteitenpagina komen en kreeg een error. Dus ik een mailtje gestuurd. Krijg ik een antwoord terug met de handleiding hoe het moet. Joh, ik doe het al een paar maand... :facepalm:

Mijn persoonlijke begeleider heb ik ook nog nooit gezien/gehoord of wat dan ook en als ik daarom belde met een vraag kreeg ik als antwoord dat ik dan moest mailen en dan zou degene die mij in het dossier had wel antwoorden. Na een mail kreeg je weer een algemeen antwoord...

Nee ik heb geen hoge pet van ze op en zal ook zeker geen cursus bij ze volgen.
Seriously?
Helaas ook ik heb geen goede ervaringen met het uwv.
lise1985 schreef:
06-08-2019 11:41
Die online cursussen. Ik dacht een tijdje geleden laat ik eens die cursus voor Social Media doen want misschien steek ik er iets van op en ik was heel de tijd aan het kloten met die navigatie, echt zo verouderd. En dan kreeg je weer van die vragen die je moest opslaan en weer van die filmpjes waarin dingen gezegd werden waarvan ik dacht: "Leuk, maar dat is niet op mij van toepassing" of "Leuk, maar dat is achterhaald". Op een gegeven moment maar opgegeven want ik werd gek van de navigatie.

En door al deze berichten twijfel ik nog meer wat ik zal gaan doen. Door die cursus heb ik tenminste weer iets te doen maar als het dan niet echt iets oplevert.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-08-2019 12:17
10.54% gewijzigd
Ik kon destijds (begin 2009 - crisis hoogtij) de training-mevrouw uitleggen dat ik bij diploma's 'MA' niet hoefde uit te schrijven, dat iedereen waar ik solliciteerde wel begreep wat een 'master' was. Een master? Ja, de BAMA structuur. Kon ik uitleggen dat je 'drs.' ook niet uitschreef en dat het "tegenwoordig" Bachelor en Master was :facepalm:
TsumTsum schreef:
06-08-2019 11:32
Ik heb jaren geleden al eens een workshop solliciteren gedaan van een dag en daar leerde ik niet veel nieuws want ik paste de dingen al toe en sommige dingen waren redelijk achterhaald.

Ik had laatst een gesprek met mijn contactpersoon en die vertelde mij over een cursus van 10 'lessen' waarin je ook leert hoe je het beste kunt solliciteren, jezelf presenteren en dat soort dingen. En ik twijfel of ik mezelf op zal geven hiervoor. Misschien kom ik door die cursus tot nieuwe inzichten, leer ik wat nieuws en daarnaast is het misschien ook wel fijn om gewoon wekelijks even iets te doen te hebben totdat ik werk heb.

Wat zijn de ervaringen met zo'n cursus?
Ik heb er geen ervaring mee maar het dikgedrukte zegt tochal genoeg? Je bent er even uit en wie weet steek je er nog iets van op. Volgens mij kan het nooit kwaad en je laat in ieder geval zien dat je graag weer aan het werk wil.
Indien je iets wil dat help dat zou ik een coach vragen bij een reintegratiebedrijf. Iemand met verstand waar 1 op 1 mee kunt sparen.
In de regel mag je ook nog aan de hand van een intakes de persoon kiezen die bij je past.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe lang ben je al aan het solliciteren?
Kennis 1, hoogopgeleide man uit de HR. Raakte in de nasleep van de crisis werkloos vanwege faillissement van zijn werkgever.

Hij ging natuurlijk meteen volop aan het solliciteren met goede vooruitzichten, toen hij (al snel nadat hij in de WW was gekomen, niet na 1/2 jaar) het bevel kreeg op sollicitatiecursus te komen. Nee, het maakt niet uit dat je al bijna weer werk hebt, kómen moet je!

Nou ja, vooruit dan maar. Hij deed braaf de cursus, hield zich op de vlakte omdat hij vanuit zijn ervaringen als HR-manager toch héél anders dacht maar niet teveel dwars wilde liggen, en schreef na afloop een opbouwend bedoeld verslag waarin hij o.a. schreef over de toon waarin de cursus werd gegeven (voor laaggeletterden), de fouten en (vooral) achterhaalde punten die er in stonden en nog wat dingen. Deed nog wat aanbevelingen en stuurde het naar het UWV inclusief het aanbod om hier eens verder over van gedachte te wisselen. Nooit meer wat van gehoord.

Kennis 2, raakte aan het begin van de crisis werkloos. Gelukkig kon hij vrij snel weer werk vinden, dus hij zegt zijn uitkering op en gaat weer aan de slag.
Na een tijdje komt er een brief waarin hij wordt uitgenodigd voor een reïntegratiecursus. Kennis 2 neemt telefonisch contact op met het UWV en krijgt een heel vervelende dame aan de telefoon die hem toesnauwde dat de cursus verplicht was en dat een no-show gevolgen zou hebben voor zijn uitkering, etcetera. Dat kennis 2 alweer aan het werk was drong blijkbaar niet tot haar door.
Kennis 2 denkt: het zal wel, ik heb toch geen uitkering meer en werk weer gewoon, dus ik vind het allemaal wel prima.
Na nog een tijdje krijgt hij weer een brief van het UWV met de melding dat hij niet was komen opdagen, maar dat ze hem nu op een nieuwe datum alsnog verwachten, en dat het gevolgen zou hebben voor zijn uitkering zou hebben als hij niet op kwam dagen

:blabla:

Kortom: je kunt vaak niet onder zo'n cursus uit. Laat het maar over je heen komen...
nlies schreef:
06-08-2019 11:53

Ik hoorde later dat dit soort evenement al eerder in Rotterdam was gehouden, maar daar was na de lunch de helft van de deelnemers gevlogen, vandaar die boot. daar konden we niet weg.
Heb opvolgende afspraak bij UWV mijn ervaring verteld, denk niet dat er na mij nog iemand geweest is vanuit hier
:rofl:
quattro-stagioni schreef:
06-08-2019 13:04

:blabla:

Kortom: je kunt vaak niet onder zo'n cursus uit. Laat het maar over je heen komen...
Ja de enige reactie die ze accepteren, begrijpen. Komen luisteren, en niet te veel, of geen tegenspraak.
Je snapt niet dat niemand dat instituut eens goed op de schop neemt he. maar waarschijnlijk zou dat nog meer werklozen veroorzaken,
nlies schreef:
06-08-2019 13:34
Ja de enige reactie die ze accepteren, begrijpen. Komen luisteren, en niet te veel, of geen tegenspraak.
Je snapt niet dat niemand dat instituut eens goed op de schop neemt he. maar waarschijnlijk zou dat nog meer werklozen veroorzaken,
Dat op de schop nemen wordt al regelmatig geprobeerd, maar behalve wat briesende koppen in de krant levert dat niet zoveel op.

En er zijn al heel wat mensen ontslagen daar.
En het ergste is nog al die sollicitatie cursussen en reïntegratie cursussen kosten handen vol geld.

Als je dat geld nou eens gewoon zou krijgen van het uwv dan kon je een cursus gaan doen die echt nuttig was.
sugarmiss schreef:
06-08-2019 13:51
En het ergste is nog al die sollicitatie cursussen en reïntegratie cursussen kosten handen vol geld.

Als je dat geld nou eens gewoon zou krijgen van het uwv dan kon je een cursus gaan doen die echt nuttig was.
Laat er nou een scholingsbudget bestaan :cheer2:
Als je er voor moet betalen zou ik het niet doen. Misschien kan je vrijwilligerswerk gaan doen om iets te doen te hebben :)
Foodisgood schreef:
06-08-2019 14:20
Als je er voor moet betalen zou ik het niet doen. Misschien kan je vrijwilligerswerk gaan doen om iets te doen te hebben :)
Eerst toestemming vragen! Het UWV kan erg moeilijk doen over het verrichten van vrijwilligerswerk, want je moet altijd beschikbaar blijven voor betaald werk. Al heb ik wel gehoord dat ze daar de laatste tijd wat minder star over doen. Maar toch: laat je goed informeren en informeer zelf ook goed.
MeredithGrey schreef:
06-08-2019 11:59
:rofl: Niet!
sugarmiss schreef:
06-08-2019 13:51

Oh ja dat, ik kreeg eens een mooie re-integratiecursus aangeboden, waarde 5K oid, en het enige dat we deden was een droomboom tekenen... hou op met me hoor, wat zonde van dat geld. Ook meegemaakt, let wel. drs op mijn CV en dat hadden ze al gelezen, 'wist je dat je ook vacatures kunt zoeken op het internet'? Huil, nooit meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven