Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.


Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.


Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.


Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
1. Het is niet jouw huis
2. Je profiteert net zo goed van je ouders. Dat je de afwas doet of stofzuigt verandert daar niks in.
3. Het is augustus.
4. Het is augustus.
5. Het is augustus.
6. Jullie klinken allebei als 2 meiden van 13
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
13-08-2019 22:23
6. Jullie klinken allebei als 2 meiden van 13
Dat zijn veel meiden van 13.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
13-08-2019 22:23
1. Het is niet jouw huis
2. Je profiteert net zo goed van je ouders. Dat je de afwas doet of stofzuigt verandert daar niks in.
3. Het is augustus.
4. Het is augustus.
5. Het is augustus.

6. Jullie klinken allebei als 2 meiden van 13
:rofl:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
13-08-2019 22:24
Dat zijn veel meiden van 13.
Hahaha vooralsnog correct!
Tjezis, het is augustus, get a life
Zelf vermoed ik dat TO wat geschrokken is van de reacties.
Vind sommige reacties ook best wel hard.
Het is wel een lastig onderwerp en een verhaal heeft natuurlijk altijd meerdere kanten.
Sjaantje37 schreef:
13-08-2019 20:08
Uh doen de ouders dat dan ook niet voor TO? Ze woont weer bij haar ouders in zodat ze kan sparen voor een koophuis en komt net terug van een dure vakantie. Vind dat ze zeurt over haar zus, de pot verwijt de ketel.
Ik las in de OP dat TO aanbood huur te betalen en dat hoefde niet van haar ouders. Ik vind het persoonlijk vrij normaal dat kinderen in goed overleg met hun ouders tijdelijk thuis kunnen gaan wonen als dit zo uitkomt en vind dat TO dat netjes heeft aangepakt door huur te bespreken. Ik denk dat TO zich ergert aan het gevoel dat zus zich de goedheid van de ouders wel erg makkelijk laat aanleunen terwijl TO juist probeert haar dankbaarheid te uiten in de vorm van huur te willen betalen en een goede huisgenoot zijn. Als je zus dan in bescherming genomen wordt waar je vindt dat dit niet verdiend is omdat zus niet lijkt te beseffen hoezeer ze gesteund wordt geholpen wordt, ik kan me voorstellen dat dat wringt. Ik vind dat dat verder TO d'r zaak niet is, en haar ouders ook niet zo te lezen. Maar het gevoel dat TO beschrijft over de situatie zoals beschreven door TO (tussen ouders en zus) kan ik me goed voorstellen dat ze zus een naar mens vindt. Maar goed, daar schiet niemand iets mee op zeker TO zelf niet. Ze kan beter loslaten en het laten waar het hoort: bij d'r ouders, die zelf beslissen in hoeverre ze hun kinderen willen helpen op wat voor manier dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Beste apart dat je thuis woont en toch zoveel commentaar hebt op een ander. wat minder oordelen en wat minder de strijd aan gaan. Wat heeft zij aan jouw veroordelingen over haar leven? Wat heb jij er aan om ze te uiten?

Jullie lijken waarschijnlijk erg op elkaar....iets met dezelfde genen.

LOEPEN!!!
TO je ziet het hele leven zwart-wit en alles en iedereen moet aan jouw verknipte normen voldoen. Focus je wat meer op jezelf want je bakt er ook niet veel van. Je bent onaangenaam rigide en soms ronduit vervelend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:50
Ja, we openen om de beurt kado's. Moeder zei dat iedereen wat krijgt en dat onze ruzie niet haar probleem is.


Verder, ja jullie hebben gelijk, dat ze geld krijgt vind ik geen probleem. Het is meer dat ze weigert te werken/af te studeren en als ik er wat van zeg is het 'jij was ook vertraagd'. Ja, 1 jaar, en ik heb een diagnose. Als mijn ouders niet betaalden zou ze in de bijstand gaan zitten want stel je voor dat ze een poot uitsteekt. Waar ze woont maakt mij verder niet uit, maar ik hou niet van mensen die kunnen werken maar weigeren.

En het slaan is al zo vaak gebeurd, zat als kind altijd onder blauwe plekken en het heeft voor mij gewelddadige relaties genormaliseerd. Schoppen, slaan, met en zonder spullen.
Je klinkt aardig veroordelend hoor...

Jij vindt haar niks omdat ze niet werkt en niet afstudeert. Jij .mocht er wel iets langer over doen want jij hebt een diagnose. Je kijkt echt op haar neer.

Als zij in de bijstand wil gaan zitten is dar toch gaar probleem en daar heb jij geen reet mee te maken.

En het feit dat ze geen diagnose heeft (en jij haar uitmaakt voor naar mens) wil niet zeggen dat ze niks heeft hè... Ik was 33 toen ik mijn ADHD diagnose kreeg. Als je het niet laat onderzoeken krijg je ook geen diagnose...

Ik vind jullie helemaal niet zo anders hoor... jij woont zelf bij je ouders op die leeftijd en gebruikt jouw diagnose als excuus. Zij woont tenminste op zichzelf.

Als ik jouw zus was en je zou zo neerbuigend over mij doen en op een neerbuigende toon door blijven zeiken over mijn afstuderen en dergelijke wat je gewoon geen reet aan gaat zou je ook een klap voor je kop krijgen van me.

Overigens mijn zus zit ook ij de bijstand en krijgt vaak geld van mijn ouders en ik geloof niet dat ze wil werken. Dat is niet mijn probleem hè. Het geld wat mijn ouders haar geven is niet van mij maar van hen en ze mogen zelf bepalen wat ze er mee doen. Het hoeft niet altijd gelijk te zijn. Dit is voor ons echt geen issue. Ik bemoei me niet met haar manier van leven... tenzij we het gewoon casual er over hebben en ik oprechte interesse toon of ze me om hulp vraagt.

Kandijsuiker jij hebt serieus hulp nodig gezien je vorige topics. Ruzie met je zus, bij je ouders wonen, op een bizarre manier met daten omgaan... ga je eerst maar eens druk maken om jezelf en orde in je leven voordat je een je zus gaat veroordelen. Jij bent hier degene die over komt als een naar mens. Niet je zus.
Pffffff.... Dat je je daar nu al druk over maakt? Wat er eventueel in de (verre) toekomst zou kunnen gebeuren?! En dan wat als ze flipt? Ze zal toch niet zomaar uit het niets flippen? Dan zul jij daar tot voorgaande keren wel enige invloed op uitgeoefend hebben lijkt mij?
Maakt je niet zo druk om een zus die eventueel zou kunnen gaan flippen tijdens een kerstdiner , de kans dat zij dit niet zou doen lijkt me even aannemelijk.... ik zou hier nog veel meer over willen zeggen maar daarvoor ken ik de verdere situatie niet goed genoeg.
Tot aan kerst zou ik je het advies willen geven om eens met de dag te leven i.p.v. je nu al op te vreten over iets wat heel misschien (of niet) zou kunnen gebeuren. En verder: deal with it, get over it!
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
13-08-2019 23:31
Zelf vermoed ik dat TO wat geschrokken is van de reacties.
Vind sommige reacties ook best wel hard.
Het is wel een lastig onderwerp en een verhaal heeft natuurlijk altijd meerdere kanten.
Mwah ik denk eeder dat TO voor de zoveelste keer een nieuwe nick aan het maken is.
Die komt hier lang genoeg om te weten hoe de reacties kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
14-08-2019 00:11
Ik las in de OP dat TO aanbood huur te betalen en dat hoefde niet van haar ouders. Ik vind het persoonlijk vrij normaal dat kinderen in goed overleg met hun ouders tijdelijk thuis kunnen gaan wonen als dit zo uitkomt en vind dat TO dat netjes heeft aangepakt door huur te bespreken. Ik denk dat TO zich ergert aan het gevoel dat zus zich de goedheid van de ouders wel erg makkelijk laat aanleunen terwijl TO juist probeert haar dankbaarheid te uiten in de vorm van huur te willen betalen en een goede huisgenoot zijn. Als je zus dan in bescherming genomen wordt waar je vindt dat dit niet verdiend is omdat zus niet lijkt te beseffen hoezeer ze gesteund wordt geholpen wordt, ik kan me voorstellen dat dat wringt. Ik vind dat dat verder TO d'r zaak niet is, en haar ouders ook niet zo te lezen. Maar het gevoel dat TO beschrijft over de situatie zoals beschreven door TO (tussen ouders en zus) kan ik me goed voorstellen dat ze zus een naar mens vindt. Maar goed, daar schiet niemand iets mee op zeker TO zelf niet. Ze kan beter loslaten en het laten waar het hoort: bij d'r ouders, die zelf beslissen in hoeverre ze hun kinderen willen helpen op wat voor manier dan ook.
Dit dus, dat is wat ik probeerde te zeggen hiermee.

Verder schrik ik echt van de reacties van dat ik het er naar zou maken als ze agressief is. Zien mensen dat ook bij agressieve partners of moet het nu opeens kunnen omdat we zussen zijn?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Misade schreef:
13-08-2019 22:01
Het is niet jouw huis, het is het huis van jullie ouders.
Dus ook haar ouderlijk huis, dat jij weer thuis bent gaan wonen neemt daar niks van af.
En trouwens als je aan het sparen bent voor een koopwoning, waarom dan zo'n dure reis.
Had dat op je spaarrekening gezet, was je weer een stapje dichterbij je koopwoning.
Ik kan nu rustig kopen maar heb geen vast contract, vandaar dat ik thuis ben gaan wonen. Het geld spaar ik makkelijk bij elkaar, maar de huurmarkt zit op slot qua sociale huur, particulier eist 3x de huur en de prijzen zijn daar dubbel de koopprijs. Dus ik moet eerst zorgen dat ik ergens kan blijven en dat blijkt maar lastig. Ik leef van jaarcontract tot jaarcontract.

Verder: ik zit niet constant op Viva dus 'waar blijft TO' is maar apart.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
14-08-2019 20:17
Dit dus, dat is wat ik probeerde te zeggen hiermee.

Verder schrik ik echt van de reacties van dat ik het er naar zou maken als ze agressief is. Zien mensen dat ook bij agressieve partners of moet het nu opeens kunnen omdat we zussen zijn?
Een partner of een zus is NIET hetzelfde. Als ik aan mijn man zou vragen wanneer hij nou eens afstudeert en wat hij nou eigenlijk met zijn leven wil, is dat mijn goed recht. Waarom, omdat hoe hij zijn leven leeft ook invloed heeft op het mijne.

Jij daarentegen hebt geen enkel recht om je zo met je zus d'r leven te bemoeien, dus als jij dat al jarenlang doet, je je verheven voelt boven haar en je ondertussen verschuilt achter je etiketje, ja dan kan ik mij voorstellen dat ze je een mep verkoopt.

Van je partner kan je nml scheiden, dus als zijn gedrag mij jaar na jaar de keel uit komt dan doe ik dat. Hoef ik niet voor te meppen. Je zus kan jou als zus niet opzeggen, dus maakt ze jou op een andere manier duidelijk dat jouw bemoeienissen en oordelen haar de strot uitkomen. Ik ken je niet IRL maar ik heb zomaar het idee dat woorden die jou niet in de kraam te pas komen niet erg tot je doordringen.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
14-08-2019 20:22
Ik kan nu rustig kopen maar heb geen vast contract, vandaar dat ik thuis ben gaan wonen. Het geld spaar ik makkelijk bij elkaar, maar de huurmarkt zit op slot qua sociale huur, particulier eist 3x de huur en de prijzen zijn daar dubbel de koopprijs. Dus ik moet eerst zorgen dat ik ergens kan blijven en dat blijkt maar lastig. Ik leef van jaarcontract tot jaarcontract.

Verder: ik zit niet constant op Viva dus 'waar blijft TO' is maar apart.
Met andere woorden, je hebt nog geen enkele vastigheid bereikt en je bent afhankelijk van je ouders. Wat was ook alweer jouw probleem met je zus?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat er meer dingen spelen Kandijsuiker, minstens twee dingen, misschien minstens drie.
Een ding is dat je je niet herkent in de band tussen je ouders en je zus. Als ik je zo lees is daar tenminste enigszins aanleiding voor conflict tussen jou en je zus.

Een ander ding is het verloop van kerst tussen jou en je zus. Je ziet je zus allang niet meer. Zou het kunnen helpen je (dan, met kerst) alleen te richten op wat speelt met kerst? Dat jullie samen zijn en wat eten en zo? Misschien niet je favoriet maar als je alleen richt op de dag heb je minder kans dat jullie frictie/wat dan ook zich onprettig uit. Is er iemand anders waarmee je de dag kan optrekken.

Misschien is een ander ding; het is ruim vier maanden voor kerst. Hoezo speelt dit nu? Noemden je ouders kerst?

Dan je vraag wat nu? Ken de situatie niet zo goed maar zou je misschien in zoverre contact kunnen hebben met je zus dat je kan praten zonder dat er ruzie komt? Weet niet of daarvoor e.e.a. bijgelegd moet worden? Kan je dit ook met je ouders bespreken dan wel met hulpverlening? Wat denk jij dat er speelt?
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
14-08-2019 20:17
Dit dus, dat is wat ik probeerde te zeggen hiermee.

Verder schrik ik echt van de reacties van dat ik het er naar zou maken als ze agressief is. Zien mensen dat ook bij agressieve partners of moet het nu opeens kunnen omdat we zussen zijn?
Je zus een klap voor dr kop geven omdat ze maar door blijft zeiken om iets wat dr geen reet aan gaat en waar ze je voor laat verdedigen is heel wat anders als een agressieve partner.

Echt het is haar leven. Waar denk je in godsnaam het recht vandaan te halen haar dr zo op aan te spreken .
Alle reacties Link kopieren
O en trouwens. Je hoeft geen vast contract te hebben voor een hypotheek. Een intentieverklaring is genoeg. Of als je een flexibel contract hebt het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
14-08-2019 20:50
Met andere woorden, je hebt nog geen enkele vastigheid bereikt en je bent afhankelijk van je ouders. Wat was ook alweer jouw probleem met je zus?
Ik verdien mijn eigen geld?

En zonder intentieverklaring kan ik niet kopen, of krijg ik bijna geen hypotheek is me verteld. Alleen heel laag. Ik ben niet afhankelijk. Ik kan zo een kamer huren.

Mijn zus weigert te werken, dat is wat anders.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
15-08-2019 00:34
Denk dat er meer dingen spelen Kandijsuiker, minstens twee dingen, misschien minstens drie.
Een ding is dat je je niet herkent in de band tussen je ouders en je zus. Als ik je zo lees is daar tenminste enigszins aanleiding voor conflict tussen jou en je zus.

Een ander ding is het verloop van kerst tussen jou en je zus. Je ziet je zus allang niet meer. Zou het kunnen helpen je (dan, met kerst) alleen te richten op wat speelt met kerst? Dat jullie samen zijn en wat eten en zo? Misschien niet je favoriet maar als je alleen richt op de dag heb je minder kans dat jullie frictie/wat dan ook zich onprettig uit. Is er iemand anders waarmee je de dag kan optrekken.

Misschien is een ander ding; het is ruim vier maanden voor kerst. Hoezo speelt dit nu? Noemden je ouders kerst?

Dan je vraag wat nu? Ken de situatie niet zo goed maar zou je misschien in zoverre contact kunnen hebben met je zus dat je kan praten zonder dat er ruzie komt? Weet niet of daarvoor e.e.a. bijgelegd moet worden? Kan je dit ook met je ouders bespreken dan wel met hulpverlening? Wat denk jij dat er speelt?
Ja, ik had het met moeder over kerst en ging toen piekeren. Ik kan het met hulpverlening bespreken maar zus blokkeert mij ook , ze gaat echt niet mee.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Manonnes schreef:
14-08-2019 15:43
Pffffff.... Dat je je daar nu al druk over maakt? Wat er eventueel in de (verre) toekomst zou kunnen gebeuren?! En dan wat als ze flipt? Ze zal toch niet zomaar uit het niets flippen? Dan zul jij daar tot voorgaande keren wel enige invloed op uitgeoefend hebben lijkt mij?
Maakt je niet zo druk om een zus die eventueel zou kunnen gaan flippen tijdens een kerstdiner , de kans dat zij dit niet zou doen lijkt me even aannemelijk.... ik zou hier nog veel meer over willen zeggen maar daarvoor ken ik de verdere situatie niet goed genoeg.
Tot aan kerst zou ik je het advies willen geven om eens met de dag te leven i.p.v. je nu al op te vreten over iets wat heel misschien (of niet) zou kunnen gebeuren. En verder: deal with it, get over it!
Ze heeft de vorige kerst stampij gemaakt om een ongewenst kado en cola naar haar vriend gegooid.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-08-2019 09:01
Beste apart dat je thuis woont en toch zoveel commentaar hebt op een ander. wat minder oordelen en wat minder de strijd aan gaan. Wat heeft zij aan jouw veroordelingen over haar leven? Wat heb jij er aan om ze te uiten?

Jullie lijken waarschijnlijk erg op elkaar....iets met dezelfde genen.

LOEPEN!!!
TO je ziet het hele leven zwart-wit en alles en iedereen moet aan jouw verknipte normen voldoen. Focus je wat meer op jezelf want je bakt er ook niet veel van. Je bent onaangenaam rigide en soms ronduit vervelend.
Ik heb hier notabene het advies gekregen om thuis te gaan wonen, is het weer niet goed?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
15-08-2019 01:09
Je zus een klap voor dr kop geven omdat ze maar door blijft zeiken om iets wat dr geen reet aan gaat en waar ze je voor laat verdedigen is heel wat anders als een agressieve partner.

Echt het is haar leven. Waar denk je in godsnaam het recht vandaan te halen haar dr zo op aan te spreken .
Jij slaat mensen die het met je oneens zijn?

Mijn zus is al van kinds af aan agressief, heeft mijn melktanden er een keer uitgeslagen, vocht op school etc.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
14-08-2019 20:45
Een partner of een zus is NIET hetzelfde. Als ik aan mijn man zou vragen wanneer hij nou eens afstudeert en wat hij nou eigenlijk met zijn leven wil, is dat mijn goed recht. Waarom, omdat hoe hij zijn leven leeft ook invloed heeft op het mijne.

Jij daarentegen hebt geen enkel recht om je zo met je zus d'r leven te bemoeien, dus als jij dat al jarenlang doet, je je verheven voelt boven haar en je ondertussen verschuilt achter je etiketje, ja dan kan ik mij voorstellen dat ze je een mep verkoopt.

Van je partner kan je nml scheiden, dus als zijn gedrag mij jaar na jaar de keel uit komt dan doe ik dat. Hoef ik niet voor te meppen. Je zus kan jou als zus niet opzeggen, dus maakt ze jou op een andere manier duidelijk dat jouw bemoeienissen en oordelen haar de strot uitkomen. Ik ken je niet IRL maar ik heb zomaar het idee dat woorden die jou niet in de kraam te pas komen niet erg tot je doordringen.
Ze kan ook het contact verbreken, of op een normale manier zeggen dat ze het niet wil.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 01:37
Ja, ik had het met moeder over kerst en ging toen piekeren. Ik kan het met hulpverlening bespreken maar zus blokkeert mij ook , ze gaat echt niet mee.
Okay. Kan je nu met je moeder kerst voorbereiden in zoverre dat jij en je zus hopelijk niet in conflict komen? Dat je zus je blokkeert en niet meegaat maakt het lastiger om de lucht te klaren. Des te meer hopelijk alleen bezig te zijn met kerst.
Helpt het los daarvan met je moeder te bespreken je te richten op een kortere termijn? Je hebt er misschien niet veel aan als je wordt herinnert aan wat over ruim 4 maanden gebeurd. Of wel?
Kandijsuiker schreef:
15-08-2019 01:41
Ik heb hier notabene het advies gekregen om thuis te gaan wonen, is het weer niet goed?
Je hoeft je voor niemand hier te bewijzen of te doen wat je wordt geadviseerd. Neem mee wat bij je past. Misschien mosterd, maar hopelijk woon je thuis omdat je er zelf achter staat in plaats van dat je denkt dat dat 'moet' (wel of niet goed) van iemand hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven