Wonen in Amersfoort

18-08-2019 14:38 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en vriend overwegen binnen een jaar of 2 naar Amersfoort te verhuizen. De sfeer en locatie van de stad spreken ons erg aan. Nu vragen wij ons af, voor de kenners: welke wijken zijn prettig voor een stel (30+, kinderwens) om in te wonen, wat jullie betreft? En welke wijken juist niet? Alvast bedankt voor het meedenken!
Tvp :D
Hangt ook een beetje van je voorkeur af. (Type huis/soort buurt)

Vathorst vind ik te ver van het centrum en teveel nieuwbouw. Zelfde voor hoogland/Nieuwland. Maar heeft ook zijn eigen voorzieningen dus kan misschien wel zijn wat je zoekt.
Soesterkwartier kan leuk zijn maar sommige straten voelen veel minder.
Zelf ben ik wel ven van Amersfoort zuid (leusderkwartier/de berg).
Gilde kwartier is leuk omdat het dicht bij het centrum zit maar niet in het centrum.
De koppel/kruiskamp vind ik echt de slechtere wijken. Ons appartement daar was erg mooi maar regelmatig lag er vuil op straat/was er een luidruchtige ruzie (en een paar jaar terug zijn er met oud en nieuw vele auto's afgebrand).

Als je veel met de trein reist dan is wonen bij station Schothorst (of centraal natuurlijk), fijner dan Vathorst. Schothorst heeft nog een aantal intercity's en daardoor fijnere aansluitingen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Wij (man en ik, dertigers) wonen nu 7 jaar in Amersfoort en dar bevalt heel goed. Huizenprijzen zijn hier sindsdien wel omhoog geschoten, dus we zijn kennelijk niet de enigen die er zo over denken. :P

Wij hebben in twee wijken gewoond en er heel veel bezocht tijdens de huizenjacht, dus wel een aardig idee gekregen van wat bij ons paste. Maar misschien willen jullie weer iets heel anders. Waar ben je naar op zoek? Ruimte, rust, reuring, dichtbij station of centrum?

Je mag pb sturen als je meer wilt weten!
Je moet niet alles geloven wat je denkt
neweve schreef:
18-08-2019 14:56
Hangt ook een beetje van je voorkeur af. (Type huis/soort buurt)

Vathorst vind ik te ver van het centrum en teveel nieuwbouw. Zelfde voor hoogland/Nieuwland. Maar heeft ook zijn eigen voorzieningen dus kan misschien wel zijn wat je zoekt.
Soesterkwartier kan leuk zijn maar sommige straten voelen veel minder.
Zelf ben ik wel ven van Amersfoort zuid (leusderkwartier/de berg).
Gilde kwartier is leuk omdat het dicht bij het centrum zit maar niet in het centrum.
De koppel/kruiskamp vind ik echt de slechtere wijken. Ons appartement daar was erg mooi maar regelmatig lag er vuil op straat/was er een luidruchtige ruzie (en een paar jaar terug zijn er met oud en nieuw vele auto's afgebrand).

Sluit ik me wel bij aan. Ik vind veel delen van Zuid ook prachtig, maar boven mijn budget. :-D
Dank voor jullie reacties al! Heel fijn. We zoeken relatieve rust, maar het/een centrum moet wel dichtbij zijn. Evenals een station i.v.m. werk. Een beetje groen in de buurt zou ook heel leuk en fijn zijn. Voor de rest staan we echt voor een heleboel open! Botanietje, ik ga je zodra we thuis zijn vanavond een pb sturen, dank voor het aanbod!
Tja ligt er maar net aan wat jullie belangrijk vinden. Amersfoort kent relatief veel nieuwe (vinex) wijken die ideaal zijn voor gezinnen met kinderen, maar dat moet je maar willen. Het zijn nieuwbouw-wijken en woningen en die hebben een bepaalde sfeer die bij je moet passen. In de wat oudere wijken zijn de huizenprijzen een stuk hoger, was onze ervaring..

Mijn man en ik (dertigers, 2 kleine kinderen) zijn om die reden uitgeweken naar soest-zuid, dat op steenworp afstand van Amersfoort ligt (5 km fietsen). Dat vonden we warmer en gezelliger dan de opgezette wijken in Amersfoort. No offense voor iedereen die daar woont, maar bij ons paste het niet.
vermeerkwartier en leusderkwartier zijn erg prettig om te wonen (spreek uit ervaring). Dicht bij stad, leusderweg voor de nodige winkels, station is te fietsen en voldoende groen in nimmerdor op loopafstand.

Jammer alleen dat de prijzen in deze wijken nogal absurd zijn.
Ga voor kattenbroek, deze wijk is gebouwd in de jaren '90, veel groen en misschien 't belangrijkste: er is een groot winkelcentrum met gratis parkeren. Met de fiets ben je in ca. 15 Minuten in hartje binnenstad.

Zelf woon ik in Nieuwland. Er wordt hierboven geopperd dat het ver van het centrum zou zijn. Dat is echt onzin, met de bus 10 minuten, met de auto ook en op de fiets 20 a 25 minuutjes. Lekker rustig en toch alles in de buurt, ideaal toch?

Vergis je vooral niet : het is voor een doorsnee portemonnee heel erg lastig om hier een huis te vinden. We worden overspoeld met Amsterdammers en Utrechters die voornamelijk in Vathorst hun intrede hebben gedaan.
Een beetje 'normale' woning is ongeveer verkrijgbaar vanaf 275-300K.
Als je dan al niet overboden wordt.
Er is zeer weinig aanbod dus wees gewaarschuwd.
Polderbewoner schreef:
18-08-2019 22:00

Zelf woon ik in Nieuwland. Er wordt hierboven geopperd dat het ver van het centrum zou zijn. Dat is echt onzin, met de bus 10 minuten, met de auto ook en op de fiets 20 a 25 minuutjes. Lekker rustig en toch alles in de buurt, ideaal toch?

Waarom is dat onzin? Je mag 25 minuten fietsen uit het centrum best te ver vinden.
Amersfoort Zuid! We wonen hier nu zeven jaar en zitten heerlijk dicht op loopafstand van het bos, maar ook dichtbij de winkels en het centrum en station. Wij gaan niet meer weg uit deze wijk!
Overweeg ook zeker zielhorst!
Dichtbij station schothorst.
Vlakbij winkelcentrum Emiclaer.
Veel goede basisscholen.
Dichtbij park schothorst.

Ik heb er jarenlang met veel plezier gewoond!
botanietje schreef:
18-08-2019 22:07
Waarom is dat onzin? Je mag 25 minuten fietsen uit het centrum best te ver vinden.
Wij wandelen vaak naar het centrum, dat mag best een wandeling van een half uur zijn. Maar 25 minuten fietsen is niet meer 'even' naar de stad wandelen.

Kortom dat zijn afwegingen die ieder voor zich maakt.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Koffiehagedis schreef:
18-08-2019 15:01
Botanietje, ik ga je zodra we thuis zijn vanavond een pb sturen, dank voor het aanbod!

Hoi Koffiehagedis, ik heb je een bericht terug gestuurd. Tenminste, dat hoop ik, want nu kan ik hem zelf niet zien in mijn inbox.
Polderbewoner schreef:
18-08-2019 22:00
Ga voor kattenbroek, deze wijk is gebouwd in de jaren '90, veel groen en misschien 't belangrijkste: er is een groot winkelcentrum met gratis parkeren. Met de fiets ben je in ca. 15 Minuten in hartje binnenstad.

Vergis je vooral niet : het is voor een doorsnee portemonnee heel erg lastig om hier een huis te vinden. We worden overspoeld met Amsterdammers en Utrechters die voornamelijk in Vathorst hun intrede hebben gedaan.
Een beetje 'normale' woning is ongeveer verkrijgbaar vanaf 275-300K.
Als je dan al niet overboden wordt.
Er is zeer weinig aanbod dus wees gewaarschuwd.
Kattenbroek en Nieuwland: vreselijk. En dat is wel ver van het centrum af en heeft qua sfeer helemaal niets met Amersfoort te maken. Het is misschien ‘prima’ wonen daar met een gezin, maar oersaai.

Ik zou als je geen budget hebt voor iets dichtbij het centrum een hele andere woonplaats kiezen. Amersfoort is leuk in en rondom het centrum. Al die wijken met nieuwbouw zijn suf en ingekakt. Ik zou dan richting Baarn gaan. Zeist. Of Soest. Bussum zelfs.
Dank voor de reacties tot dusver! Kunnen we zeker wat mee. Ik was nog benieuwd of er leuke terugkerende stadsgewesten zijn die een bezoek waard zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven