Zwanger worden met zorgen

woensdag 13 maart 2019 om 11:42
Zijn er misschien meer meiden die op dit moment proberen zwanger te worden, maar waarbij het geen roze wolk is?
Om wat voor reden dan ook... Misschien een miskraam, zwangerschapsafbreking door een afwijking, vroeggeboorte, overleden kindje, lichamelijke/psychische problemen, wat dan ook...
Het lijkt me fijn om er dan samen over te kunnen praten en elkaar te kunnen steunen.
Als je mee wilt schrijven mag je zelf de tabel aanpassen.
[...]
Mocht je het lastig vinden om de tabel zelf aan te passen, zet dan even je gegevens dikgedrukt neer. Dan zal ik het voor je aanpassen!
Om wat voor reden dan ook... Misschien een miskraam, zwangerschapsafbreking door een afwijking, vroeggeboorte, overleden kindje, lichamelijke/psychische problemen, wat dan ook...
Het lijkt me fijn om er dan samen over te kunnen praten en elkaar te kunnen steunen.
Als je mee wilt schrijven mag je zelf de tabel aanpassen.
[...]
Mocht je het lastig vinden om de tabel zelf aan te passen, zet dan even je gegevens dikgedrukt neer. Dan zal ik het voor je aanpassen!
Naam | Leeftijd | Kindje | NOD | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|
Vanessakusje | 32 | 2e | 13 dec | kindjes verloren met 13 en 18 wk zwangerschap LF van 8-9 dagen |
Loes23 | 26 | 2e* | ![]() | 2 miskramen, zoontje overleden 23+6 (afbreking omdat hij niet levensvatbaar was). |
OkkiePetite | 31 | 2e | 1-12 | eerste zoontje overleden vroeggeboorte (20+5 dec 2018), ma (6+5, okt 2019), endometriose. |
Omelette-du-fromage | 32 | ? | Jongste zoontje overleden | |
PinotGrigio3 | 36 | 3e | 13 okt | Jongste kindje (2 jaar) overleden |
Maikiex | 23 | 1e* | ![]() | 2 miskramen, verkorte cervix en vroeggeboorte 23 wk |
Sunny-91 | 27 | 3e | ![]() | Jongste zoontje is dag na de bevalling overleden door zuurstoftekort na gescheurde baarmoeder |
Wolzijde | 34 | ![]() | zwangerschapsafbreking gehad |
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-12-2020 14:38
Reden: misbruik algemeen account
Reden: misbruik algemeen account
61.15% gewijzigd
maandag 19 augustus 2019 om 19:44
Hoe is het met jullie Okkie en Vanes? Aan het wachten op jullie eisprong?
En Omelette, wanneer wil jij gaan testen? Heb je al een voorgevoel?
Susie, mijn duimen draaien nog voor jou voor een goede uitslag van de klinisch geneticus!
Ik heb vandaag een goed gesprek gehad met de gynaecoloog en we mochten nog even spieken
nu bijna 9 weken en de kleine was goed gegroeid in een week tijd! Echt mooi om te zien
volgende week donderdag mogen we weer terug voor een echo. Erg fijn dat er niet zo lang tussen zit!
En Omelette, wanneer wil jij gaan testen? Heb je al een voorgevoel?
Susie, mijn duimen draaien nog voor jou voor een goede uitslag van de klinisch geneticus!
Ik heb vandaag een goed gesprek gehad met de gynaecoloog en we mochten nog even spieken

maandag 19 augustus 2019 om 20:16
wat fijn weer een bericht van je Susie, en gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan! duim voor jullie dat er uit de testen niets bijzonders komt. Dikke knuffel, wat zal het een moeilijke tijd zijn voor jullie.
Sunny mooi om te mogen spieken
@hier ik ben sinds paar dagen s ochtends misselijk en de hele dag wel wat. Had steeds geen symptomen van ongesteldheid maar nu wel wat krampjespijn en hoofdpijn. Ben bang dat dat voortekenen zijn van menstruatie
Wil morgenvroeg gaan testen maar eigenlijk zou ik pas donderdag moeten testen. Lastig om niet eerder te doen.
Sunny mooi om te mogen spieken

@hier ik ben sinds paar dagen s ochtends misselijk en de hele dag wel wat. Had steeds geen symptomen van ongesteldheid maar nu wel wat krampjespijn en hoofdpijn. Ben bang dat dat voortekenen zijn van menstruatie

dinsdag 20 augustus 2019 om 07:19
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:39
dinsdag 20 augustus 2019 om 16:45
Ik begin er nu wel wat meer vertrouwen in te krijgen inderdaad. De kans dat het nu nog een miskraam wordt is gelukkig heel klein. En ze gaan er alles aan doen om er voor te zorgen dat het nu aan het einde niet weer mis gaat. Ze kunnen mn litteken gelukkig goed in de gaten houden dus dat is wel een fijn idee. Dat worden dus heeel veel echo's deze zwangerschap!
Enja echt blij zullen we pas zijn als we het levend en gezond vast mogen hebben maar dat is logisch.
Wat goed dat je weer bent gaan hardlopen! En fijn om te lezen dat het over het algemeen goed met je gaat... hopelijk zet die positieve energie zich straks om in een positieve test!
Veel plezier straks als je ei eraan komt!
Enja echt blij zullen we pas zijn als we het levend en gezond vast mogen hebben maar dat is logisch.
Wat goed dat je weer bent gaan hardlopen! En fijn om te lezen dat het over het algemeen goed met je gaat... hopelijk zet die positieve energie zich straks om in een positieve test!
Veel plezier straks als je ei eraan komt!

dinsdag 20 augustus 2019 om 22:54
Mijn plan om te testen mislukte vanmorgen. Dacht nog testen te hebben waren ovulatietesten. Vanavond ook geen tijd gehad om te kopen dus als ik morgen nog niet ongesteld ben dan ga ik dan vanuit werk door om test te halen. Wel nog meer klachten nu dus ben bang dat het er wel aan komt.
Okkie dat klinkt positief en goed ook dat je weer bent gaan hardlopen. Spannend weer daarna op de wachtbank
Sunny fijn dat wat meer vertrouwen en de extra controles. Iedere controle een echo?
Okkie dat klinkt positief en goed ook dat je weer bent gaan hardlopen. Spannend weer daarna op de wachtbank
Sunny fijn dat wat meer vertrouwen en de extra controles. Iedere controle een echo?
woensdag 21 augustus 2019 om 08:16
woensdag 21 augustus 2019 om 09:13
Omelette wat spannend! Zolang je nog geen bloed hebt gezien is er hoop, ik duim voor een positieve test!!
En de komende controles heb ik inderdaad ook een echo. Ik verwacht dat het wel zo blijft en ik bij elke controle wel een echo krijg. Sowieso bij de controles met de gynaecoloog.
20 weken alweer Susie... en alweer zoveel weken in spanning. Ik hoop zo voor je dat je snel goed nieuws krijgt en een klein beetje kan gaan genieten van deze zwangerschap!
hopelijk straks weer een goede echo!

En de komende controles heb ik inderdaad ook een echo. Ik verwacht dat het wel zo blijft en ik bij elke controle wel een echo krijg. Sowieso bij de controles met de gynaecoloog.
20 weken alweer Susie... en alweer zoveel weken in spanning. Ik hoop zo voor je dat je snel goed nieuws krijgt en een klein beetje kan gaan genieten van deze zwangerschap!

woensdag 21 augustus 2019 om 17:12
Susie hoop ook heel erg dat jullie binnenkort nieuws krijgen, en dat de spanning er een beetje afgaat..... hoe was de echo?
Omelette en nog test gehaald? en gedaan?
Sunny fijn meid! En zo logisch dat er pas echt blijdschap is als levend en wel in jullie armen. Lekker veel kijken naar jullie kleine op de echo's
Vanes och spannend weer! En fijn dat het gelukt is om seks te hebben
weerstand extra laag om lekker in je baarmoeder te nestelen
Omelette en nog test gehaald? en gedaan?
Sunny fijn meid! En zo logisch dat er pas echt blijdschap is als levend en wel in jullie armen. Lekker veel kijken naar jullie kleine op de echo's

Vanes och spannend weer! En fijn dat het gelukt is om seks te hebben

weerstand extra laag om lekker in je baarmoeder te nestelen

donderdag 22 augustus 2019 om 19:59
vrijdag 23 augustus 2019 om 12:10
Hoi dames,
Ik wilde me graag hier aansluiten. Na het verlies van mijn zoontje eind mei zijn wij nu weer ‘bezig’ om de leegte op te vullen en een gezond kindje te krijgen.
Ik zal mijzelf even kort voorstellen en het verhaal doen.
Ik ben 23, getrouwd, stiefmama van een jongen van 7 met ASS en we zijn sinds december 2017 bezig. Ik heb 2 miskramen gehad in die tijd, 1 met 6 weken en 1 met 11,5. Rond oud&nieuw afgelopen jaar werd ik weer zwanger van ons zoontje L. De hele zwangerschap problemen gehad door een hematoom in mijn BM, die ook de andere zwangerschappen (miskramen) er heeft gezeten. Dus veel in angst en spanning gezeten en ontzettend veel bloedverlies gehad. Ik heb 17 weken bedrust gehad, en 17 weken lang 2 x per week in het ziekenhuis gezeten.
Na 23 weken zwangerschap ben ik bevallen van een zoontje die helaas na een uurtje overleden is.
Wij zijn hier ontzettend kapot van, nog steeds, maar hebben ondertussen weer een beetje de draai kunnen vinden. De leegte die blijft alleen, die willen we graag opvullen.
Dus we zijn weer in de running voor een kindje.
Ik wilde me graag hier aansluiten. Na het verlies van mijn zoontje eind mei zijn wij nu weer ‘bezig’ om de leegte op te vullen en een gezond kindje te krijgen.
Ik zal mijzelf even kort voorstellen en het verhaal doen.
Ik ben 23, getrouwd, stiefmama van een jongen van 7 met ASS en we zijn sinds december 2017 bezig. Ik heb 2 miskramen gehad in die tijd, 1 met 6 weken en 1 met 11,5. Rond oud&nieuw afgelopen jaar werd ik weer zwanger van ons zoontje L. De hele zwangerschap problemen gehad door een hematoom in mijn BM, die ook de andere zwangerschappen (miskramen) er heeft gezeten. Dus veel in angst en spanning gezeten en ontzettend veel bloedverlies gehad. Ik heb 17 weken bedrust gehad, en 17 weken lang 2 x per week in het ziekenhuis gezeten.
Na 23 weken zwangerschap ben ik bevallen van een zoontje die helaas na een uurtje overleden is.
Wij zijn hier ontzettend kapot van, nog steeds, maar hebben ondertussen weer een beetje de draai kunnen vinden. De leegte die blijft alleen, die willen we graag opvullen.
Dus we zijn weer in de running voor een kindje.
vrijdag 23 augustus 2019 om 18:28
Lieve Maikiex, wat een verdriet om jullie zoontje te verliezen! Wat een verdrietige ervaring met al die ziekenhuis bezoeken.
Die leegte hè, met geen pen te beschrijven
Hopelijk is het snel raak en gaat het probleemloos....
Hoe is het nu met de hematoom?
Vanes jeetje heftig! zoveel klachten van je eisprong?
duimen dat het genoeg is!
Die leegte hè, met geen pen te beschrijven

Hopelijk is het snel raak en gaat het probleemloos....
Hoe is het nu met de hematoom?
Vanes jeetje heftig! zoveel klachten van je eisprong?

vrijdag 23 augustus 2019 om 23:09
OkkiePetite; Ja vreselijk jaar tot nu toe. Hoe blij we waren dat we ondanks alles de 20 weken voorbij waren en hoop kregen, zo hard we onderuit gingen met 23 weken.
Maar nu vol hoop door voor een kleintje.
De hematoom is met de bevalling ermee uit gekomen om het zo te zeggen, dus is weer weg. Tot nu toe elke x na miskraam/bevalling schoon geweest en weggegaan, maar komt ook elke zwangerschap terug. Ik hoop dus de volgende niet. Een keer probleemloos zou leuk zijn!

Maar nu vol hoop door voor een kleintje.
De hematoom is met de bevalling ermee uit gekomen om het zo te zeggen, dus is weer weg. Tot nu toe elke x na miskraam/bevalling schoon geweest en weggegaan, maar komt ook elke zwangerschap terug. Ik hoop dus de volgende niet. Een keer probleemloos zou leuk zijn!
zaterdag 24 augustus 2019 om 06:45
Welkom Maikiex! Wat ontzettend heftig dat jullie na zo'n zware periode alsnog jullie zoontje verliezen.
Hoe is het nu lichamelijk met je? Heb je alweer een normale cyclus?
Ik hoop enorm voor je dat de leegte snel opgevuld zal worden met een gezond en vooral levend kindje. En dat kindje zal nooit jullie zoontje vervangen maar het zal wel hoop en troost geven.
Wat ontzettend vervelend van die pijn Vanessa! Heb je enig idee waar t vandaan komt? Hopelijk kunnen ze je volgende week helpen!
En jij ook een hele dikke knuffel Okkie
oneerlijk he... je had helemaal niet bezig moeten zijn met opnieuw zwanger worden, maar gewoon jullie lieve zoontje bij jullie moeten hebben! Je bent al een hele liefdevolle mama en ik denk echt dat je straks al je liefde mag gaan geven aan een prachtig regenboogkindje!
Succes met het zoeken van je ei
Hier gaat het goed. Erg drukke week gehad dus nu echt toe aan weekend. K ben heeel moe maar ga lekker proberen bij te komen! En de misselijkheid lijkt iets minder te worden. Nog wel veel kokhalzen maar niet vaak meer overgeven gelukkig!
Hoe is het nu lichamelijk met je? Heb je alweer een normale cyclus?
Ik hoop enorm voor je dat de leegte snel opgevuld zal worden met een gezond en vooral levend kindje. En dat kindje zal nooit jullie zoontje vervangen maar het zal wel hoop en troost geven.
Wat ontzettend vervelend van die pijn Vanessa! Heb je enig idee waar t vandaan komt? Hopelijk kunnen ze je volgende week helpen!
En jij ook een hele dikke knuffel Okkie

Succes met het zoeken van je ei

Hier gaat het goed. Erg drukke week gehad dus nu echt toe aan weekend. K ben heeel moe maar ga lekker proberen bij te komen! En de misselijkheid lijkt iets minder te worden. Nog wel veel kokhalzen maar niet vaak meer overgeven gelukkig!
zaterdag 24 augustus 2019 om 23:25
Maikiex hoop met jullie mee, snel zwanger en zonder hematoom!
Sunny gelukkig is overgeven gestopt. Lekker bijkomen dit weekend!
Dank voor je lieve woorden!
Had even sterk idee dat eisprong al had (gehad), ook omdat kruidvat ovu test een heel donker streepje gaf. Maar clearblue ovulatie zegt van niet.... En vanavond tijdens/na seks een bloeding (helder rood bloed). We zoeken lekker door
Sunny gelukkig is overgeven gestopt. Lekker bijkomen dit weekend!
Dank voor je lieve woorden!
Had even sterk idee dat eisprong al had (gehad), ook omdat kruidvat ovu test een heel donker streepje gaf. Maar clearblue ovulatie zegt van niet.... En vanavond tijdens/na seks een bloeding (helder rood bloed). We zoeken lekker door

zondag 25 augustus 2019 om 17:32
Sunny-91; Lichamelijk gaat het goed. Herstel was heel snel en omdat de hematoom ook weg was na de bevalling kregen we direct groen licht.
Ik heb net mijn eerste goeie cyclus weer gehad, hij is iets langer geworden dan voor de zwangerschap dus heb met ovulatietesten mijn ei gevonden. (Niet nodig achteraf want ik voelde mijn eisprong voor de zwangerschap altijd heel duidelijk & pijnlijk, en dat was nu ook weer zo!)
Ik zit nu op 2DPO en hebben flink geklust afgelopen week/weekend. Dus we zitten op het wachtbankje!
Fijn dat voor jou de misselijkheid minder word!
OkkiePetite; Ik had met mijn ovulatie testen ook eerst een piek (wel minder duidelijk dan de echte), vervolgens zakte die weer af en 2 dagen later had ik echt een enorme knaller. En diezelfde dag voelde ik mn eisprong ook heel goed. Dus ze geven wel vaker een vage piek al aan die niet de goeie is, is mijn ervaring!
Hoop voor je dat je snel de goeie vind en het wachtbankje op kan!
Ik heb net mijn eerste goeie cyclus weer gehad, hij is iets langer geworden dan voor de zwangerschap dus heb met ovulatietesten mijn ei gevonden. (Niet nodig achteraf want ik voelde mijn eisprong voor de zwangerschap altijd heel duidelijk & pijnlijk, en dat was nu ook weer zo!)
Ik zit nu op 2DPO en hebben flink geklust afgelopen week/weekend. Dus we zitten op het wachtbankje!
Fijn dat voor jou de misselijkheid minder word!
OkkiePetite; Ik had met mijn ovulatie testen ook eerst een piek (wel minder duidelijk dan de echte), vervolgens zakte die weer af en 2 dagen later had ik echt een enorme knaller. En diezelfde dag voelde ik mn eisprong ook heel goed. Dus ze geven wel vaker een vage piek al aan die niet de goeie is, is mijn ervaring!
Hoop voor je dat je snel de goeie vind en het wachtbankje op kan!
zondag 25 augustus 2019 om 18:27
Kreeg je maar gwn een appje hee Okkie met: 'U kunt uw eisprong maandagavond 26 augustus rond 21u verwachten. Veel plezier!'
Al dat gezoek elke keer is niets... hopelijk heb je snel meer duidelijkheid! En dan ook nog eens helderbloed
verwarrend dit!
Fijn dat je snel hersteld bent Maikiex! Succes op de wachtbank. Hopelijk goed nieuws over 2 weken, ik duim voor je!
Susie, trek jij het wachten nog een beetje? Ik hoop zo dat jullie snel goed nieuws krijgen en je niet meer in die verschrikkelijke onzekerheid zit!
Al dat gezoek elke keer is niets... hopelijk heb je snel meer duidelijkheid! En dan ook nog eens helderbloed

Fijn dat je snel hersteld bent Maikiex! Succes op de wachtbank. Hopelijk goed nieuws over 2 weken, ik duim voor je!
Susie, trek jij het wachten nog een beetje? Ik hoop zo dat jullie snel goed nieuws krijgen en je niet meer in die verschrikkelijke onzekerheid zit!
zondag 25 augustus 2019 om 20:59
Maikiex fijn dat weer snel op orde is qua cyclus
Haha Sunny ja dat zou mooi zijn!
Ei gevonden! Vanochtend nog met clearblue geen smiley, we hadden bedacht rustdag haha! Vrijdag en zaterdag seks gehad, gewoon omdat we zin hadden Eerder vanavond voelde wat steekjes in zij, ik vertrouw het niet en BOEM smiley op clearblue test! Ook kruidvat meteen gedaan en die was nog donkerder dan voorgaande dagen en donkerder dan controlestreep). Volgens clearblue handleiding binnen nu en 48 uur eisprong. Ik heb sterk vermoeden van nu. Als dat zo is, dan heb ik korte cyclus deze ronde. Zit nu op dag 13.
vandaag geen rustdag
komende dagen ook gezellig maken.
Als je me 10 jaar geleden had verteld dat ik zo bezig zou zijn met eisprong had ik je uitgelachen
Hoe gaat het met iedereen?
Haha Sunny ja dat zou mooi zijn!
Ei gevonden! Vanochtend nog met clearblue geen smiley, we hadden bedacht rustdag haha! Vrijdag en zaterdag seks gehad, gewoon omdat we zin hadden Eerder vanavond voelde wat steekjes in zij, ik vertrouw het niet en BOEM smiley op clearblue test! Ook kruidvat meteen gedaan en die was nog donkerder dan voorgaande dagen en donkerder dan controlestreep). Volgens clearblue handleiding binnen nu en 48 uur eisprong. Ik heb sterk vermoeden van nu. Als dat zo is, dan heb ik korte cyclus deze ronde. Zit nu op dag 13.
vandaag geen rustdag

Als je me 10 jaar geleden had verteld dat ik zo bezig zou zijn met eisprong had ik je uitgelachen

Hoe gaat het met iedereen?
zondag 25 augustus 2019 om 21:25
Yeah actie Okkie! Zeg maar doei tegen je rust haha
veel plezier!
Hier btje last van de hitte... pff ik kan er niet goed tegen! Paar graden koeler zou ik ook niet verkeerd vinden
Jij zit wel elke keer tijdens de hitte met je eisprong he bedenk ik me nu... komt lekker uit zo haha
wordt weer lekker zweten!

Hier btje last van de hitte... pff ik kan er niet goed tegen! Paar graden koeler zou ik ook niet verkeerd vinden

Jij zit wel elke keer tijdens de hitte met je eisprong he bedenk ik me nu... komt lekker uit zo haha

maandag 26 augustus 2019 om 07:50
Zou iemand mij nog in de tabel willen zetten? Ik ben er niet zo goed in haha.
Maikiex, 23 jaar, 1e* kindje, nod is; 6 september ongeveer, bijzonderheid; 2 miskramen, verkorte cervix en vroeggeboorte 23 wk.
Zijn er hier trouwens meer dames die door het zkh aan medicijnen gezet zijn? Ik slik nu dagelijks kinderaspirine en moet vanaf een positieve test progesteron nemen tot week 32 van de zwangerschap.
Dit omdat ik elke keer hematomen heb en omdat mijn cervix lengte verkort was waardoor ik met 23 wk beviel, en mijn placenta niet goed was en last had van zuurstof tekort.
Maikiex, 23 jaar, 1e* kindje, nod is; 6 september ongeveer, bijzonderheid; 2 miskramen, verkorte cervix en vroeggeboorte 23 wk.
Zijn er hier trouwens meer dames die door het zkh aan medicijnen gezet zijn? Ik slik nu dagelijks kinderaspirine en moet vanaf een positieve test progesteron nemen tot week 32 van de zwangerschap.
Dit omdat ik elke keer hematomen heb en omdat mijn cervix lengte verkort was waardoor ik met 23 wk beviel, en mijn placenta niet goed was en last had van zuurstof tekort.
maandag 26 augustus 2019 om 18:50
@ Maikie, ja ik gebruik ook kinderaspirine op voorschrift, en Progesteron tabletten vanaf week 16 van de zwangerschap.
@ Okkie, met CB vond ik altijd een korte piek, maar het werkte wél.
Hier gaat het redelijk, morgen weer een check, hoop toch eindelijk duidelijkheid/goed nieuws te krijgen.
@ Okkie, met CB vond ik altijd een korte piek, maar het werkte wél.
Hier gaat het redelijk, morgen weer een check, hoop toch eindelijk duidelijkheid/goed nieuws te krijgen.
C'est la vie
maandag 26 augustus 2019 om 21:53
Maikiex nee hier gebruik ik niets, omdat er wordt uitgegaan van pech of te korte baarmoederhalsmond als oorzaak van vroeggeboorte. Soms maak ik me wel eens zorgen omdat ik soms kan denken dat m’n lijf te weinig progesteron aanmaakt en daardoor vroeggeboorte. Volgens gyn was dat niet zo... tja
Vind je het prettig die middelen?
Susie spannend morgen, duimen draaien voor goed nieuws!
Hoe is het voor jou om te hebben? Vanuit welk idee krijg je dit?
Bedankt voor jouw ervaring cb, geeft moed!
Vanavond nog weer even getest met clearblue maar geen smiley meer. Gisteravond bij naar bed gaan, had opeens dikke steken in rechterzijde, dat was ongetwijfeld eisprong. Over algemeen 14 dgn later menstruatie. Laat dat nu dan toch weer op 8 september vallen, de datum waarop ik vorig jaar een positieve test in handen had.... doordat laatste menstruatie later kwam dan gebruikelijk, zou volgende menstruatie ook later moeten komen ipv de eerdere 8-9. Maar omdat eisprong nu eerder dan altijd, kom ik toch hoogstwaarschijnlijk op 8-9..... ohhh ik wil me niet gek laten maken door een datum
Vind je het prettig die middelen?
Susie spannend morgen, duimen draaien voor goed nieuws!
Hoe is het voor jou om te hebben? Vanuit welk idee krijg je dit?
Bedankt voor jouw ervaring cb, geeft moed!
Vanavond nog weer even getest met clearblue maar geen smiley meer. Gisteravond bij naar bed gaan, had opeens dikke steken in rechterzijde, dat was ongetwijfeld eisprong. Over algemeen 14 dgn later menstruatie. Laat dat nu dan toch weer op 8 september vallen, de datum waarop ik vorig jaar een positieve test in handen had.... doordat laatste menstruatie later kwam dan gebruikelijk, zou volgende menstruatie ook later moeten komen ipv de eerdere 8-9. Maar omdat eisprong nu eerder dan altijd, kom ik toch hoogstwaarschijnlijk op 8-9..... ohhh ik wil me niet gek laten maken door een datum