Epoxy giethars doet eng

02-08-2019 22:26 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal!

Sinds een poosje kijk ik op YouTube filmpjes van mensen die de mooiste dingen maken met epoxy/resin.
Ik zag bij de Xenos een pakketje waarmee je met resin sieraden kon maken.
Uiteraard 2 flesjes die je 1 op 2 moet mengen.
Ik heb alles goed afgemeten met een weegschaaltje. Goed gemengd en in een vorm gegoten. Bij de eerste poging had ik wat teveel gemaakt waardoor er nog een hoeveelheid in de mengbeker zat. Dat ging opeens roken en knetteren en werd heel warm! Ik schrok me kapot en heb dat bekertje buiten gezet en daar knetterde het nog even door.
Toen ik van de schrik was bekomen was dacht ik ik probeer het gewoon nog een keer, maar nu minder.
Weer goed afgemeten en weer precies hetzelfde! Het wordt loeiheet, rookt, en er verzamelen zich luchtbellen onderop en het is ook meteen hard.
Ik heb Xenos al een berichtje gestuurd want dit is toch niet goed?
Iemand ervaring hiermee?
Ik voel me nu echt zo'n mislukte professor haha! (Die van de film Flubber!)
Blijenvrij schreef:
21-08-2019 21:00
Ik heb nog maar een paar mallen van bloemen en bladeren. Ben voornamelijk aan het experimenteren. Met vrij kleine mallen is het nog wel eens een gepriegel om te zorgen dat alles in de mal komt en er niet druppen over de rand gaan.
Heb bij Ali een soort druppelaar gekocht, zodat ik preciezer kan richten, dus dan zou het beter moeten gaan.

Persoonlijk vind ik hartjessnoep het leukst. Juist omdat er teksten op staan. Het klinkt wel heel erg leuk wat je aan het maken bent.

Als je niet herkenbaar wil zijn snap ik het, maar ik ben best nieuwsgierig naar een foto. ;-)
Oke hartjessnoepjes gaat het worden!!
Als ik de centen tafel af heb laat ik een foto zien :)

Het schijnt trouwens dat als je de epoxy opzuigt met een spuitje en dan daarmee je mal vult, dat je dan geen luchtbellen hebt. Alleen dan moet je het laatste stukje niet eruit spuiten want daar zit dan de lucht. Ik ga het uitproberen!
Redballoon schreef:
21-08-2019 22:29
Oke hartjessnoepjes gaat het worden!!
Als ik de centen tafel af heb laat ik een foto zien :)

Het schijnt trouwens dat als je de epoxy opzuigt met een spuitje en dan daarmee je mal vult, dat je dan geen luchtbellen hebt. Alleen dan moet je het laatste stukje niet eruit spuiten want daar zit dan de lucht. Ik ga het uitproberen!

Leuk!
Heb je veel last van luchtbellen? Heb ik zelf geen last van, misschien komt het omdat ik met kleine hoeveelheden werk.

Succes alvast!
Wat die cententafel betreft: hoe kom je aan die centen?
Blijenvrij schreef:
21-08-2019 22:36
Leuk!
Heb je veel last van luchtbellen? Heb ik zelf geen last van, misschien komt het omdat ik met kleine hoeveelheden werk.

Succes alvast!
Soms roer wat te enthousiast en dan heb ik wel aardig wat luchtbellen.

Heb net een kunstwerk gemaakt met verschillende kleuren nagellak. T ziet er fleurig uit, haha!
Mermedina schreef:
22-08-2019 04:23
Wat die cententafel betreft: hoe kom je aan die centen?
Waarom wil je dat weten?
Redballoon schreef:
22-08-2019 20:45
Soms roer wat te enthousiast en dan heb ik wel aardig wat luchtbellen.

Heb net een kunstwerk gemaakt met verschillende kleuren nagellak. T ziet er fleurig uit, haha!

Leuk is dat, hè, dat experimenteren. Soms komen er hele leuke dingen uit, soms wat minder. Ik heb een bloem in hars gegoten, naderhand las ik dat je het alleen met gedroogde bloemen kan doen. Oke, weer wat geleerd. Eigenlijk is ie nauwelijks zichtbaar, ik vond het nodig om er een kleurtje bij te doen. :facepalm:
Blijenvrij schreef:
22-08-2019 21:39
Leuk is dat, hè, dat experimenteren. Soms komen er hele leuke dingen uit, soms wat minder. Ik heb een bloem in hars gegoten, naderhand las ik dat je het alleen met gedroogde bloemen kan doen. Oke, weer wat geleerd. Eigenlijk is ie nauwelijks zichtbaar, ik vond het nodig om er een kleurtje bij te doen. :facepalm:
Hahaha dit heb ik PRECIES zo ook gehad!
Twee keer zelfs... en inderdaad, elke keer leer je weer.

Ik heb afgelopen weekend een grote paardenbloem, die met pluisjes, in een bol met epoxy gedaan en die is echt goed gelukt! De uiteinden van de pluisjes raakten de randen van de bol dus het is echt heel mooi 3d geworden.
Redballoon schreef:
22-08-2019 20:45
Waarom wil je dat weten?
Omdat ik het ook wil gaan maken.
Mermedina schreef:
22-08-2019 22:10
Omdat ik het ook wil gaan maken.
Ik heb nog een pot vol staan en mijn broertje ook, die heeft hij aan mij gedoneerd.
Afbeelding

Niet het mooiste stukje epoxy, maar dit is met het tandje erin :cat:
¡Apagando las luces!
Wat leuk Sombra. Poezentandje?

Als je injectiespuiten gebruikt, gooi je die na eenmalig gebruik weg, of is er een manier om ze schoon te krijgen?
Ja, tandje van m’n kitten :)

Ik gebruik zelf geen injectienaalden, maar ik zou ze goedkoop op aliexpress kopen. Heb ik al eens eerder gedaan voor foto’s :proud: Schoonmaken gaat denk ik moeilijk, vooral als het al wat stroperiger is geworden.
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
24-08-2019 20:33
Ja, tandje van m’n kitten :)

Ik gebruik zelf geen injectienaalden, maar ik zou ze goedkoop op aliexpress kopen. Heb ik al eens eerder gedaan voor foto’s :proud: Schoonmaken gaat denk ik moeilijk, vooral als het al wat stroperiger is geworden.

8-)
China is een goed idee. Schoonmaken leek me al wat moeilijk, maar ik ben een beginner, ik hoopte dat er een eenvoudige oplossing voor zou zijn. :-D

Je epoxy is niet heel helder, of was het juist je bedoeling?
Nee, klopt :( Dit is nog steeds de Xenos epoxy, ik ga aankomende week ergens anders epoxy bestellen. Het was helder het moment dat ik het in de mal deed, maar er gaat toch iets mis tijdens het uitharden.
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
24-08-2019 21:12
Nee, klopt :( Dit is nog steeds de Xenos epoxy, ik ga aankomende week ergens anders epoxy bestellen. Het was helder het moment dat ik het in de mal deed, maar er gaat toch iets mis tijdens het uitharden.
Epoxy wordt troebel als er vocht bij komt tijdens het uitharden. Mogelijk was de luchtvochtigheid tijdens het uitharden hoog waardoor het troebel uitsloeg?
Super gaaf geworden, heel erg leuk!

Het spuitje gebruik ik zonder naald. Na gebruik pak ik een bak met warm water en trek ik steeds water op en spuit het weer uit. Zo heb ik het spuitje al een paar keer kunnen gebruiken.
Maar vandaag merkte ik dat t zonder spuitje eigenlijk ook prima werkt. Ik laat de epoxy gewoon even staan voor gebruik als er teveel luchtbellen in zitten.
Vandaag heb ik 2 onderzetters proberen te maken. 1 met smarties en 1 met zand en schelpen.
Ook heb ik een klein tray'tje van de action gepimpt met steampunk tandwieltjes en nep sleuteltjes. Aan de randen heb ik karton met verpakkingstape gebruikt om een ophoging te maken. Vast gelijmd met lijm pistool. Was niet helemaal waterdicht maar het stroomde er niet met liters uit😂 en het wordt vrij snel stroperig gelukkig dus toen stopte het lekken. Het ziet er vooralsnog heeeel gaaf uit, hoop zo dat de randen een beetje mooi worden!
PhiIae schreef:
24-08-2019 21:25
Epoxy wordt troebel als er vocht bij komt tijdens het uitharden. Mogelijk was de luchtvochtigheid tijdens het uitharden hoog waardoor het troebel uitsloeg?
Dat zou kunnen, inderdaad. Moet ik wel eerlijk zeggen dat die van de Xenos gewoon kut is :rofl:
Hopelijk is m’n bestelling snel binnen :)
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
24-08-2019 21:12

Prima om mee te oefenen toch? Had je het niet leuk gevonden was je in elk geval niet veel geld kwijt geweest.
Het spul is best duur. Heb een fles besteld bij Polyestershoppen. Heb nu ruim 1.5 liter, maar doordat ik veel kleine dingen maak, kan ik er vrij lang mee. Was bijna 40.00 kwijt.
Het klinkt leuk Redballoon. Steampunkmateriaal is mooi om te gebruiken.

Onderzetters wil ik nog eens maken. Bij Alixpress kan je mallen kan kopen voor onderzetters, in allerlei vormen en maten, mocht je het vaker gaan doen.

Dat is het leuke van deze hobby: de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik maak me altijd gek met voorbeelden zoeken op Pinterest. Zie zoveel leuke dingen. Ik wil proberen om de 'zee' te maken.
Blijenvrij schreef:
24-08-2019 22:15
Het klinkt leuk Redballoon. Steampunkmateriaal is mooi om te gebruiken.

Onderzetters wil ik nog eens maken. Bij Alixpress kan je mallen kan kopen voor onderzetters, in allerlei vormen en maten, mocht je het vaker gaan doen.

Dat is het leuke van deze hobby: de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik maak me altijd gek met voorbeelden zoeken op Pinterest. Zie zoveel leuke dingen. Ik wil proberen om de 'zee' te maken.
Oh zo'n schilderij bedoel je? Gaaf!! Lijkt zo makkelijk als je die YouTube filmpjes kijkt maar denk dat het heel moeilijk is...
Redballoon schreef:
24-08-2019 22:21
Oh zo'n schilderij bedoel je? Gaaf!! Lijkt zo makkelijk als je die YouTube filmpjes kijkt maar denk dat het heel moeilijk is...

Het lijkt me iets wat inderdaad moeilijker is dan het er uit ziet. Daarom ga ik, als mijn Alipakket heb, eerst eens oefenen op een klein stukje hout.

Even zien of het lukt om een plaatje te plakken. Als het goed is zie je hem hieronder.

https://www.etsy.com/nl/listing/7079782 ... ing_bot-5

Lukt niet, maar linkje doet het wel.
Ik heb m'n steampunk tray af!
Heb m geprobeerd om op Pinterest te zetten om aan jullie te kunnen laten zien, hoop dat het gelukt is!
https://pin.it/jztbatrepytwvs
Blijenvrij schreef:
25-08-2019 08:42
Het lijkt me iets wat inderdaad moeilijker is dan het er uit ziet. Daarom ga ik, als mijn Alipakket heb, eerst eens oefenen op een klein stukje hout.

Even zien of het lukt om een plaatje te plakken. Als het goed is zie je hem hieronder.

https://www.etsy.com/nl/listing/7079782 ... ing_bot-5
Ja dat is echt heel mooi! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
Lukt niet, maar linkje doet het wel.
Ooh, dat ziet er gaaf uit! :heart:

Je naam is wel zichtbaar, geen idee of je dat erg vindt
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
26-08-2019 11:52

Je naam is wel zichtbaar, geen idee of je dat erg vindt
Nee boeit me niks😆

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven