Wanneer werd jij NIET verkracht?

24-08-2019 17:24 377 berichten
Laatst dit artikel tegengekomen, door het topic "domme acties" moest ik er weer aan denken.

Kwetsbare situaties waarin vrouwen niet worden verkracht/aangerand zijn gedenkwaardig, bepaalde situaties waarin je alleen bent met 1 of meerdere mannen. Dit blijft je bij en je bent blij dat je er met een sisser bent afgekomen.

Heel belangerijk hierin is dat de man de bepalende factor is of er seksueel misbruik plaatsvind of niet. Niet je korte rokje of hoe dronken je bent.

Hier een linkje van flair.be het gaat over #NotARapist

https://www.flair.be/nl/lifestyle/notar ... kt-werden/

O.a. over situaties waarin vrouwen vertellen dat ze niet werden verkracht en gewoon netjes werden behandeld.

Wanneer werd jij niet aangerand?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 18:22
Reden: Andere beschrijving
0.74% gewijzigd
madamzonderm schreef:
24-08-2019 19:54
Ik las niet dat Abundance-of-Freedom impliceert dat een kort rokje dragen of dronken zijn 'aanleiding geeft' (mijn parafrase van jouw woorden "erom vragen", dan wel "minstens je 'kansen' verhoogt") om verkracht te worden.

Nu je het zegt kan ik me indenken dat je het erin leest, maar ik zou het nog steeds niet lezen. Dat kan bij mij liggen.
Precies. Ze bedoelt juist dat dat totaal niet relevant is. De reden dát ze het in de OP noemt, is omdat het dikwijls wél als relevante factor wordt benoemd (het welbekende “zelf uitgelokt” verhaal). Daarom valt niemand erover, omdat niemand het zo leest.
Haasjehop schreef:
24-08-2019 20:07
Precies. Ze bedoelt juist dat dat totaal niet relevant is. De reden dát ze het in de OP noemt, is omdat het dikwijls wél als relevante factor wordt benoemd (het welbekende “zelf uitgelokt” verhaal). Daarom valt niemand erover, omdat niemand het zo leest.
Nou ja, behalve Vanzai dan.
Wat een bizar topic is dit! Alsof alle mannen potentiele verkrachters zijn, die bij uitzondering ook wel eens hun handen thuis houden.
Ik vind de mensen die dit soort dingen zeggen/schrijven onwijs provoceren. Maak van 'mannen' in de teksten maar eens 'homo's' of 'marokkanen' en je hebt de poppen aan het dansen.
Lady*Voldemort schreef:
24-08-2019 20:09
Nou ja, behalve Vanzai dan.
Jup. ;)
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
Durf het niet te zeggen. Misschien omdat er mensen (niet ik!) zijn die dat rechtvaardiging of afzwakking vinden van verkrachting.

Zeker als dat het is valt het wellicht onder psyche.
Zolang er vorig jaar nog iemand vrijgesproken is in Ierland omdat het slachtoffer een sexy string aan had (blijkbaar geef je daar mee toestemming voor seks) is het denk ik niet gek dat mensen hier een issue van maken.
Letsgetlosttonight schreef:
24-08-2019 20:06
Heel gek topic dit.
Ik heb eigenlijk nog nooit in zo'n situatie gezeten (dat ik nee zei en de ander dat accepteerde). Dus helaas. ik ben nog nooit niet verkracht.
Dus of je wordt voortdurend verkracht... of.... je zegt nooit nee... of.... ?
Ik nam net een biertje aan van een man. Net aan niet verkracht. Pffff.
Vanzai schreef:
24-08-2019 19:35
Aangezien de TO zichzelf niet wenst te verklaren zou ik een beroep op jou willen doen om uit te leggen hoe een vrouw seksueel misbruikt kan worden zonder dat het de schuld van een man is. Dus zonder dat - en ik quote de TO nu - de vrouw in kwestie een kort rokje draagt en/of dronken is.

Hoe is dat dan seksueel misbruik? Wat hebben die korte rokjes en die alcohol ermee te maken?

Dit topic hoort onder psyche. Niet onder relaties.
Ik bedoelde dat to stelt dat het altijd de schuld van de man is. Jij leest dat blijkbaar anders, ik niet. Een van ons twee leest het dus verkeerd (en ik weet natuurlijk niet wie)
Haasjehop schreef:
Het staat er gewoon hoor. En TO wenst zichzelf niet te verklaren of haar OP aan te passen zodat er geen misverstand over bestaat.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
LoiseauVélo schreef:
24-08-2019 20:10
Wat een bizar topic is dit! Alsof alle mannen potentiele verkrachters zijn, die bij uitzondering ook wel eens hun handen thuis houden.
Ik vind de mensen die dit soort dingen zeggen/schrijven onwijs provoceren. Maak van 'mannen' in de teksten maar eens 'homo's' of 'marokkanen' en je hebt de poppen aan het dansen.
ik denk dat ‘homo’s’ nergens op slaat in dit geval.
Vanzai schreef:
24-08-2019 20:21
Het staat er gewoon hoor. En TO wenst zichzelf niet te verklaren of haar OP aan te passen zodat er geen misverstand over bestaat.
Jij bent blijkbaar de enige die het anders leest. Beetje overdreven om daar een OP voor aan te passen.
Haasjehop schreef:
24-08-2019 20:26
Jij bent blijkbaar de enige die het anders leest. Beetje overdreven om daar een OP voor aan te passen.
Ik lees niets anders. Ik lees gewoon wat er staat. Je kiest er zelf voor om te negeren dat een TO het heeft over korte rokjes en dronken zijn in relatie tot schuld.
En nog steeds geen reactie van de TO.
Vanzai schreef:
24-08-2019 20:28
Ik lees niets anders. Ik lees gewoon wat er staat. Je kiest er zelf voor om te negeren dat een TO het heeft over korte rokjes en dronken zijn in relatie tot schuld.
Nee, dat negeer ik niet. Ik lees alleen dat ze het benoemt omdát zo vaak gesuggereerd wordt dat het inderdaad in relatie staat tot schuld. Ze zegt juist dat er maar één bepalende factor is.
Niemand hier is opgevoed met het idee dat jij voorzichtiger moet zijn met jezelf in kwetsbare situaties plaatsen, omdat je een meisje was? Altijd thuisgebracht worden door bekenden? Je vriendinnen appen of ze veilig thuis zijn gekomen? Met je sleutel in je hand naar huis lopen om uit te kunnen halen als het moet? Klinkt allemaal niet bekend?

Rape Culture affects every woman. The rape of one woman is a degradation, terror, and limitation to all women. Most women and girls limit their behavior because of the existence of rape. Most women and girls live in fear of rape. Men, in general, do not. That’s how rape functions as a powerful means by which the whole female population is held in a subordinate position to the whole male population, even though many men don’t rape, and many women are never victims of rape. This cycle of fear is the legacy of Rape Culture.

Ik beperk zeker mijn gedrag door het bestaan van verkrachting. Nooit verkracht, wel aangerand en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik extra voorzichtig ben.

Bron: https://www.marshall.edu/wcenter/sexual ... e-culture/
dropdrop wijzigde dit bericht op 24-08-2019 20:35
0.98% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
24-08-2019 20:10
Zolang er vorig jaar nog iemand vrijgesproken is in Ierland omdat het slachtoffer een sexy string aan had (blijkbaar geef je daar mee toestemming voor seks) is het denk ik niet gek dat mensen hier een issue van maken.
Het zou een heel ander punt zijn denk ik. Dit topic is meer over dat de meeste mannen niet verkrachten en dat dat ook eens mag worden gezegd. De twee zouden elkaar in de weg zitten in een discussie zou ik denken.

Als het over een (deel van) de schuld van verkrachting bij het slachtoffer leggen dan wel niet bij de dader dan zou ik een topic verwachten met bijvoorbeeld de titel 'Wat zijn idiote andere gegeven redenen of oorzaken van verkrachting dan de dader?'

Waarom het met een sisser afgelopen zou moeten zijn snap ik niet. Kan iemand me dat uitleggen?

Voor degenen die meer willen lezen over wat AnAppleADay zei over dat er vorig jaar nog iemand vrijgesproken is in Ierland omdat het slachtoffer een sexy string aan had, hier is een van vele bronnen om daarover te lezen.
https://www.nytimes.com/2018/11/15/worl ... otest.html
madamzonderm wijzigde dit bericht op 24-08-2019 20:37
4.31% gewijzigd
Haasjehop schreef:
24-08-2019 20:31
Nee, dat negeer ik niet. Ik lees alleen dat ze het benoemt omdát zo vaak gesuggereerd wordt dat het inderdaad in relatie staat tot schuld. Ze zegt juist dat er maar één bepalende factor is.
Jij bent degene die die aanname doet, niet ik. Ik lees gewoon wat er staat. En daarnaast; hoe zou je je kunnen scharen achter de stelling dat het je eigen schuld is wanneer je seksueel misbruikt bent (????) wanneer je een kort rokje draagt en /of dronken bent?

Zelfs luciferhoutjes zouden mijn oogleden niet verder uit elkaar kunnen houden. Echt.
Vanzai, je leest het verkeerd en je bent de enige. Relax.

Verder vind ik dit topic en die hashtag een gotspe. Ik las in het artikel een citaat van Twitter:
"It speaks volumes that NOT being assaulted is so memorable for many women. These experiences should not stand out; they should be normal."

Ja, verdomme, het IS normaal dat je niet wordt verkracht. Verkrachtingen en aanrandingen zijn een uitzondering. Laten we nou niet ineens gaan doen of het andersom is.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Vanzai schreef:
24-08-2019 20:35
Jij bent degene die die aanname doet, niet ik. Ik lees gewoon wat er staat. En daarnaast; hoe zou je je kunnen scharen achter de stelling dat het je eigen schuld is wanneer je seksueel misbruikt bent (????) wanneer je een kort rokje draagt en /of dronken bent?

Zelfs luciferhoutjes zouden mijn oogleden niet verder uit elkaar kunnen houden. Echt.
Ik geef het op.
Vanzai lijkt door te draaien in dit topic. Allemaal omdat een wijf niet thuis met hem af wilde spreken. lijkt wel beschadigd te zijn erdoor.
Dropdrop schreef:
24-08-2019 20:34
Niemand hier is opgevoed met het idee dat jij voorzichtiger moet zijn met jezelf in kwetsbare situaties plaatsen, omdat je een meisje was? Altijd thuisgebracht worden door bekenden? Je vriendinnen appen of ze veilig thuis zijn gekomen? Met je sleutel in je hand naar huis lopen om uit te kunnen halen als het moet? Klinkt allemaal niet bekend?

Rape Culture affects every woman. The rape of one woman is a degradation, terror, and limitation to all women. Most women and girls limit their behavior because of the existence of rape. Most women and girls live in fear of rape. Men, in general, do not. That’s how rape functions as a powerful means by which the whole female population is held in a subordinate position to the whole male population, even though many men don’t rape, and many women are never victims of rape. This cycle of fear is the legacy of Rape Culture.

Ik beperk zeker mijn gedrag door het bestaan van verkrachting. Nooit verkracht, wel aangerand en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik extra voorzichtig ben.

Bron: https://www.marshall.edu/wcenter/sexual ... e-culture/
En jongens en mannen weer ivm fysiek geweld.
Kukita-Del-Barrio schreef:
24-08-2019 20:50
Vanzai lijkt door te draaien in dit topic. Allemaal omdat een wijf niet thuis met hem af wilde spreken. lijkt wel beschadigd te zijn erdoor.
Hè wat flauw nou. Hij zei alleen dat hij liever niet in een café maar in een andere openbare ruimte had afgesproken. Van thuis afspreken was geen sprake.
Bulbul schreef:
24-08-2019 20:42
Laten we nou niet ineens gaan doen of het andersom is.
De essentie van onze rape culture: we doen met zijn allen of het andersom is.

We doen alsof vrouwen continue bang moeten zijn voor verkrachting. Wat weer versterkt wordt, doordat de vrouwen die verkracht worden de schuld krijgen of verteld wordt dat ze zich niet genoeg verzet hebben.

Lees mijn link anders even.
Dropdrop schreef:
24-08-2019 20:34

Nee, dat klinkt totaal niet bekend. Lijkt me ook echt verschrikkelijk vervelend om zo in het leven te moeten staan.
Dropdrop schreef:
24-08-2019 20:53
De essentie van onze rape culture: we doen met zijn allen of het andersom is.

We doen alsof vrouwen continue bang moeten zijn voor verkrachting. Wat weer versterkt wordt, doordat de vrouwen die verkracht worden de schuld krijgen of verteld wordt dat ze zich niet genoeg verzet hebben.

Lees mijn link anders even.
Ja, gelezen. Misschien ben ik een uitzondering hoor, maar mij heeft niemand verteld dat ik moest uitkijken en ik heb ook nooit "gevaarlijke situaties" gemeden. Ik kan vijfhonderd voorbeelden noemen van "wanneer ik niet verkracht werd", van een hotelkamer delen met twee volstrekt vreemde mannen tot meeliften met een vrachtwagenchauffeur tot een taxi nemen in de middle of nowhere in Libanon. Misschien ben ik naief, misschien heb ik een hopeloos ongegrond basisvertrouwen in de mensheid. Ik weet het niet en ik durf er ook geen uitspraken over te doen omdat ik dan al die vrouwen die wél verkracht zijn (mogelijk) kwets. Maar situaties waarin mannen zich normaal of zelfs hoffelijk hebben gedragen als buitengewone daden twitteren, dat gaat me echt veel te ver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven