Bod doen op huis
zondag 25 augustus 2019 om 13:39
Hallo,
Eindelijk (na 1,5 jaar zoeken) hebben wij een huis gevonden dat volledig naar onze smaak is.
Maar.... Wij hebben zelf een woning die nog verkocht moet worden. Ons huis staat wel verkoopklaar dus deze kan binnen 1 dag in de verkoop.
Hoe bieden?
-ovv financiering
-ovv verkoop eigen woning
Dat laatste loop je niet het risico dat je in het slechtste scenario met 2 huizen zit te kijken als wij ons huidige huis niet snel verkopen.
Maar in deze markt "vis je er naast" als je bied ovv verkoop eigen woning aangezien de huizen zo gewild zijn en verkopers graag zekerheid willen.
Er is ons geadviseerd door de hypotheker dat wij moeten bieden ovv financiering en dan dus ons eigen huis snel in de verkoop zetten. Ik vind dit zelf wel trikkie.
Beiden gevallen zijn voordelen en nadelen aan
.
Wat zouden jullie zelf doen?
Eindelijk (na 1,5 jaar zoeken) hebben wij een huis gevonden dat volledig naar onze smaak is.
Maar.... Wij hebben zelf een woning die nog verkocht moet worden. Ons huis staat wel verkoopklaar dus deze kan binnen 1 dag in de verkoop.
Hoe bieden?
-ovv financiering
-ovv verkoop eigen woning
Dat laatste loop je niet het risico dat je in het slechtste scenario met 2 huizen zit te kijken als wij ons huidige huis niet snel verkopen.
Maar in deze markt "vis je er naast" als je bied ovv verkoop eigen woning aangezien de huizen zo gewild zijn en verkopers graag zekerheid willen.
Er is ons geadviseerd door de hypotheker dat wij moeten bieden ovv financiering en dan dus ons eigen huis snel in de verkoop zetten. Ik vind dit zelf wel trikkie.
Beiden gevallen zijn voordelen en nadelen aan
Wat zouden jullie zelf doen?
zondag 25 augustus 2019 om 15:29
zondag 25 augustus 2019 om 15:30
Snap ik! Wij hebben ook nog bij de bank gesproken met een financieel adviseur. Hij berekende voor ons hoe hoog een eventueel overbruggingskrediet zou kunnen zijn en hoe lang we daarmee in het slechtste geval dubbele lasten zouden kunnen betalen. Dat bleek ruim een jaar te zijn.
Misschien is zo'n gesprek voor jullie nog een optie, zodat je ook weet waar je aan toe bent als je huidige woning niet snel verkocht zou worden?
zondag 25 augustus 2019 om 15:59
Wij hebben eerst een ander huis gekocht en pas 3 maanden later ons eigen huis in de verkoop gedaan.
Woning van rond de 250.000,-- euro is hier (midden van het land) erg snel verkocht.
Wij hadden binnen een dag 6 ingeplande bezichtigingen en zoveel belangstelling dat wij het huis niet verkocht hadden aan iemand met als voorwaarde "verkoop eigen woning".
Woning van rond de 250.000,-- euro is hier (midden van het land) erg snel verkocht.
Wij hadden binnen een dag 6 ingeplande bezichtigingen en zoveel belangstelling dat wij het huis niet verkocht hadden aan iemand met als voorwaarde "verkoop eigen woning".
dinsdag 27 augustus 2019 om 08:51
Stampertje12 schreef: ↑26-08-2019 23:57Ovv van verkoop eigen woning zou ik als verkoper nooit accepteren. Dat kan nog maanden duren: hoe lang moet je dan blijven wachten? Met pech zit je nog een jaar te wachten en dan wordt het verkoopcontract gecanceld...
Vier jaar geleden heb ik het wel gedaan. Huis stond al 2 jaar te koop, ik was blij dat ik eindelijk een koper had. Wel stelden we een termijn van zes maanden. Achteraf had ik dat nooit moeten accepteren. De makelaar zei tegen iedere belangstellende dat het al verkocht was, maar ik had geen zekerheid. En toen ik er vanaf wilde aan het einde van de termijn bleek dat ik het eigenlijk niet kon opzeggen. De kopers wel. Van mij werd geacht dat ik akkoord ging met verlengen. Ik heb flink de discussie aan moeten gaan om tegen alle regels in geen verlenging goed te keuren. Binnen 2 maanden had ik het daarna voor een betere prijs verkocht aan andere kopers.
In de huidige tijd is zo'n voorwaarde niet nodig denk ik. Zeker niet voor huizen in die prijscategorie.
dinsdag 27 augustus 2019 om 09:16
Voorbehoud verkoop eigen woning zou ik ook niet doen, hoe minder voorbehouden hoe beter.
Beter probeer je een lange opleveringstermijn te krijgen, meer tijd om je huis te verkopen. Maar een (net) huis in die prijscategorie tot 3 ton zou weinig problemen moeten opleveren, tenzij er echt iets mis mee is.
Mijn broer heeft laatst een huis gekocht dat aan een ander was verkocht ovv verkoop eigen woning, maar toen kwam mijn broer er dus tussen, en zijn de verkopers daarmee verder gegaan. No-risk clausule heet dat geloof ik. Dan blijft het huis in de verkoop en krijgt de eerste koper alsnog de kans om het voorbehoud te laten vallen, en anders gaat het naar koper nr 2.
Beter probeer je een lange opleveringstermijn te krijgen, meer tijd om je huis te verkopen. Maar een (net) huis in die prijscategorie tot 3 ton zou weinig problemen moeten opleveren, tenzij er echt iets mis mee is.
Mijn broer heeft laatst een huis gekocht dat aan een ander was verkocht ovv verkoop eigen woning, maar toen kwam mijn broer er dus tussen, en zijn de verkopers daarmee verder gegaan. No-risk clausule heet dat geloof ik. Dan blijft het huis in de verkoop en krijgt de eerste koper alsnog de kans om het voorbehoud te laten vallen, en anders gaat het naar koper nr 2.
dinsdag 27 augustus 2019 om 09:39
Makelaar van het huis dat je op het oog hebt zal altijd inschatten dat de verkoop van jouw huis snel gaat. Want die moet positief blijven. Iemand die in zijn verhaaltje trapt, zit straks met 2 huizen aan zijn been. Gekochte huis en te verkopen huis.
Trouwens, als hij je een zo positieve prognose geeft over je huidige huis, kan je ook beslissen om jouw huis ook bij hem te koop te zetten. 2 maal kassa, kassa.
Gelukkig lijk je iemand die de voeten op de grond heeft. Ik heb ervaring met vastgoed en mensen die eerst nog hun huis moeten verkopen vooraleer ze een ander kopen, die komen bij mij op tweede plaats. Niet omdat ze minder belangrijk zijn, maar omdat het (veel) lang(er) kan duren (dan ze denken) dat hun huis verkocht is. Daar wil de verkoper van het huis ook niet op wachten: heeft geld nodig, wil zelf ook iets anders kopen, ....
Hoe aantrekkelijk het nieuwe huis ook is, neem geen risico's waarvan je enkel zelf het slachtoffer gaat worden. Verkoop rustig je huis zonder dat er druk is van 'het moet weg want we hebben al een ander huis'. Er zullen altijd leuke huizen blijven waarbij je financieel geen risico moet nemen.
Maar wat je ook kiest, succes!
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 27-08-2019 09:45
5.04% gewijzigd
dinsdag 27 augustus 2019 om 09:42
nootboek schreef: ↑27-08-2019 09:16
Ja die clausule had ik ook, maar de makelaar had daar geen zin in blijkbaar, extra werk voor een huis wat hij al verkocht had. Ik deed nog een open huizen route mee, en toen kwamen er mensen die zeiden dat ze gebeld hadden, en dat de makelaar door de telefoon had aangegeven dat het al verkocht was. Een tweede koper kwam er op die manier dus gewoon niet.