Jaarlijkse ''vakantie'' schoonfamilie

25-08-2019 15:35 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn bijna 30, zo'n 7,5 jaar samen en sinds ik haar ken gaan we elk jaar met haar familie een week op vakantie. Ik vond de vakanties met mijn eigen familie altijd fantastisch, maar de dynamiek in haar familie is zo dat een weekje weg het tegenovergestelde van lekker ontspannen is.

Haar broertje en moeder maken vaak ruzie, er is constante ergernis. Hij is 25 maar wordt nog steeds bemoederd tot het punt dat zij zijn bammetjes smeert en overdag voor hem kookt als ze er 's avonds niet is. Uiteraard geen groente want dat lust ie niet. Gewoon een heel ongezonde verstandhouding, maar lijkt er tegelijk op dat ze wil dat hij haar hele leven thuis blijft wonen. Vanuit hem heel veel frustratie en woede-uitbarstingen richting haar maar er is niets wat die dynamiek doorbreekt.

Haar vader gaat nu een paar jaar niet meer mee, wat scheelt in het aantal ruzies, maar heb daarmee wel een lotgenoot en bliksemafleider verloren. Ze is namelijk ook opzichtig afkeurend van mij, en ondertussen is het wel duidelijk dat ze omgekeerd ook niet mijn favoriete persoon is. Ik hou niet van ruzie maken en denk dat het ook weinig zin zal hebben, dus ben constant aan het ontwijken en op mijn woorden aan het letten.

Daarnaast zit gezellig iets met mijn vriendin doen er ook niet echt in. We zijn wel eens met zijn tweeën eruit geweest om een dag een stadje te gaan bekijken, maar er wordt een schuldgevoel aangepraat, alsof je verantwoordelijk bent voor het geluk van de anderen en het eigenlijk niet kan maken om met zijn 2 weg te gaan.

Na elke vakantie zeg ik ''nooit meer'' en mijn vriendin is het daar ook mee eens. Maar toch, elk jaar weer, wordt er ergens iets geboekt, en zijn wij geacht mee te gaan. En dankbaar te zijn, want de accommodatie wordt voor ons betaald(verplicht). Het lijkt makkelijk, nee zeggen. Maar ik zie geen subtiele manier om het te doen. Mijn vriendin wordt erin gesmooth-talked en vervolgens is het ''Mam wil een weekje naar een huisje in de xxx, gaan we mee?''. Op het moment dat ik daar nee tegen zeg, heb ik het voorgoed verpest bij schoonmoeder natuurlijk. Die gaat dat opvatten als ultieme belediging en ondankbaarheid. Dat maakt me persoonlijk weinig uit, maar familie is belangrijk en het is toch haar moeder, en probeer daarin rekening te houden met mijn vriendin.
Maar heb het gevoel dat ik nu echt een grens moet gaan trekken omdat dit anders nooit eindigt. Of overdrijf ik en is zo'n jaarlijks weekje afzien niet zo abnormaal?
Volgend jaar toch verdomd jammer dat het zo druk op je werk is dat je geen vakantie krijgt.


Partner zou van mij gerust alleen mogen gaan, maar ik heb gewoon niet genoeg vakantiedagen voor zulke "gezelligheid".
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
25-08-2019 17:41
Haar eigen man wil niet meer met haar op vakantie, dat zegt toch wel genoeg?
Zijn ondertussen feitelijk gescheiden. Die heeft daar minstens 5 jaar gewoond in een eigen kamer. En ook mee met vakanties, ja ik weet het, het is bizar...

Maar toch blijft familie wel familie. Heb zelf een van mijn ouders al verloren dus dat is iets waar ik niet zomaar overheen kan stappen. Het blijft de moeder van mijn vriendin, ik wil haar familiesituatie niet erger maken dan dat ie in mijn ogen al is.
Alle reacties Link kopieren
Overigens spreek ik uit ervaring. SInds het overlijden van mijn schoonvader wil schoonmoeder met kerst hier zijn. Wat begon met een avondje werd een overnachting met ontbijt en het jaar daarna bleef ze op eerste kerstdag zo lang dat ze aangaf nog wel een nachtje te blijven (ze durft niet in het donker te rijden).
En toen kwam de mededeling dat ze met de jaarwisseling ook bleef slapen.

Echt niet.

Echt wel.

Vergeet het maar, gaat niet gebeuren.

Waarom niet?

Heb ik toen niet eens antwoord op gegeven. En toen mijn man afgelopen jaar aangaf niet blij te worden van het logeren met kerst heb ik hem vriendelijk verzocht dan zijn moeder dat zelf mee te delen. Dat heeft hij gedaan. Het resultaat daarvan is dat hij haar ophaalt en ´s avonds weer thuisbrengt, maar goed, dat is een alternatief waarmee we goed kunnen leven. Ik snap haar wel, met kerst alleen zijn is niet leuk als je gehecht bent aan dat soort dagen. Aan de andere kant heeft ze altijd ruzie met iedereen en dat is altijd iedereens schuld, nooit de hare.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Weet je vriendin overigens hoe haar broer die vakanties vindt?

Wie weet vindt hij het ook 2 keer niks maar voelt zich ook elk jaar gedwongen mee te gaan omdat jullie meegaan.

Met 2 staan ze sterker tegen moeder als ze allebei nee zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Maar nu maak je het veel groter dan het is. Als jij een keer niet meegaat op familie vakanties, is dat niet meteen het einde van alle familieverhoudingen, mits je het netjes doet richting je schoonfamilie.

Kortom, maak je afmelding niet te groot en te belangrijk.
Wie gaan er precies mee op die vakanties? Haar moeder, haar broer en jullie?
Dan lijkt het me helemaal prima dat je vriendin alleen gaat, en ze er een gezinsvakantie van maken.
Niet dat je anders ook niet kan weigeren natuurlijk. Sla gewoon eens een jaar over. Daarvoor hoef je niet meteen het contact met de familie te verbreken natuurlijk.

Je zegt dat jullie over 2-3 jaar kinderen willen en dat dat een goed excuus zal zijn niet mee te gaan. Ik denk juist dat het dan alleen maar moeilijker wordt. Want oma wil uiteraard graag tijd doorbrengen met haar kleinkind.
dignity schreef:
25-08-2019 18:02
Maar nu maak je het veel groter dan het is. Als jij een keer niet meegaat op familie vakanties, is dat niet meteen het einde van alle familieverhoudingen, mits je het netjes doet richting je schoonfamilie.

Kortom, maak je afmelding niet te groot en te belangrijk.
Ik zou inzetten op nooit mee mee. Niet op een keertje niet mee gaan.

En ja, familiediner komt opdraven om minder hoor. :-D :-D
Zou mij geen reet uitmaken trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Het spijt me maar je bent 30 he. Of beter gezegd jullie. Familie blijft familie? Er zijn grenzen en ze zal het hoe dan ook moeten accepteren. Laat de bom maar ontploffen waarom niet?
En wat hier boven wordt gezegd, ze wil vast dat jullie kinderen ook mee gaan.

Maargoed je wil 2-3 jaar toch voor lief mee door gaan waarom open je dan een topic?

Tis toch erg 30 en je durft niets te zeggen. O_O
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zelf wel eens omschreven als: Moeder wil op vakantie, broertje moet mee voor moeder, vriendin moet mee voor broertje, en ik moet mee voor vriendin.

Waar ik dus van geschrokken ben is dat vriendin het dit jaar vond ''meevallen''. Heeft ze een punt mee in de zin dat er geen telefoons stukgegooid werden e.d. Normaal was ze het elk jaar met me eens dat het de laatste keer was.

Ik denk dat ik wel iets kan ''plannen'' zodat ik in elk geval niet mee kan gedurende een willekeurige week in de zomer, dat is een goede tip. En dan laat ik de keuze bij mijn vriendin verder of zij wel mee wilt gaan.
Haar vader gaat nu een paar jaar niet meer mee, wat scheelt in het aantal ruzies, maar heb daarmee wel een lotgenoot en bliksemafleider verloren.
Ik zou partij voor de schoonpapa trekken en dus ook niet meer mee gaan! Wat je vriendin doet moet ze zelf weten, maar jij gaat je kostbare vakantiedagen toch niet verspillen aan dit schoonfamiliegezeik?
Bluestars267 schreef:
25-08-2019 18:09
Ik denk dat ik wel iets kan ''plannen'' zodat ik in elk geval niet mee kan gedurende een willekeurige week in de zomer, dat is een goede tip. En dan laat ik de keuze bij mijn vriendin verder of zij wel mee wilt gaan.
Sorry, maar wat ben je voor watje?
Wat is er mis met: ik ga dit jaar niet mee? En dan genieten van een weekje het huis voor je alleen?
Ik zou ook even uitzoeken hoe het komt dat jullie beiden elk jaar thuiskomen met "dit nooit meer".

En een half jaar of wat later moet er geboekt worden en is je vriendin ineens terug als een blad aan een boom gekeerd en probeert jou weer maar es te overtuigen om je een week te laten martelen door je schoonmoeder.

Zo'n houding gaat nog leuke toestanden geven als er straks kinderen zijn.


Zolang jullie beiden niet het hele jaar 100 % op dezelfde lijn staan ... zou ik die condoom nog maar effe blijven gebruiken.
Inderdaad, hiermee stoppen ver voor er een kleinkind is.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
25-08-2019 18:11
Sorry, maar wat ben je voor watje?
Wat is er mis met: ik ga dit jaar niet mee? En dan genieten van een weekje het huis voor je alleen?
Ja dit.
Zonde van je vrije dagen!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
25-08-2019 18:11
Sorry, maar wat ben je voor watje?
Wat is er mis met: ik ga dit jaar niet mee? En dan genieten van een weekje het huis voor je alleen?
Dat zou ik bij mijn eigen moeder wel doen. Maar tegen schoonmoeder werkt het leugentje voor bestwil beter denk ik. Ik hou hierin iets te veel rekening met mijn vriendin. En wil ooit een leuke bruiloft etc. Dus probeer schoonmoeder ''te vriend'' te houden, in de zin dat ik niet mijn drinken op gif hoef te controleren als ik op bezoek ben. Ze zal vast niet geloven dat ik iets beters te doen heb, maar als ze het ergens kan plaatsen zal het al wat schelen.
Alle reacties Link kopieren
No way dat ik mijn verlofdagen hier aan zou spenderen.
En je vriendin gaat mee voor broertje? Een volwassen kerel? Die ook nog met mama meegaat?
Pfff, heb straks een goed gesprek met je vriendin en maak hier voor eens en altijd een eind aan.
Niks subtiel, dat gaat niet werken.
Gewoon, "Wij gaan niet meer mee op de jaarlijkse gezinsvakantie"
Klaar.
Geen waarom want dat roept weer wedervragen en verweer op.
Soms moet je met de botte bijl hakken.
Moeders komt er wel overheen.
Bluestars267 schreef:
25-08-2019 18:21
Dat zou ik bij mijn eigen moeder wel doen. Maar tegen schoonmoeder werkt het leugentje voor bestwil beter denk ik. Ik hou hierin iets te veel rekening met mijn vriendin. En wil ooit een leuke bruiloft etc. Dus probeer schoonmoeder ''te vriend'' te houden, in de zin dat ik niet mijn drinken op gif hoef te controleren als ik op bezoek ben. Ze zal vast niet geloven dat ik iets beters te doen heb, maar als ze het ergens kan plaatsen zal het al wat schelen.
Als je gaat trouwen, dan ga je gewoon naar het buitenland en kom je getrouwd terug. Heb je tenminste geen familiegezeik. Zo'n schoonmoeder verpest het toch wel one way or the other.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ervoor zorgen dat je het verbruid bij je schoonma.

Haar dochter serieus flink nemen in de woonkamer. En dan als je schoonma binnenkomt vragen of ze de buttplug nog wil aangeven.

Zoiets?
'Daar hebben wij geen behoefte aan.'

Klaar. Je hoeft jezelf ook niet te verantwoorden en laat jezelf niet manipuleren.

Begin nu maar met je duidelijk en assertief op te stellen ipv wanneer er kinderen komen.
Een leuke relatie moet wel van 2 kanten komen he, als dat mens zich altijd tegen iedereen onmogelijk gedraagt is het sowieso een verloren zaak. Nu ga je nooit écht een leuke relatie met je schoonmoeder opbouwen want je wil tegen haar liegen en tussen je woorden door is te lezen dat je haar niet uit kan staan.
Ik zou het gewoon aan gaan: nee we gaan niet mee. Eventueel als ze perse een reden moet weten: we willen liever samen op vakantie.
Niet liegen en zeker niet nog 3 jaar voor de lieve vrede meegaan.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Alle reacties Link kopieren
Wat wittereiger hierboven zegt. Als je blijft uitstellen tot er kinderen zijn, geloof me, ook dan zal je blijven uitstellen. Want tja, die familieband he. Hoe kun je eigenlijk spreken van een band die er van jouw kant uit helemaal niet is?
Snap enigzins dat je je omwille van je vriendin zo opstelt, maar hoeveel offers wil je daarvoor nog brengen, voor het jou en JULLIE opbrandt!?
Boek voor volgend jaar gewoon een 4-weekse verre reis, dan heb je geen vakantiedagen meer over voor een weekje ruzievakantie met de schoonfamilie.
ClumsyNinja schreef:
25-08-2019 18:37
Een leuke relatie moet wel van 2 kanten komen he, als dat mens zich altijd tegen iedereen onmogelijk gedraagt is het sowieso een verloren zaak. Nu ga je nooit écht een leuke relatie met je schoonmoeder opbouwen want je wil tegen haar liegen en tussen je woorden door is te lezen dat je haar niet uit kan staan.
Ik zou het gewoon aan gaan: nee we gaan niet mee. Eventueel als ze perse een reden moet weten: we willen liever samen op vakantie.
Niet liegen
en zeker niet nog 3 jaar voor de lieve vrede meegaan.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Echt eerlijk zou zijn dat hij niet mee wil omdat de hel op aarde is. Soms is liegen ( wat jij met die zin ook doet) gewoon wel de beste oplossing.
Of een deelleugen.
Of je schoonmoeder mokt even en accepteert het dan. Kan ook nog.

Ik heb toen onze eerste op komst was ook gezegd dat we niet naar schoonouders' vakantieplek zouden gaan. Dat kan ik best zelf, heb ik man niet voor nodig. Ze hebben nog wel aan man zitten trekken, maar als ik niet mee wil, ga ik niet mee. Punt. Uiteindelijk hebben ze het er niet meer over hoor, en als ze mij niet meer zouden willen zien, zouden ze het kleinkind ook niet zien, dus zo ver gingen ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Schoonmoeder gaat zonder partner, broer gaat zonder partner. Waarom zou jij als enige partner meegaan? Laat je vriendin lekker alleen met haar oude gezin gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven