Huis kopen/verkopen stappenplan?
maandag 26 augustus 2019 om 08:48
Wd zijn ons aan het oriënteren om ons huidige huis te verkopen wat nieuws te kopen.
Maar hoe doe je dat eigenlijk?
Als ik nu verkoop, heb ik niet meteen wat anders en eerst kopen is niet mogelijk want daar is geen budget voor.
Moet je dan bedingen dat je bij verkoop nog 2 mnd in het huis mag blijven? Maar wat als de verkopers van je volgende huis datzelfde willen?
Of zijn banken genegen alvast een hypotheek te verstrekken terwijl je al een hypotheek hebt en dat je die dubbele lasten niet kan dragen?
We hebben wel wat spaargeld, maar niet enorm veel en dat willen we in het nieuwe huis stoppen, niet in dubbele lasten.
Misschien domme vragen hoor, maar dit hebben we nog nooit gedaan, we kwamen uit een huurhuis.
Maar hoe doe je dat eigenlijk?
Als ik nu verkoop, heb ik niet meteen wat anders en eerst kopen is niet mogelijk want daar is geen budget voor.
Moet je dan bedingen dat je bij verkoop nog 2 mnd in het huis mag blijven? Maar wat als de verkopers van je volgende huis datzelfde willen?
Of zijn banken genegen alvast een hypotheek te verstrekken terwijl je al een hypotheek hebt en dat je die dubbele lasten niet kan dragen?
We hebben wel wat spaargeld, maar niet enorm veel en dat willen we in het nieuwe huis stoppen, niet in dubbele lasten.
Misschien domme vragen hoor, maar dit hebben we nog nooit gedaan, we kwamen uit een huurhuis.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
maandag 26 augustus 2019 om 08:53
maandag 26 augustus 2019 om 08:53
Je kan een huis proberen te kopen met het voorbehoud van verkoop eigen woning. Maar in deze markt is dat lastig.
Je kan ook je huis verkopen en dan een ander huis uitzoeken. Je kan met de kopers overleggen welke datum de sleuteloverdracht is. Bijvoorbeeld na 6 maanden. Net hoe lang je denkt nodig te hebben voor het kopen van een andere woning.
Je kan ook je huis verkopen en dan een ander huis uitzoeken. Je kan met de kopers overleggen welke datum de sleuteloverdracht is. Bijvoorbeeld na 6 maanden. Net hoe lang je denkt nodig te hebben voor het kopen van een andere woning.
maandag 26 augustus 2019 om 08:54
Hoe wij het doen?
Wij hebben ons huis klaar gemaakt voor verkoop
Makelaar al ingeschakeld
Foto's en brochure zijn klaar
Financiering nieuwe huis hoeven we ons geen zorgen over te maken want ook dat hebben we allemaal al van te voren uitgezocht met onze financieel adviseur.
Nu hebben we een huis gekocht onder voorbehoud
Aanstaande vrijdag wordt het huis technisch gekeurd
Als de keuring goed uitvalt geven wij een belletje naar onze makelaar, en die zet dan ons huis direct in de verkoop.
Financiering nieuwe huis hoeven we ons geen zorgen over te maken want ook dat hebben we allemaal al van te voren uitgezocht met onze financieel adviseur.
Nu vermoedden wij dat ons huis niet heel lang te koop gaat staan, maar mocht het wat langer te koop staan kunnen we ook wel een aantal maanden de dubbele lasten dragen.
Wij hebben voor deze constructie gekozen omdat we niet onder druk een huis wilde kopen .
Makelaar al ingeschakeld
Als de keuring goed uitvalt geven wij een belletje naar onze makelaar, en die zet dan ons huis direct in de verkoop.
Nu vermoedden wij dat ons huis niet heel lang te koop gaat staan, maar mocht het wat langer te koop staan kunnen we ook wel een aantal maanden de dubbele lasten dragen.
Wij hebben voor deze constructie gekozen omdat we niet onder druk een huis wilde kopen .
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 26 augustus 2019 om 08:55
Stap 1; ga eens praten met een hypotheekadviseur. Zij kunnen voor je uitrekenen wat voor hypotheek jullie kunnen krijgen, en hoe het zit met een overbruggingshypotheek en dubbele lasten.
Stap 2: ga eens kijken of dat er huizen te koop staan die binnen jullie budget liggen, en hoe snel deze verkocht worden.
Stap 3: wanneer jullie je huis verkopen dan maak je de afspraak over wanneer de overdracht gaat plaats vinden. Toen wij ons huis kochten in oktober, konden we er pas op 1 maart in. Dat was de afspraak met de verkopende partij. Wil 1 van de partijen dat dit sneller is, dan kan je daar met de prijs rekening houden. Onze buren verkochten hun huis, op voorwaarden dat ze voor het einde van de maand ook daadwerkelijk waren vertrokken. De nieuwe buren hebben daar ook voor betaald. En oude buren zijn in een caravan bij hun nieuwe huis gaan wonen tot dat de verbouwing klaar was. Alles is dus mogelijk.
Stap 2: ga eens kijken of dat er huizen te koop staan die binnen jullie budget liggen, en hoe snel deze verkocht worden.
Stap 3: wanneer jullie je huis verkopen dan maak je de afspraak over wanneer de overdracht gaat plaats vinden. Toen wij ons huis kochten in oktober, konden we er pas op 1 maart in. Dat was de afspraak met de verkopende partij. Wil 1 van de partijen dat dit sneller is, dan kan je daar met de prijs rekening houden. Onze buren verkochten hun huis, op voorwaarden dat ze voor het einde van de maand ook daadwerkelijk waren vertrokken. De nieuwe buren hebben daar ook voor betaald. En oude buren zijn in een caravan bij hun nieuwe huis gaan wonen tot dat de verbouwing klaar was. Alles is dus mogelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 26 augustus 2019 om 09:18
Hoezo is dat lastig? De huizen staan hier gemiddeld 1 maand te koop.Hecamel schreef: ↑26-08-2019 08:53Je kan een huis proberen te kopen met het voorbehoud van verkoop eigen woning. Maar in deze markt is dat lastig.
maandag 26 augustus 2019 om 09:19
Nee nog niet. We oriënteren nog. Maar ik weet gewoon niet hoe het werktLady_Day schreef: ↑26-08-2019 08:53Als je iets koopt dan hoef je natuurlijk niet meteen te betalen want de overdracht zal een heel aantal weken later plaatsvinden.
In het geval dat je tijdelijk twee huizen hebt kun je in veel gevallen een 'overbruggingshypotheek' krijgen.
Neem je wel een makelaar in de arm?
maandag 26 augustus 2019 om 09:22
Oh okay wij wilden met de bank praten over de hypotheek maar die hadden daar geen zin in. Kom maar terug als je daadwerkelijk gaat verkopen zeiden zeSummerdance schreef: ↑26-08-2019 08:54Hoe wij het doen?
Makelaar al ingeschakeld
maandag 26 augustus 2019 om 09:30
Oh wow, heftig!
Want ik zou namelijk graag van te voren weten waar mijn limiet ligt
Beetje lullig als ik voor huizen ga kijken van 400.000 en ik maar een hypotheek krijg van 300.000
Ook zou ik van de voren van een makelaar willen weten wat mijn huis ongeveer op zou kunnen brengen.
Nou was dat in ons geval niet zo heel moeilijk want wij hebben een 2 onder 1 kap en de buren hebben 4 weken geleden verkocht
1 week te koop gestaan, 80 bezichtigingen en boven de vraagprijs verkocht.
maandag 26 augustus 2019 om 09:34
Schandalig. Ik zou een andere partij benaderen. Natuurlijk wil je weten hoeveel je bij kunt lenen en wat je dat gaat kosten voordat je je huis te koop zet. Je moet ook weer wat anders he.
maandag 26 augustus 2019 om 09:34
maandag 26 augustus 2019 om 09:35
Onze adviseur vertelde dat we moesten kunnen aantonen dat we een jaar lang dubbele lasten konden dragen. We moesten inderdaad inzicht geven in onze spaarrekening bij de hypotheekverstrekker en daar moest een bepaald minimum op staan.
We hebben overigens flinke overwaarde op onze huidige woning en voor de berekening van de nieuwe hypotheek is verkoop van onze huidige woning niet meegenomen. Ook zonder de huidige woning kunnen we de nieuwe woning financieren. Dit staat dus allemaal los van het kunnen aantonen dat je dubbele lasten kan dragen.
Vreemd dat de bank niet wilde spreken. Wij gaan naar adviseur die van meerdere verstrekkers hypotheken aanbiedt.
We hebben overigens flinke overwaarde op onze huidige woning en voor de berekening van de nieuwe hypotheek is verkoop van onze huidige woning niet meegenomen. Ook zonder de huidige woning kunnen we de nieuwe woning financieren. Dit staat dus allemaal los van het kunnen aantonen dat je dubbele lasten kan dragen.
Vreemd dat de bank niet wilde spreken. Wij gaan naar adviseur die van meerdere verstrekkers hypotheken aanbiedt.
maandag 26 augustus 2019 om 09:36
Toen ik ging samenwonen begon net zo ongeveer de crisis. We hebben dus een tijd drie huizen, en hypotheken, gehad omdat het toch allemaal niet zo vlot ging. Dat moet je incalculeren. Ik zou het nu niet meer zo snel aandurven, eerst kopen, ook niet in deze markt (die hier in mijn woonplaats nog niet zo gek is).
maandag 26 augustus 2019 om 09:36
Nou precies, ik vond het ook een raar antwoord. We gaan dus zeker ook even bij de concurrent kijken.
maandag 26 augustus 2019 om 09:37
Ik bedoelde eigenlijk voor de verkoop aangezien TO hier niet heel veel kaas van gegeten heeft. Maar ook voor aankoop. Ik heb er eentje puur voor de onderhandelingen. Ik denk namelijk dat ik zelf al snel zou overbieden. Zij is er voor om mij geld te besparenSummerdance schreef: ↑26-08-2019 09:34Voor een huis kopen bedoel je?
Ik vraag me altijd af, waarom zou een aankoopmakelaar meenemen?
Wat is de toegevoegde waarde?
Je neem dan wel aan dat je een bouwkundige keuring laat doen
maandag 26 augustus 2019 om 09:39
Een jaar dubbele lasten ??? Nou dan kunnen we het wel vergeten.Tinkeltje33 schreef: ↑26-08-2019 09:35Onze adviseur vertelde dat we moesten kunnen aantonen dat we een jaar lang dubbele lasten konden dragen. We moesten inderdaad inzicht geven in onze spaarrekening bij de hypotheekverstrekker en daar moest een bepaald minimum op staan.
We hebben trouwens wel overwaarde (gebaseerd op huizenprijzen in de buurt), zelfs als ik pessimistisch ben kan daar wel een jaar hypotheek van worden betaald.
maandag 26 augustus 2019 om 09:44
Ah zo...
Mijn man is wat dat betreft een ijskoude.
Samen bepalen we de grens en hij doet dan verder de onderhandelingen
Voor de verkoop ZEKER een makelaar
Want mijn huis verkopen zou ik echt niet zelf kunnen, en willen
maandag 26 augustus 2019 om 09:57
Ik zou sowieso bij een concurrent gaan informeren, maar ik zou wel op een gesprek aandringen, waarschijnlijk puur uit principe. Rare gang van zaken. Wij hebben ook bij onze verstrekker een afspraak gehad omdat we wilden weten hoe en wat voor een mogelijke nieuwe woning.
Waarschijnlijk trof je net een chagrijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 26 augustus 2019 om 10:03
Maar zou je niet eerst daar een oriënterend gesprek mee hebben dan?
Persoonlijk vind ik het fijn als ik een goed klik heb met een makelaar
Wij hebben er dan ook 3 gezien voor we uiteindelijk een beslissing hebben genomen
Hij, of zij kan je dan in ieder geval vast vertellen wat je huis waard gaat zijn, en wat de hele riedel gaat kosten
Vergis je niet, das een behoorlijk bedrag wat ze vragen.
maandag 26 augustus 2019 om 10:08
Ja, dat moet je hebben. Ik ben geen ijskoude. Als ik iets wil dan wil ik het en wil ik daar best ver in gaan. Te ver waarschijnlijk.Summerdance schreef: ↑26-08-2019 09:44Ah zo...
Mijn man is wat dat betreft een ijskoude.
Samen bepalen we de grens en hij doet dan verder de onderhandelingen
Voor de verkoop ZEKER een makelaar
Want mijn huis verkopen zou ik echt niet zelf kunnen, en willen
Mijn moeder kan het ook goed en toen ik vorig jaar bezig was met een huis en de koper er meer voor wilde dan mijn eigenlijke maximum was ik bereid het tegenbod te aanvaarden. Mijn moeder zei nee en de koop ging niet door. Laten we zeggen dat ik een paar weken geen zin had om langs te gaan. Dat is niet goed. Daarom een onafhankelijk iemand.
En verkoop absoluut een makelaar. Alleen al het coordineren van de bezichtigingen. Dat moet je echt niet willen.
maandag 26 augustus 2019 om 10:11
Ik snap je hoor, ik had het waarschijnlijk ook gedaan als ik niet zo'n vreselijk rechtlijnige echtgenoot had gehad wat dat betreftLady_Day schreef: ↑26-08-2019 10:08Ja, dat moet je hebben. Ik ben geen ijskoude. Als ik iets wil dan wil ik het en wil ik daar best ver in gaan. Te ver waarschijnlijk.
Mijn moeder kan het ook goed en toen ik vorig jaar bezig was met een huis en de koper er meer voor wilde dan mijn eigenlijke maximum was ik bereid het tegenbod te aanvaarden. Mijn moeder zei nee en de koop ging niet door. Laten we zeggen dat ik een paar weken geen zin had om langs te gaan. Dat is niet goed. Daarom een onafhankelijk iemand.
En verkoop absoluut een makelaar. Alleen al het coordineren van de bezichtigingen. Dat moet je echt niet willen.
Zelf de verkoop van je huis doen lijkt me ook vreselijk.
Al die vreemde mensen over de vloer
Ik word nu al nerveus als straks mijn huis te koop staat.
En iedereen kan natuurlijk al aan mijn neus zien dat we al een ander huis gekocht hebben
Daarnaast, al die rompslomp met bieden en zo....niet goed voor mijnj hart.
Ps: wel weer helemaal goedgekomen met je moeder, ja toch zeker?