Wat is je signatuur gerecht?

26-08-2019 18:19 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het hoe heb je leren koken topic:

Welk gerecht maak jij het lekkerst klaar? Naar welk gerecht wordt regelmatig gevraagd door gezin, familie of vrienden?

Dus wat is jouw signature dish?

En graag met recept (als je wilt) ;-)
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 18:25
2.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
26-08-2019 18:29
Huisgemaakte bitterballen, pesto en tapenade. Ik ben heel gewild bij borrels :proud:

En vriend vraagt altijd om Shepperds Pie
Oe zowel voor bitterballen als shepherds pie zou ik tekenen :heart:
Tjezus, wat vals
Dr. Oetker pizza 4 kazen met extra champignons

Pizza kopen, openen, op schotel leggen.
Champignons snijden, erbovenop

15 minuten in de oven.

Smakelijk.



Familie en vrienden blijven hier weg.
Die weten immers dat er hier alleen champignons te vreten zijn :-D.
De helft eet die dingen niet.
MevrouwJack schreef:
26-08-2019 18:49
Niet specifiek één gerecht, maar wat ik het liefste maak voor familie en vrienden is een grote schaal met Italiaanse gerechten: vitello tonnato, biefstuk tagliata, zelfgemaakt ciabatta met smeersels, vijgen met geitenkaas en balsamico, jagerskip, risotto kroketjes, etc. Wat gorgonzola, burrata en taleggio erbij...
Gut.
Ken bijna geen van de (bij)gerechten die je opnoemt joh... :-D
Alle reacties Link kopieren
Mexicaanse mole, alleen zo ontzettend veel werk dat ik vaak een paar kilo maak en invries. En vis tacos. Zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
26-08-2019 18:52
Gut.
Ken bijna geen van de (bij)gerechten die je opnoemt joh... :-D


Euh ja ik heb nogal iets met de Italiaanse keuken en al die MasterChef seizoenen kijken doet iets met je ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Linzensoep van Rens Kroes, linzencurry met spinazie. Gewoon een kwestie van de juiste combi kruiden gebruiken. Naanbrood erbij. Succes verzekerd!

Verder lasagne en melanzane.
Signature dish vernederlandsen tot signatuur gerecht en dan ananas in de lasagne smijten. Brrrr ik krijg kippenvel van dit topic!

(ik maak een heel goede pad see ew overigens)
Alle reacties Link kopieren
Wat bijna altijd lukt is varkensrollade en die is dan ook heel erg populair. Ik houd alleen van de klassieke kruiden zoals nootmuskaat, koriander, beetje kruidnagel, peper. Voor alle zekerheid verwijder ik eerst de kruiden die er al in zaten en strooi mijn eigen mengsel erin. De toegevoegde pakjes van AH zijn ook goed.

Moeilijk te verkrijgen buiten de feesttijden. Maar dat is echt iets wat ik niet kan weerstaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MevrouwJack schreef:
26-08-2019 18:54
Euh ja ik heb nogal iets met de Italiaanse keuken en al die MasterChef seizoenen kijken doet iets met je ;-D

Nog effe en je kan zelf meedoen. :-D
Het laatste kookprogramma wat ik echt gevolgd heb was ik kom bij je eten. Heerlijke tv vond ik dat vooral als je een paar van die hoogmoedige tantes ertussen had die elkaars kookkunsten en inrichting finaal liepen af te kraken.
Ik lag eeuwig in een deuk joh.
Karl_Marx schreef:
26-08-2019 18:44
Nou dat heb ik zeker:

Benodigdheden;
- Boodschappentas
-Fiets (lopend kan ook/met de auto, ligt eraan hoe ver de Jumbo of de AH is)
-Portemonnee met pinpas/cash
-Bonuskaart (als je naar de ah gaat)
-Magnetron
-Vork

Je stalt je eventuele vervoersmiddel op de daarvoor aangewezen plekken en loopt de winkel in. Stap 2 is dat je of een mandje, of een karretje pakt, afhankelijk van wat je nog meer nodig hebt. Als je alleen voor de iglo ping en klaar gaat is het goed om te weten dat je deze in het vriesvak kan vinden, waar nog veel meer heerlijke maaltijden zijn die je in een handomdraai kan klaar maken. Eenmaal bij het vriesvak aangekomen staat de iglo ping en klaar vaak op ooghoogte, maar soms ook op de bovenste plank. Bij gebrek aan lengte kan je altijd hulp vragen van een medewerker of mede klant.
Als eenmaal de iglo ping en klaar ligt te sudderen in je winkelmandje ga je naar de kassa toe. Het pak wordt gescand of je scant het zelf, daarna pak je de bonus kaart en scan je deze mee. Tot slot reken je af.

Eenmaal thuis haal je de maaltijd uit het pakket en prik je daar een aantal gaatjes in met je vork. De maaltijd zet je op 900 watt voor 8 minuten in de mangetron/combi oven. Daarna haal je het plasticje eraf en smullen maar!
Top, mooi recept om in het weekend uit te proberen, heb ik er de tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
26-08-2019 18:50
Oe zowel voor bitterballen als shepherds pie zou ik tekenen :heart:
Dan kom ik graag Italiaans tafelen bij jou :-9
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-08-2019 18:58
Signature dish vernederlandsen tot signatuur gerecht en dan ananas in de lasagne smijten. Brrrr ik krijg kippenvel van dit topic!

(ik maak een heel goede pad see ew overigens)
Recept graag van je pad see ew!

Ik maak graag melanzane als mensen komen eten en in zn algemeenheid wel graag verschillende groentengerechten (sinds ik vega ben) die ik dan zo leuk Ottolenghi-style gelijktijdig op tafel zet met bergen peterselie en citroenzeste eroverheen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
26-08-2019 19:04
Dan kom ik graag Italiaans tafelen bij jou :-9
Is dat als de 36-jarige zoon nog thuis woont en ook mee moet eten?
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
26-08-2019 19:05
Recept graag van je pad see ew!

Ik maak graag melanzane als mensen komen eten en in zn algemeenheid wel graag verschillende groentengerechten (sinds ik vega ben) die ik dan zo leuk Ottolenghi-style gelijktijdig op tafel zet met bergen peterselie en citroenzeste eroverheen.
Heb je deze wel eens geprobeerd?
https://www.trouw.nl/nieuws/burrata-met ... gle.com%2F

Die had ik ooit in zijn restaurant gegeten en een tijdje geleden zelf geprobeerd, was echt heel lekker. Was wel even zoeken naar lavendel.
Tjezus, wat vals
Boeuf Bourgignon; komt uit het tijdschrift Foodies

Ingrediënten:
- 2 eetlepels boter
- 100 gram spekblokjes
- 750 gram runderpoulet
- 2 eetlepels bloem
- peper
- zout
- 2 eetlepels tomatenpuree
- 2 teentjes knoflook
- 1 bosje verse tijm
- 2 laurierblaadjes
- 400 ml rode wijn
- 400 ml bouillon
- 2 uien
- 200 gram kleine champignons

Bereidingswijze:
1. Verhit 1 eetlepel boter in een ruime braadpan en bak er de spekblokjes goudbruin in. Bestrooi het rundvlees met de bloem en bestrooi met zout en peper. Neem de spekblokjes uit de pan en bak het rundvlees in het bakvet en in 10-15 minuten rondom goudbruin.

2. Voeg de tomatenpuree toe en bak ca. 2 minuten mee. Pel en snipper de knoflook. Was de tijm, schud hem goed droog en ris de blaadjes van de takjes. Houd ca. 2 eetlepels tijm apart.

Voeg de knoflook, overige tijm, spekblokjes, laurierblaadjes, rode wijn en bouillon toe. Plaats een deksel op de braadpan en stoof het geheel ca. 3 uur op laag vuur.

3. Pel de uien en snijd deze in grove stukken. Maak de champignons schoon. Verhit 1 eetlepel boter in een koekenpan en en bak er de uien op middelhoog vuur glazig in. Voeg de champignons toe en bak ca. 3 tot 4 minuten mee.

4. Voeg de champignons toe aan het stoofvlees en stoof het nog ca. 20 minuten op laag vuur verder.
Bestrooi de Boeuf Bourgignon met de overige tijm en serveer.

Bovenstaand het originele recept; wilde geen aanpassingen doen aangezien het uit een tijdschrift komt en dat vind ik niet echt netjes t.o.v. degene die recept gemaakt heeft.

Maar zelf doe ik de bereidingswijze anders. Ik zet eerst alle ingrediënten klaar (m.u.v. de champignons en uien) en snijd/ris deze, maak de bouillon en meng het runderpoulet vast met de bloem. Waarom? Toen ik het recept las, leek dat me veel handiger en dan levert het ook geen tijdsdruk op. Vooral de tijmblaadjes van de takjes rissen, kost nl. best even tijd. Verder ga ik na ca. 2 uur en 3 kwartier tot 2 uur en vijftig minuten stoven, vast de champignons (als ze normaal/groot formaat hebben, snijd ik ze doormidden) en uien snijden en bakken. Dan kunnen die na drie uur stoven direct bij de pan stoofvlees in.

Aangezien er staat 'bak in ruime braadpan'; ik heb een braadpan van 24 cm; daarin lukt bovenstaand recept prima.
rianneplaya schreef:
26-08-2019 18:53
Mexicaanse mole, alleen zo ontzettend veel werk dat ik vaak een paar kilo maak en invries. En vis tacos. Zo lekker.
Ik ben benieuwd naar je vistaco´s.
Heb je een recept of linkje?
Ik maak steeds weer andere dingen, dat vind ik leuk, dus in die zin niet echt een signature dish.
Ik heb er door de loop van de jaren wel een gewoonte van gemaakt om vegetarische varianten te maken van kleine snacks die zo de oven/frituur inkunnen, en om die dan ongebakken los van elkaar in te vriezen (op een bord met een bakpapiertje in de vriezer, dan later in een zak)
Op die manier heb ik altijd mijn eigen vega-snackmix in de vriezer.
Ik maak bijvoorbeeld verschillende kroketjes/bitterballen, vlammetjes met tofu/tempeh, kleine linzenburgertjes, "saucijzen"broodjes, pasteitjes, etc.

En ik hou van gevulde gerechten, ravioli, gevulde champignons, gevulde uien, koolrolletjes, chinese dumplings, kan van alles zijn, als het maar iets is met iets anders er in ;)
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 19:17
0.06% gewijzigd
Ik zie al een aantal mensen bij wie ik graag eens zou gaan eten. :whistle:
Snert!
Stoofpotje
Alle reacties Link kopieren
Mijn `perentaart natuurlijk...geheim recept, dat wel :)
En lasange, toen ik jong was maakte ik altijd lasange als ik de kans had, dus visite kreeg ook altijd lasagne :proud:
Wel elke keer een beetje anders, en helemaal "echt" met zelfgemaakte sauzen.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 19:28
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eend met whiskey ;-)
...
Lorelai schreef:
26-08-2019 19:05
Recept graag van je pad see ew!
Ik maak m vegan maar origineel hoort er ei, kip en vissaus doorheen. De vissaus vervang ik voor een paddestoelensaus van de aziatische supermarkt die een beetje dezelfde smaak heeft en het ei laat ik gewoon weg. In plaats van kip gebruik ik tofu. Een goeie aziatische winkel is bij dit recept wel handig want pad see ew maak je met brede noodles (sen yai) en die heb ik bij de appie nog niet gezien. Als je een goeie winkel te pakken hebt koop dan ook kailan, anders kan je ook paksoi gebruiken.
Ook heb je een hete wok nodig en zodra je dingen in de wok gaat gooien gaat het snel dus zorg dat je van te voren alles klaar hebt staan. Een wokbrander zou ideaal zijn helaas heb ik die niet dus ik heb een hele dunne plaatstalen wok (zo een die je in moet branden).
Saus: meng lichte en donkere soja saus met paddestoelensaus (of vissaus), azijn, water en suiker.
Olie in de wok en knoflook aanbakken, blokjes tofu/kip erbij en die bakken, dan de groene groente erbij en alles een beetje bakken. Als je er een ei door wil doe je dat nu op de thaise manier: groente en vlees aan de kant schuiven in de wok en het ei er in breken en dan roerei maken. Ondertussen moet je de noodles koken. Omdat mijn wok niet heet genoeg wordt als ik alles in één keer bij elkaar gooi haal ik nu de groente en tofu even uit de wok. Wok goed heet (beetje nieuwe olie) en de noodles en saus erin. Nu moet je die snel en als het allemaal goed heet is goed door elkaar gooien, dan carameliseren de noodles. Dit moet vooral niet te lang want dan gaan de noodles stuk. Dan tofu en groenten er weer bij en nog een handje tauge erbij. Beetje lenteui in ringetjes en gehakte pinda's en een knijpje limoen erover en voila!
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 19:26
1.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vegetarische thaise kokossoep! Daar vragen mensen echt om.
MevrouwJack schreef:
26-08-2019 18:54
Euh ja ik heb nogal iets met de Italiaanse keuken en al die MasterChef seizoenen kijken doet iets met je ;-D
Met mij niet hoor. Behalve respect opbrengen voor mensen die zich wel geroepen hun Masterchefkwaliteiten in de praktijk te brengen. :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven